Kleine Beursfeiten

Waar wordt er ge-macrogokt?

90% van die "beste business" die hier passeren, hebben nog in hun hele geschiedenis geen halve euro winst gemaakt en zijn puur gebaseerd op toekomstige extrapolatie van omzetgroei cijfers.
Dat is pas lachen :rofl:
Geeuw Janus. Vele SaaS bedrijven kunnen vrijwel onmiddellijk winst maken als ze stoppen met investeren in hun groei.

China hou ik in de 'too hard' pile...

Zonet mijn ING's de deur uit gedaan (van 5 naar 13 is goed genoeg).
Nu aan het kijken om mijn positie in olie uit te breiden.
Er zijn enkele goede mogelijkheden: IPCO, CVE, OXY,... eens wat research doen. :)

China hou ik in de 'too hard' pile...

Zonet mijn ING's de deur uit gedaan (van 5 naar 13 is goed genoeg).
Nu aan het kijken om mijn positie in olie uit te breiden.
Er zijn enkele goede mogelijkheden: IPCO, CVE, OXY,... eens wat research doen. :)
Verkoop je ING om cash vrij te maken om in olie te investeren (grotere ROI mogelijk) of denk je dat ING stilaan zijn top heeft bereikt?

Dus macro-gokken op olie en interest rates is beter dan de beste business proberen te zoeken :rofl:.
Waarom ook niet.
Waarom denk jij dat olie macro-gokken is?
Ik denk van niet:

de petrolboeren weten dat olie op lange tijd (+10jaar) een uitdovend verhaal is (EV,milieu,alternatieve energie...) dus de consensus is niet meer te focussen op groei maar op return naar de aandeelhouders. Er is nog een groot overschot van olie dus zij gaan niet meer zoveel mogelijk uit de grond willen pompen want dat zou in hun nadeel zijn (lagere prijs).

Hetzelfde met opec: prijs hoog houden, niet teveel uit de grond halen want de vraag op termijn zal lager zijn (uitdovend verhaal)...

Wat zie ik fout?

Waarom denk jij dat olie macro-gokken is?
Ik denk van niet:

de petrolboeren weten dat olie op lange tijd (+10jaar) een uitdovend verhaal is (EV,milieu,alternatieve energie...) dus de consensus is niet meer te focussen op groei maar op return naar de aandeelhouders. Er is nog een groot overschot van olie dus zij gaan niet meer zoveel mogelijk uit de grond willen pompen want dat zou in hun nadeel zijn (lagere prijs).

Hetzelfde met opec: prijs hoog houden, niet teveel uit de grond halen want de vraag op termijn zal lager zijn (uitdovend verhaal)...

Wat zie ik fout?
Niks naar mijn mening ;)

Ik zoek zelfs mijn olie-aandelen nog verder uit te breiden, economie gaat verder aantrekken, vliegers gaan terug vliegen, cruiseboten terug varen, republikeinen hun macht gaat weer groter worden en wie weet nog een strenge winter ook ... olie gaat echt niet zakken de komende maanden volgens mij, dus volle bak poen scheppen voor al die oliebedrijven terwijl ze weinig/minder in investeringen zullen steken.

Niks naar mijn mening ;)

Ik zoek zelfs mijn olie-aandelen nog verder uit te breiden, economie gaat verder aantrekken, vliegers gaan terug vliegen, cruiseboten terug varen, republikeinen hun macht gaat weer groter worden en wie weet nog een strenge winter ook ... olie gaat echt niet zakken de komende maanden volgens mij, dus volle bak poen scheppen voor al die oliebedrijven terwijl ze weinig/minder in investeringen zullen steken.
Turbo met deftige hefboom geen optie?

Turbo met deftige hefboom geen optie?
ik vind de beurs nogal wispelturig de laatste tijd, dus wat terughoudend om turbo's verder in te zetten, heb er nog slechts 2 -> eentje op Tessenderlo Chemie en eentje op BABA (was héél close om uitgestopt te worden maar gelukkig niet gebeurd, want nu mooi gestegen gisteren en vandaag)

Verkoop je ING om cash vrij te maken om in olie te investeren (grotere ROI mogelijk) of denk je dat ING stilaan zijn top heeft bereikt?
Ik heb ING destijds in covid crash gekocht wegens belachelijk goedkoop (PE 3.6 vs 15 vandaag). Mijn 'thesis' is dus +/- uitgespeeld... het is in mijn ogen geen 'goedkope' bank meer. Daarmee wil ik niet zeggen dat ING niet meer omhoog kan (consensus is 14.5 tov 13 vandaag) maar ik zie het niet meer als een echt koopje... als het voor stabiele groei is, heb ik mijn geld liever in BRK.

Ik hoefde deze positie niet te verkopen om kapitaal vrij te hebben, dit was een 6% positie en met de verkoop kom ik op 20% cash.
Maar ik hou graag wat achter de hand, je weet nooit wat er nog op ons af komt. :)

ATH voor een kleine port (9 posities) die ik beheer voor ouders, echter zeer lang diep rood (meer dan 50%) gestaan vermits pas opgestart eind 2019 - kwestie van timing :).

Op dit forum wordt trouwens veel te veel zwart-wit gedacht. Alles wat niet overeenkomt met iemand's investeringsstrategie, is bij voorbaat slecht. Er zijn zoveel verschillende strategiën mogelijk om te beleggen, en guess what, meer dan een daarvan kan zowaar succesvol zijn, niet enkel degene die jij volgt.

Mijn strategie is duidelijk: Hypergrowth/ High-growth investing.

Maar anderen hier zijn value beleggers, option beleggers, momentum, GARP (Growth at Reasonable Price), ETF indexing, surfen op macro-economische trends en nog zoveel meer.

Hoewel ik mij het meest comfortabel voel bij mijn huidige strategie, geloof ik best dat er veel andere manieren zijn om duurzaam succesvol te zijn als belegger. Het zou sommigen hier sieren om ook wat minder halsstarrig vast te houden aan het idee dat enkel hun manier werkt en succesvol kan en zal zijn.

Op dit forum wordt trouwens veel te veel zwart-wit gedacht. Alles wat niet overeenkomt met iemand's investeringsstrategie, is bij voorbaat slecht. Er zijn zoveel verschillende strategiën mogelijk om te beleggen, en guess what, meer dan een daarvan kan zowaar succesvol zijn, niet enkel degene die jij volgt.

Maar anderen hier zijn value beleggers, option beleggers, GARP (Growth at Reasonable Price), ETF indexing, surfen op macro-economische trends en nog zoveel meer.

Hoewel ik mij het meest comfortabel voel bij mijn huidige strategie, geloof ik best dat er veel andere manieren zijn om duurzaam succesvol te zijn als belegger. Het zou sommigen hier sieren om ook wat minder halsstarrig vast te houden aan het idee dat enkel hun manier werkt en succesvol kan en zal zijn.

Zo is dat, en eigenlijk is dat de beste situatie voor iedereen want het is de kortste weg naar nieuwe/betere inzichten, nieuwe ideeën. Naast de pure return van een belegging spelen nog andere factoren een rol - niet iedereen kan leven met sterke schommelingen, investeren in sectoren waar je bvb geen enkele affiniteit mee hebt, anderen hebben graag wat tussentijdse dividenden, voorliefde voor reits/holdings,US aandelen, ...

Hoe meer leden hun motivatie, watchlist, aankopen, resultaten, ... posten hoe beter.

Maar anderen hier zijn value beleggers, option beleggers, momentum, GARP (Growth at Reasonable Price), ETF indexing, surfen op macro-economische trends en nog zoveel meer.

Groot gelijk, en imo de grootste fout die je kan maken is gaan afwijken van je eigen strategie en anderen hun "tips" gaan kopiëren zonder zelf je huiswerk te maken.

Vind het wel boeiend dat hier op dit forum verschillende strategiën samenkomen, en als je fair bent dan moet je toch toegeven dat de discussies/meningsverschillen hier zeer beschaafd verlopen hé ;)

Groot gelijk, en imo de grootste fout die je kan maken is gaan afwijken van je eigen strategie en anderen hun "tips" gaan kopiëren zonder zelf je huiswerk te maken.

Vind het wel boeiend dat hier op dit forum verschillende strategiën samenkomen, en als je fair bent dan moet je toch toegeven dat de discussies/meningsverschillen hier zeer beschaafd verlopen hé ;)
Heb ooit eens op beursduivel.be forum liggen rondlezen. Dat is echt triest. Vaak op de man af daar, en had ook de indruk dat er daar maar weinigen echt kaas hadden gegeten van beleggen.

Er zijn zoveel verschillende strategiën mogelijk om te beleggen, en guess what, meer dan een daarvan kan zowaar succesvol zijn, niet enkel degene die jij volgt.

Geen idee waar je het over hebt, er is enkel value beleggen.
De rest zit onder value (zoals growth) maar met een andere naam.

Behalve momentum of technische analyse, dat heeft geen kurk met investeren te maken.

"In our opinion, the two approaches are joined at the hip: Growth is always a component in the calculation of value, constituting a variable whose importance can range from negligible to enormous and whose impact can be negative as well as positive.

In addition, we think the very term “value investing” is redundant. What is “investing” if it is not the act of seeking value at least sufficient to justify the amount paid? Consciously paying more for a stock than its calculated value – in the hope that it can soon be sold for a still-higher price – should be labeled speculation (which is neither illegal, immoral nor – in our view – financially fattening)."

Eerste handelsweek van 2022 is alleszins geen hoogvlieger. :oink: Het is duidelijk dat de solden op 3 januari begonnen zijn.
Momenteel dit jaar gestart met -8%. Dit is al na het verkopen van de helft van mijn NET aandelen aan 120, anders had het al -11,5% geweest. Ook al -28,5% (vooral door NET, zowel positief als negatief) sinds mijn ATH half november. 🥲

Langs de andere kant begint AMD/Xilinx wel koopwaardig te worden als de solden nog wat langer duren. :thinking:

Terug
Bovenaan