Kleine Beursfeiten

'De periode waarin ik die aandelen kocht, was toen iedereen zei dat olie passé was want 'elektrisch' en 'work from home', en je hier op het forum bijna uitgelachen werd.'
Jij hebt nog maar rendement sinds 3 maanden op oxy, want je had oxy gekocht voor de coronacrisis en wellicht nadien uw gak naar beneden gebracht.
Mijn gemiddelde aankoopprijs is 20.
Gemiddeld +- 30 voor corona (beginnen kopen aan 40, geëindigd op 20), +- 10 in corona (in 1 sloef).
En belangrijk : Petrolprijs kan snel instorten: Saoedi-Arabie kan enorm veel op de markt brengen maar respecteren hun quota binnen opec. Indien die echter zien dat de schalieboeren extra veel gaan oppompen dan gaan zij wellicht ook beginnen en dan zal de prijs instorten zoals in het verleden is voorgevallen.
Saoedi Arabie kan just niets 'enorm veel' op de markt brengen. Er is een reden waarom ze niet luisteren naar de USA hun smeekbedes :)
Ze willen nog iets van reservecapaciteit houden, anders zijn ze hun rol van regulator kwijt.
Maar daarom kunnen ze nu niet veel extra beginnen produceren, want dan zijn ze machteloos als er een echte crisis komt.

Opec zit momenteel zélf te zeggen dat er ex-opec te weinig geïnvesteerd wordt.
De UAE heeft al meermaals aan de alarmbel getrokken dat de situatie binnen 1-3 jaar alarmerend zal zijn omdat de wereldwijde capex véél te laag is voor zowel 2021 als 2022.

En als zelfs de UAE (als kern OPEC lid) dit zegt, terwijl ze eigenlijk geen enkele reden hebben om dit te doen want ze spreken recht tegen hun eigen winkel, dan weet je waar de klepel hangt...

Laatst bewerkt:
@Racing_Genk AMPL vandaag -58% omdat de guidance voor 2022 revenue "slechts" +40% is, terwijl er +50% verwacht werd?
Is dat echt de enige reden, want dan is dat toch vrij gek? (ik ken niets van het bedrijf)
Min of meer de enige reden ja. Amplitude groeide historisch QoQ eigenlijk bijna altijd tussen de 10% en 12% (+- 50% annualized), maar de laatste 2 kwartalen (rond hun IPO) plots 19% en 16%. De markt (en ikzelf) ging er vanuit dat er een duurzame groeiversnelling was, ook omdat ze in 2021 een aantal nieuwe producten lanceerden wat correleerde met die groeiversnelling. Dan rapporteren ze in Q4 plots een heel magere 8.6% QoQ growth, terwijl de markt op veel meer mikte.

Guidance was ook aan de lage kant, zowel voor Q1 als volledig 2022. Verder was management tijdens de conference call eerder twijfelachtig, weinig overtuigend. Zaken zoals "Ja we weten dat onze klanten op een gegeven moment gaan expanden met ons product, maar we kunnen de timing niet goed inschatten dus vandaar is onze guidance voorzichtig" of "We need to spend time educating companies about the religion of digital product optimization" Dus die daling zal ook wel een dalend vertrouwen in het management team reflecteren. Is ook een rookie CEO/founder onderaan de 30 en dit is in feite zijn eerste job. Ik heb de indruk dat het een product is waarbij de klanten niet direct de value propositie zien om hier veel geld tegenaan te smijten, en je hebt ook heel wat andere concurrenten die iets gelijkaardigs aanbieden.

Maar deze afstraffing is inderdaad overdreven, misschien zelfs de meest overdreven afstraffing die ik ooit heb gezien. ze staan ook meer dan 50% onder hun laatste private waardering nu. ik heb gisteren after hours gelukkig aan een hogere koers kunnen verkopen. Was sowieso maar 2% positie en eerder een gokje als recente IPO, maar met de magere groei en ditto vooruitzichten voldoen ze niet meer aan mijn criteria van geconcentreerd beleggen. Al bij al een verkeerde inschatting van mijn kant, er waren een aantal 'warning signals' waar ik niet voldoende aandacht aan besteedde (of ja, deels toch. Het was ooit een 5% positie maar door de lage convictie had ik de laatste weken getrimd naar 2%, maar dat had 0% moeten zijn :))

Laatst bewerkt:
--PXD deftige resultaten, met 7,5% share buyback gepland en 6,8% dividend voor 2022, samen goed voor een shareholder yield van 14,3%.
Maar ze guiden voor 2022 een daling van olieproductie van 7,5%... dat is gewoon ronduit alarmerend.
In een omgeving met olieprijzen van 90$ wil dit maar 1 ding zeggen, en dat is dat hun productie gigantisch afkalft en dat grote capex nodig is om deze weer aan te zwengelen.
Capex die ze nu niet willen doen om 1 of andere reden.
Dit wil ook zeggen dat hun huidige winst overstated is, aangezien die extra maintenance capex van de winst moet afgetrokken worden om tot de "echte" winst te komen.

--In ander nieuws, dit komt letterlijk uit de brief van Rusland van vandaag:

"In the absence of the readiness of the American side to agree on firm, legally binding guarantees to ensure our security from the United States and its allies, Russia will be forced to respond, including through the implementation of military-technical measures."

Veel duidelijker kan niet zeker? Want Amerika gaat toch sowieso niet akkoord met die 'essentiële' Russische voorwaarden zoals schriftelijk verdrag van niet-NATO lidmaatschap van Oekraïne, weghalen van nucleaire wapens uit Europa, troepen uit Oost-Europa, en geleverde wapens uit Oekraïne.

Aan de ene kant lijkt mij dit bijna een zekerheid dat Rusland gaat binnenvallen op korte termijn.
Langs de andere kant zou ik het intuïtief heel raar vinden dat ze, na de vele publieke sarcastische ontkenningen van de laatste dagen + de ostentatieve zogezegde terugtrekking van troepen, dan alsnog zouden binnenvallen.

Kortom, ik weet het niet :biglaugh:
Deze zeldzame gebeurtenis toch even inframen :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Allemaal vandaag:

-Na meeting met usa defense trekt nu ook EU alle niet-essentiële volk weg uit Kiev.

-Russische separatistische leider in Oost oekraïne start evacuatie van Russen naar Rusland.

-Russische troepen aan grens Oekraïne zijn toegenomen van 100k naar 160k sinds 31 januari.

Twitter en persverklaringen allemaal goed en wel, maar de feiten op het terrein blijven wel in 1 richting wijzen...

Screenshot_20220218_125839.jpg

FL2rvJMWYBoTVWM.jpg

Hier een paar artikels van een week vooraleer Rusland de Krim annexeerde:

"Russian officials have said Moscow will not interfere in Ukraine, while accusing the West of doing so."

"The military excercises were widely seen as saber-rattling by a Kremlin that has spent a decade or more trying to extinguish separatist sentiments in the North Caucasus and elsewhere. They nevertheless elicited new warnings from Western governments, notably the United States."

"No, Russia will not intervene in Ukraine. As history shows, Putin is a patient man, and he has plenty of time to wait and watch."

Heb je anders enige uitleg waarom er nu 160.000 troepen aan de grens zijn ipv 100.000 op 31 januari?
Of zit dat niet in de memes van uw Twitter buddies?

Laatst bewerkt:
Alles naar beneden omwille van dreiging oorlog. Indien er effectief een oorlog komt gaat dit toch niet direct tot een recessie leiden? En het is toch ook niet zo dat bij een oorlog in Oekranie veel bedrijven in de VS slechtere resultaten zullen behalen?

Alles naar beneden omwille van dreiging oorlog. Indien er effectief een oorlog komt gaat dit toch niet direct tot een recessie leiden? En het is toch ook niet zo dat bij een oorlog in Oekranie veel bedrijven in de VS slechtere resultaten zullen behalen?
De C0 beste vriend.

Consumenten vertrouwen plummet.

Of denk je dat Deborah van delhaize gelukkig wordt van elke dag oorlog op tv en olie prijzen van 150 usd en ttf gas aan 200?

Misschien is het bespreken van de impact op de beurs ewl relevant, maar waarom iemand denkt dat er wel of niet oorlog zal zijn niet?
Die onzekerheid beïnvloed toch in grote mate de beurs op dit moment? Dus de risico inschatting die gemaakt wordt op basis van de kans op oorlog bepaald misschien wel hoe je koopt/verkoopt.

Los daarvan, er natuurlijk een Rusland thread voor details te bespreken.

Die onzekerheid beïnvloed toch in grote mate de beurs op dit moment? Dus de risico inschatting die gemaakt wordt op basis van de kans op oorlog bepaald misschien wel hoe je koopt/verkoopt.

Los daarvan, er natuurlijk een Rusland thread voor details te bespreken.
Niemand hier kent de kans op oorlog. Al wie denkt van wel houdt zijn eigen voor de gek.

En hoe is dit relevant in een beursthread?

Zeer relevant

Als er een pandemie is dan kopen we thuiswerk en kuismateriaal aandelen, aka Zoom, Clorox etc
Als er een tornado is dan kopen we doe het zelf aandelen aka Home Depot

Als het oorlog is dan kopen we wapen aandelen als lockheed martin stock of northrop grumman etc

Dusja die oorlog tip kan geld opleveren

schalie olie …. Lijkt wel The perfect storm voor petrol
Tis van niet kunnen voor de meesten, niet enkel omdat ze 'super disciplined' zijn.

"Five of the largest shale companies— EOG Resources Inc., Devon Energy Corp. , Diamondback Energy Inc., Continental Resources Inc. and Marathon Oil Corp. —all have about a decade or more of profitable well sites at their current drilling pace, according to the Journal’s review.
They would exhaust that inventory within about six years if they grew output 15% a year"

"Devon had about 9.2 years left at its current pace. But that would shrink to about 2.2 years at 15%-per-year growth. That’s because once it has drilled its high-return acreage in Permian and Eagle Ford, it would quickly harvest assets in the less productive Powder River Basin of Wyoming and the Stack, in Oklahoma."

"In core areas of the Eagle Ford and Bakken, the most prolific acreage has already been drilled up.
The Permian is expected to be the longest-lived U.S. oil region and is home to more than 80% of the country’s remaining economic drilling locations. Production growth will plateau there by 2025."

Dat is de shit bij veel van die tweederangs oliebedrijven.
Ze zijn nu hun meest efficiente velden aan het exploiteren, maar zouden ze 1-2 jaar groeien dan moeten ze miljarden capex doen om minderwaardige bronnen aan te boren.
Dus hun winsten verdwijnen als sneeuw in de zon, ook bij vrij hoge olieprijzen.
(exact bewezen door Continental Resources die in 2022 hun capex 50% omhoog moeten doen voor 0% groei in productie.)

3x raden welk bedrijf de grootste inventory topvelden in de Permian heeft van iedereen (Oxy) :)

Laatste tijd wat minder opgevolgt, jammer. Maar ik zag dit toch als Long Term hold anyway. PLTR zal wel weer recoveren.
Palantir is 'feeding the ducks' :)

Zelfde met SPACS en zo.
Als het publiek geen waarde hecht aan fundamentals, is de juiste move om zoveel mogelijk overpriced aandelen te verkopen aan het publiek, en dat is wat PLTR doet.
Gezien de koers blijft slabakken tussen $20 en $29 lijkt me dat de markt het wel genoeg vindt op dit moment.
De markt vindt het precies nog altijd niet genoeg, sinds die posts is Palantir nog -60%.

Hoe lang is een 'long term hold'?

Terug
Bovenaan