Kleine Beursfeiten

Als je aandeel al een oorlog nodig heeft om te scoren.

Wat zegt dat dan eigenlijk echt. :thinking:
Olie stond al 70+ sinds september 2021.
En Oxy was toen al 60-70 waard.

De oorlog heeft de olieprijs gewoon wat sneller naar voor getrokken.
En misschien zien sommigen in de markt nu eindelijk dat dat bedrijf spotgoedkoop stond (opvallend dat Devon en Diamondback niet zo gestegen zijn afgelopen week), en dat Opec geen reservecapaciteit heeft, en dat supply-demand nauwer was dan gedacht, etc.

Dat ging sowieso gebeurd zijn vanaf Q2-Q3 2022 en volgende, oorlog of niet.
Het is ook enkel de front month olie future die zo hoog staat, dec 2022 staat aan 91.

Sommige bedrijven doen ook koopjes.
Haha, eerst dit:

Dan nog snel wat shoppen.

Ok, niet geheel vergelijkbaar.
Maar toch is het ergens lichtjes hypocriet.
(Maar dit is hypocrisie die we steunen!)

Als Port nog eens 4-5% zakt toch eens wat bijkopen hier en daar, tussen de stieren en de beren lopen mss wel al een aantal koeien rond :ROFLMAO: waar ik mogelijks interesse in heb.

Ik sta nog altijd maar 4-5% onder ATH. Grotendeels door usd en gronstoffen. Maar elke dag wel wat zweten.

Ik vraag mij toch af waar al die analisten en professioneel beurspersoneel mee bezig zijn...
Oxy stevig gekocht in december toen het al zeeeeeeeer duidelijk was dat die een enorme onderwaardering hadden, nu minder dan 3 maand later +85%, dus op 3 maand tijd een enorme stijging terwijl dit al begin 2021 duidelijk was dat daar veel meer inzat.
(De oorlog heeft daar toch niet echt een enorme invloed op aangezien die slechts voor 20% vd petrolprijs meetelt...)

Wat verdienen die beursprofessionals zoal :oink: ???

Laatst bewerkt:
Hier toch een goede 12.5% onder de top.
Ligt voornamelijk aan de financiele aandelen, zeker de helft van de daling komt uit die hoek.

---

OXY 1month chart :eek:
Meanwhile... Europese olie majors negatief over diezelfde periode. Ja jongens...
Zal voor een stuk te maken hebben met de vrees voor speciale belastingen die er ongetwijfeld aan zitten te komen. De modale Europese politieker kan zo'n mooie kans niet onbenut laten.

Meanwhile... Europese olie majors negatief over diezelfde periode. Ja jongens...
Zal voor een stuk te maken hebben met de vrees voor speciale belastingen die er ongetwijfeld aan zitten te komen. De modale Europese politieker kan zo'n mooie kans niet onbenut laten.
Maar nee, gewoon enorme onderwaardering van oxy in vergelijking met andere olie majors die nu gecorrigeerd wordt. Niets te maken met belastingen....
Vandaar mijn opmerking : 'Ik vraag mij toch af waar al die analisten en professioneel beurspersoneel mee bezig zijn...'

Hier toch een goede 12.5% onder de top.
Ligt voornamelijk aan de financiele aandelen, zeker de helft van de daling komt uit die hoek.

---

Zal voor een stuk te maken hebben met de speciale belastingen die er ongetwijfeld aan zitten te komen. De modale Europese politieker kan zo'n mooie kans niet onbenut laten.

Europese majors die voorbije jaren hadden ingezet op vergroening vs Amerikaanse majors/midcaps/supermajors die zijn blijven inzetten op fossiele energie.

Chevron die output van Permian naar 1 miljoen vaten per dag wil brengen (2017 zaten ze nog aan 200k vaten).

Shell die Permian verkocht in sept 2021, ConocoPhilips die de koper was. Ondertussen telt Conoco zijn centen.
175k vaten voor 9 miljard dollar. Aankoop zal heel snel terugverdiend zijn.

Anderzijds ENI (Italië): keert zich ook van fossiel weg.
De aandeelhouders lachen groen.

Zie ook artikel van exact 2 jaar terug:

Europese majors die voorbije jaren hadden ingezet op vergroening vs Amerikaanse majors/midcaps/supermajors die zijn blijven inzetten op fossiele energie.

Chevron die output van Permian naar 1 miljoen vaten per dag wil brengen (2017 zaten ze nog aan 200k vaten).

Shell die Permian verkocht in sept 2021, ConocoPhilips die de koper was. Ondertussen telt Conoco zijn centen.
175k vaten voor 9 miljard dollar. Aankoop zal heel snel terugverdiend zijn.

Zie ook artikel van exact 2 jaar terug:

Ligt spijtig genoeg weer voor een stuk aan de Europese politiek en justitie.
Door dit soort rulings dus: https://www.bbc.com/news/world-europe-57257982
Echte kloterij. Die groene activisten en de Europese politiekers die hen wat staan te cheerleaden kunnen echt de hoogste boom in he. Tegen olie&gas, tegen kernenergie (lol), etc.
Zie hier het resultaat: een zwakkere regionale energiesector en de hoogste inflatie in decennia.

Ligt spijtig genoeg weer voor een stuk aan de Europese politiek en justitie.
Door dit soort rulings dus: https://www.bbc.com/news/world-europe-57257982
Echte kloterij. Die groene activisten en de Europese politiekers die hen wat staan te cheerleaden kunnen echt de hoogste boom in he. Tegen olie&gas, tegen kernenergie (lol), etc.
Zie hier het resultaat: een zwakkere regionale energiesector en de hoogste inflatie in decennia.

Inderdaad.
En o ironie, zich nog moeten wenden tot USA om gas te importeren. Pijnlijk.

Shell is trouwens een privé-bedrijf, als het mensen niet aanstaat, dat ze dan gewoon hun aandelen verkopen ipv voor de rechtbank te slepen.

De groene jongens en meisjes zijn trouwens eerder stil laatste weken en maanden.

Olie en gas zullen ook na 2050 een belangrijk deel innemen van de energiemix, of men nu wil of niet.

En idd, uw opm over de Europese ziekte om winsten af te romen is meer dan terecht,
Resultaat is onderinvestering. En wie is er de dupe? Jan Modaal.

Ik vraag mij toch af waar al die analisten en professioneel beurspersoneel mee bezig zijn...
Oxy stevig gekocht in december toen het al zeeeeeeeer duidelijk was dat die een enorme onderwaardering hadden, nu minder dan 3 maand later +85%, dus op 3 maand tijd een enorme stijging terwijl dit al begin 2021 duidelijk was dat daar veel mee inzat.
(De oorlog heeft daar toch niet echt een enorme invloed op aangezien die slechts voor 20% vd petrolprijs meetelt...)

Wat verdienen die beursprofessionals zoal :oink: ???
Is dit niet wat conformation bias omwille van je juiste oxy call? Jij bent toch de oude tombrt niet? Ik herinner me nog enkele calls met gelijkaardige overtuiging dat niet zo uitgedraaid zijn he 😉 zat jij destijds niet balls deep in fortress paper?

Is dit niet wat conformation bias omwille van je juiste oxy call? Jij bent toch de oude tombrt niet? Ik herinner me nog enkele calls met gelijkaardige overtuiging dat niet zo uitgedraaid zijn he 😉 zat jij destijds niet balls deep in fortress paper?
Geen idee waar je het over hebt...tombrt?fortress? Ik vrees dat je de verkeerde voor hebt.
Oxy gekocht onder 29 en nog met 30B schulden.Uitgaande van petrolprijs boven de 60 (en hun productie) en vergeleken met de concurrenten en beslist om te kopen omwille van de sterke onderwaardering, geen idee waar jij het over hebt....Had wel niet verwacht dat het zo snel ging gaan.

Maar nee, gewoon enorme onderwaardering van oxy in vergelijking met andere olie majors die nu gecorrigeerd wordt. Niets te maken met belastingen....
Vandaar mijn opmerking : 'Ik vraag mij toch af waar al die analisten en professioneel beurspersoneel mee bezig zijn...'
Als je dit forum actief volgt en geen OXY in port had, tja, … veel duidelijker kunnen tips toch niet zijn?

Ik heb het mij in elk geval nog geen seconde beklaagd, met grote dank aan de heren hier (en vooral Janus) en 1 van mijn beste vrienden die zelf werkzaam is in de sector. (En uiteraard de nodige research, maar eerlijk is eerlijk, zelf had ik het allicht nooit gevonden)

+15% vandaag is wel onwaarschijnlijk, houdt gewoon heel mijn portefeuille recht.

Geen idee waar je het over hebt...tombrt?fortress? Ik vrees dat je de verkeerde voor hebt.
Oxy gekocht onder 29 en nog met 30B schulden.Uitgaande van petrolprijs boven de 60 (en hun productie) en vergeleken met de concurrenten en beslist om te kopen omwille van de sterke onderwaardering, geen idee waar jij het over hebt....Had wel niet verwacht dat het zo snel ging gaan.
Ok dan vergis ik mij. :)

Na je uitleg over OXY ben ik ook wat dieper gaan kijken, was aan het wachten op een dipje, missed the boat... nu ben ik weer geneigd even te wachten. Zo'n snelle run-up kan ook snel weer draaien.

Terug
Bovenaan