Kleine Beursfeiten

Ik volg inderdaad ook de redenering dat er net zo goed institutionele beleggers aan de long zijde zitten. Als je gelooft dat de sterke stijging vooral komt door retail dan droom je. Het is wel zo dat retail het op gang heeft getrokken.
Hier ben ik mee akkoord, een handvol reddit posters hebben dit op gang getrokken, maar de enorme stijging komt doordat institutionelen mee op de long GME kar zijn gesprongen (waaronder hedge fondsen, mutual fondsen, kwantitatieve algo's, ...). Claimen dat GME kopen anti-establishment of anti-Wall Street is, is onzin.

Enige onderbouwing hiervoor? Het gros zit in indexen, die zijn niet in bezit van de hedge funds.
Zie tabel uit SA artikel dat ik hier eerder postte (en dit zijn alleen nog maar de hedge fondsen):

18169102-16119857817596495.png

Al de mutual funds, pension funds, posities van major banks, ... zitten hier niet mee in opgenomen.

Allee, na zo lang hier hebben te liggen lurken ook mijn bincbank account eens terug geactiveerd om wat mee te doen.
Veel minder kennis dan de meesten hier, maar ga ook klein weer beginnen.
Wish me luck!
Ik heb vorige maand bolero account geopend en wat ingelezen. Vandaag heb ik paar aandelen gekocht van D'ieteren en ETF Bel20

Neen, maar jij bekijkt maar één kant van dit verhaal: de hedge fondsen die short zitten. Aan de long zijde wordt net het gros van de aandelen van GME vastgehouden door hedge fondsen.
Helemaal niet, ik zei gisteren: het is hefboomfondsen + retail long vs hefboomfondsen short.

Er zitten/zaten voor pakweg 10 miljoen aandelen hefboomfondsen long (die investeerders van jouw lijstje zijn volgens mij niet allemaal hefboomfondsen). Er zitten/zaten voor pakweg 70 miljoen aandelen hefboomfondsen short. Retail heeft massaal bijgekocht aan koersen < 100 $ ('pump and dump' :ironic:, of gewoon omdat iedereen zag dat de shorts gecornered werden en dat de vraag naar GME aandelen tijdelijk weleens zeer groot zou kunnen worden in de toekomst in het geval van een squeeze). De koers is momenteel ~300 $. Er is nog steeds een enorme short intrest. Retail werd zelf kunstmatig tegengehouden om aandelen te kopen donderdag en vrijdag omdat Robin Hood en andere brokers onvoldoende liquiditeit hadden om alles te faciliteren, anders had de koers nog veel hoger kunnen zijn... En jouw conclusie uit dit alles is: hefboomfondsen zijn de grote winnaars, retail de losers ??? Uiteraard gaan er retailbeleggers hun gat verbranden, dat spreekt voor zich, maar netto zijn hefboomfondsen de grote verliezers in dit verhaal.

Ik heb vorige maand bolero account geopend en wat ingelezen. Vandaag heb ik paar aandelen gekocht van D'ieteren en ETF Bel20
Sluit die Bel20 ETF maar en beleg dat in een deftige tracker. Bel20 is volgens mij de slechtste index waarop je een ETF kan pakken.
Als je een stuk in België wil beleggen neem dan individuele aandelen, maar zeker geen Bel20 ETF.

Sluit die Bel20 ETF maar en beleg dat in een deftige tracker. Bel20 is volgens mij de slechtste index waarop je een ETF kan pakken.
Als je een stuk in België wil beleggen neem dan individuele aandelen, maar zeker geen Bel20 ETF.
Ik had gelezen dat op long term de bel20 wel veilig is daarmee :p Momenteel vind ik het nog moeilijk om het bos door de bomen te zien aangezien er zoveel is en ik de nodige kennis niet heb.

Probleem is dat BEL20 a) weinig aandelen zijn, b) vol met banken zit en c) criteria heeft die losers eruit smijt aan bodem koersen en winners erin steekt aan piekkoersen.

Nyrstar, Ontex, en nog andere voorbeelden zijn er allemaal uit geflikker aan bodemkoersen omdat hun market cap onder limiet viel. Omgekeerd zijn ArgenX, GLPG erin gekomen aan piekkoersen. De BEL20 is bijna verplicht om te onderpresteren door deze set up....

Ik had gelezen dat op long term de bel20 wel veilig is daarmee :p Momenteel vind ik het nog moeilijk om het bos door de bomen te zien aangezien er zoveel is en ik de nodige kennis niet heb.
BEL20 suckt zwaar. Is een dinosaurus index bij uitstek, en dan nog slecht ook op vlak van wat er in en uit gaat.
Ik heb maar vijf Belgische aandelen, maar het zijn wel zeer goede (de beste).
WDP, VGP, Melexis, X-FAB, Lotus Bakeries

Shell mag wel eens terug beginnen stijgen 😠

Hun US concullega's (e.g. Chevron) hebben vorige week tegenvallende kwartaalcijfers gepubliceerd. Verwachting is dat Shell deze trend gaat volgen, vandaar de daling laatste 1.5 week vermoed ik.

Heb een deel van mijn RDS.A buitengewipt op €16, nadien even spijt van toen €17.25 op de borden stond. Nu al wel weer wat minder spijt :).
Hoop dat hun cijfers iets beter zijn en beter ontvangen worden. Tov hun peers hebben ze als eerste in hun dividend gesneden alsook beginnen reorganiseren (lees job cuts). Hopelijk heeft dit een voldoende gunstig effect op hun cijfers en hebben ze nog wat schuld kunnen afbouwen...

Komt de daling van Shell ook niet omwille van de rechtzaak die ze verloren hebben?
Nah, verwacht wordt dat Q4 slecht zal zijn, in tegenstelling tot het zeer sterke Q3.
Na Q3 waren de verwachtingen qua FCF hoog en verwacht wordt dat Q4 hier zeer teleurstellend zal zijn.

Smijt die bel20 index inderdaad weg, koop een deftige tracker zoals de ishares s&p 500 core bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk altijd voor specifieke sectoren gaan, maar als je nog weinig kennis hebt zou ik het voorlopig bij deze houden.

Hopelijk wordt het dan opnieuw wat rustiger op de beurzen. Niet dat ik geen sympathie heb voor het legertje van WSB, maar uiteindelijk zijn het daar ook maar enkelen die met de grote winsten gaan lopen, de massa die er later is opgesprongen zal uiteindelijk ook verliezen leiden.

Die hedge funds worden komen dat uiteindelijk toch te boven, of worden in het slechtste geval gered met overheidsgeld. Marktmanipulatie is van alle tijden, maar anderzijds houdt dit alles voor een deel wel onder controle. Zaken zoals dit kunnen grote gevolgen hebben, waardoor heel de markt eronder leidt.

Uiteindelijk wordt de gewone man dan toch weeral keihard langs achteren gepakt. Always has been, always will be...

Hier ben ik mee akkoord, een handvol reddit posters hebben dit op gang getrokken, maar de enorme stijging komt doordat institutionelen mee op de long GME kar zijn gesprongen (waaronder hedge fondsen, mutual fondsen, kwantitatieve algo's, ...). Claimen dat GME kopen anti-establishment of anti-Wall Street is, is onzin.

Vind ik toch moeilijk te geloven, hoe krijgen die fondsen aan hun klanten verkocht dat ze een bedrijf die max 10 dollar waard is aan 100-200 dollar hebben gekocht?

Vind ik toch moeilijk te geloven, hoe krijgen die fondsen aan hun klanten verkocht dat ze een bedrijf die max 10 dollar waard is aan 100-200 dollar hebben gekocht?
Speculeren op een bubbel, en grote rendementen beloven door 'mee te gaan en te profiteren van degenen die het naar 1000 gaan brengen'.
Genoeg mensen die er in geloven (geloofden?), vrees ik...

Terug
Bovenaan