Kleine Beursfeiten

Vanuit mijn eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen -> investeer tijd in het beleggen!

Lees boeken over beleggen op zich, luister naar actuele beleggingspodcasts om inzichten van anderen te horen, abonneer je op beursfora en vooral: kies bedrijven die je begrijpt!!
Ben het volledig met je eens. Zoals met alles moet je tijd steken om goed te worden in iets. Anders kun je hoogstens rekenen op wat goed geluk.

Nu zijn de meeste aandelen in m'n portefeuille wel vrij goed beredeneerde aankopen.
De stilstand van m'n portefeuille dit jaar ligt vooral aan de terugval van TSLA, die ik in 2016 gekocht heb. Ondertussen is die natuurlijk veeeel te hard gestegen (+1300% op een bepaald moment, mijn portie geluk? :)), en dus opnieuw een stuk teruggevallen dit jaar. Ik heb ze grotendeels verkocht en inderdaad in trackers gestoken, gezien ik momenteel geen tijd/zin heb om naar specifieke interessante aandelen te zoeken.

Bij mij is het sinds Februari vrijwel plat.
Pas laatste week of twee terug nieuwe all time highs beginnen zien. Terwijl de SPY in die tijd toch sterk gestegen is.

goed gestegen en nog in bezit: ArcelorMittal, D'Ieteren, Nvidia, FlowTraders
reeds winst genomen: Crowdstrike, ING, Bekaert, Boskalis, Mithra en Volkswagen.

Mijn posities probeer ik steeds tussen 7% en 15% gewicht te geven van volledige portefeuille.

Mijn 2 (nog) niet gelukte aankopen dit jaar: Prosus en Alibaba (beiden 5% verlies ongeveer so far)
En welke defensieve aandelen heb je gekocht ?

Aan welke koers heb je Prosus en Alibaba gekocht ? Zijn dat dan ook posities van 7 tot 15% ? Dat vind ik wat veel voor Chinese aandelen.

Ik heb een kleine positie Prosus aan 87€ gekocht paar weken geleden. Ben aan het kijken om nog bij te kopen. Ook Alibaba op het oog. Alleen heb ik de indruk dat ze wat in het slop zitten met dat gedoe van de Chinese overheid.

Laatst bewerkt:
11,7% YTD.

Matig tevreden. Ten eerste verlies gepakt op Galapagos, zo'n 35%. En ik zat ook met een kleine positie in Freq, niks om wakker van te liggen als je het kwijt bent maar het haalt je gemiddelde natuurlijk wel wat naar beneden. Voor de rest ook posities in Alibaba en Prosus die maar niet van de grond komen, heb beide "laag" gekocht (momenteel+1% op beide) dus hoop op nog behoorlijk wat opwaarts potentieel.

Ik ben kort voor de tech-correctie begonnen, dus dat was onmiddellijk een valse start. Ik heb een €1000 gecasht van een meme-stock maar verder nog niets verkocht. Ik kan geen cijfer geven want dat is gereset met de overgang van Binck naar Saxo maar ik ben wel content dat ik sinds kort terug in de plus sta. Mijn plan om veel meer in ETF dan aandelen te steken is mislukt omdat ik toch gevoelig ben aan een dipje bijkopen en wat teveel op Reddit zit:) Wel een interessante intro, veel leerrijker dan een introductie in maart 2020, me dunkt.

Prosus valt tegen qua prijsverloop, maar het bedrijf zelf doet het goed.
Met zo een aandeel is het niet erg als het traag apprecieert. Ondertussen kopen ze gewoon aandelen terug.

Ik heb drie posities die licht negatief staan, waarvan eentje nog maar recent gekocht.

Blijkbaar ook al 1112€ aan dividenden ontvangen dit jaar, na belasting.

En welke defensieve aandelen heb je gekocht ?

Aan welke koers heb je Prosus en Alibaba gekocht ? Zijn dat dan ook posities van 7 tot 15% ? Dat vind ik wat veel voor Chinese aandelen.

Ik heb een kleine positie Prosus aan 87€ gekocht paar weken geleden. Ben aan het kijken om nog bij te kopen. Ook Alibaba op het oog. Alleen heb ik de indruk dat ze wat in het slop zitten met dat gedoe van de Chinese overheid.
Alibaba en Prosus allebei zo’n 9% gewicht van totaal, ik vind dat niet overdreven

mijn defensieve aankopen: CareProperty, Tessenderlo Chemie, velcan energy (olie - specialleke) en Banimmo

ik zie in elk van deze wel 20% opwaarts potentieel zonder veel downside, zelfs bij beurscorrectie

FlowTraders reken ik ook als defensief maar die had ik al

Flowtraders is niet echt defensief, eerder een hedge.
Is wel iets dat ik enkel zou kopen in zeer saaie beurstijden. Als hedge.

Ik ben kort voor de tech-correctie begonnen, dus dat was onmiddellijk een valse start. Ik heb een €1000 gecasht van een meme-stock maar verder nog niets verkocht. Ik kan geen cijfer geven want dat is gereset met de overgang van Binck naar Saxo maar ik ben wel content dat ik sinds kort terug in de plus sta. Mijn plan om veel meer in ETF dan aandelen te steken is mislukt omdat ik toch gevoelig ben aan een dipje bijkopen en wat teveel op Reddit zit:) Wel een interessante intro, veel leerrijker dan een introductie in maart 2020, me dunkt.
Je kan toch gewoon naar uw saldo kijken op moment van overzet en naar uw saldo van begin dit jaar en uitrekenen ?

Eindelijk kunnen kijken. Het gaat vrij goed YTD: 23.22% TWR. Dit is zonder Crypto, en Beobank. Dus enkel mijn eigen beheerde aandelenselectie.
Hier zit de crash van FREQ bij alsook mijn LMND verlies.

yIITkIE.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zit ook aan een 22% voor dit jaar, gaat lekker zo.
Is er eigenlijk iets van deftige rapportage op degiro waar je een YTD percentage uit kan halen? Ik krijg wel een jaarrapportage, maar dat houdt geen rekening met nieuwe stortingen. En dat gaat enkel voor afgesloten jaren...

YTD is hier +27% (waarvan 15% koersstijging en 12% nieuwe stortingen). Heb ook eens een grafiekje gemaakt met overzicht van afgelopen jaar. Sinds de start sta ik op +50k€~ winst (95% in ETF):

cUVDkJU.png

YTD is hier +27% (waarvan 15% koersstijging en 12% nieuwe stortingen).
Doet me denken aan de podcast van Pim Verlaan - Jong beleggen -> die zet altijd zijn portefeuillewaarde in de titel en spreekt regelmatig over een nieuwe all-time-high ... maar hij stort wel gewoon elke maand geld bij, tja, dan is het niet moeilijk om ATH's te halen :crazy:

Sinds 2016-2017 +360% hier. Eerder dit jaar m'n inleg er weer uit gehaald.
Vooral geluk gehad met TSLA, maar andere aandelen deden het ook niet slecht: gemiddeld +200%, en +45% voor aandelen met dividend.

Is er niet zo een verhaal van een fonds dat ongeloofelijke resultaten behaalde maar dat dit vooral kwam omdat ze ook gewoon hun storting meerekenden?

Sinds 2016-2017 +360% hier. Eerder dit jaar m'n inleg er weer uit gehaald.
Vooral geluk gehad met TSLA, maar andere aandelen deden het ook niet slecht: gemiddeld +200%, en +45% voor aandelen met dividend.
En wat doet je dan met "de inleg"? Gewoon laten schimmelen op een spaarrekening?

Anyway. Net eens gecheckt. 150k winst sinds start ~10y geleden. Rendement moeilijk te bepalen wegens regelmatige bijstortingen. Maar money weighted, 9.66% /y

Terug
Bovenaan