Kleine Beursfeiten

Dus je eet vlees, dat geproduceerd wordt door slachterijen, die bestaan en geld verdienen omdat mensen zoals jij vlees kopen.
Maar je vindt het wel belangrijk dat je beleggingen voldoen aan de pure marketingslogan 'ethisch beleggen'.

Ik vind dat nogal vermoeiende argumentatie eerlijk gezegd. Als iemand een ethisch gebaseerde beslissing maakt impliceert dit blijkbaar de facto dat hij/zij heiliger dan de paus moet zijn.
Rekening houden met ethische voorkeuren in uw beleggingen = 'ah, maar ge eet vlees, hypocriet'
Vegetarier zijn = 'ah, maar ge gaat met de vlieger op reis, hypocriet'
Enzoverder

Het echte leven is niet zo zwart/wit en consequent de juiste keuze maken in onze maatschappij (waarbij we dan eigenlijk moeten ingaan op wat 'juist' omvat, want dit is geen vaststaand begrip maar hangt af van de tijdsgeest en waar we wonen) is quasi onmogelijk. Zelfs de grootste idealist zal je wel op een inconsistentie kunnen betrappen.

Ik zie het verschil dan toch niet tussen tabaksindustrie en olie-industrie, buiten dat olie-industrie volgens mij nog wel nuttig is momenteel.
Vrij keuze kan je ook over argumenteren. Iemand die bewust sigaretten rookt zijn hele leven weet dat hij de maatschappij gigantisch veel kost aan gezondheidszorgen, net zoals iemand die olie verbruikt de wereld vervuilt en op dezelfde manier de maatschappij belast.
Nee, iemand die bewust sigaretten rookt denkt dat hij massaal belast wordt en de samenleving dus geld oplevert.
Uit verschillende onderzoekers blijkt dat rokers een punt hebben, omdat ze vroeger sterven en in de ongeleefde jaren de overheid heel veel opbrengen. De extra zorgkosten en het ziekteverzuim bij leven worden grotendeels gedekt door de betaalde accijnzen en BTW op tabaksproducten.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat nogal vermoeiende argumentatie eerlijk gezegd. Als iemand een ethisch gebaseerde beslissing maakt impliceert dit blijkbaar de facto dat hij/zij heiliger dan de paus moet zijn.
Rekening houden met ethische voorkeuren in uw beleggingen = 'ah, maar ge eet vlees, hypocriet'
Vegetarier zijn = 'ah, maar ge gaat met de vlieger op reis, hypocriet'
Enzoverder

Het echte leven is niet zo zwart/wit en consequent de juiste keuze maken in onze maatschappij (waarbij we dan eigenlijk moeten ingaan op wat 'juist' omvat, want dit is geen vaststaand begrip maar hangt af van de tijdsgeest en waar we wonen) is quasi onmogelijk. Zelfs de grootste idealist zal je wel op een inconsistentie kunnen betrappen.
Volledig akkoord, maar mijn punt is dat er niets ethisch is aan ethisch beleggen.

Het is niet omdat het goed klinkt en voelt, dat het ethisch is.

Welke persoon juist de aandelen op een bepaald moment in bezit heeft van een bedrijf, verandert 0,0 aan het feit dat er vlees geproduceerd wordt omdat mensen vlees willen eten.
Of olie omdat mensen vandaag kunststoffen/transport/asfalt/meststof nodig hebben.

Het verminderen van de vraag naar het product is wat telt, en dat is een vraaggestuurde politieke beslissing. Ofwel verbied je het aanbod, maar dan stelt zich de vraag naar alternatieven en betaalbaarheid voor de lagere inkomens.

Maar de financiële structuur achter het aanbod (aandeelhouders, financiering, etc.) heeft niets met het kern-issue te maken, nl. dat zij gewoon voldoen aan de bestaande vraag vanuit de maatschappij.

gaat er mij gewoon over dat ik de indruk heb dat mensen als het ware hun zuiver zieltje afkopen door gerommel in de marge als “geen aandelen van tabaksproducenten of wapenproducenten te kopen”.
Waardoor ze zich vrij voelen om ander gedrag voor zichzelf goed te keuren

Alsof dat iets uitmaakt? Het kapitaal is bij de uitgifte ervan reeds opgehaald, het enige wat wijzigt is de eigenaar van het aandeel.

oke, beetje voor de symboolwaarde zeker?
Er is hier toch niemand die beweert daarmee zijn ziel wit te wassen? Verder zijn er al veel misdaden gebeurd onder het mom "als ik het niet doe zal iemand anders het wel doen". De vraag kwam gewoon in mij op of er nog mensen zoals ik redeneerden en het moeilijk hadden om geld uit dergelijke sectoren te ontvangen. Daar trek je voor jezelf toch een grens in? Ik beweer ook niet dat de ene daar "correct" in is en de andere niet. Wapensector is bijvoorbeeld ook eentje waar ik niet in zal investeren, terwijl olie voor mij wel perfect kan.

Edit: ter info: beleggen in tabak vind ik niet eens immoreel eigenlijk, gezien het om vrije keuzes gaat. Beleggen in wapenfabrikanten of olie-industrie vind ik al erger.
Het gaat mij er vooral om dat hun inkomstenstroom toch voornamelijk teert op de verslaving die gepaard gaat met hun product. Komt er nog eens bij dat Big Tobacco in het verleden niet bepaald avers geweest is om die verslavingen zo veel mogelijk in de hand te spelen omdat ze weten dat daar hun geld vandaan komt (cfr Jeffrey Wigand die in de jaren 90 klokkenluider is geweest).
Nuja, ik heb misschien zelf boter op het hoofd aangezien ik voor Big Pharma werk die zelf de nodige schandalen op hun teller hebben staan, maar ik kan mij niet van het gevoel ontdoen dat onze missie als bedrijf toch net iets anders is.

Het idee hierachter is wel dat de markt ooit beseft dat het fout was en de koersen dan corrigeren naar de echte waarde en stijgen.
Ja, en dat gebeurt meestal, ook al kan het soms wat duren.

Als ik juist ben, en oliebedrijven keren bv. meer en meer dividend uit, dan ontstaan er bij gelijk blijvende koersen plots dividendrendementen van 9-11-12-15% (zonder dat er een crisis is op dat moment die toekomstige dividenden in vraag stelt).
Dan mag je er zeker van zijn dat er voldoende actieve fondsen zijn die hier een deel van willen waardoor de koers stijgt naar normaler dividendrendement.
Ik zie dat bij olie en tabak niet gebeuren. Ik zie ze eerder consequent ondergewaardeerd blijven.
En zo dacht iedereen het afgelopen jaar, vandaar dat ik er een groot stuk in gekocht heb omdat het vanuit mijn redenering en data niet klopt.

En dat maakt precies een markt..
Moge degene die gelijk heeft, veel geld verdienen ;)

Bijna halfweg het jaar.
Mijn performance is meh tot nu toe.
Q2 earnings zijn nog zo ver weg, pff.

Ik ben aan het proberen posities af te bouwen en meer geconcentreerd te positioneren, maar het is echt moeilijk om dingen te verkopen.

Hier 16% YTD. :clap:

Heb nog altijd wat engie liggen in de hoop dat Europa plat op de buik moet voor co2 loze elektriciteit in Frankrijk :cool:

Hier gelijkaardig.
In principe is 26% dit jaar nog haalbaar. Dat is waar ik wil voor gaan, 26% cagr.

Een challenge waar ik aan meedoe zit aan gemiddelde van 81% ytd. Zonder de beste en slechtste performer 47% gemiddeld.

Laatst bewerkt:
26% :music:

Na Q1 stond ik nog licht in het rood. Maar het is weer bijzonder hard gegaan de laatste twee maanden. Enkel twee posities in SaaS bedrijven die wat ter plaatse trappelen, voor de rest dikke groene cijfers.

noot: wanneer het minder gaat, ben ik niet zo happig om dit hier (of waar dan ook) te melden... ;)

Net wat putjes verkocht van colruyt.
Waarom verkoop je Colruyt net als ze zo sterk gedaald zijn? Ik heb het zelf ook in portefeuille als "brave huisvader" aandeel en zie ze wel terug bouncen post-covid. Tijdens lockdown leed verkoop sterk onder talrijke maaltijdbezorgers omdat mensen niet stonden te springen om naar de winkel te trekken.

Hier 48% ytd, nooit gedacht na vorig jaar dat het nog beter kon. Ondertussen wel al serieus winst genomen en meer defensieve aandelen gekocht.
Wel nog aan het twijfelen wat te doen met Nvidia en die stock split... als ze nog een beetje verder stijgen vandaag en morgen kan het wel zijn dat ik er tijdelijk afscheid van neem.

Is er iemand die gaat inschrijven op de IPO van DIDI Chuxing (Uber v China) binnenkort? Ze hebben vorige week hun file ingediend om te gaan noteren in New York. In tegenstelling tot Uber heeft DIDI laatste kwartaal wel winst geboekt.
Vorig jaar in augustus werd het bedrijf nog gewaardeerd (met een private kapitaalronde) op 62 miljard USD. Kans is dus reëel dat de waardering op IPO dag naar de 100 miljard gaat.

Daarnaast is Didi zelf ook bezig met self driving technologie. Uber is hier al een tijdje mee gestopt. Een eerste self driving testproject is recent goedgekeurd in Beijing.

Door een eerdere deal om Uber uit de Chinese markt te krijgen, heeft Uber nu wel 12% positie in Didi. Die zijn dus ook tevreden als die waardering zo waanzinnig hoog gaat.
De Chinese markttoezichthouder is volgens mediaberichten een antitrustonderzoek begonnen naar Didi Chuxing. De State Administration for Market Regulation (SAMR), onderzoekt of Didi concurrentiepraktijken heeft gebruikt waardoor kleinere rivalen op oneerlijke wijze werden behandeld. Het onderzoek komt hoogst ongelegen, net op het moment dat de groep zich opmaakt voor een notering op Wall Street. De regelgever dwarsboomde via een tussenkomst op het laatste moment de beursgang van Alibaba’s Ant.

Hier 48% ytd, nooit gedacht na vorig jaar dat het nog beter kon. Ondertussen wel al serieus winst genomen en meer defensieve aandelen gekocht.
Wel nog aan het twijfelen wat te doen met Nvidia en die stock split... als ze nog een beetje verder stijgen vandaag en morgen kan het wel zijn dat ik er tijdelijk afscheid van neem.
+48% ?? Welke aandelen zijn dat dan ? En welke defensieve aandelen heb je dan nu gekocht ?

Welke aandelen zijn dat dan ?
goed gestegen en nog in bezit: ArcelorMittal, D'Ieteren, Nvidia, FlowTraders
reeds winst genomen: Crowdstrike, ING, Bekaert, Boskalis, Mithra en Volkswagen.

Mijn posities probeer ik steeds tussen 7% en 15% gewicht te geven van volledige portefeuille.

Mijn 2 (nog) niet gelukte aankopen dit jaar: Prosus en Alibaba (beiden 5% verlies ongeveer so far)

Zijn er hier ook mensen met verlies die durven posten? :p
Hier amper break even sinds 1 januari. Gezien enkele begane flaters ben ik nog tevreden.

Ehm. Hier gaat het redelijk. Nog niet gekeken YTD. CRSR en RKT deden het een aantal dagen geleden uitstekend maar dan nu weer wat lager. Dus als ik op het hoogste punt neem, zal ik het beduidend beter gedaan hebben dan op dit moment😁.

Zijn er hier ook mensen met verlies die durven posten? :p
Hier amper break even sinds 1 januari. Gezien enkele begane flaters ben ik nog tevreden.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen -> investeer tijd in het beleggen!

Lees boeken over beleggen op zich, luister naar actuele beleggingspodcasts om inzichten van anderen te horen, abonneer je op beursfora en vooral: kies bedrijven die je begrijpt!!

Heb je daar geen zin in, verkoop je aandelen dan en koop dan gewoon een tracker ;)

Terug
Bovenaan