Kleine Beursfeiten

Omdat die hier ergens vermeld werd heb ik deze ook eens bekeken. Lijkt me inderdaad een interessante te zijn.
Aandeel kwakkelt al 5 jaar rond dezelfde prijs verder. Waarom denk je dat het nu plots wel de goede richting uit zou gaan? De stockprijs is alleszins niet de hoogte ingeschoten door de semiconductor hype.

Aangezien het hier over semiconductors gaat, goede slide die een overzicht van de industrie geeft. X-FAB zit tussen de ''foundries":

Persoonlijk geen interesse in X-FAB, zoals @TheLoveBelow aangeeft hebben die niet direct een geschiedenis van veel waardecreatie voor hun aandeelhouders (zie de koers sinds IPO). Dus aan X-FAB bulls: what is de bull case hier, wat gaat er veranderen waardoor X-FAB plots wel waarde begint te creëren?

Persoonlijk zou ik in deze industrie dan liever voor een ASML gaan (de industrie kan niet zonder ASML hun innovatieve producten) oftewel een software provider genre Cadence / Synopsys => enorm hoge switching costs

Laatst bewerkt:
De semiconductor industrie heeft de laatste maanden al zware klappen gekregen en ziet er niet direct naar uit dat het sentiment gaat omslaan. Cyclische markt zegt Wall Street. Klopt vast deels wel bij consumer grade materiaal als smartphones die misschien minder snel worden aangekocht in de huidige markt. En thuiswerkmateriaal om te telewerken is ondertussen ook al lang aangekocht.

De semiconductor industrie is ondertussen uiteraard veel meer dan enkel wat computers. Dat er nog steeds enorme chiptekorten zijn (probeer maar een PS5 of nieuwe auto vast te krijgen zonder wachten). Dat cloud computing en AI fors blijven groeien, dat er een transitie naar DDR5 geheugen voor ons staat, dat big data enorme hoeveelheden snelle opslagcapaciteit nodig heeft, dat zowat elk elektisch toestel tot zelfs een elektrische tandenborstel en LED lamp meerdere chips bevat, maakt allemaal niet uit. Wall Street zegt dat semiconductor cyclisch is.

TSMC, 's werelds grootste producent van high-performance chips, gaf gisteren resultaten ruim boven verwachtingen, geeft aan weinig tot geen last te hebben van die zogezegde Neon tekorten, en geeft goede prognose voor volgende kwartaal: aandeel dumpt. Ondertussen meer dan 30% af sinds ATH in januari 22.

AMD doet nog slechter en is al 43% kwijt sinds november 21. Forward PE zit daar naar verwachting rond tot onder de 20 met een groei van boven 40% en geen schulden. TSMC (de producent van AMD's chips) verslag van gisteren gaf aan dat High Performance Compute (=datacenter) nu een groter aandeel van de productie bedraagt in plaats van smartphone chips. Dat komt in eerste instantie neer op AMD, die zowat elke chip die het maakt, zijnde het EPYC serverchips en Ryzen consumentenchips (zelfde ZEN chiplets), Radeon GPUs en laptop/PS5/Xbox SoCs uitverkoopt. Cyclish zegt Wall Street dus down we go.

Micron (MU) had ook resultaten boven verwachtingen, aandeel noteert momenteel ook bijna 30% van de ATH met een PE van 8-9 en PEG van 0.94. Dat zijn fundamenteel gewoon veel betere resultaten dan vele "value" aandelen die het momenteel goed doen.

Dat maar om te zeggen dat allerlei bedrijven in de semiconductor industrie in mijn ogen momenteel vrijwel geheel onterecht oversold zijn, en ik gefrustreerd aan het bagholden ben.

Aangezien het hier over semiconductors gaat, goede slide die een overzicht van de industrie geeft. X-FAB zit tussen de ''foundries":

Persoonlijk geen interesse in X-FAB, zoals @TheLoveBelow aangeeft hebben die niet direct een geschiedenis van veel waardecreatie voor hun aandeelhouders (zie de koers sinds IPO). Dus aan X-FAB bulls: what is de bull case hier, wat gaat er veranderen waardoor X-FAB plots wel waarde begint te creëren?

Persoonlijk zou ik in deze industrie dan liever voor een ASML gaan (de industrie kan niet zonder ASML hun innovatieve producten) oftewel een software provider genre Cadence / Synopsys => enorm hoge switching costs
Asml is dan weer pokkeduur terwijl dit toch een cyclisch aandeel blijft.

Xfab: meer en meer chips in auto’s lijkt me de bull case en reden waarom er groei zal zijn, terwijl waardering echt laag is

Kwaliteit van het bedrijf is 1 ding, maar waardering vind ik toch even belangrijk, dus liever xfab dan asml hier

Het is aan de aandeelhouders om te beslissen (imho).
En dat politici eerst eens voor eigen deur vegen (EU-uitwassen enzo).
Probleem is dat meeste mensen weinig kapitaalkrachtig zijn om al dan niet als aandeelhouder een beslissende stem te hebben...
19 miljoen per jaar en dan nog tientallen miljoenen in de vorm van aandelen. Dat noem ik niet serieus meer...
Dan laten die zich toch gewoon betalen via een management vennootschap
Zal inderdaad weinig aan te doen zijn aan die schandelijke vergoedingen en dit van ceo's die dan de 'elite' moeten voorstellen.

Probleem is dat meeste mensen weinig kapitaalkrachtig zijn om al dan niet als aandeelhouder een beslissende stem te hebben...
19 miljoen per jaar en dan nog tientallen miljoenen in de vorm van aandelen. Dat noem ik niet serieus meer...

Zal inderdaad weinig aan te doen zijn aan die schandelijke vergoedingen en dit van ceo's die dan de 'elite' moeten voorstellen.

Veel hangt ook af van hoe de CEO en het bedrijf het doen, vind ik. Genoeg gevallen geweten van verlieslatende bedrijven die verder bleven afglijden waar de CEO nog altijd een miljoenenpakket kreeg.

En sowieso 100% akkoord met @Biljart! Veel teveel uitwassen in de politiek en semi-overheidsbedrijven waar er met bergen belastingsgeld gesmeten wordt... maar dan wel met het vingertje wijzen naar privé bedrijven.

Zijn er hier mensen die op zeer regelmatige basis traden (meerdere swing trades van enkele dagen/weken)? Ik vraag me af vanaf wanneer dit aanzien wordt als speculatief en je dus 33% belasting moet betalen op meerwaarden; komt dat in de praktijk echt voor?

Zijn er hier mensen die op zeer regelmatige basis traden (meerdere swing trades van enkele dagen/weken)? Ik vraag me af vanaf wanneer dit aanzien wordt als speculatief en je dus 33% belasting moet betalen op meerwaarden; komt dat in de praktijk echt voor?
Ik zou denken dat ze eerder de bitcointraders gaan proberen te taxereren en niet zozeer de aandelenbeleggers... ik heb nu met de Oekrainecrisis ook ao wat gekocht en al een stuk winst genomen, maar is dat soeculeren?
Trouwens, dit is sowieso een zeer grijze zone waar je je altijd kan verdedigen indien de fiscus je probeert te belasten: snel (gedeeltelijk)winst veiligstellen kan je immers ook beschouwen als een daad van goed huisvaderschap (=het criterium)

Zullen wij in EU wel volop de kaart van renewables trekken, ondertussen in USA (Permian-shale).

Biden administration re-opens the door to drilling on federal lands

Drillers will learn this week which areas are to be made available in lease sales

:biglaugh::biglaugh:

Ik zou denken dat ze eerder de bitcointraders gaan proberen te taxereren en niet zozeer de aandelenbeleggers... ik heb nu met de Oekrainecrisis ook ao wat gekocht en al een stuk winst genomen, maar is dat soeculeren?
Trouwens, dit is sowieso een zeer grijze zone waar je je altijd kan verdedigen indien de fiscus je probeert te belasten: snel (gedeeltelijk)winst veiligstellen kan je immers ook beschouwen als een daad van goed huisvaderschap (=het criterium)
Ik zoek eigenlijk concrete gevallen, ben vertrouwd met de "goede huisvader"-regel maar heb nog nooit gelezen dat iemand effectief op de vingers getikt is geweest en als speculatief belast is geweest.

Terug
Bovenaan