Kleine Beursfeiten

Zijn hier mensen die hun totale winsten eigenlijk bijhouden? Zowel gerealiseerd als virtueel?

Want de meeste focussen hier precies op YTD

Zijn hier mensen die hun totale winsten eigenlijk bijhouden? Zowel gerealiseerd als virtueel?

Wordt hier bijgehouden, enkel virtueel vermits alle gerealiseerde winsten tot dusver werden geïnvesteerd. Op zich vind ik YTD een vrij neutraal criterium want even toegankelijk voor mensen die net gestart zijn of al vele jaren beleggen, absolute bedragen zijn eigenlijk veel relevanter maar zullen sneller reacties uitlokken.

Ja, is enige wat mij interesseert eigenlijk.
Ik gaal geregeld geld uit mijn portfolio dus ik bereken huidige waarde/eigen inleg

Virtuele winst daar koop je geen brood mee. Ik beleg voor 30K en hou het daar op. alle winsten staan 2 uur later op mijn kbc rekening. (bij verlies, word het opeens een "buy and hold strategie"

Deze morgen KBC terug verkocht. om daarna hoger terug in te stappen. (Ik bekijk de ene trade alsof die 0.0 te maken heeft met de vorige.)
+400€ op mijn prive rekening erbij. (na aftrek kosten) Speculeren is veel leuker dan beleggen.

Virtuele winst daar koop je geen brood mee. Ik beleg voor 30K en hou het daar op. alle winsten staan 2 uur later op mijn kbc rekening. (bij verlies, word het opeens een "buy and hold strategie"

Deze morgen KBC terug verkocht. om daarna hoger terug in te stappen. (Ik bekijk de ene trade alsof die 0.0 te maken heeft met de vorige.)
+400€ op mijn prive rekening erbij. (na aftrek kosten) Speculeren is veel leuker dan beleggen.
En wat als uw aandeel nooit meer boven de aankoopprijs stijgt? Dan ga je die 30K eeuwig laten zitten?

Want wat jij doet lijkt me het volgende;

- Als het aandeel stijgt, neem je heel snel je winst.
- Als het aandeel zakt, blijf je zitten.

Dus de downside neem je volledig mee, de upside top je heel snel af door weer te verkopen voor een minimale winst.

Wanneer verkoop je dan bij verlies? Of verkoop je nooit met verlies? Dan kan ik u nu al zeggen dat op termijn uw portefeuille naar 0 zal gaan.

IK snap uw systeem precies niet goed? Je zorgt er voor dat je portefeuille steeds terug op 30k komt? Dus telkens als er wat winst is , verkoop je aandelen ten belope van die winst zodat je terug op 30k komt?

Als het aandeel zakt blijf ik zitten en pak op jaarbasis de 9% dividend....
Ik heb ook nooit gezegd dat er een logica/systeem achter zit, speculeren is berekend gokken. (En ik speel alleen met geld dat ik long kan missen) Wat ik niet ga doen is turbo's/shorten/hefboombeleggen.

Vroeger deed ik hetzelfde maar kocht van de winst steeds meer aandelen, dan heb je op maandag 3000 aandelen, op donderdag 3040 stuks en de week erop 3090 stuks. Nu haal ik de winst er gewoon uit.

Ieder zijn recht om te beleggen op de wijze die het best bij je past natuurlijk, die term virtueel vind ik trouwens onnodig - per slot van rekening is het omzetten van virtuele winst/verlies quasi instant als je dat wenst.

Brood kopen met inkomen uit arbeid en een huis uit passief inkomen zou de perfecte situatie zijn, een droom - letterlijk :ROFLMAO:

En wat doe je met de winst? Verbrassen?

Bon, ik verkoop nooit. Misschien wat reshuffle binnen pf. Met de dividenden betaal ik de hypotheek af.

En als ik ooit alles beu ben, pf liquideren en yolo Bahamas.

En wat doe je met de winst? Verbrassen?

Bon, ik verkoop nooit. Misschien wat reshuffle binnen pf. Met de dividenden betaal ik de hypotheek af.

En als ik ooit alles beu ben, pf liquideren en yolo Bahamas.
Verkoop je dan ook niet als de investment case is veranderd? Of als je je koersdoel hebt bereikt? En wat met aandelen die al jaren achterblijven tov de rest ( of zelfs negatief staan)?

Ben opbrengsteigendom nr2 aan het afwerken in mijn vrije uren, en dit jaar staat er nog een funcar/youngtimer op het programma met als type 911...

Ik heb veel geld verdiend met nooit de kudde te volgen. Als ik met mijn smartphone s'morgens op kopen klik en s'avonds op verkopen en ik hou daar 200€ aan over ben ik een blij persoontje. (diep daar over nadenken hoeft niet, dat doe ik op het werk al genoeg.)

En ik weet dat het wat irrationeel is, heb de 5-6 meest bekende boeken over beleggen hier liggen.(gelezen ja) en mijn concusie was toch steeds "nope daar heb ik geen geduld voor".

Alsof iemand naar de Je kunt geen 200 euro vangen door 5 man thuis naar een tv te laten kijken. In de cinema met 5 man gaan, snel 100-200 euro armer als je wat zakken chips en drankjes aanpakt.

Die grote mannen hebben ook snel hun rekening gemaakt.

Ben opbrengsteigendom nr2 aan het afwerken in mijn vrije uren, en dit jaar staat er nog een funcar/youngtimer op het programma met als type 911...

Ik heb veel geld verdiend met nooit de kudde te volgen.
Heb je ooit bekeken hoeveel het zou zijn had je niet verkocht? (Oprechte vraag)

1 miljoen is veel geld. Maar het had er misschien 2 kunnen zijn...

Wordt hier bijgehouden, enkel virtueel vermits alle gerealiseerde winsten tot dusver werden geïnvesteerd. Op zich vind ik YTD een vrij neutraal criterium want even toegankelijk voor mensen die net gestart zijn of al vele jaren beleggen, absolute bedragen zijn eigenlijk veel relevanter maar zullen sneller reacties uitlokken.
Absolute bedragen zijn niet relevanter als je uw % winst-verlies post in combinatie met uw % verdeling van je gehele portefeuille.
Absolute bedragen is niet fair want iemand met 100K en 5000 euro winst heeft heeft meer winst dan iemand met 10k en 4000 euro winst terwijl de 2de het eigenlijk veel beter doet. Absolute bedragen posten vind ik ook nogal hautain zeker als de gehele portefeuille niet gepost wordt...en zelfs in dit geval (zoals ik mijn port post) zet ik er geen bedragen bij want daar heeft eigenlijk niemand iets aan.

Hier hou ik mijn jaarlijks resultaat bij, vooral om me aan te doen herinneren wat mijn stommiteiten in het verleden mij wel al gekost hebben. ^^
Al was de portfolio natuurlijk toen een pak kleiner, daar neem ik genoegen in.

Terug
Bovenaan