Kleine Beursfeiten

Kun je beter winst nemen voor er een 20% dip komt ;)

En "opnieuw investeren" veronderstelt dat je weet wanneer de dip gedaan is.

De meeste zitten hier toch al lang in aandelen?

Normaal heb je ondertussen dan toch al een stevige winstbuffer opgebouwd ?

De beurzen zijn teruggezakt tot het niveau van de zomer 2021, we gaan ocharme een paar maand terug in de tijd.

De schade is bij de meeste beperkt tot gewoon wat minder winst, niks om je druk over te maken dus.

Bac positie verkocht (was wel nog 10-15% ondergewaardeerd) voor optionaliteit meer occidental te kunnen kopen indien er brokken komen (50% ondergewaardeerd).

Bac positie verkocht (was wel nog 10-15% ondergewaardeerd) voor optionaliteit meer occidental te kunnen kopen indien er brokken komen (50% ondergewaardeerd).
Gas-en olieprijzen blijven vooralsnog hoog: de winst en CF zal dus navenant blijven en zijn.
Juist wat afwachten wat het sentiment met de koersen doet.

Dat is inderdaad triestig die korte termijn strategie van de meerderheid vd bedrijven. Bij ET ook geen focus op schuldafbouw maar wel op dividendverhoging. Aandeelhouders hebben geen geduld en willen zo snel mogelijk geld zien of waardevermeerdering. Als er is 1 kwartaal wat minder goede resultaten zijn direct 10% naar beneden....tja extreem kapitalisme, wat doe je eraan....

Ja snap ik ook niet.
Kijk, als olieprijs bv zakt naar 50 dollar en de koers halveert, dan is de schuld van ca 6 miljard, terug hoger dan de marktkapitalisatie.

Bouw nu toch gewoon volop schuld af denk ik dan.
En als ik zie (oké, het is een us-bedrijf dus die liggen niet wakker van mij) dat er van een dividend de helft zeg maar wegbelast wordt, wat ben ik ermee?
APA heeft ondertussen 30 miljoen eigen aandelen ingekocht (einde 2021), en ze gingen tot 80 miljoen gaan komende maanden.
Das een hoop geld.

Toch weer eens een bloedrode dag voor mijn portefeuille, op TINC en HOMI na. Wat denken de experts, algemeen gewoon blijven zitten (als je de bedrijven vertrouwt) of is het tijd voor paniek? :)
Verre van expert maar ik blijf zitten:

Ik zie geen economische fundamentele reden (algemeen wel te verstaan) voor verkoop, een aantal rente -verhogingen in het verschiet, economie draait goed, covid zal niet eeuwig duren (zeggen we al lang maar goed), resultaten van bedrijven liggen ook gewoon in lijn en zijn voor heel wat sectoren/bedrijven ook gewoon goed, politieke spanningen en mss zelfs een escalatie ...

Ik ga wel proberen wat cash vrij te maken om uit te geven bij verdere dalingen, stilaan ook het dividend -seizoen dat ook wat zal wegen op de koers van een aantal aandelen. Uitkijken naar sectoren/bedrijven die gewoon meegesleurd worden en die wat meer in te slaan aan lagere koersen.

Probleem met uitstappen is dat je ook de fors groene dagen dreigt te missen - indien in een economische malaise zou je nog wat kunnen anticiperen om ergens het keerpunt in te schatten of gespreid aankopen/verkopen maar ook dat is heel moeilijk. Een aantal van de hangende zaken kunnen plots gewoon keren vandaag: ander rentebesluit, oplossing (of net niet) voor Oekraïne, .... Inflatie zou wel nog een groter probleem kunnen worden vrees ik - mss niet slecht dat bvb de staalprijs gevoelig is gedaald.

Wel zeggen dat er 1 sector is die quasi geen deel uitmaakt van de eigen port: Amper 6% is iet of wat groei/bio -tech/tech gerelateerd - een tak die ik nauwelijks opvolg maar gewoon in port heb om daar toch iets in te hebben.

Hoe het verder gaat - geen idee, mss nog eens 10% lager maar om nog dieper te gaan zal er meer nodig zijn dan bovenstaande zou ik denken, maar ja, wie ben ik - een simpele loonslaaf zonder economische achtergrond met een handvol aandelen, de banken/economen zullen het wellicht beter weten en wellicht publiceren als het gebeurd is :)

Binnenkort bonus, dus zeker bijkopen dan, maar voorlopig ook geen actie hier... hoop stiekem op toch nog een beetje lagere koersen om dan bij te kopen... futures momenteel opnieuw goed rood, dus vandaag gaat er weer wat af gaan in US.

Ik zie geen economische fundamentele reden (algemeen wel te verstaan) voor verkoop, een aantal rente -verhogingen in het verschiet, economie draait goed, covid zal niet eeuwig duren (zeggen we al lang maar goed), resultaten van bedrijven liggen ook gewoon in lijn en zijn voor heel wat sectoren/bedrijven ook gewoon goed, politieke spanningen en mss zelfs een escalatie ...
Rusland - Oekraïne?

Iemand info met BHP unification (plc --> ltd)?

Als alles goed gaat worden alle plc aandelen in ltd aandelen omgezet 30 jan 2022. Dan is er geen dual structuur meer (zoals die bij shell ook bestaat. Vermoedelijk gaat shell hetzelfde doen gezien ze weggaan uit .nl).

Gaan ze dat in belgie weer volledig roerend belasten. 30% pikken dus, of niet?

De unification is via een "UK scheme of arrangement ", maar mij nog steeds onduidelijk wat de Belgische tax man als motivated gebruikt om in je zak te zitten...

De Google C split is indertijd ook volledig belast geweest. Je kreeg een nieuw aandeel voor een oud aandeel en de Fiscus ziet het nieuwe als roerende inkomsten. Idem met south32 spin off bij bhp, belast. Potash na de fusie naar nutrien. Je krijgt per aandeel potash 0.42 of zo nutrien, belast...

Zie ook het persbericht van cfe/deme. Ook conditional op voorwaarde dat Belgische fiscus niet in de zakken zit.

Afhankelijk van hoe de dingen legally georganiseerd zijn, zit de Belgische fiscus in je zak.

bon, heb al antwoord van Bolero, "normaal gezien niet belast maat kan nog wijzigen"...

Gogogo. Dikke dividenden en voor rest macro/inflatie hedge.
Naar aanleiding van oa bovenstaande.
Iemand hier met RDSB aandelen op Amsterdam die weet of er enige tax (RV) impact is als gevolg van de aandelenomzetting scheme bij Shell?

Kan dat niet opmaken uit de website van Shell zelf, en ook de broker weet van toeten noch blazen.

Rusland - Oekraïne?
Olie aandelen kopen😉

Ik ga wel proberen wat cash vrij te maken om uit te geven bij verdere dalingen, stilaan ook het dividend -seizoen dat ook wat zal wegen op de koers van een aantal aandelen. Uitkijken naar sectoren/bedrijven die gewoon meegesleurd worden en die wat meer in te slaan aan lagere koersen.

Probleem met uitstappen is dat je ook de fors groene dagen dreigt te missen - indien in een economische malaise zou je nog wat kunnen anticiperen om ergens het keerpunt in te schatten of gespreid aankopen/verkopen maar ook dat is heel moeilijk. Een aantal van de hangende zaken kunnen plots gewoon keren vandaag: ander rentebesluit, oplossing (of net niet) voor Oekraïne, .... Inflatie zou wel nog een groter probleem kunnen worden vrees ik - mss niet slecht dat bvb de staalprijs gevoelig is gedaald.
Staal ben ik al paar weken aan het bekijken maar is nog niet het moment om te kopen, X (united steel corp) misschien na een heel zware correctie...staal is wel heel cyclisch denk ik....

Wist niet dat de BTC zo gevoelig was voor rente en/of oorlogsdreiging, mss moet Lockheed Martin overwegen er wat aan te kopen en dan een tweet in de wereld te sturen dat je nu ook F35's kan betalen in BTC ... of is dat marktmanipulatie?

Naar aanleiding van oa bovenstaande.
Iemand hier met RDSB aandelen op Amsterdam die weet of er enige tax (RV) impact is als gevolg van de aandelenomzetting scheme bij Shell?

Kan dat niet opmaken uit de website van Shell zelf, en ook de broker weet van toeten noch blazen.

Bij Bolero wisten ze me wel te zeggen dat de BHP unification non-taxable event is. Dus dat is al 1 zorg minder.

Ik heb net een mailtje gestuurd naar Bolero om Shell te confirmeren. Lijkt me zeer gelijkaardig te zijn, dus vermoedelijk niet...

BTC volgt sowieso meer en meer de beurzen én heeft inherent ook een hoge volatiliteit dus gaat het effect vaak alleen maar sterker zijn.
2% losses zoals vandaag op de beurs is peanuts in crypto.

De meeste zitten hier toch al lang in aandelen?

Normaal heb je ondertussen dan toch al een stevige winstbuffer opgebouwd ?

De beurzen zijn teruggezakt tot het niveau van de zomer 2021, we gaan ocharme een paar maand terug in de tijd.

De schade is bij de meeste beperkt tot gewoon wat minder winst, niks om je druk over te maken dus.
Zit zelf pas vanaf eind 2020, begin 2021 in de beurs..

Zit zelf pas vanaf eind 2020, begin 2021 in de beurs..
Ik begon in 2014 met beleggen, ik stak er toen ongeveer 20K in en een klein half jaar later had ik 7K verlies of zo omdat er net een correctie was...Jaren later stelt dat allemaal niets meer voor, dit hoort nu eenmaal bij de beurs.

Voor de covid crash had ik ENORME gains opgebouwd gedurende de periode 2015-2019, die letterlijk op een maand op een paar duizend euro na van de kaart waren geveegd. Ook dat stelt nu helemaal niets meer voor aangezien er een enorme bull run volgde op die crash.

Het sentiment is heel slecht nu. ALS je de juiste, kwalitatieve aandelen hebt is het een kwestie van dit uitzitten en wachten tot het sentiment weer omkeert.

Met alle respect, maar wat een onzin alweer. Jij hebt dit bedrijf wellicht 10 minuten bekeken, ik denk dat ik > 30 uur aan onderzoek, lezen van de S-1 (prospectus), kwartaalrapporten, luisteren naar verschillende management/founder interviews, lezen van (hoogkwalitatieve) discussie fora etc er heb opzitten. Het is dan nogal pretentieus om hier dan te komen zeggen dat de intrinsieke waarde -80% is.

Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen: In de US gebruiken banken en credit unions FICO scores om de kredietwaardigheid te bepalen. Iedereen krijgt een nummer en dat is dan zogezegd je kredietwaardigheid. Wat blijkt in de praktijk? Veel mensen met een lage FICO score zijn toch in staat om leningen terug te betalen, maar hebben desondanks geen toegang tot krediet omdat de banken niet lenen aan mensen met zo een lage FICO score. Upstart hun machine learning model is in staat om beter te voorspellen wie de lening terugbetaalt, of die vervroegd zal worden terugbetaald, of er bepaalde laattijdige betalingen zullen zijn etc etc, door het gebruik van meer dan 1.600 variabelen.

Met als resultaat dat hun model ervoor te zorgen dat banken evenveel personal loans kunnen goedkeuren als voorheen, met een 75% lagere loss ratio. Of anders bekeken: Veel meer leningen terwijl de loss/delinquency ratio niet stijgt, dus veel meer $$ voor de bank. Iedereen wint: de bank kan meer leningen goedkeuren zonder dat zijn verliezen toenemen en de kredietwaardige consument die normaal geen lening zou kunnen krijgen volgens het verouderde FICO model, heeft nu wel toegang tot krediet. En deze nummers zijn factueel. Er zijn (voorlopig) zelfs 2 banken die het FICO model volledig verbannen hebben en enkel nog gebruik maken van Upstart's model omdat dit zo een superieure resultaten oplevert. Als je een beetje weet hoe het FICO model werkt in de US, is dat niet anders dan revolutionair.

Enige risico waarin je gelijk hebt: hun model is nog niet getest geweest in een lange recessie. Vorig jaar tijdens corona hield het goed stand en bleek het superieur te zijn, maar wat in een jarenlange recessie? 2 kanttekeningen:
- Het krediet risico zit niet bij Upstart, dat zit volledig bij de banken. Maar als het model effectief faalt, zal dat de geloofwaardigheid van Upstart uiteraard onderuithalen.
- Uit data blijkt dat het macro klimaat veel minder belangrijk is dan de persoon (micro) om kredietwaardigheid te voorspellen. Bv. een jonge college graduate die net afgestudeerd is en zicht heeft op een goede job, heeft een heel lage FICO score en kan daarom heel moeilijk krediet krijgen, echter zijn die wellicht wel kredietwaardig. En zo zijn er 100'en voorbeelden waarom mensen met een lage FICO score toch een hoge kredietwaardigheid kunnen hebben, het zijn die mensen die Upstart er probeert uit te pikken.

Je waardering klopt ook niet. Ze gaan dit jaar rond de 850-900 miljard dollar omzet doen, dus dat is een EV/S van 33. Volgend jaar mogelijks 1.5 billion dollar (of zelfs veel meer, moeilijk te voorspellen) dus 20 keer de sales van 2022. Ze zijn ook al enorm winstgevend, ondanks de heel hoge groei. Ze zitten nu enkel in de personal loan space, maar hebben enkele weken geleden hun product voor autoleningen gelanceerd die ze o.a via dealerships verkopen, en mortgages zitten (volgens online job vacatures) momenteel in de pipeline.

Ik denk dat je de "data analyse capaciteiten van hun laatste 100 jaar aan data" bij de grote banken ook schromelijk overschat. Heb verschillende meningen gelezen van mensen die bij zo een banken werken en wat blijkt? Het stelt daar heel weinig voor, banken zijn niet direct de meest innovatieve instituten.

En ik ken kredietverlening als mijn broekzak, alsook de geschiedenis ervan in de laatste 100 jaar.
Het is het 100ste bedrijfje dat eens de fico score gigantisch komt verbeteren, en meestal loopt dat falikant af.

En die beweringen van het bedrijf over "artificiële intelligentie" en "machine learning" zijn de grootste rode lichten die er zijn.
Beetje zoals 'proprietary algorithms' bij publieke hedge funds die dan bijna zonder uitzondering zwaar onderpresteren.

Kredietwaardigheid wordt altijd getest in slechte tijden, niet als het feest is.
Volgens mijn algoritme van 'geef gewoon iedereen een lening' hadden banken gigantische winst gemaakt de laatste 2 jaar hoor.

En de dataanalyse capaciteiten inzake kredietverlening en het geïnvesteerde budget van JP Morgan, naast de 100 jaar data die ze bezitten, zou ik niet zomaar wegzetten als 'dinosaurus'.

Dat bedrijf doet mij echt compleet denken aan Lemonade.

Maar let's agree to disagree.
Voorlopig geeft de markt jou gelijk :)
Upstart -82% sinds deze discussie.

De markt blijkt tot het inzicht van Janus te komen.

Terug
Bovenaan