Kleine Beursfeiten

Wat zijn de meningen rond Volkswagen (vow3.ag)?

Zuiver fundamenteel gezien lijkt de huidige en forward PE van 5 a 6 mij behoorlijk indrukwekkend. Noteert ook onder boekwaarde. What's the catch?
.
De cijfers die je aanhaalt zijn niet relevant voor beleggers, tegen 2030 zal 50% van de wereldbevolking met een Tesla rijden.

Ik geloof dat VW, ondanks de technische achterstand op bvb Tesla koopwaardig is, waardering is laag, kw is laag, fundamenten stevig, aanwezig in alle segmenten in de markt, productie batterijen. Persoonlijk koersdoel minstens 250 €.

Laatst bewerkt:
Ik leen aandelen uit, maar zijn er hier nog die hieruit een deftig bedrag puren?

Wel kut dat ik hierover 30% RV ga moeten betalen... Tenzij ik het "vergeet" aan te geven. 😁
Ik ben daarmee gestopt, al maanden geleden. De stocks die bij mij dan werden uitgeleend (het waren er niet zoveel), daar kreeg ik dan een habbekrats aan rente op en het verstoorde heel de rapportering in IB. Plus ik zou er dan ook nog eens RV e.d. op moeten betalen, vandaar heb ik het gewoon stop gezet in IB.

Een pagina eerder vroeg men naar het Tax Identification Number, daar heb ik mijn rijksregisternummer ingevuld.
Bij die MiFir staat Belgian National number, ondertussen bij de klantendienst van Belfius gevonden dat dat ook over het rijksregisternummer gaat.
MiFIR is de verordening naast MiFID II, waarin onder meer de rapportering van effectentransacties naar toezichthouders (in België FSMA) geregeld wordt. Voor die rapportering is een identificatiecode nodig. Voor natuurlijke personen in BE het rijksregisternummer, voor rechtspersonen de LEI-code.

De cijfers die je aanhaalt zijn niet relevant voor beleggers, tegen 2030 zal 50% van de wereldbevolking met een Tesla rijden.
Net zoals de helft van de wereld een iphone heeft zeker.

Wil je even in uw glazen bol kijken en me laten weten welke aandeel ik nog moet kopen? Bij voorbaat dank!

Haha 50% met een tesla, man ik hoop voor uzelf dat gij niet in die sector investeert...
Net zoals de helft van de wereld een iphone heeft zeker.

Wil je even in uw glazen bol kijken en me laten weten welke aandeel ik nog moet kopen? Bij voorbaat dank!

Ik verwoord enkel wat de koers van Tesla inhoud, geen positie in Tesla maar wel in VW - er zat een zekere ironie vervat in mijn post die blijkbaar iets te subtiel was

Zeker van? Ik verwacht met de infinite growth verwachting als tech stock zijnde dat iedereen tegen 2030 minstens 2 tesla's heeft. Leuk toch om af te kunnen wisselen.

TSLA's huidige beurswaarde van $1,154T ligt momenteel rond de $500k voor elke auto die ze tot nu toe ooit geproduceerd hebben (iets meer dan 2M).

Laatst bewerkt:
Ik zat eens te kijken om over te stappen naar IB. Saxo irriteert me meer en meer. Je account aanmaken is daar wel een uitgebreide procedure :).

Wat is Mifir? Ik vind daar weinig over terug.
En lenen jullie stocks uit? Zogezegd geen risico aan verbonden ...

Ik heb vorige week in Lynx (IB) de opt-in gedaan om mijn aandelen uit te lenen, dit met de bedoeling binnen een 3-tal maanden te zien wat hiervoor de effectieve gekregen vergoeding zal zijn. Als het niet echt de moeite is zet ik dan terug af.

Zit nu zelf niet in Tesla maar heb de indruk dat er toch heel wat serieuze concurrentie daar de kop opsteekt hoor.

De Lucid Air kan de markt toch wel eens openbreken met een bereik van +800km, looks, luxe en performance die imo ver boven Plaid S uitsteekt.
Dit jaar komt er zelfs een elektrische Hummer. En als je die specs ziet en de tech die daarin steekt...
Tuurlijk, dat is een ander segment. Maar toch als je ziet wat GM/Hummer daar van gemaakt heeft, knap.
Ik zie toch wel snel een mid-range elektrische wagen komen die Tesla het leven echt zuur kan maken, hoor.

Idem voor de Rivian jeep. Nieuw merk, beetje gekke look maar steekt imo ver boven alles wat Tesla ooit gemaakt heeft.

Vergeleken met bovenstaanden vind ik Tesla maar "flets" qua look en qua technologie achter blijven tbh

Ik hoor hier weinig over Meta (Facebook) of twitter bijvoorbeed.
Weinig interessant? Too risky?
Meta heb ik in port en wordt opgevolgd - blijft er gewoon in (ook al ben ik eerder sceptisch over Metaverse), oersterke balans, FCF om u tegen te zeggen, geen noemenswaardige concurrentie om te adverteren. Is het minder dure van "de groten" maar ik houd wel rekening met toenemende concurrentie inzake groei van leden, jongere generatie ... en een grotere kost voor extra regulering. Dat businessmodel staat als een huis en er is nog steeds een groeicurve.

Denk dan ook dat Meta een plaats verdiend in een gebalanceerde portefeuille.

Ernstig aan het twijfelen om positie in WEHB te verdubbelen, GAK zou dan op 45 € komen:

- eenvoudige structuur
- management geeft vertrouwen, goede aanpak covid crisis tot op heden
- geschat netto dividend 5,4% (dividend van 3,5 €, conservatief geschat - was 4,0 € in 2021)
- balans dik in orde
- beperkte downside (denk ik), noteert vrij fors onder intrinsieke waarde
- met wat geluk binnen 2 jaar terug een koers van 60-65 €

Zit nog 15-20% in cash momenteel, nog wat opportuniteiten afwachten. Een semiconductor fund zou nog interessant zijn...
SMH met een 1j en 5j return van 43% en 333%, respectievelijk. Bevat 25 holdings, de grootste zijnde NVDA en TSM (beiden ca. 10% weighting), daarnaast o.a. ook nog andere toppers zoals AMD, ASML, QCOM, MRVL, AVGO en MU (allen rond de 5%). Maakt alleszins deel uit van mijn passieve portefeuille.

Zit nu zelf niet in Tesla maar heb de indruk dat er toch heel wat serieuze concurrentie daar de kop opsteekt hoor.

De Lucid Air kan de markt toch wel eens openbreken met een bereik van +800km, looks, luxe en performance die imo ver boven Plaid S uitsteekt.
Dit jaar komt er zelfs een elektrische Hummer. En als je die specs ziet en de tech die daarin steekt...
Tuurlijk, dat is een ander segment. Maar toch als je ziet wat GM/Hummer daar van gemaakt heeft, knap.
Ik zie toch wel snel een mid-range elektrische wagen komen die Tesla het leven echt zuur kan maken, hoor.

Idem voor de Rivian jeep. Nieuw merk, beetje gekke look maar steekt imo ver boven alles wat Tesla ooit gemaakt heeft.

Vergeleken met bovenstaanden vind ik Tesla maar "flets" qua look en qua technologie achter blijven tbh

Dat doet er allemaal eigenlijk weinig toe als je ze niet kan produceren ... Tesla hun fabrieken zijn aan het draaien en hebben in 2021 net geen miljoen auto's geproduceerd. Lucid had rond de 500 auto's gepland en dat is zelfs niet gelukt. Daarnaast is het belangrijkste in een ev de batterij waar alle concurrenten van Tesla jaren achter staan. Niet per sé in technologie, maar in de productie op grote schaal ervan. Allemaal veel plannen a la "Volkswagen plant x nieuwe batterij-fabrieken" maar het duurt jaren voor die operationeel zijn. Tesla komt met een ev met een maximum kost van 30k tegen 2023 ten laatste, met wat de regeringen van vandaag beslissen is de eerste op de markt met een betaalbare ev de winnaar als er niets veranderd.

Goh. Ik zie toch al erg veel andere EV's rondrijden en er is nog een wereld buiten het Westen. Miljarden mensen die goedkoper autorijden. Hier in Zuid Amerika is niets van EV-infra.

Ik geloof ook wel dat Tesla een enorm marktaandeel zal krijgen. Elke niet-Tesla EV voelt gewoon ondermaats aan. Ik zou ook graag in Tesla beleggen maar niet aan deze prijs natuurlijk. Ook al stijgt het nog jaren, nu instappen voelt gewoon idoot aan. Elon zal wel nog eens een enorme stommiteit zeggen, waardoor ik wel zal inpikken na een mega-dip.

Terug
Bovenaan