Kleine Beursfeiten

Zijn er hier eigenlijk mensen die, zoals ik, principieel niet in een bedrijf als PM investeren?
Ik, heb ze ook verkocht omdat ik het moreel niet ok vond. Bedrijven genoeg om te investeren, als je het niet ziet zitten om zoiets te doen hoeft het ook niet.

Zijn er hier eigenlijk mensen die, zoals ik, principieel niet in een bedrijf als PM investeren?
Zeker en vast -> roken, drugs, gokken, wapens -> ga ik nooit of te nimmer in investeren

en voor de slimmeriken, neen, ik zit niet in één of andere global tracker of ETF waardoor ik ongevraagd er toch in zou kunnen zitten -> heb enkel individuele aandelen.

ESG, het is me toch wel wat hoor...
Biedt alleszins mooie kansen voor degenen onder ons die zich niets aantrekken van heel dat gedoe.
Wat is trouwens "immoreel"? Voor de ene is gokken al een zonde, voor de andere is big tech de duivel, etc.

Olie, tabak, big tech, defensie, gokken,... --> /care, zolang het maar opbrengt.

Heb zelf Shell, Altria, British American Tobacco, BP, Palantir, financials allerhande, Facebook, etc.

Tijdje terug ook nog gekeken naar private prison stocks. As immoral as it gets (to some). Maar vond uiteindelijk niet wat ik zocht in die aandelen.

Immoreel roepen maar ondertussen wel naar Dubai op verlof gaan of kledij kopen gemaakt door kindertjes!

doei !
hoeft allemaal zo extreem niet gesteld worden, maar lijkt me toch aanvaardbaar dat voor de ene roken gevoelig ligt, voor een ander drugs, gokken, etc.

zolang je dat zelf voor jou als moreel kompas gebruikt maar niet aan anderen oplegt zie ik niet in wat daar mis mee is, als jullie graag geld verdienen met tabak-aandelen, be my guest, ik ga er mijn slaap niet voor laten maar ik doe het niet

Wat gebeurt er met Corsair? Ik heb deze al een tijd en zie liever geen louche pump als dat nadien weer nog lager dumpt.

Edit: Hmm, het is weer Wallstreetbets blijkbaar. Ik weet niet goed of ik daar blij mee moet zijn.

Immoreel roepen maar ondertussen wel naar Dubai op verlof gaan of kledij kopen gemaakt door kindertjes!

doei !

Zo'n typische drogargumentatie waar de immorelen van deze planeet zichzelf mee in slaap wiegen 's avonds.

Vanaf de minste druppel moraliteit in hun hersentjes gaat sluipen:
- Bestaat er iets dat nog erger is? -> "Dat ze eerst dat eens aanpakken verdomme!!"
- Zou de persoon die mij wijst op ethiek ook niet soms iets doen waar een morzeltje kritiek kan op gegeven worden? -> "Jaja, en dan wel naar Dubai op verlof gaan of kledij kopen gemaakt door kindertjes!! Hypocrieten!!".
- En dat laatste dan liefst nog met zaken die je gewoon veronderstelt zonder het effectief te weten. Een klassieker daarbij is de jeugdbetogingen voor het klimaat enerzijds en het afval achtergelaten door jongeren op festivals anderzijds, en dan doen alsof het exact diezelfde jongeren zijn. Hop, de hypocrisie-kaart trekken en dan kun je rustig verder vervuilen zonder dat vervelende ethische stemmetje in je hoofd. Ach, wat is het leven toch simpel als je jezelf vatbaar maakt voor je eigen drogargumenten.
- Enzovoort.

Terwijl je ook gewoon op een rustige manier eerlijk kan zijn met jezelf en je omgeving door de afweging te maken: toegeven dat er ethischere beleggingen bestaan maar dat je dan misschien (niet per se!) wat minder geld zult hebben op uw sterfbed. Dat kan ook.
Wieg jezelf dan in slaap met een aantal andere vlakken waar je misschien beter doet of met ideeën om dit puntje aan te pakken.

Edit: ter info: beleggen in tabak vind ik niet eens immoreel eigenlijk, gezien het om vrije keuzes gaat. Beleggen in wapenfabrikanten of olie-industrie vind ik al erger.

Laatst bewerkt:
Edit: ter info: beleggen in tabak vind ik niet eens immoreel eigenlijk, gezien het om vrije keuzes gaat. Beleggen in wapenfabrikanten of olie-industrie vind ik al erger.
Dit wordt fun, ik heb een grote positie in een oliebedrijf.

Aandelen hebben in oliebedrijven beschrijf je als 'erg', maar jij (en bij uitbreiding de globale maatschappij) bent wel compleet afhankelijk van hun producten momenteel en koopt er bij de vleet.

Waarom zou dat noodzakelijke bedrijf dan niet mogen bestaan?
En als het wel nog nodig is momenteel, en dus mag bestaan, zijn er de facto aandeelhouders.
Waarom zijn die dan immoreel?

Wat gebeurt er met Corsair? Ik heb deze al een tijd en zie liever geen louche pump als dat nadien weer nog lager dumpt.

Edit: Hmm, het is weer Wallstreetbets blijkbaar. Ik weet niet goed of ik daar blij mee moet zijn.
Dit verbaasd me wel aangezien CRSR al een aantal maanden verscheidene keren op WSB vernoemd werd. Dus imo is het interessant om het nu zo omhoog te zien gaan.

gaat er mij gewoon over dat ik de indruk heb dat mensen als het ware hun zuiver zieltje afkopen door gerommel in de marge als “geen aandelen van tabaksproducenten of wapenproducenten te kopen”.
Waardoor ze zich vrij voelen om ander gedrag voor zichzelf goed te keuren

Alsof dat iets uitmaakt? Het kapitaal is bij de uitgifte ervan reeds opgehaald, het enige wat wijzigt is de eigenaar van het aandeel.

oke, beetje voor de symboolwaarde zeker?

En hopla, in hetzelfde thema van immoraliteit van fossiele brandstofproducenten:

15 juni 2021: "Europe is so short of natural gas that the continent -- usually seen as the poster child for the global fight against emissions -- is turning to coal to meet electricity demand that is now back to pre-pandemic levels.

Coal usage in the continent jumped 10% to 15% this year after a colder- and longer-than-usual winter left gas storage sites depleted."

Nog chance dat ze er zijn dus, of we zaten met electriciteits-blackouts.

Benieuwd of groene minister Tine dan uitleg kan komen geven over haar geniale beslissing om onmiddellijk te stoppen met kernenergie, terwijl er nog geen alternatieven zijn.
En we dan maar steenkool verbranden uit noodzaak.

Zowat het vuilste van het vuilste dus (samen met houtkachels, wat ze daarentegen niet durven verbieden natuurlijk, de huichelaars).

Laatst bewerkt:
Zowat het vuilste van het vuilste dus (samen met houtkachels, wat ze daarentegen niet durven verbieden natuurlijk, de huichelaars).
Als je hout op correcte wijze verbrandt dan is dat helemaal niet zo vervuilend -> droog en juist hout + voldoende hout in de kachel tegelijk.
Als je dan ook nog eens de bomen heraanplant waarvan je het hout opstookt, dan valt het allemaal best mee zene.

Ik zie het verschil dan toch niet tussen tabaksindustrie en olie-industrie, buiten dat olie-industrie volgens mij nog wel nuttig is momenteel.
Vrij keuze kan je ook over argumenteren. Iemand die bewust sigaretten rookt zijn hele leven weet dat hij de maatschappij gigantisch veel kost aan gezondheidszorgen, net zoals iemand die olie verbruikt de wereld vervuilt en op dezelfde manier de maatschappij belast.

Als je hout op correcte wijze verbrandt dan is dat helemaal niet zo vervuilend -> droog en juist hout + voldoende hout in de kachel tegelijk.
Als je dan ook nog eens de bomen heraanplant waarvan je het hout opstookt, dan valt het allemaal best mee zene.
Probleem is wel dat de bomen die je heraanplant niet zo snel groeien als zoals jij ze opstookt. Op lange termijn is resultaat enkel minder bomen.

Terug
Bovenaan