Kleine Beursfeiten

Ik zit momenteel bij Bolero, maar ik mis daar toch bepaalde handige tools zoals een globaal overzicht en analyse van bijvoorbeeld de Bel20. De vraag is hier ongetwijfeld al gepasseerd, maar welke broker is het meest aan te raden? Ik doe niet aan daytrading dus dergelijke technische tools heb ik niet nodig.

Veel zal afhangen van de grootte van de bedragen denk ik....
Wellicht <10k bedragen dan en niet op regelmatige basis.

Op beurstransacties betaalt ge al beurstaks en makelaarsloon, dus als ge gaat daytraden zult ge ook veel belasting betalen. Transactiekosten op de beurs liggen doorgaans hoger dan op crypto exchanges. Omwille van die beurstaks denk ik dat ze aandeelhouders meestal gerust zullen laten.

Ik zou dan precies liever ook zo'n systeem zien waar ge een beurstaks betaalt op het aankopen/verkopen van crypto dan de huidige vage 33% regel bij speculatie.

Laatst bewerkt:
Hoe vaker je handelt in hetzelfde product, hoe groter de kans dat het als speculatief zal worden beschouwd. Winst nemen bij een snelle koersstijging is an sich niet speculatief. Als je echter weer instapt bij de volgende daling, dan wordt het een ander verhaal.

Wellicht <10k bedragen dan en niet op regelmatige basis.

Op beurstransacties betaalt ge al beurstaks en makelaarsloon, dus als ge gaat daytraden zult ge ook veel belasting betalen. Transactiekosten op de beurs liggen doorgaans hoger dan op crypto exchanges. Omwille van die beurstaks denk ik dat ze aandeelhouders meestal gerust zullen laten.

Ik zou dan precies liever ook zo'n systeem zien waar ge een beurstaks betaalt op het aankopen/verkopen van crypto dan de huidige vage 33% regel bij speculatie.

De "TOB" heeft geen enkel relatie met de fiscale behandeling van speculatieve inkomsten. Het is niet omdat je TOB betaalt, dat het geen speculatieve inkomsten meer zijn. Perfect mogelijk dat je op een transactie aan de twee onderworpen bent.

Mijne shell staat inmiddels +55%
Wanneer verkopen 🤔
Op de top :biglaugh:

Hier blijven zowel OXY als Shell nog in port:
  • Nog steeds geen zicht op einde conflict in Oekraïne
  • Reservecapaciteit van de meeste spelers is beperkt
  • Voorspellingen olievraag zijn sterk
  • Olieprijs is nog niet door het dak gegaan, dat is een positieve evolutie om economische groei (o.a. China) te stimuleren en vooral te behouden
  • Investeringen in deze sector hebben tijd nodig alvorens operationeel te zijn

Laatst bewerkt:
Meeste hedges lopen af bij de oliebedrijven of er zijn er minder in omloop. Betekent dat de olie aan spotprijs (marktprijs) wordt verkocht.
Schulden smelten als sneeuw voor de zon, vrije cashflow is erg hoog, de uitkering naar aandeelhouders toe zal nog verhogen in de komende jaren (als olieprijs hoog blijft).

En vraag naar fossiele brandstoffen blijft hoog, West-Europa is de rest van de wereld niet.

Enige wat wel meer zal spelen is enerzijds de inflatie (kosten om te ontginnen) en stijgende taksen door overheden.

Hetgeen een belastingcontrole kan triggeren is als ge plots een huis koopt met geld dat niet van inkomen uit arbeid of erfenis is gekomen.
Maar dat is dan ook maar een controle, en betekent niet automatisch dat uw meerwaarde effectief een bron van inkomen is voor iemand.

Ook bij Netflix blijken de bomen toch niet tot in de hemel te groeien. -22% after market.

4873Je.jpg

Het probleem met Netflix is dat ze nauwelijks cash genereren, net eens gekeken en vorig jaar was de FCF zelfs negatief, al hun cash gaat naar hun eigen producties die ze nodig hebben om voldoende nieuwe content te genereren en hun klanten dus te behouden.

9.8% revenue groei dit kwartaal. Op zich geen probleem, maar dan moet je wel echt cash printen. Nu is het gewoon een trage groeier met heel lage marges geworden…Tijd voor een turnaround, ze geven al aan dat ze iets gaan doen aan die familie abonnementen die gretig gedeeld worden.

On another note: IBM’s cloud divisie met een serieuze groeiversnelling in Q1 (van 18% vorig Q naar 25% nu). Geen idee of dat iets goeds voorspelt voor mijn aandelen, maar slecht zal het al zeker niet zijn. Volgende week weten we meer met de hyperscalers.

De cloud gaat moeten price cutten om cloud providers een deel van de marge koek te geven.

Als de service bijna geen marge heeft en de commodity infra provider wel, dan komt er een rebalance aan.

De cloud gaat moeten price cutten om cloud providers een deel van de marge koek te geven.

Als de service bijna geen marge heeft en de commodity infra provider wel, dan komt er een rebalance aan.
Over wat heb je het, dat de cloud providers hun prijzen aan Netflix zullen moeten verlagen omdat Netflix bijna geen winst maakt?

Sowieso krijg je price cutting met hogere volumes. DDOG, SNOW en andere software bedrijven weten ook bijna jaarlijks betere prijzen te onderhandelen met de hyperscalers simpelweg omdat het volume zo snel toeneemt. Dat is de voornaamste reden dat je de gross margins van veel software bedrijven typisch ziet toenemen met de omzet, die cloud kosten zijn de voornaamste COGS component.

ASML is ook gewoon enorm aan het uitbreiden.
Paar jaar geleden nog de volledige betonconstructie geleverd voor nieuwe kantoren en cleanrooms. Dit jaar starten ze opnieuw met uitbreiden dus de noden zijn wel groot daar

Over wat heb je het, dat de cloud providers hun prijzen aan Netflix zullen moeten verlagen omdat Netflix bijna geen winst maakt?

Sowieso krijg je price cutting met hogere volumes. DDOG, SNOW en andere software bedrijven weten ook bijna jaarlijks betere prijzen te onderhandelen met de hyperscalers simpelweg omdat het volume zo snel toeneemt. Dat is de voornaamste reden dat je de gross margins van veel software bedrijven typisch ziet toenemen met de omzet, die cloud kosten zijn de voornaamste COGS component.
Er moet een beetje "fairness" in de value chain zitten. Vroeg of laat komt er een reset. Er is geen enkele logische economische reden waarom de ene 40% marge draait in een semi-commodity market (AWS en consoorten) en de "unique player" een veel lagere marge (Netflix en consoorten). Netflix, Spotify, Disney etc draaien relatief lage marges (als ze al winst maken).

De infrastructuur leverancier zal moeten price cutten om hun klanten te houden. Het is niet dat Netflix en zo grote price hikes kunnen doen, ze zitten in een prijzen oorlog en een van hun USP is dat ze cheaper zijn dan real-life screens en CDs.

Ik werk zelf in een afdeling waar we SaaS software maken en in de markt zetten. Onze verkoop prijs is relatief fixed (gebaseerd op competitie, alternative technologies, reimbursement etc), cost cutting is wat we doen om aan marge te raken. Eens alle vet weggehakt was, zijn we AWS en Nvidia beginnen duwen voor price cuts. Eens de kost kant genoeg naar beneden is, gaan we opnieuw een rondje price cuts doen om markt te winnen, repeat. Zolang AWS stoeft met giga marges, gaan wij en competitors ermee door.

Laatst bewerkt:
Er moet een beetje "fairness" in de value chain zitten. Vroeg of laat komt er een reset. Er is geen enkele logische economische reden waarom de ene 40% marge draait in een semi-commodity market (AWS en consoorten) en de "unique player" een veel lagere marge (Netflix en consoorten). Netflix, Spotify, Disney etc draaien relatief lage marges (als ze al winst maken).

De infrastructuur leverancier zal moeten price cutten om hun klanten te houden. Het is niet dat Netflix en zo grote price hikes kunnen doen, ze zitten in een prijzen oorlog en een van hun USP is dat ze cheaper zijn dan real-life screens en CDs.
Cloud infrastructuur is hoofdzakelijk een B2B markt. De vraag naar rekenkracht en opslag, hetzij voor AI en big data, hetzij voor dagelijkse werking, blijft gewoon toenemen. En meer en meer komt die vraag naar rekenkracht en opslag voor schaalbaarheid, CAPEX en security terecht bij de grote cloud spelers in plaats van in eigen datacenters. Commodity? Goh ja en nee. Simpelweg migreren van de ene cloud provider naar de andere is niet altijd even eenvoudig doordat sommige PaaS services de nodige vendor lock-in hebben. Alle data van de ene naar de andere cloud trekken en daar opnieuw deployen is verder ook niet gratis en op 1-2-3 gebeurd.
Zwaar bullish op die sector.

Streaming diensten zijn quasi exclusief B2C en gebruiken we sinds corona (en ruim daarvoor) allemaal al. Corona is op de achtergrond verdwenen (het totalitair China even achterwege gelaten), de mensen moeten terug op verplaatsing werken en hebben minder tijd te spenderen aan streaming diensten.
Je spreekt ook van een USP van Netflix maar dat is helemaal geen USP meer. Disney plus, Apple Tv, Amazon Prime, Hulu, Streamz hebben dezelfde "unique" selling point. Ik heb al van velen gehoord dat ze ondertussen gewoon wisselen tussen streaming platformen om de leuke content te zien. Een maandje Netflix, dan een maandje Disney, dan een maandje Streamz. Als Netflix dan nog zwaar gaat beginnen optreden tegen gedeelde accounts zie ik het best gebeuren dat ze eerder klanten gaan verliezen dan dat ze er gaan winnen. De alomtegenwoordige "wokeheid" van veel Netflix series komt vaak ook half geforceerd over en zal er ook geen goed aan doen.

Het feit is dat Netflix niet meer groeit (zelfs krimpt) en als value stock niet genoeg winst maakt om hun marktprijs te rechtvaardigen. Was een half jaar geleden aan $700 dan ook gewoon zwaar overprised.

Laatst bewerkt:
Vorig jaar was er veel hype rond Frequency Therapeutics. Dit jaar opvallend weinig aandacht voor Otonomy. Binnen dit en enkele maanden komen ze met fase 2-resultaten voor hun medicijnen tegen gehoorverlies en tinnitus.
Otonomy Reports Positive Top-Line Results from Phase 2a Clinical Trial of OTO-413 in Patients with Hearing Loss
Positieve resultaten voor hun medicijn dat gehoorschade herstelt, maar ze zijn ook niet denderend. De koers van Otonomy is momenteel 13% hoger dan gisteren.

Terug
Bovenaan