Kleine Beursfeiten

Vastgoed: 64% (bewust gekozen voor hoge eigen inbreng, ook al brengen fondsen/aandelen meer op dan wat rente uitsparen; ook serieus wat kosten gedaan aan het huis wat ik niet meereken, maar wel betekent dat er minder geld overschiet voor fondsen/aandelen/cash)
Fondsen, aandelen: 16%
Cash: 12%
Aandelen in start-ups: 3%
Pensioensparen, groepsverzekering: 3% (reken ik wel mee om voor mezelf met vroegere jaren te kunnen vergelijken, toen er nog geen deel van mijn bonus in een groepsverzekering gestort werd)
Crypto: 2%
Andere: 2%

In grote lijnen wil ik de komende 5 jaar ongeveer deze balans opzoeken:
Vastgoed: 50%
Fondsen, aandelen: 33%
Cash: 8%
De rest: natuurlijk evolueren zonder extra in te investeren, behalve pensioensparen & groepsverzekering

Alphabet

giphy.gif

En wat is the end game? @Karton
Ik zou graag €100.000 in aandelen hebben. Alles daarboven ga ik gebruiken als eigen inbreng voor een huis, maar ik wil eerst een grote hoop aandelen. Dan doet de compounding tenminste iets. Ik ben echter niet gehaast , ik huur een klein maar leuk appartement en leef zuinig en ik ben wel tevreden met mijn leven zoals het nu is. Omdat ik iets huur en geen eigen auto heb heb ik ook geen grote cash buffer nodig, er zijn geen grote onverwachte kosten en bij jobverlies krijgen we een uitkering. Mijn totale gemiddelde maandelijkse kosten zijn €1200/maand, dus er moet al veel gebeuren tegen dat ik niet rond kom...

Verder is het end game hier van iedereen waarschijnlijk hetzelfde: de hoop geld die je niet nodig hebt groter maken in een vergeefse zoektocht naar geluk om uiteindelijk met veel geld in de kist kruipen?

Ik heb vastgoed opgegeven. Het is onbetaalbaar.
Dus gewoon alles in aandelen.
Veel te veel beperkingen inderdaad. Ge kunt al geen stukje van een appartement kopen, je zit met notariskosten, niet eenvoudig te verkopen wanneer je wil, meer rompeslomp en eventueel miserie met de huurders. Moest ik nu echt heel veel geld hebben dan zou ik eventueel een appartement kopen om te verhuren, als risk management tegen de volatiliteit van aandelen en crypto dan. Het zou interessant zijn moest men vastgoed opsplitsen in tokens en je fractional ownership zou kunnen hebben van een stuk vastgoed. Men splitst een appartement bijvoorbeeld op in 100 tokens en wanneer je dan 10 tokens hebt krijg je 1/10 van de huur (na aftrek van jouw deel van de kosten dan).

Veel te veel beperkingen inderdaad. Ge kunt al geen stukje van een appartement kopen, je zit met notariskosten, niet eenvoudig te verkopen wanneer je wil, meer rompeslomp en eventueel miserie met de huurders. Moest ik nu echt heel veel geld hebben dan zou ik eventueel een appartement kopen om te verhuren, als risk management tegen de volatiliteit van aandelen en crypto dan. Het zou interessant zijn moest men vastgoed opsplitsen in tokens en je fractional ownership zou kunnen hebben van een stuk vastgoed. Men splitst een appartement bijvoorbeeld op in 100 tokens en wanneer je dan 10 tokens hebt krijg je 1/10 van de huur (na aftrek van jouw deel van de kosten dan).
Dat bestaat al :unsure: Heet een GVV of REIT op zen Engels.

Misschien zie je het zitten om je leeftijd mee te delen? (Toen ik 20 jaar was zei ik ook dat vastgoed onbetaalbaar was, hangt sterk van je leeftijd af denk ik...)
Ik ben al 36. Als alleenstaande is het gewoon niet te doen. Ik betwijfel of ik mij ooit in een langdurige relatie zal bevinden en sowieso duurt zoiets jaren om op te bouwen. Dus tegen dan ben ik nog een pak ouder.
Om het nog erger te maken, ik kan mijn full time job niet volhouden vanwege bioritme. Dus ik ga moeten overschakelen naar deeltijds werk, wat nog lager inkomen betekent. En de meeste jobs betalen sowieso al verschrikkelijk slecht.

Dus vastgoed is een no go. Dus alles in aandelen waar het wat kan renderen voor de toekomst.

Ik zou graag €100.000 in aandelen hebben. Alles daarboven ga ik gebruiken als eigen inbreng voor een huis, maar ik wil eerst een grote hoop aandelen. Dan doet de compounding tenminste iets. Ik ben echter niet gehaast , ik huur een klein maar leuk appartement en leef zuinig en ik ben wel tevreden met mijn leven zoals het nu is. Omdat ik iets huur en geen eigen auto heb heb ik ook geen grote cash buffer nodig, er zijn geen grote onverwachte kosten en bij jobverlies krijgen we een uitkering. Mijn totale gemiddelde maandelijkse kosten zijn €1200/maand, dus er moet al veel gebeuren tegen dat ik niet rond kom...

Verder is het end game hier van iedereen waarschijnlijk hetzelfde: de hoop geld die je niet nodig hebt groter maken in een vergeefse zoektocht naar geluk om uiteindelijk met veel geld in de kist kruipen?
Mijn end game is vrijheid en flexibiliteit. Ik ben dus ook helemaal niet van plan om 25 jaar niet aan mijn aandelen te komen zoals de meesten hier, de bedoeling is om er op termijn van te kunnen leven en er ieder jaar bijvoorbeeld 4-5% uit te halen om mijn living expenses te coveren. "De hoop geld" moet voor mij dan ook niet meer groter worden, als deze constant blijft (inflation adjusted) en ik er een comfortabel leven mee kan hebben zal ik heel tevreden zijn.

Geen job meer, en als ik goesting heb om is 2 maanden naar Indonesie te reizen, dan doe ik dat gewoon zonder dat ik met veel rekening moet houden. Enkele weken de sfeer opsnuiven in Lisbon? Boek die AirBnB maar. Ik vind op 1 plaats blijven wonen sowieso heel saai, ik heb teveel de drang om vanalles te ontdekken.

Dat betekent niet dat ik helemaal niks professioneels meer wil doen, maar het zal toch iets moeten zijn waarbij ik nagenoeg volledig mijn uren en locatie kan kiezen en ik niet (te) afhankelijk ben van anderen.

Vastgoed: 57% (eigen woning + studio, op basis van afbetaald deel t.o.v. aankoopprijs)
Pensioen: 12% (pensioensparen + groepsverzekering + VAPZ + IPT)
Bedrijfs obligaties: 12% (low risk, 4,5% bruto rendement)
Energie cooperaties: 7% (ecopower, beauvent, ...)
Cash: 6%
Crowdfunding: 4%
Aandelen: 3% (sinds corona voorzichtig begonnen met aandelen, sinds sept 2021 begonnen met ETF)

Sinds dit jaar heb ik mijn maandelijks ETF budget verhoogt. Ben ook de crowdfunding aan het afbouwen, zou dan naar aandelen gaan.
Voorlopig is het nog wat spelen met de aandelen, ben er nog niet uit welk aandeel dit zal innemen tegenover ETF.

Het lijkt me inderdaad een goeie zet om van crowd funding over te stappen naar ETF's of zelfs aandelen. Het risico zal over het algemeen een stuk lager liggen en de opbrengst meestal hoger.
Tenzij je spreekt over crowdfunding aandelen, dat is nog meer high-risk in de hoop dat er af en toe eens high-return bij zit.

Dat betekent niet dat ik helemaal niks professioneels meer wil doen, maar het zal toch iets moeten zijn waarbij ik nagenoeg volledig mijn uren en locatie kan kiezen en ik niet (te) afhankelijk ben van anderen.
Wat zijn voorbeelden van zulke professionele activiteiten dan?
Lijkt mij nogal een utopie om 2 maanden niets te doen, dan projectje van 3 maanden en dan nog eens 4 maanden gaan reizen

Het is wel een interessante piste om eigenlijk het omgekeerde te doen van de meerderheid, waar het eerst eigen woning is, en pas daarna iets anders. Maar, en dit valt natuurlijk niet te voorspellen, als de huizenprijzen blijven stijgen, koop je dan niet beter vroeger?

Terug
Bovenaan