Kleine Beursfeiten

Waarom blijft Beyond Meat het zo slecht doen in feite? Als ik er artikels over lees zijn zij toch goed bezig en hebben ze mooie vooruitzichten?

Dat doet er allemaal eigenlijk weinig toe als je ze niet kan produceren ... Tesla hun fabrieken zijn aan het draaien en hebben in 2021 net geen miljoen auto's geproduceerd. Lucid had rond de 500 auto's gepland en dat is zelfs niet gelukt. Daarnaast is het belangrijkste in een ev de batterij waar alle concurrenten van Tesla jaren achter staan. Niet per sé in technologie, maar in de productie op grote schaal ervan. Allemaal veel plannen a la "Volkswagen plant x nieuwe batterij-fabrieken" maar het duurt jaren voor die operationeel zijn. Tesla komt met een ev met een maximum kost van 30k tegen 2023 ten laatste, met wat de regeringen van vandaag beslissen is de eerste op de markt met een betaalbare ev de winnaar als er niets veranderd.
Klopt:
- Batterijfabriek VW zal operationeel zijn in 2023 (Zweden dacht ik), de plannen zijn dus concreter dan wat je laat uitschijnen
- VW streeft, net als tesla, naar een verticaal geïmplementeerde structuur van wagens en batterijen
- Dat Tesla momenteel de beste technologie heeft, het verst staat met de productie van batterijen is duidelijk

Maar tegenover al dat positiefs staat ook een grote "maar": de prijs van het aandeel Tesla - zoals ik eerder stelde zal VW die kloof niet snel snel dichten maar VW zal de kloof verkleinen. Een kleinere kloof in combinatie met een productiecapaciteit (van wagens) die vandaag 10x hoger ligt dan Tesla, veel ruimer gamma inzake prijs/design, ... vormen voor mij de basis van de investering.

En dan heb je nog tal van subjectieve factoren: wagen is ontegensprekelijk een status -symbool voor velen waardoor prijs dikwijls van ondergeschikt belang wordt (mijn baas zal nooit een kraakje aanvaarden, als die wagen dan 40% meer kost is dat zo, een Tesla kan je op dit moment zelfs gratis niet aan hem slijten vrees ik).

Ook de KIA/Hyundai groep zou wel eens een winnaar kunnen worden, als je ziet welke evolutie het merk neerzet op 15 jaar. Van het aandeel kan ik niets zeggen - nog nooit naar gekeken.

In Europa bvb. heeft Tesla maar een marktaandeel (alleen elektrische wagens) van 7%, VW heeft al 25%.
In de US had Tesla in 2020 79% marktaandeel en in 2021 is dat al gezakt naar 66%.
Buiten de US zal er sowieso veel concurrentie zijn. In Europa rijdt men liever met premium merken dan een Amerikaans merk.

Ik heb vorige week in Lynx (IB) de opt-in gedaan om mijn aandelen uit te lenen, dit met de bedoeling binnen een 3-tal maanden te zien wat hiervoor de effectieve gekregen vergoeding zal zijn. Als het niet echt de moeite is zet ik dan terug af.
Kan je eigenlijk op voorhand al vrij goed inschatten, door een kolom "shortable" toe te voegen en daar met je muis over te gaan. Zo zie je de rente.

Ik ben daarmee gestopt, al maanden geleden. De stocks die bij mij dan werden uitgeleend (het waren er niet zoveel), daar kreeg ik dan een habbekrats aan rente op en het verstoorde heel de rapportering in IB. Plus ik zou er dan ook nog eens RV e.d. op moeten betalen, vandaar heb ik het gewoon stop gezet in IB.

Voor de bekende namen (BABA, BAC, META,...) is dit inderdaad tegen het nulpunt en dan nog maar een fractie dat je effectief kan uitlenen.
Ik probeer er te kopen met een hoge fee rate en die met opties dicht te spijkeren. Was gelukt met BKKT (rente +100%), maar sinds een paar dagen volledig ingevallen. Dat is het probleem natuurlijk, dat het hard kan schommelen. Vandaag zo goed als niets, morgen de jackpot en weer omgekeerd...

Verplicht studie materiaal voor iedere value investor. Hetzelfde zal volgens mij gebeuren met heel wat 'overgewaardeerde*' bedrijven van nu (ADBE staat er al mooi tussen als software bedrijf). Ik zeg heel wat, omdat er absoluut ook rommel zit tussen groei, dat ga ik niet ontkennen.

* Overgewaardeerd volgens de value investors.

Laatst bewerkt:
Ja, allemaal bedrijven in shit.

GE, Shell, ExxonMobil, Deutsche en IBM...

Doe eens zelfde met pfizer en Johnson en visa en zo...

Ja, allemaal bedrijven in shit.

GE, Shell, ExxonMobil, Deutsche en IBM...

Doe eens zelfde met pfizer en Johnson en visa en zo...
Je begrijpt mijn punt precies niet. Het gaat er vooral over dat sommige 'overgewaardeerde' bedrijven helemaal niet zo overgewaardeerd zijn. Dat er ook schitterende bedrijven zijn met een 'normale' P/E (zoals degenen die jij opnoemt) ga ik niet ontkennen hoor.

Mijn statistiekhart bloedt nogmaals. Ik zal anders morgen een klinische trial organiseren en enkel de patienten includeren die genezen bleken.

Waarom blijft Beyond Meat het zo slecht doen in feite? Als ik er artikels over lees zijn zij toch goed bezig en hebben ze mooie vooruitzichten?
Ze maken blijkbaar nog steeds geen winst, en tegenvallende kwartaalcijfers.
Hun contract met McDonald's is langs de andere kant wel verlengd.

Ik zit er ook in, pijnlijk om aan te zien momenteel :shy:

Je begrijpt mijn punt precies niet. Het gaat er vooral over dat sommige 'overgewaardeerde' bedrijven helemaal niet zo overgewaardeerd zijn. Dat er ook schitterende bedrijven zijn met een 'normale' P/E (zoals degenen die jij opnoemt) ga ik niet ontkennen hoor.
Wat is het punt ? Dat je met 5 random bedrijven kunt bewijzen wat je wil?

Positie WEHB een beetje uitgebreid, positie VGP wat uitgebreid en een klein speculatief plukje Befimmo gekocht.

Duidelijk onderdeel van long -term deel van port, WEHB zorgt voor een hoog dividend en kanshebber om nog wat op te veren, Befimmo is gewoon goedkoop en zal ook tijd nodig hebben, VGP is zeer sterk bezig en profiteert volop van het momentum en management lijkt de pipeline goed op orde te hebben - helaas met voorsprong het duurste aandeel van het trio en met een allocatie van 10% (waarvan grootste deel organisch) een "zwaargewicht" in port.

Laatst bewerkt:
voor mij zijn de voorbije 3 dagen echt goed +7% :unsure:

heb paar jaar geleden mij doen verleiden om DBK aandelen te kopen, ben bijna terug break even :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan