Kleine Beursfeiten

Deels overstag gegaan. 25 van mijn 45 Kinepolis-aandelen verkocht aan 59.25. Ik was origineel van plan om langer te houden, maar EUR interest is me niet iets te hoog en moet stilaan toch wat margin afbouwen. Temeer omdat ik niet snel cash geld beschikbaar zal hebben (appartement zit in laatste fase en moet nog meubels kopen om het bemeubeld te verhuren).

Daarenboven schurkt KIN tegen ATH ondanks dat Corona nog niet echt helemaal voorbij is. Toch maar eieren voor mijn geld gekozen. Liever een vogel in de hand dan 10 in de lucht.

Uiteindelijk 169% winst op 504 dagen. De andere 20 hou ik nog even aan om te zien of het even uitschiet richting 70. Verkoop order ingesteld op 66.10. Als het blijft schommelen de laatste 20 wss ook verkopen een dezer.

Ik heb ook een hele pluk verkocht aan 60 paar maand geleden al (die waren rond de 20 of 21 gekocht).

Het is wel zo dat KIN er in geslaagd is om zijn cost footprint permanent te verlagen. Blijkbaar is een crisis een opportuniteit om heilige huisjes uiteindelijk eens te slopen.

Aan de pre-corona bezetting + revenue gaan de kosten een pak lager zijn dan voordien en dito profit hoger !

Ik geloof ook nog in KIN. Via via gehoord dat de CEO zelf nog aandelen aan het bijkopen is, dus dat is een goed teken. Gekocht onder de 19 en ik verkoop pas rond de 75 ;)

Maar Disney houd wel deels vast aan het rechtstreeks releasen van bepaalde films op Disney+. Is toch wel een grote speler.

Maar Disney houd wel deels vast aan het rechtstreeks releasen van bepaalde films op Disney+. Is toch wel een grote speler.
Tegelijk veegde Spider-Man: No Way Home het Box office cijfer van Avengers: Endgame van de tabellen en dat begin januari 2022, een moment dat het nog steeds verplicht was van met mondmasker in de zaal te zitten, wat volgens mij toch nog een remmende factor was (ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik de enige wat die geen zin had om 2u met zo'n mondmasker in de cinema te gaan zitten). In tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt heeft cinema ook post corona volgens mij nog meer dan voldoende bestaansredenen naast het streamen.

Ik heb mijn aandelen Aedifica verkocht, na de Orpea saga zijn ze ondertussen weer rond hun oude niveau belandt. Ik hoop dat ik er geen oud vrouwtje pijn mee gedaan heb :). Op zich geloof ik long term wel in dat aandeel maar ik wou terug wat meer cash opzij te hebben.

Ik wil de komende tijd mijn portfolio nog verder trimmen. Mijn ETF's + holdings daar blijf ik af maar voor het overige wil ik mijn aantal posities afbouwen. Kwestie van wat meer gefocust te zijn op bepaalde aandelen, al eens wat winst van tafel nemen en meer toeslaan als het ergens bloedrood ziet. Nu laat ik mijn sectie losse aandeel een beetje teveel op zijn beloop gaan.

Alsof iemand naar de film gaat voor de film, it's about the experience.

Ondertussen zijn bijna alle grote bedrijven al terug gestapt van het releasen op streaming platforms. En Netflix is down down down post-corona, ze gaan hun prijzen verhogen, hun pwd sharing aanpakken. Je kunt geen 200 euro vangen door 5 man thuis naar een tv te laten kijken. In de cinema met 5 man gaan, snel 100-200 euro armer als je wat zakken chips en drankjes aanpakt.

Die grote mannen hebben ook snel hun rekening gemaakt.

Zolang er volk in een voetbal stadion zit of wielerwedstrijden vol staan met supporters, gaat de cinema ook werken.

Alsof iemand naar de film gaat voor de film, it's about the experience.

Ondertussen zijn bijna alle grote bedrijven al terug gestapt van het releasen op streaming platforms. En Netflix is down down down post-corona, ze gaan hun prijzen verhogen, hun pwd sharing aanpakken. Je kunt geen 200 euro vangen door 5 man thuis naar een tv te laten kijken. In de cinema met 5 man gaan, snel 100-200 euro armer als je wat zakken chips en drankjes aanpakt.

Die grote mannen hebben ook snel hun rekening gemaakt.

Zolang er volk in een voetbal stadion zit of wielerwedstrijden vol staan met supporters, gaat de cinema ook werken.
Maar je betaalt nu wel dezelfde prijs als dik 2 jaar geleden voor een bedrijf dat er financieel een pak slechter voorstaat dan toen.

"Een pak slechter". Quantify please. Ze hebben evenveel schulden als in 2018 en toen stonden ze ook aan 60.

Tegelijk veegde Spider-Man: No Way Home het Box office cijfer van Avengers: Endgame van de tabellen en dat begin januari 2022, een moment dat het nog steeds verplicht was van met mondmasker in de zaal te zitten, wat volgens mij toch nog een remmende factor was (ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik de enige wat die geen zin had om 2u met zo'n mondmasker in de cinema te gaan zitten). In tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt heeft cinema ook post corona volgens mij nog meer dan voldoende bestaansredenen naast het streamen.
Tuurlijk daar niet van. Maar de markt is toch wat veranderd. De vraag is dus, hoe dit alles hun marge en inkomsten zal impacteren.

Ik ga ook nog erg graag naar de bios. Het is gewoon niet hetzelfde thuis.

Tuurlijk daar niet van. Maar de markt is toch wat veranderd. De vraag is dus, hoe dit alles hun marge en inkomsten zal impacteren.

Ik ga ook nog erg graag naar de bios. Het is gewoon niet hetzelfde thuis.
Na Corona, de rush op de woningmarkt, de torenhoge inflatie en de gigantische energiekosten maak ik me geen illusies meer, de Belg zwemt in het geld en zal dat ook in de toekomst blijven uitgeven aan de bioscoop. Kijk naar een avondje op restaurant, gin tonic + slaatje met geitenkaas + glaasje wijn en een koffie: 40-45€ en niet gereserveerd betekend een pakje friet want volzet.

Na Corona, de rush op de woningmarkt, de torenhoge inflatie en de gigantische energiekosten maak ik me geen illusies meer, de Belg zwemt in het geld en zal dat ook in de toekomst blijven uitgeven aan de bioscoop. Kijk naar een avondje op restaurant, gin tonic + slaatje met geitenkaas + glaasje wijn en een koffie: 40-45€ en niet gereserveerd betekend een pakje friet want volzet.
Het bezoekersaantal is al jaren krimpend, in zo een markt investeer ik liever niet, ze kunnen jan met de pet niet blijven uitpersen met drank, snoep popcorn etc

Het bezoekersaantal is al jaren krimpend, in zo een markt investeer ik liever niet, ze kunnen jan met de pet niet blijven uitpersen met drank, snoep popcorn etc
Heb het zelf niet maar het aantal bruine cafés in mijn dorp is op 20 jaar met 75% gedaald, diegene die overblijven worden zo rijk als de zee diep, in een krimpende markt.

Aangezien Kinepolis marktleider is met goede locaties op plaatsen met hoog inkomen zou ik ze niet zomaar afschrijven. Echt veel alternatief is er eigenlijk niet, ook het streaming aanbod verliest snel zijn glans in vergelijking met de bioscoop. Het is een luxeproduct - een recessie en/of drastisch verlies aan koopkracht lijken met de enige echte risico’s te zijn. Maar dat geld voor veel zaken natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Een krimpende markt alleen is geen goede maatstaf.
Zolang er sprake is van sterke pricing power, is er geen vuiltje aan de lucht.
Een goed voorbeeld is de tabakindustrie. Al 50 jaar in een dalende trend qua aantal gebruikers (of eerder % gebruikers in de bevolking).
Toch is Altria 1 van de bestpresterende aandelen over die periode. Spinoffs, alsmaar groeiende dividenden, etc.
Tot de politiek het definitief aan banden legt, zal die business dik blijven opbrengen. Voor zowel aandeelhouders als overheden .

(Daarmee heb ik uiteraard niet gezegd dat Kinepolis/bioscopen even attractieve kenmerken heeft; niet-verslavend, minder prijszettingskracht, tal van andere entertainment opties. Maar ik ken de sector te weinig om er echt een oordeel over te vellen.)

Terug
Bovenaan