Kleine Beursfeiten

Risk-adjusted return vermoed ik. Als je bv. 50% rendement haalt op een jaar maar je neemt 10 keer zoveel risico dan iemand die 20% haalt dan heeft deze laatste een betere risk-adjusted return behaalt.
Goed dat je het woord 'risico' in het Engels gezet hebt :-)
Maar wat bedoel je dan concreet met dat risico en hoe ga je dat meten?

Ik begrijp daar dan onder 'ik heb gemiddeld wat veiliger aandelen gekozen dan het gemiddelde van de S&P500'.
Maar dan moet je wel goed genoeg weten wat veilig is en blijft.
GE/KODAK in usa en Dexia in België waren ooit ook goede huisvader aandelen...

Goed dat je het woord 'risico' in het Engels gezet hebt :)
Maar wat bedoel je dan concreet met dat risico en hoe ga je dat meten?

Ik begrijp daar dan onder 'ik heb gemiddeld wat veiliger aandelen gekozen dan het gemiddelde van de S&P500'.
Maar dan moet je wel goed genoeg weten wat veilig is en blijft.
GE/KODAK in usa en Dexia in België waren ooit ook goede huisvader aandelen...
Moet je aan DogFacedDog vragen. Hij postte de initiële reactie :)

Of moest een strategie zijn om consistent beter te zijn dan het gemiddelde. Zou willen zeggen dat er nogal een hoop idioten op de beurs zitten :D
Veel menselijke emoties (of instinctieve reacties) werken verlieslatend gedrag in de hand, zoals geïllustreerd in tal van cognitieve biassen. Een simpel voorbeeld is bijv. vasthouden aan verliezers in de hoop dat ze gaan herstellen en winners snel verkopen om de winst binnen te houden. Een dolfijn of een gorilla die random beslissingen neemt op de beurs wordt daar niet door tegengewerkt.

Voor mij betekent "de markt verslaan" met dezelfde risico als de markt consistent meer rendement halen dan wat de markt doet. Met 10 aandelen heb je gewoonweg "meer risico".
"De markt verslaan" is een stelling die al decennialang wordt aangehaald en vaak sterk verschilt van situatie tot situatie. Buffett bijv. had het over absolute return, terwijl de kwantitatieve/academische benadering er "risk adjusted return" van maakt.
Dan kan je natuurlijk nog discussiëren over welke term je wilt gebruiken om risico te meten, het kan goed zijn dat 10 aandelen minder risicovol zijn dan 1 tracker, als hun individuele volatilities lager liggen.

disagree ;)

10 aandelen echt goed kennen kan voldoende zijn als je daarin voldoende spreiding hebt, zowel qua sector als qua regio.

Ik had er voordien 25, en voel me nu veel meer confident met deze 10 omdat ik echt het gevoel heb dat ik stuk voor stuk de bedrijven begrijp.
Ook is het iets evidenter om 10 bedrijven op te volgen qua kwartaalresultaten, jaarverslagen en ander nieuws dan met pakweg 25.

Het feit dat ik voor 10 gekozen heb heeft ook totaal niets met "greed" te maken, maar alles met het zo goed mogelijk kennen en begrijpen van de aandelen die ik bezit.
Ik ben ook van mening dat je beter 10 aandelen hebt die je goed kent dan 25 aandelen hebt die je toch nooit allemaal kan opvolgen.
Ik heb dat met crypto ook, ik begin mij ongemakkelijk te voelen als ik te veel altcoins heb om op te volgen. Maar ja, crypto is doorgaans nog volatieler dan gewone aandelen. ETF’s kopen vind ik het gemakkelijkst. Kan je minder mee verkeerd doen denk ik. Je kan nog altijd een beurscrash hebben, maar het zal dan niet zijn omdat je de verkeerde aandelen gekozen hebt. Als ik moet crypto opvolgen en nog moet 25 aandelen volgen, dan wordt dat ook te veel op den duur, moet geen full time job worden.

En dat is toch hetzelfde als, gemiddeld haal je het gemiddelde??
"Wiki: on the subject of stock markets which popularized the random walk hypothesis. Malkiel argues that asset prices typically exhibit signs of a random walk and that one cannot consistently outperform market averages."

Dat is nogal evident. De markt is iedereen samen. Het gemiddelde van iedereen samen is... het gemiddelde.
De markt is inderdaad iedereen samen, en het gemiddelde. Maar dat zegt helemaal niets over wie het beter kán doen of het altijd slechter zal doen. Het gemiddelde is er. Hoe er tot dat gemiddelde gekomen wordt kan op duizend en één verschillende manieren

Het citaat zegt “het gemiddelde komt er gewoon door random prestaties van alle individuele beleggers jaar na jaar. Er is niemand die áltijd beter of slechter zal doen dan gemiddeld.”

Jij zegt hier: “natuurlijk doet niemand beter dan gemiddeld… want er is een gemiddelde!”

Ik vermoed dat je het niet zo bedoelt, maar dat staat er wel (ontegensprekelijk)

Als ik moet crypto opvolgen en nog moet 25 aandelen volgen, dan wordt dat ook te veel op den duur, moet geen full time job worden.

Ik zou de beurs als je er veel mee bezig bent, eerder als een goed betaalde full time hobby beschouwen. 🤓
ik heb eigenlijk nog nooit het gevoel gehad dat ik moest "werken" wanneer ik bezig ben met de beurs.

In mijn geval zou 10 of 40 aandelen niet veel uitmaken.

Het grootste deel van mijn tijd (als ik zin heb) steek ik toch in het zoeken van nieuwe aandelen of interessante opties die juist laag staan en het lezen van "geschiedenisboeken" over de beurs en hier een beetje lezen natuurlijk.

Maar nieuwtjes opzoeken, kwartaalcijfers, de raad van bestuur en CEO blabla van aandelen in mijn portefeuille daar hou ik mij amper mee bezig. Tenzij er eens een grote +/- schommeling is en ik die dag toevallig kijk.

1 keer per maand verplicht max 2 uurtjes de administratie op de laatste werkdag van de maand kijken of er trendbreuken zijn (indien geen zin neem ik een print screen en doe ik het later) + soms 1 keer per maand max 1 uurtje de dag dat de opties vervallen.

Nog een order klaargezet voor maandag, nog 3500 steinhoff bijkomen...
Had er 3000 staan maar heb ik vorige maand verkocht voor amc 🙈
Nu toch nog wat steinhoff winst meepakken hopelijk.

Lees je dan maar wat bij.
Vorige ceo heeft er een boeltje van gemaakt en heeft veel schulden achter gelaten. De werknemers hebben het bedrijf over genomen en willen een doorstart...
Sindsdien maakt steinhoff mooie winsten en breiden ze verder uit, en dat zelfs in corona tijden!
De schuldeisers zien dit nu ook in en gaat steinhoff verschillende deals sluiten. Momenteel zijn alle schuldeisers buiten 1 reeds akkoord.
Zijn nu nog 2 uitspraken, 1 maandag in NL en 1 op een later tijdstip in Zuid Afrika.

Als die mooi uitdraaien is het een gezond en goed draaiend bedrijf met mooie omzet en zelfs dividend in de toekomst!

Lees je dan maar wat bij.
Vorige ceo heeft er een boeltje van gemaakt en heeft veel schulden achter gelaten. De werknemers hebben het bedrijf over genomen en willen een doorstart...
Sindsdien maakt steinhoff mooie winsten en breiden ze verder uit, en dat zelfs in corona tijden!
De schuldeisers zien dit nu ook in en gaat steinhoff verschillende deals sluiten. Momenteel zijn alle schuldeisers buiten 1 reeds akkoord.
Zijn nu nog 2 uitspraken, 1 maandag in NL en 1 op een later tijdstip in Zuid Afrika.

Als die mooi uitdraaien is het een gezond en goed draaiend bedrijf met mooie omzet en zelfs dividend in de toekomst!
Schuldeisers gaan dan massaal schulden omzetten naar aandelen, of wat?

Ik zou de beurs als je er veel mee bezig bent, eerder als een goed betaalde full time hobby beschouwen. 🤓
ik heb eigenlijk nog nooit het gevoel gehad dat ik moest "werken" wanneer ik bezig ben met de beurs.

In mijn geval zou 10 of 40 aandelen niet veel uitmaken.

Het grootste deel van mijn tijd (als ik zin heb) steek ik toch in het zoeken van nieuwe aandelen of interessante opties die juist laag staan en het lezen van "geschiedenisboeken" over de beurs en hier een beetje lezen natuurlijk.

Maar nieuwtjes opzoeken, kwartaalcijfers, de raad van bestuur en CEO blabla van aandelen in mijn portefeuille daar hou ik mij amper mee bezig. Tenzij er eens een grote +/- schommeling is en ik die dag toevallig kijk.

1 keer per maand verplicht max 2 uurtjes de administratie op de laatste werkdag van de maand kijken of er trendbreuken zijn (indien geen zin neem ik een print screen en doe ik het later) + soms 1 keer per maand max 1 uurtje de dag dat de opties vervallen.
Het is ook dat ik nog maar pas begonnen ben op de beurs. Ik heb gewoon het gros in IWDA gegooid en nog een beetje in EMIM. Naargelang ik dan meer kennis opdoe van de beurs zou ik dan wat aandelen kopen ook.
Of stel dat er juist een algemene crash is, zou ik mss wat meer geld in een paar aandelen gooien.
Maar voor nen noob gelijk mij lijken die ETF's mij ideaal.

Of wordt een afbetaling voorgesteld.
Situatie uit de cijfers lijkt vrij duidelijk.
Schuldeisers zijn fucked. Bedrijf is niet solvabel. Bedrijf kan verre van de schulden afbetalen. Als alles geliquideerd wordt krijgen ze mss 30% van hun geld terug.
Interest op hun schuld twee keer zo hoog als hun fcf.

Enige uitweg lijkt gewoon schulden omzetten naar equity (mogelijk preferred shares) om die interest expense op te lossen en hopen dat het bedrijf vrij normaal wordt.

Schuldeisers zijn fucked. Bedrijf is niet solvabel. Bedrijf kan verre van de schulden afbetalen. Als alles geliquideerd wordt krijgen ze mss 30% van hun geld terug.

Enige uitweg lijkt gewoon schulden omzetten naar equity (mogelijk preferred shares) om die interest expense op te lossen en hopen dat het bedrijf vrij normaal wordt.
Da's beter uitgelegd dan ik kan 😉

Er zit veel potentieel in het aandeel. Is nu (en was ervoor zeker) weinig waard, maar door de goede cijfers is een deal wel realistisch.
Na verloop van tijd als deze terug een degelijk goed geleid bedrijf wordt kan het aandeel wel terug richting 3 euro gaan denk ik. Dus wel mooie winst.
Benieuwd of ik niet te laat ga zijn maandag voor de grote stijging 🙈

Gisteren goedkeuring ontvangen voor de overzetting van men account van IB Lux naar IB Centraal Europa. Uiteraard alles weer gereset, volledige historiek voor de tweede keer in 8 maanden weer weg en rendement begint voor de tweede keer weer vanaf nul :(

Grrrrrrr

Gisteren goedkeuring ontvangen voor de overzetting van men account van IB Lux naar IB Centraal Europa. Uiteraard alles weer gereset, volledige historiek voor de tweede keer in 8 maanden weer weg en rendement begint voor de tweede keer weer vanaf nul :(

Grrrrrrr
Why central Europa? Ik zit bij Ireland en heb dat zo gelaten tot nu toe.

Die hoge interest heeft ook wel te maken met de rechtszaken. Als die achter de rug zijn zal die wel dalen.
Ik heb een gokje gedaan en gekocht op 0.11c. Intussen 20c, maar ik blijf er wel in geloven dus ik verkoop nog niets.

Grrrrrrr
Welk verschil maakt het uit bij welke ge zit?

Terug
Bovenaan