Kleine Beursfeiten

Er is zoveel shit dat gehyped wordt tot en met.
Meer er is ook hoge kwaliteit dat gewoon goedkoop is. Sommige ervan hebben hoge multiples, maar die gaan snel naar beneden.
Dat laatste is iets wat veel beleggers gewoonweg niet lijken te snappen. Hoe snel een multiple naar beneden kan gaan als je als bedrijf consistent 50-100% kunt groeien, en er zijn er genoeg die dat tempo jarenlang vasthouden.

Als je het bijna parabolische koersverloop ziet van bepaalde aandelen, moet je geen grote geleerde zijn dat het feest niet blijft duren.

“Deze keer is het anders”, dat zei men in 1999/2000 ook.
Waar is de hype dan? In 1999 sprak letterlijk iedereen over het kopen van internet aandelen, zelfs mensen die nauwelijks wisten wat een aandeel was. Waar zie jij de mensen op straat nu roepen om (bv.) SaaS stocks te kopen???

Ik zie een analogie met de crypto hype waar ook Jan en alleman over praat en belegt, maar niet met groeiaandelen. Ja sommigen waren wat overhyped (o.a door de reddit crowd), maar die hun koersen zijn nu al met 50-75% gezakt. EV aandelen zitten volgens mij momenteel ook wat in een hype, als je ziet hoe iedereen spreekt over bv. een Rivian dat naar de beurs komt. Maar dit is maar een heel klein segment van 'groeiaandelen'.

Helft van mijn $NET aandelen buiten gegooid aan $120 toen ik ze in vrije val door hun 200D gemiddelde zag gaan. Staan nu enkele uren later nog $109. 🤡

Jammer wel dat ik het niet een dikke maand eerder had gedaan rond de $200, maar aankoop lag anderhalf jaar geleden rond de $40 dus uiteindelijk nog steeds stevig op kunnen cashen. Op langere termijn zie ik Cloudflare als bedrijf nog wel mooie dingen realiseren dus het aandeel zal vroeg of laat wel terug aantrekken (aan normalere P/E P/S waardes).

Komende dagen uitzien wat te kopen met het vrijgekomen geld.

Waar is de hype dan? In 1999 sprak letterlijk iedereen over het kopen van internet aandelen, zelfs mensen die nauwelijks wisten wat een aandeel was. Waar zie jij de mensen op straat nu roepen om (bv.) SaaS stocks te kopen???

Ik zie een analogie met de crypto hype waar ook Jan en alleman over praat en belegt, maar niet met groeiaandelen.
Agreed.
Letterlijk overal hoor ik bezig over crypto. Op het werk, op de bus, in de fitness,... en vaak van mensen die tot voor heden nog nooit iets van belegging hadden gedaan.
Maar over SaaS hoor ik zo goed als niks, de enige die het kende op het laatste familiefeest was iemand actief in de ICT-sector.
Anecdotal evidence ja ok, maar het zet wel aan tot denken.

Helft van mijn $NET aandelen buiten gegooid aan $120 toen ik ze in vrije val door hun 200D gemiddelde zag gaan. Staan nu enkele uren later nog $109. 🤡

Jammer wel dat ik het niet een dikke maand eerder had gedaan rond de $200, maar aankoop lag anderhalf jaar geleden rond de $40 dus uiteindelijk nog steeds stevig op kunnen cashen. Op langere termijn zie ik Cloudflare als bedrijf nog wel mooie dingen realiseren dus het aandeel zal vroeg of laat wel terug aantrekken (aan normalere P/E P/S waardes).

Guess what, ik had verkocht rond de 130$ enkele maanden geleden en vandaag weer een positie genomen. Blijft een van de beste bedrijven, maar waren wat te duur de laatste maanden :)

Cloudflare is ook 1 van de aandelen waar ik ben afgebleven, heb zelf alles verkocht een hele tijd geleden tussen de 100-120.
Ik begreep ( begrjip) ook helemaal niet waarom het naar 200 ging, het leek mij ook veel te overvalued. Ik geloof gerust dat ze nog heel lang kunnen groeien aan 50% per jaar, maar om dan een multiple te bekomen die enigzins normaal lijkt zit je nog met jaren wachten.
Misschien start ik nu terug een positie.

Cloudflare is ook 1 van de aandelen waar ik ben afgebleven, heb zelf alles verkocht een hele tijd geleden tussen de 100-120.
Ik begreep ( begrjip) ook helemaal niet waarom het naar 200 ging, het leek mij ook veel te overvalued. Ik geloof gerust dat ze nog heel lang kunnen groeien aan 50% per jaar, maar om dan een multiple te bekomen die enigzins normaal lijkt zit je nog met jaren wachten.
Misschien start ik nu terug een positie.
Das idd de beste manier om in te schatten hoe redelijk de waardering is voor een groeibedrijf:
1) Maak groeiprojecties voor de komende 4-5 jaar
2) Bereken de huidige 'forward multiple'
3) Leg een soort van 'mature' forward multiple vast, de multiple dat het bedrijf kan halen wanneer ze nog maar 5-10% groeien per jaar (adhv mature FCF marges en mature 'peers' kan je een redelijke multiple inschatting maken)
4) Kijk adhv je groeiprojecties wanneer het bedrijf die mature forward multiple bereikt. Al de extra revenue groei daarna krijg je er dan bij in potentiele koerswinsten

Bij heel wat van de aandelen die ik nu volg gaan ze over 1.5-2 jaar die mature forward multiple al bereiken, terwijl ze dan vaak nog rond de 50% zullen groeien. Wie zegt dat die aandelen dus veel te duur zijn, ik ga daar niet mee akkoord. :)

En idd, bij Cloudflare aan hun top koers zat je al aan meer dan 4 jaar groei ingebakken, wel wat teveel..

Paar over the top valuation aandelen zijn Costco, Target.
Veel retail dat wtf multiples heeft terwijl ze imo vooruit kijken op sub gdp groei en marges die krimpen.

Bij ons hebben we Colruyt dat daarin zit. Denk dat Ahold iets minder last zal hebben (maar who knows).

Dat laatste is iets wat veel beleggers gewoonweg niet lijken te snappen. Hoe snel een multiple naar beneden kan gaan als je als bedrijf consistent 50-100% kunt groeien, en er zijn er genoeg die dat tempo jarenlang vasthouden.

Maar zelfs dan zijn die waarderingen toch absurd hoog? En extreem speculatief? En het aantal dat die groei gaat consistent behouden is toch ook peanuts want er gaan ongetwijfeld concurrenten komen?

Maar zelfs dan zijn die waarderingen toch absurd hoog? En extreem speculatief? En het aantal dat die groei gaat consistent behouden is toch ook peanuts want er gaan ongetwijfeld concurrenten komen?
Om zulke vragen te beantwoorden moet ge de analyses doen van die bedrijven eh.

Paar over the top valuation aandelen zijn Costco, Target.
Veel retail dat wtf multiples heeft terwijl ze imo vooruit kijken op sub gdp groei en marges die krimpen.

Bij ons hebben we Colruyt dat daarin zit. Denk dat Ahold iets minder last zal hebben (maar who knows).
Klopt, volgens mij zijn veel value aandelen nu risicovoller dan groei. Bij value heb je geen of nauwelijks FCF growth die multiple contraction kan tegenwerken.

Ik zie een analogie met de crypto hype waar ook Jan en alleman over praat en belegt, maar niet met groeiaandelen. Ja sommigen waren wat overhyped, maar die hun koers is nu al met 50-75% gezakt.

Zeg maar een buikgevoel (oké niet rationeel, maar dat is de beurs ook niet steeds).

Bomen groeien niet tot de hemel. Maar bon het is (van mijn kant) natuurlijk makkelijk te roepen dat het kan zakken (want ooit zal dat zijn, en alles blijft maar stijgen) en ook ik rij mee op de flow.
Huidige rendementen op de beurs zijn ook niet meer serieus te nemen.
Losjes jaarlonen zitten verdienen op de beurs zonder zelfs een balans te kunnen lezen of aan sector-onderzoek te doen. In welke tijd zijn we beland?

Ik herinner me nog de tijd dat men de PEG-ratio opeens gebruikte.
Omdat de PE-ratio te hoog werd om te vermelden en mensen hoogtevrees deed krijgen.

Consistent 50 of 100% groeien? Kan, maar ik ben sceptisch.

Maar again. Ik zit ook vrolijk mijn centen te tellen.

Laatst bewerkt:
MIFIR, is dat zo een nummer dat ze vragen?
Denk dat het gewoon ofwel uw ID-kaart nummer is rijksregister nummer. Een van die twee.

Ik leen niet uit.
Bij een goeie broker is risico nihil. Bij iets als degiro zou ik het wel niet doen. :p
Enige risico is dat er kans is dat men uw aandelen niet kan terug geven (degene die ze van u heeft geleend). Maar in praktijk gaat ge er vanuit dat zoiets nooit gebeurd (of toch zeker niet bij een goeie broker).
Een pagina eerder vroeg men naar het Tax Identification Number, daar heb ik mijn rijksregisternummer ingevuld.
Bij die MiFir staat Belgian National number, ondertussen bij de klantendienst van Belfius gevonden dat dat ook over het rijksregisternummer gaat.

Wat zijn de meningen rond Volkswagen (vow3.ag)?

Zuiver fundamenteel gezien lijkt de huidige en forward PE van 5 a 6 mij behoorlijk indrukwekkend. Noteert ook onder boekwaarde. What's the catch?
Die chiptekorten die productie hinderen moeten vroeg of laat ophouden. Qua omschakeling naar EVs liggen de id3 en id4 mij persoonlijk niet bepaald, maar de skoda enyaq ziet er alleszins indrukwekkend uit en doet het geweldig in testen en verkoopcijfers. Ze zullen hun daar bij toekomstige modellen vast wel verder op richten. Al bij al lijkt de VW groep het imo nog relatief ok te doen qua EV transitie, zonder dan die compleet van de pot gerukte fundamentals van enkele zuivere EV producenten.

Qua basic TA is vow3 vandaag met volle kracht door hun 50D gemiddelde gegaan en is het 100D gemiddelde getest.

Niet als ge goeie analyse doet eh.
De slechte laat ge dan liggen.
Dat zou kunnen, maar denk jij echt dat die enorme markwaarde van sommige van die bedrijven gebaseerd zijn op goeie analyse? Dan denk ik dat het toch vooral sentiment is....
Klopt, volgens mij zijn veel value aandelen nu risicovoller dan groei. Bij value heb je geen of nauwelijks FCF growth die multiple contraction kan tegenwerken.
Bij value kun je ondergewaardeerde aandelen kiezen en op basis van FCF/schulden en een beetje macro/momentum (bijvoorbeeld petrol) toch tot een goeie inschatting komen vermoed ik ( en hoop ik :-) ) en dan is die voorspelling veel correcter en minder op sentiment dan met crazy tech denk ik...
En als een bedrijf enorme inkomsten heeft en die niet tot uiting komen in de marktwaarde dan krijg je stevige dividenden of inkoop aandelen en dan zal die marktwaarde ook stijgen los van sentiment.

Terug
Bovenaan