Kleine Beursfeiten

Ze maken blijkbaar nog steeds geen winst, en tegenvallende kwartaalcijfers.
Hun contract met McDonald's is langs de andere kant wel verlengd.

Ik zit er ook in, pijnlijk om aan te zien momenteel :shy:

Is er niet iets zwaar mis met hun business model? Ik snap niet waarom ze mikken op restaurantsales.

Heel onlangs gelezen dat ze een contract hebben met KFC.
Sorry maar wie gaat er naar de KFC of McDonalds voor een beyond meat burger of beyond chicken nuggets? :p

Das idd de beste manier om in te schatten hoe redelijk de waardering is voor een groeibedrijf:
1) Maak groeiprojecties voor de komende 4-5 jaar
2) Bereken de huidige 'forward multiple'
3) Leg een soort van 'mature' forward multiple vast, de multiple dat het bedrijf kan halen wanneer ze nog maar 5-10% groeien per jaar (adhv mature FCF marges en mature 'peers' kan je een redelijke multiple inschatting maken)
4) Kijk adhv je groeiprojecties wanneer het bedrijf die mature forward multiple bereikt. Al de extra revenue groei daarna krijg je er dan bij in potentiele koerswinsten

Bij heel wat van de aandelen die ik nu volg gaan ze over 1.5-2 jaar die mature forward multiple al bereiken, terwijl ze dan vaak nog rond de 50% zullen groeien. Wie zegt dat die aandelen dus veel te duur zijn, ik ga daar niet mee akkoord. :)

En idd, bij Cloudflare aan hun top koers zat je al aan meer dan 4 jaar groei ingebakken, wel wat teveel..
Kan je dit eens met een simpele case demonstreren? Een groeiprojectie maken voor 4-5 jaar, hoe doe je dat? Een multiple,dat is dan verhouding eps/koers? Als blijkt dat de groei, door welke factor dan ook, niet kan aangehouden worden, gaat de vlieger niet meer op... bovendien zijn dalende multiples ook geen garantie voor stijgende koersen...

De indruk wordt hier nogal gewekt dat wat simpele wiskunde volstaat om prognoses te maken. Dit icm fenomenale rendementen die hier regelmatig genoemd worden, houdt het risico in dat beginnende beleggers die dit forum bezoeken hierdoor iets te snel wellicht minder goede beleggingsbeslissingen nemen...

@Heidegger : deze bullmarket schept gewoon onrealistische verwachtingen bij beginnende beleggers.
Ik blijf erbij, dit zijn uitzonderlijke tijden.
Uitzonderlijk in welke zin dan?
Dat er sinds enkele jaren pas vele SaaS bedrijven zijn die groeien aan 50-100% per jaar? Met gross margins van 80% en meer? Met net retention rates van 120+%? In gigantische markten, vaak meer dan 50B+?
Ofdat we nog steeds lage rates hebben waardoor er ' hogere multiples' zijn?
Keer op keer komen deze SaaSbedrijven terug naar nieuwe hoogtes, niet door speculatie maar door de onderlinge business die veel sterker is en gewoon niet te vergelijken is met een ander bedrijf. Keer op keer wordt gezegd dat de groei van deze bedrijven spectaculair zal dalen, terwijl niets hierop wijst.
Het is altijd makkelijk om pessimistisch en sceptisch te zijn wanneer koersen dalen.

Capital light bedrijven, met 80-90% marges, groeiend aan 30%+ voor immens lang.
De huidige markt er gewoon een van ongezien hoge kwaliteit van bedrijven die erin zitten.

Voorbije decennium zijn er vele dinosaurus bedrijven uit de S&P500 gevallen, en vervangen door dit nieuwe type top kwaliteit bedrijven.
Gevolg is dat de earnings yield van SPX nu ook flink kan beginnen aantrekken, iets dat niet het geval geweest is laatste twee decennia.

Het lijkt dan raar dat die indexen zo hoog oplopen en velen denken dan dat deze markt overvalued is, maar het zijn gewoon de bedrijven die in de indexen die zo goed zijn.

Gemiddeld heeft de SPX historisch een premium van 2.5-3% tegen de 10yr rates.
Momenteel zou dat betekenen 4.25 - 4.75% earnings yield, wat een p/e van 21-23 betekent.
LTM SPY earnings is $210 en na Q4 resultaten schat ik zitten we vlak tegen $225.

210*21 = 4410
210*23 = 4830

225*21 = 4725
225*23 = 5175

SPX is prima gewaardeerd, en helemaal niet overvalued.
Voor 2022 lijkt $260-275 earnings zeker niet zot.
De top bedrijven gaan richting late groei - maturiteit, dat is wanneer de earnings sterk beginnen stijgen.
Speciaal met het huidige type van kwaliteit bedrijven met hoge marges en blijvende sterke groei zelfs in latere groei is dat ze dus sterk blijven groeien, geen schulden hebben, en dan ook al actief capital returns doen naar aandeelhouders door grote buybacks.

De markt is niet duur.

Dus : stoppen met werken en fortuin maken op de beurs?
Het is toch makkelijk? Enkele SaaS bedrijven en slapend rijk worden.

Soit, men kan discussiëren of de beurs goedkoop of duur is.
Ik blijf erbij dat dit uitzonderlijke tijden zijn op de beurs.
Periodes waarin men zich makkelijk rijk rekent en projecteert in de toekomst: ik gun het iedereen.
Dat er verbaasd wordt gereageerd als men zegt dat het uitzonderlijk is dat men als kleine garnaal jaarlonen kan verdienen op de beurs, is op zich verbazend.

Maar Hey, ook ik tel mijn centen.

Dus : stoppen met werken en fortuin maken op de beurs?
Het is toch makkelijk? Enkele SaaS bedrijven en slapend rijk worden.

Soit, men kan discussiëren of de beurs goedkoop of duur is.
Ik blijf erbij dat dit uitzonderlijke tijden zijn op de beurs.
Periodes waarin men zich makkelijk rijk rekent en projecteert in de toekomst: ik gun het iedereen.
Dat er verbaasd wordt gereageerd als men zegt dat het uitzonderlijk is dat men als kleine garnaal jaarlonen kan verdienen op de beurs, is op zich verbazend.

Maar Hey, ook ik tel mijn centen.
Ik snap letterlijk niet eens wat je hiermee aanhaald. Hoeveel je verdient is toch gewoon afhankelijk van de grootte van je portefeuille.
En als " kleine garnaal " heb je voordelen op de beurs die je waarschijnlijk niet eens beseft.

Momenteel zou dat betekenen 4.25 - 4.75% earnings yield, wat een p/e van 21-23 betekent.
LTM SPY earnings is $210 en na Q4 resultaten schat ik zitten we vlak tegen $225.
Kan je de berekening eens doen als de 10y naar een standaard 4% zou gaan?
3 rate hikes voor 2022 gepland, nog meer in 2023.

Jack the ripper is coming voor de Excel extrapoleerders ;)

Kan je de berekening eens doen als de 10y naar een standaard 4% zou gaan?
3 rate hikes voor 2022 gepland, nog meer in 2023.

Jack the ripper is coming voor de Excel extrapoleerders ;)
4% is historisch zeer hoog.
4% zou betekenen dat de Amerikaanse overheid 30% van zijn inkomsten aan interesten moet betalen.
Concreet zou dat een ongeziene crisis veroorzaken waarbij niets ontzien wordt.

4% is historisch zeer hoog.
Quasi continu hoger dan 4% tussen 1980 en 2008, opnieuw 4% in 2009, laatste keer April 2010, 3,3% eind 2018.

Maar sure, 4% is historisch zeer hoog :crazy:
Concreet zou dat een ongeziene crisis veroorzaken waarbij niets ontzien wordt.
Een daling in de beurzen van een 20-30% misschien, misschien een korte recessie, en waarschijnlijk een crash van hype aandelen.

Verder geen vuiltje aan de lucht.

Quasi continu hoger dan 4% tussen 1980 en 2008, opnieuw 4% in 2009, laatste keer April 2010, 3,3% eind 2018.

Maar sure, 4% is historisch zeer hoog :crazy:

Een daling in de beurzen van een 20-30% misschien, misschien een korte recessie, en waarschijnlijk een crash van hype aandelen.

Verder geen vuiltje aan de lucht.

Historisch is 4% hoog.
Post olie crisis periode is een gigantisch anomaly historisch.
Idem op vlak van inflatie.

Waar het vaak fout zit is met de referentie die we hebben.
De meesten hier zijn opgegroeid met spaarboeken van in de procenten, maar die referentie is historisch uitzonderlijk.

106413802-15837750747902020030810yrfrom1900.png

Capital light bedrijven, met 80-90% marges, groeiend aan 30%+ voor immens lang.
De huidige markt er gewoon een van ongezien hoge kwaliteit van bedrijven die erin zitten.

Voorbije decennium zijn er vele dinosaurus bedrijven uit de S&P500 gevallen, en vervangen door dit nieuwe type top kwaliteit bedrijven.
Gevolg is dat de earnings yield van SPX nu ook flink kan beginnen aantrekken, iets dat niet het geval geweest is laatste twee decennia.

Het lijkt dan raar dat die indexen zo hoog oplopen en velen denken dan dat deze markt overvalued is, maar het zijn gewoon de bedrijven die in de indexen die zo goed zijn.

210*21 = 4410
210*23 = 4830

225*21 = 4725
225*23 = 5175

SPX is prima gewaardeerd, en helemaal niet overvalued.
Voor 2022 lijkt $260-275 earnings zeker niet zot.
De top bedrijven gaan richting late groei - maturiteit, dat is wanneer de earnings sterk beginnen stijgen.
Speciaal met het huidige type van kwaliteit bedrijven met hoge marges en blijvende sterke groei zelfs in latere groei is dat ze dus sterk blijven groeien, geen schulden hebben, en dan ook al actief capital returns doen naar aandeelhouders door grote buybacks.

De markt is niet duur.
Klopt volledig, maar aan dit soort fundamentele analyse wordt hier niet gedaan. Het enigste waar men hier tot geraakt is “de rendementen liggen nu veel hoger dan historisch gemiddelde, er klopt hier iets niet, dit kan niet blijven duren”

Maar dat bedrijven vroeger om te groeien nieuwe fabrieken moest bouwen, arbeiders moest aanwerven, hun goederen moesten transporteren (wat allemaal enorm duur en tijdrovend is) om te kunnen groeien, terwijl de beste bedrijven nu, zoals bv. SaaS (wat in het verleden niet bestond) bij wijze van spreke enkel wat extra capaciteit op een AWS moeten kopen om hun product te kunnen verkopen en dus te groeien, zover kunnen sommigen precies niet nadenken.

En als retailbelegger kan je ook nog eens enorm geconcentreerd beleggen. Uit een populatie van duizenden bedrijven kan je er de volgens jou 5 beste uitpikken en daar alles in investeren. Hoeft het dan te verbazen dat sommige retailbeleggers duurzaam hoge rendementen behalen?

90% van die "beste business" die hier passeren, hebben nog in hun hele geschiedenis geen halve euro winst gemaakt en zijn puur gebaseerd op toekomstige extrapolatie van omzetgroei cijfers.
Dat is pas lachen :rofl:
Jij kijkt liever achteruit dan vooruit dan? Uiteraard is in de toekomst kijken moeilijk, maar daar heeft SaaS met een standaard subscriptie model wel het grote voordeel dat de revenue veel voorspelbaarder is. En bij elke earnings call stuur je bij door te kijken of de groei nog steeds aangehouden wordt. En uiteraard is het de bedoeling dat ze richting winstgevendheid gaan. Ge kunt de zaken zeer complex gaan maken, maar dit is uiteindelijk een goed basis principe.
Daarbij kijk je ook naar de kwaliteit van het bedrijf. Komende periode zal ook interessant worden om te zien wat de pricing power is van vele van deze bedrijven bij hoge inflatie.

Terug
Bovenaan