Kleine Beursfeiten

En hopla, in hetzelfde thema van immoraliteit van fossiele brandstofproducenten:

15 juni 2021: "Europe is so short of natural gas that the continent -- usually seen as the poster child for the global fight against emissions -- is turning to coal to meet electricity demand that is now back to pre-pandemic levels.

Coal usage in the continent jumped 10% to 15% this year after a colder- and longer-than-usual winter left gas storage sites depleted."

Nog chance dat ze er zijn dus, of we zaten met electriciteits-blackouts.

Benieuwd of groene minister Tine dan uitleg kan komen geven over haar geniale beslissing om onmiddellijk te stoppen met kernenergie, terwijl er nog geen alternatieven zijn.
En we dan maar steenkool verbranden uit noodzaak.

Zowat het vuilste van het vuilste dus (samen met houtkachels, wat ze daarentegen niet durven verbieden natuurlijk, de huichelaars).

mjah kernuitstap is goed voor het milieu volgens de politiek he :rolleyes:

En hopla, in hetzelfde thema van immoraliteit van fossiele brandstofproducenten:

15 juni 2021: "Europe is so short of natural gas that the continent -- usually seen as the poster child for the global fight against emissions -- is turning to coal to meet electricity demand that is now back to pre-pandemic levels.

Coal usage in the continent jumped 10% to 15% this year after a colder- and longer-than-usual winter left gas storage sites depleted."

Nog chance dat ze er zijn dus, of we zaten met electriciteits-blackouts.

Benieuwd of groene minister Tine dan uitleg kan komen geven over haar geniale beslissing om onmiddellijk te stoppen met kernenergie, terwijl er nog geen alternatieven zijn.
En we dan maar steenkool verbranden uit noodzaak.

Zowat het vuilste van het vuilste dus (samen met houtkachels, wat ze daarentegen niet durven verbieden natuurlijk, de huichelaars).
De Duitses gaan zoveel chance hebben met hun koolcentrales dat hun overheid de komende jaren meerdere miljarden € gaan betalen aan de producenten om ze te laten sluiten 🙃.

Het sluiten van de kerncentrales is al jaren bekend en was geen beslissing van deze regering. Winter 2018-2019 hadden we geen black-out hadden met slechts 1-2 kerncentrales actief. Sindsdien is de situatie voor België enkel verbeterd (meer interconnectiecapaciteit en betere marktwerking). We kunnen dus gerust zonder kerncentrales het licht laten branden, zelfs zonder CRM. De markt is er ook gerust in: Y+3 forward prijzen voor België zijn momenteel lager dan prijzen voor bv Y+1.

Daarnaast deel ik wel je mening ivm houtkachels.

De oliebedrijven financieren trouwens met hun “zwarte” cashflow (lees: afkomstig van olie) hun transitie naar renewables.

Het gaat hand in hand.

De Duitses gaan zoveel chance hebben met hun koolcentrales dat hun overheid de komende jaren meerdere miljarden € gaan betalen aan de producenten om ze te laten sluiten 🙃.

Het sluiten van de kerncentrales is al jaren bekend en was geen beslissing van deze regering. Winter 2018-2019 hadden we geen black-out hadden met slechts 1-2 kerncentrales actief. Sindsdien is de situatie voor België enkel verbeterd (meer interconnectiecapaciteit en betere marktwerking). We kunnen dus gerust zonder kerncentrales het licht laten branden, zelfs zonder CRM. De markt is er ook gerust in: Y+3 forward prijzen voor België zijn momenteel lager dan prijzen voor bv Y+1.

Daarnaast deel ik wel je mening ivm houtkachels.
En zouden we het licht ook aanhouden zonder import van electriciteit uit het buitenland? Want als ze ons hierin volgen over heel Europa, denk ik niet dat er veel overschot is in het buiteland om te exporteren naar ons...

November 2018, De Tijd:

Stroominvoer uit Nederland en Frankrijk op record​

"Dinsdagochtend tussen 7 en 8 uur werd voor 4.850 megawatt aan stroom ingevoerd uit de buurlanden. Dat komt overeen met de productie van bijna 5 kernreactoren en is een nieuw record. Het verbruik piekte toen op 10.000 megawatt, wat betekent dat bijna de helft van het verbruik uit de buurlanden Frankrijk en Nederland kwam."

75% van de electriciteitsproductie in Frankrijk komt uit kernenergie.
In Nederland 60% uit fossiel aardgas en 17% uit steenkool.

I rest my case.

November 2018, De Tijd:

Stroominvoer uit Nederland en Frankrijk op record​

"Dinsdagochtend tussen 7 en 8 uur werd voor 4.850 megawatt aan stroom ingevoerd uit de buurlanden. Dat komt overeen met de productie van bijna 5 kernreactoren en is een nieuw record. Het verbruik piekte toen op 10.000 megawatt, wat betekent dat bijna de helft van het verbruik uit de buurlanden Frankrijk en Nederland kwam."

75% van de electriciteitsproductie in Frankrijk komt uit kernenergie.
In Nederland 60% uit fossiel aardgas en 17% uit steenkool.

I rest my case.
5GW aan import als resultaat van marktkoppeling is toch een teken dat de markt zijn werk doet? Met Nemo en Allegro erbij is er voldoende importcapaciteit voor BE. De beschikbare commerciële interconnectiecapaciteit is vastgebeiteld in EU regulering net als bv de werking in geval van emergency and restoration. Een tekort aan elektriciteit in BE komt dan overeen met een tekort in heel West Europa. De realiteit is echter een overaanbod van capaciteit met als gevolg te lage elektriciteitsprijzen (ook vanwege Duitsland) waardoor er geen incentive is om nieuwe capaciteit te bouwen tenzij via subsidies zoals CRM. Wie echter overtuigd is dat de markt fout is raad ik aan om BE forward contracten voor 2024 of 2025 te kopen en nadien terug te verkopen als de prijzen pieken

Ik ben niet tegen gas/nucleair, maar wilde enkel stellen dat de sluiting van Doel/Tihange niet zal resulteren in black-outs. Persoonlijk blijf ik voorstander van een gereguleerde en geliberaliseerde markt die een correct prijssignaal geeft en zou ik de sluiting van Doel/Tihange aan de markt overlaten ipv politiek (alhoewel wat meer concurrentie in BE niet slecht kan zijn)

5GW aan import als resultaat van marktkoppeling is toch een teken dat de markt zijn werk doet? Met Nemo en Allegro erbij is er voldoende importcapaciteit voor BE. De beschikbare commerciële interconnectiecapaciteit is vastgebeiteld in EU regulering net als bv de werking in geval van emergency and restoration. Een tekort aan elektriciteit in BE komt dan overeen met een tekort in heel West Europa. De realiteit is echter een overaanbod van capaciteit met als gevolg te lage elektriciteitsprijzen (ook vanwege Duitsland) waardoor er geen incentive is om nieuwe capaciteit te bouwen tenzij via subsidies zoals CRM. Wie echter overtuigd is dat de markt fout is raad ik aan om BE forward contracten voor 2024 of 2025 te kopen en nadien terug te verkopen als de prijzen pieken

Ik ben niet tegen gas/nucleair, maar wilde enkel stellen dat de sluiting van Doel/Tihange niet zal resulteren in black-outs. Persoonlijk blijf ik voorstander van een gereguleerde en geliberaliseerde markt die een correct prijssignaal geeft en zou ik de sluiting van Doel/Tihange aan de markt overlaten ipv politiek (alhoewel wat meer concurrentie in BE niet slecht kan zijn)
Ah ok, dan zitten we naast elkaar te praten vermoed ik.

Mijn punt was dat de kerncentrales sluiten een slecht idee is inzake co2 uitstoot, terwijl dat wel een speerpunt van die bevoegde minister is.
Omdat er nog geen propere alternatieven genoeg zijn waardoor we nu meer steenkool en gas moeten verbranden, wat diametraal tegenover de doelstelling staat.
Wat naadloos aansluit op het initiële discussiepunt, namelijk dat fossiele brandstoffen gewoon nog heel erg nodig zijn momenteel en dat producenten gewoon aan die vraag voldoen.
En dat een moraliteitsoordeel over aandeelhouders van die producenten dus geen steek houdt.

Is dit het beurs topic of het energie topic? Ga zo door en Epyon komt misschien vanzelf terug.:crazy: Binnenkort is het FDA voor iterum therapeutics ik ben benieuwd.

Is er iemand die gaat inschrijven op de IPO van DIDI Chuxing (Uber v China) binnenkort? Ze hebben vorige week hun file ingediend om te gaan noteren in New York. In tegenstelling tot Uber heeft DIDI laatste kwartaal wel winst geboekt.
Vorig jaar in augustus werd het bedrijf nog gewaardeerd (met een private kapitaalronde) op 62 miljard USD. Kans is dus reëel dat de waardering op IPO dag naar de 100 miljard gaat.

Daarnaast is Didi zelf ook bezig met self driving technologie. Uber is hier al een tijdje mee gestopt. Een eerste self driving testproject is recent goedgekeurd in Beijing.

Door een eerdere deal om Uber uit de Chinese markt te krijgen, heeft Uber nu wel 12% positie in Didi. Die zijn dus ook tevreden als die waardering zo waanzinnig hoog gaat.

Is er iemand die gaat inschrijven op de IPO van DIDI Chuxing (Uber v China) binnenkort? Ze hebben vorige week hun file ingediend om te gaan noteren in New York. In tegenstelling tot Uber heeft DIDI laatste kwartaal wel winst geboekt.
Vorig jaar in augustus werd het bedrijf nog gewaardeerd (met een private kapitaalronde) op 62 miljard USD. Kans is dus reëel dat de waardering op IPO dag naar de 100 miljard gaat.

Daarnaast is Didi zelf ook bezig met self driving technologie. Uber is hier al een tijdje mee gestopt. Een eerste self driving testproject is recent goedgekeurd in Beijing.

Door een eerdere deal om Uber uit de Chinese markt te krijgen, heeft Uber nu wel 12% positie in Didi. Die zijn dus ook tevreden als die waardering zo waanzinnig hoog gaat.
- consensus onder autonomous driving experts dat het er nog minstens 10 jaar niet is. De laatste, maar essentiële, 5% blijkt veel complexer dan aangenomen.

En dan nog, bij robotaxis zouden ze de kapitaalkost van de auto's zelf moeten dragen. Nu wordt dat gedragen door chauffeurs die niet goed snappen wat afschrijvingen zijn.
Dus naar winstgevendheid toe is dat helemaal niet voor de hand liggend dat dat beter zou zijn voor de ubers van deze wereld.

- Didi maakte verlies van tussen 1,5 miljard en 2 miljard zowel in 2018, 2019, 2020 en 2021 zal hetzelfde zijn. (Hun winst in afgelopen kwartaal is enkel door niet-recurrente meerwaarden op participaties, anders was het weer zwaar verlies.
Typisch ipo-opsmuk gedrag dus.)

Kortom, neen.

Maar niet gezegd zijnde dat het niet +300% gaat in het begin, we leven in robinhood yolo tijden.
Zelfs Nikola is nog een miljardenbedrijf ook al werden ze letterlijk betrapt op het valselijk naar beneden laten rollen van hun enige product omdat het totaal niet werkte.
Ook Hertz vorig jaar: +400% nadat het net failliet verklaard was en er dus normaal gezien 0 euro overblijft voor aandeelhouders.

Dus gokkers kunnen zeker een gokje wagen, in de wetenschap dat je dan op lange termijn het resultaat van gokkers zal bereiken :)

Laatst bewerkt:
Net wat putjes verkocht van colruyt.

Ik probeer ook ethisch te beleggen, dus voor mij geen olie/gas of kernenergie. Chemiebedrijven met focus op plastiek komen er ook niet in.Tabak ook niet.

Ik beleg bv ook niet in slachterijen.

Zou me er niet goed bij voelen geld te verdienen op de kap van dode dieren.

Maar ben wel geen vegetariër. Ergens heel hypocriet.

Idem voor bedrijven die werken in de uitvaartsector of bv kerkhofuitbaters (lang getwijfeld over carriage service). Het idee geld te verdienen aan de dood is me te luguber.

Net wat putjes verkocht van colruyt.

Ik probeer ook ethisch te beleggen, dus voor mij geen olie/gas of kernenergie. Chemiebedrijven met focus op plastiek komen er ook niet in.Tabak ook niet.

Ik beleg bv ook niet in slachterijen.

Zou me er niet goed bij voelen geld te verdienen op de kap van dode dieren.

Maar ben wel geen vegetariër. Ergens heel hypocriet.

Idem voor bedrijven die werken in de uitvaartsector of bv kerkhofuitbaters (lang getwijfeld over carriage service). Het idee geld te verdienen aan de dood is me te luguber.
Dus je eet vlees, dat geproduceerd wordt door slachterijen, die bestaan en geld verdienen omdat mensen zoals jij vlees kopen.
Maar je vindt het wel belangrijk dat je beleggingen voldoen aan de pure marketingslogan 'ethisch beleggen'.

Wel, dat is dus juist mijn punt van hierboven.
Dat het dus totaal naast de kwestie is en het probleem 0,0 vooruit helpt :-)

Je 'voelt' je er misschien wel beter bij, wat dan ook doelstelling nummer 1 is van de 'ethisch beleggen' marketing segmentatie bij fondsen en banken.

ESG, het is me toch wel wat hoor...
Biedt alleszins mooie kansen voor degenen onder ons die zich niets aantrekken van heel dat gedoe.
Ik heb eerder gevoel dat de koers van die aandelen nogal slap is.

Zeker het aantal slinkende kopers en meer meer mensen/instituties die het dumpen.

Verder liggen die bedrijven ook vaak onder vuur van de overheid aka belastingen, nadelige wetten en andere groepen.

De koersen van Shell, Total, phillip morris, altria etc zijn allemaal maar vrij plattekes.

Toen ik begon met beleggen (5 jaar geleden) heb ik ook getwijfeld. Uiteindelijk niet gekocht en ik heb eerder het gevoel dat ik een "kogel heb ontweken" ipv een gemiste kans.

Zeker het aantal slinkende kopers en meer meer mensen/instituties die het dumpen.

Verder liggen die bedrijven ook vaak onder vuur van de overheid aka belastingen, nadelige wetten en andere groepen.

De koersen van Shell, Total, phillip morris, altria etc zijn allemaal maar vrij plattekes.

Toen ik begon met beleggen (5 jaar geleden) heb ik ook getwijfeld. Uiteindelijk niet gekocht en ik heb eerder het gevoel dat ik een "kogel heb ontweken" ipv een gemiste kans.
En het is precies van platte koersen, samen met onderliggende fundamentals die de markt verkeerd inschat, dat value investors rijk proberen te worden :clap:

Vergeet dividenden niet in rekening te brengen.

Vergeet dividenden niet in rekening te brengen.
Jup maar met 30% tax + buitenlandse tax + daarna terug aankooptax indien ik het gebruik voor nieuwe aandelen
En het is precies van platte koersen, samen met onderliggende fundamentals die de markt verkeerd inschat, dat value investors rijk proberen te worden :clap:
Het idee hierachter is wel dat de markt ooit beseft dat het fout was en de koersen dan corrigeren naar de echte waarde en stijgen.

Ik zie dat bij olie en tabak niet gebeuren. Ik zie ze eerder consequent ondergewaardeerd blijven.

Ik probeer ook ethisch te beleggen

Dat is wellicht nog moeilijker dan winstgevende aandelen te kiezen, perfect mogelijk dat een slachthuis ethischer is dan een producent van bio -koffiebonen.

Respect voor de eervolle gedachte trouwens, ik ben geen ethische belegger maar probeer persoonlijk wat bij te dragen - ik vind het bvb belangrijker dat een dier correct gekweekt / geslacht / verwerkt wordt.

Ik vind dat zo'n beslissingen dan eerder door "onwetendheid" komt, dan door ethisch belegen.

Als je een bepaald olie bedrijf niet neemt omdat deze te weinig inspanningen levert of tegen energietransitie zijn, daar kan ik nog in inkomen. Maar deze bedrijven leveren wel zeer veel grondstoffen, voor toepassingen dat wij dagdagelijsk gebruiken en ook voor net minder uitstoot te generen. Zo zorgen ook nog om goedkoop energie te leveren op plaatsen en momenten dat er nood aan is,.........

Zelfde verhaal met chemiebedrijven in plastiek, dat deze niet investeren om deze plastiek terug te recycleren en terug om te zetten naar grondstof, kan ik ook nog inkomen, dat je die dan links laat liggen.
Maar uiteindelijk heeft dat chemisch bedrijf er wel voor gezorgd dat bv onze wagens veel minder energie moeten verbruiken (lichtere wagens), verpakkingen lichter zijn, waardoor transport minder vervuilend is. Bepaalde zaken steriel blijven, kijk naar de vaccinaties,......

En zo kun je enorm uitgebreid verder gaan. Dat zijn bedrijven die ganse verschillende sectoren bevoorraden, evenals de groene sectoren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan