Kleine Beursfeiten

Ik zie toch weinig problemen in de posts van Janus zene: geen gescheld, geen verwijten, gewoon zijn mening.

Uiteindelijk denk ik dat de meesten toch naar dit topic te komen om of iets bij te leren, of ideëen op te doen of om hun theoriën/analyses af te toetsen bij anderen?

Ik heb er wel een probleem mee als je Racing_genk zijn beleggingen gaat vergelijken met spelen op de lotto of zelfs met Lernout & Hauspie. En daar leert ook niemand van bij. Of de huidige SaaS bull-run gaan vergelijken met een dot-com bubble, nen tijd waarin meer dan den helft van de wereldbevolking nog genen computer van dichtbij gezien had versus de dag van vandaag waarbij alles in ons dagelijks leven op één of andere manier een digitale vorm heeft.

Ik ga Racing_Genk volgen en woensdag met spaargeld 3000 euro snowflake kopen. Erop of eronder.
en hoe beslis je dan wanneer je gaat verkopen? of gaat Racing Genk jou een berichtje sturen?

deze post is zo fout... vooral die "erop of eronder"... doe toch zelf je huiswerk?

Toch kort even reageren waarom het mij evident lijkt dat die cloud bedrijven zo hebben geoutperformed. Zie hier de cijfers van enkele SaaS bedrijven die het langst op de beurs staan:

ServiceNow:
Jaaromzet bij IPO in juni 2012: 177 miljoen $
Jaaromzet nu: 5,2 miljard $ (+2.800%)
Shares outstanding: +71%
Ik pik er eventjes eentje uit om eens vanuit het perspectief van de waardebelegger te bekijken, maar de redenering gaat voor heel de sector op:

ServiceNow:
Huidige marktkapitalisatie: ~130 miljard dollar.
Huidige omzet: ~5 miljard dollar met de voorbije jaren jaarlijks ~30% groei.
Huidige vrije kasstroom (excess cash die kan terugvloeien naar de aandeelhouder zonder het bedrijf te impacteren): ~1,5 miljard dollar, ~30% van de jaarlijkse omzet.

Om de huidige marktkapitalisatie te verantwoorden zou de jaarlijkse VKS voor de waardebelegger pakweg ~13 miljard dollar moeten bedragen (10% van de marktkapitalisatie). Dit impliceert een jaarlijkse omzet van ~45 miljard dollar.

Het is één ding om op 10 jaar tijd van 0.2 miljard naar 5 miljard omzet te groeien, maar het is nog iets anders om dat kunstje nog eens te herhalen van 5 miljard naar 50 miljard...

Zijn wel genoeg bedrijven in de wereld die al die duizenden miljarden dollars die de volledige Cloud-computing/SaaS sector momenteel als toekomstige omzet projecteert gaan kunnen/willen betalen :thinking: ?

en hoe beslis je dan wanneer je gaat verkopen? of gaat Racing Genk jou een berichtje sturen?

deze post is zo fout... vooral die "erop of eronder"... doe toch zelf je huiswerk?

Als hij zegt dat ik moet verkopen of als ik vind dat het al genoeg gestegen is...

Ik pik er eventjes eentje uit om eens vanuit het perspectief van de waardebelegger te bekijken, maar de redenering gaat voor heel de sector op:

ServiceNow:
Huidige marktkapitalisatie: ~130 miljard dollar.
Huidige omzet: ~5 miljard dollar met de voorbije jaren jaarlijks ~30% groei.
Huidige vrije kasstroom (excess cash die kan terugvloeien naar de aandeelhouder zonder het bedrijf te impacteren): ~1,5 miljard dollar, ~30% van de jaarlijkse omzet.

Om de huidige marktkapitalisatie te verantwoorden zou de jaarlijkse VKS voor de waardebelegger pakweg ~13 miljard dollar moeten bedragen (10% van de marktkapitalisatie). Dit impliceert een jaarlijkse omzet van ~45 miljard dollar.

Het is één ding om op 10 jaar tijd van 0.2 miljard naar 5 miljard omzet te groeien, maar het is nog iets anders om dat kunstje nog eens te herhalen van 5 miljard naar 50 miljard...

Zijn wel genoeg bedrijven in de wereld die al die duizenden miljarden dollars die de volledige Cloud-computing/SaaS sector momenteel als toekomstige omzet projecteert gaan kunnen/willen betalen :thinking: ?
Waarom zou de FCF 10% van de marktkapitalisatie moeten bedragen om tot een faire waardering te komen? SaaS revenue is subscription-based en recurring, dus veel kwalitatiever dan bv. een auto manufacturer die ieder jaar opnieuw vanaf nul moet beginnen verkopen, en die ook nog eens enorm onderhevig is aan economische cycli. Zomaar eventjes zeggen dat de prijs in de toekomst maximaal 10 keer de FCF kan zijn, zonder verdere context, is naar mijn mening volledig fout.

Interessante chart trouwens wat betreft total shareholder return, uit onderzoek van BCG (Boston Consulting Group):

Wat dit aantoont voor de periode 1993-2013 voor top kwartiel in de S&P 1200:
- Op korte termijn (1 jaar) is de multiple (waardering) de belangrijkste verklarende factor in de stock performance (40%). De revenue growth slechts voor 32%. Value investors zoals Janus zullen dit graag horen.
- Op lange termijn (10 jaar) is revenue growth met voorsprong de belangrijkste verklarende factor voor stock performance, maar liefst 71%. De multiple (waardering) heeft slechts een relevantie van, jawel, 1%.

Dit is exact de reden waarom ik op zoek ga naar bedrijven die heel snel groeien en die dat idealiter voor de lange termijn kunnen aanhouden.

Dit is dus enkel voor de periode 1993-2013, hoe dit in de toekomst evolueert weet niemand. Zou interessant zijn om dezelfde data voor een nog langere periode te zien.

Laatst bewerkt:
Nog iemand een goede tip?
Eventueel eentje gerelateerd aan 'water'?

Ik investeer via de KBC in hun KBC Eco Fund Water, wel tevreden van. Zelf doe ik het EUR 50 per maand, globaal resultaat is gelijk aan +15%
YTD is+25,87%
Ter info: ik beleg via bank omdat dat met het gemeenschappelijk geld van mijn partner & mij is. Met mijn eigen geld zou ik niet echt die bankenfondsen aankopen.

volgens fondsenfiche zijn dit de top 10 posities, om u een idee te geven.
- American water work co inc
- Geberit AG
- Severn Trent PLC
- Essentical Utilities Inc
- United Utilities Group PLC
- Fischer (Georg)-Reg
- Pentair PLC
- Watts Water Technologies
- Kurita Water Industries Ltd
- Xylem Inc

Ik investeer via de KBC in hun KBC Eco Fund Water, wel tevreden van. Zelf doe ik het EUR 50 per maand, globaal resultaat is gelijk aan +15%
YTD is+25,87%
Ter info: ik beleg via bank omdat dat met het gemeenschappelijk geld van mijn partner & mij is. Met mijn eigen geld zou ik niet echt die bankenfondsen aankopen.

volgens fondsenfiche zijn dit de top 10 posities, om u een idee te geven.
- American water work co inc
- Geberit AG
- Severn Trent PLC
- Essentical Utilities Inc
- United Utilities Group PLC
- Fischer (Georg)-Reg
- Pentair PLC
- Watts Water Technologies
- Kurita Water Industries Ltd
- Xylem Inc
Zijn blijkbaar allemaal al stevig gestegen...

Als hij zegt dat ik moet verkopen of als ik vind dat het al genoeg gestegen is...
Mijn posts zijn enkel mijn mening en geen advies. Verder is er geen enkele garantie dat Snowflake positieve returns zal opleveren. Zoals @Spooky eerder zei:

Belangrijkste voor de "nieuwelingen" lijkt me wel: "Koop nooit een aandeel dat je niet begrijpt, ... ook niet als het komt van iemand die een goede trackrecord in het verleden heeft met dit soort aandelen".

Dus gewoon kopiëren zou ik niemand aanraden. Het is belangrijk om Snowflake zelf ook uitvoerig te bekijken en zelf ook overtuigd te zijn dat dit, obv jouw analyse, een goede investering is.

Laatst bewerkt:
Mijn posts zijn enkel mijn mening en geen advies. Verder is er geen enkele garantie dat Snowflake positieve returns zal opleveren. Zoals @Spooky eerder zei:

Dus gewoon kopiëren zou ik niemand aanraden. Het is belangrijk om Snowflake zelf ook uitvoerig te bekijken en zelf ook overtuigd te zijn dat dit, obv jouw analyse, een goede investering is.
Ik ken daar niets van en mijn spaarboektje brengt niets op. Bank niet te vertrouwen dus : snowflake will it be....twijfel nog 3000 euro of 4000 euro...

Ik ken daar niets van en mijn spaarboektje brengt niets op. Bank niet te vertrouwen dus : snowflake will it be....twijfel nog 3000 euro of 4000 euro...
Investeer aub niet zomaar in bedrijven zoals SNOW als je weinig ervaring hebt met investeren.
Neem dan eerder een NASDAQ ETF ofzo.

Terug
Bovenaan