Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Roularta? 6k winst of 6k totale verkoopsopbrengst?Zo, vandaag mijn Basic-Fitjes verkocht aan 41€. Had ze gekocht aan 17,5€, dus mooie 134% winst op een jaar tijd. Vind de koers wat overdreven worden, dus heb ik maar gecashed.
En nu komt het, wat te doen met de vrijgekomen 6K. Misschien deel dividendaandelen en deel ETF's. Keuzes, keuzes. Iemand ideeën ? Zoek nog een leuk dividendaandeel (geen hoog dividend rommel, enkel duurzame dividendbetalers).
Roularta had ik al gezegd, niet echt interesse in. 6K totale verkoop, mijn inleg reken ik mee voor nieuwe investeringen aangezien dat geld vaststond in het aandeel en nu terug beschikbaar is.Roularta? 6k winst of 6k totale verkoopsopbrengst?
Ah ok! Waarom geen interesse in Roularta? Kerngezonde balans, hoop cash, winstgevende business en koers staat nog steeds vrij laag en als kers op de taart: delisingpotentieel.Roularta had ik al gezegd, niet echt interesse in. 6K totale verkoop, mijn inleg reken ik mee voor nieuwe investeringen aangezien dat geld vaststond in het aandeel en nu terug beschikbaar is.
Neen, je hoeft hier geen meerwaardebelasting op te betalen in Belgie. In het kader van beroepsactiviteiten is het een ander verhaal uiteraard.
Ik kan mij niet vinden in die business, dus investeer ik daar niet in. Basic Fit had ik al juist vóór corona gekocht, zou es moeten kijken wanneer juist.Ah ok! Waarom geen interesse in Roularta? Kerngezonde balans, hoop cash, winstgevende business en koers staat nog steeds vrij laag en als kers op de taart: delisingpotentieel.
Trouwens: ik dacht dat jij quasi geen Corona aankopen had gedaan? Maar Basic Fit wel dan? En Ageas ook vorig jaar gekocht in de high 20/low 30 regionen?
Ja.Stel dat je een aandelen van een bedrijf koopt, en enkele maanden later heb je er een goede winst op behaald. Je verkoopt. Nadien komt er een dip in de koers, en twee maanden na je eerste verkoop, koop je opnieuw om een jaar later opnieuw te verkopen. Zijn zo'n verkopen dan vrij van meerwaardebelasting?
Ik vroeg mij dat eigenlijk ook af. Het is toch ook niet duidelijk wat speculatie juist is? Ik lees dan zaken zoals "normaal beheer van vermogen" en "goede huisvader". Dat lijkt mij toch allemaal een feitenkwestie te zijn.
Stel dat je een aandelen van een bedrijf koopt, en enkele maanden later heb je er een goede winst op behaald. Je verkoopt. Nadien komt er een dip in de koers, en twee maanden na je eerste verkoop, koop je opnieuw om een jaar later opnieuw te verkopen. Zijn zo'n verkopen dan vrij van meerwaardebelasting?
Enkele ideëen hieronder. Diegene met een lage yield hebben een stevigere dividendgroei, de hogere is voor onmiddelijke inkomsten.Zo, vandaag mijn Basic-Fitjes verkocht aan 41€. Had ze gekocht aan 17,5€, dus mooie 134% winst op een jaar tijd. Vind de koers wat overdreven worden, dus heb ik maar gecashed.
En nu komt het, wat te doen met de vrijgekomen 6K. Misschien deel dividendaandelen en deel ETF's. Keuzes, keuzes. Iemand ideeën ? Zoek nog een leuk dividendaandeel (geen hoog dividend rommel, enkel duurzame dividendbetalers).
Ik zie het aanbod krimpen: EU oliebedrijven zijn zich massaal aan het terugtrekken uit olieproductie wegens ESG-druk van hun politiek correcte pensioenfondsen. Er is onderinvestering geweest in nieuwe olie-exploratie sinds eind 2015 wegens de lage olieprijzen.
Oude olievelden zijn aan het afkalven qua productie.
De assumptie van de markt is dat peak demand er al geweest is. Maar ik zie dit niet in de cijfers. Als ik Azië, USA, Zuid-Amerika zie, zie ik de vraag nog altijd stijgen.
Electrische auto's ok, maar dat is slechts 1 deel van de vraag. + indien IEDERE auto die verkocht wordt vandaag electrisch zou zijn, dan duurt het nog 8-10 jaar eer het volledige wagenpark elektrisch is. Vandaag zitten we wereldwijd tussen de 3-5% elektrisch van de nieuwe wagens die verkocht worden.
Dus die invloed op de olievraag op korte en middellange termijn wordt mijns inziens schromelijk overschat.
Verbruik van India en China ligt NU al hoger dan in 2019! Wat wordt dat niet als Covid gedaan is en alle vliegtuigen volle bak terug vliegen?
* Dus supply-demand zit volgens mij in de richting van hogere prijzen (dit zei ik hier trouwens al in 2020, ze zijn ondertussen al serieus gestegen en staan hoger dan in 2019, terwijl de echte après-Covid bonanza van eind 2021-2022 nog moet komen).
* Als dat mijn assumptie is, dan is de volgende vraag welke oliebedrijven te kiezen?
-Pure exploratie heeft het meest 'hefboom' op de olieprijs.
-Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken).
-Kan snel reageren op hogere/lagere prijzen en snel de productie opdrijven moesten prijzen hoger gaan. (conventionele velden kunnen dit moeilijker, schalie wel).
- Aandeelhoudersgericht management dat geen massa's geld wegsmijt voor pr-redenen (dure windmolens kopen om pensioenfondsen te sussen zoals BP? Geen exploratie meer doen, want 'meuh fossiele transitie' zoals Shell?) en zich dus richt op de core business.
Dan blijft enkel Amerikaanse schalie olie over. Die vroeger kost wat kost productiegroei nastreefden, maar sinds vorig jaar puur gericht zijn op aandeelhouderswaarde onder druk van de markt.
* Dan is de laatste vraag nog: zijn die oliebedrijven ondergewaardeerd, is de prijs correct?
In september-oktober 2020 stonden die geprijsd alsof het volgend jaar gedaan was met olie, en iedereen samen in de groene velden kumbaya zou zingen onder de windmolens terwijl de vliegtuigen op waterstof passeren en een geluksregenboog achter laten.
Toen heb ik mij scheel gekocht, want de experts waren toen overduidelijk dat er vaccins gingen zijn tegen november-december, en dus was de markt mijns inziens fout in zijn marktwaardering van die bedrijven.
Ja, de markt is heel soms verkeerd(en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)
Ik zie veel olie bulls momenteel.
Ikzelf zie enkel een plafond aan $65 omwille van de supply capaciteit van OPEC en Rusland.
De vraag mag herstellen, maar de productiecapaciteit is veel hoger.
Nu is het nog afwachten tot regulaties in scheepvaart verstrengen op vlak van uitstootnormen en een pak van de vraag valt alweer weg.

Akkoord maar rijst stilaan niet de vraag hoe men dergelijke bedrijven gaat waarderen, we zien hetzelfde terug bij pakweg Tesla VS klassieke autobouwer? Ik ga nu wel heel kort door de bocht maar hoe zie jij deze evolutie tegemoet? Hoe gaat de regulering in de toekomst eruit zien - zie eveneens emissierechten in automobielindustrie. Het is niet ondenkbaar dat de prijs van een vat olie zal aangepast worden op basis van herkomst bvb.Geen Shell waarvan hierboven sprake. Laten hun businessmodel varen onder druk van esg en rechtbank, investeren in momenteel compleet overgewaardeerde clean energy projecten met minimale of negatieve cashflow terwijl ze langs en andere kant goede assets (moeten) verkopen.
Je bent niets met dat optisch aantrekkelijk dividend als het bedrijf het op termijn niet meer kan betalen of de aandelenprijs zakt.
en als de olielanden meer gaan produceren dan zakt de prijs terug gewoon ... hoe kan je weten dat dit niet zal gebeuren?En we sluipen rustig en ongemerkt verder voorbij de 72 dollar bij de Brent Oil future...
Please Wall Street Bets, vlieg daar eens in!
- Eenvoudig en zichtbaar concept: tanken aan de pomp duurder dus rechtstreeks zichtbaar in het leven van de retailbelegger
- Eenvoudig te begrijpen mechanisme: olie omhoog want potentieel aanbod tekort door esg + stijging vraag door heropening
- Eenvoudig om naar te handelen: olieproductiebedrijven kopen want dat is hun enige product.
- Wereldwijd, dus zowel Amerikaanse/Europeaanse/Aziatische gokkers kunnen participeren in het idee
- Politiek tof want je kan de schuld op de overheid op steken en stoefen bij uw vrienden dat je geld verdient aan de stijgende brandstofprijzen in de plaats van geld verliest (--> vrienden doen ook mee)
Wishful thinking, maar ik vind het in feite nog niet ál te ver gezocht![]()
Ik zie veel regulering waarbij de kost uiteindelijk op de kap van de consument komt, waarbij de laagste inkomens meest getroffen worden.Akkoord maar rijst stilaan niet de vraag hoe men dergelijke bedrijven gaat waarderen, we zien hetzelfde terug bij pakweg Tesla VS klassieke autobouwer? Ik ga nu wel heel kort door de bocht maar hoe zie jij deze evolutie tegemoet? Hoe gaat de regulering in de toekomst eruit zien - zie eveneens emissierechten in automobielindustrie. Het is niet ondenkbaar dat de prijs van een vat olie zal aangepast worden op basis van herkomst bvb.
Ja dat is een mogelijkheid waarbij de prijs op korte termijn snel kan zakken (of ook niet, want de markt weet toch al dat er spare capacity is en dat een deal met Iran er zit aan te komen...?)en als de olielanden meer gaan produceren dan zakt de prijs terug gewoon ... hoe kan je weten dat dit niet zal gebeuren?

Weer makkelijk gezegd achteraf dat je vorig jaar meer moest investeren. Wie had die stijging verwacht ? Dit was ongezien. Denk je dat ik die 30% niet had belegd had ik het geweten. Maar zo is het altijd, had ik geweten dat bitcoin begin mei 60K ging staan had ik x maanden geleden al mijn geld erin gestoken, had ik geweten dat banken en autobouwers zo gingen stijgen had ik dat wel gekocht, had ik dit had ik dat,...Altria (Marlboro).
Hoog dividend en 1 van de weinige aandelen dat op zichzelf niet heel duur is, integendeel zelfs wat ondergewaardeerd. Waarschijnlijk omdat het niet populair is in deze (investeringsreturnsgewijs dan) compleet losgeslagen esg periode.
Geen Shell waarvan hierboven sprake. Laten hun businessmodel varen onder druk van esg en rechtbank, investeren in momenteel compleet overgewaardeerde clean energy projecten met minimale of negatieve cashflow terwijl ze langs en andere kant goede assets (moeten) verkopen.
Je bent niets met dat optisch aantrekkelijk dividend als het bedrijf het op termijn niet meer kan betalen of de aandelenprijs zakt.
Qua oliebedrijf dan meer fan van Occidental petroleum dat vanaf eind volgend jaar terug dividend zal kunnen uitkeren, terwijl ze momenteel bij een olieprijs van 70 gruwelijk ondergewaardeerd zijn. (Wildcard: hoe wordt potentiële bijkomende Iran productie opgenomen door de markt in H2 2021. Maar dat is exact de reden waarom de prijzen van oliebedrijven nog wat aan het 'aarzelen' zijn.)
En als je niets vindt, gewoon cash houden. Kopen om te kopen is niet echt aangeraden in deze markt.
Langs de andere kant wat vreemd dat je boven de 30% cash hield tijdens 2020 met prijzen voor superbedrijven zoals Berkshire aan 170 in juni en financials zoals Bank of America aan 23 nog maar pas in oktober.
Of Europese aandelen aan niveau's van eind 2013, zoals KBC aan 42 of de Eurostoxx600 aan 35 (EXSA.DE) in oktober, terwijl je dan nu hoogdringend uw 6000 euro wil herinvesteren aan recordprijzen voor bijna alle aandelen...
Maakt niet uit wanneer het stijgt hé, vorig jaar waren er veel bedrijven ondergewaardeerd dus dan is het imo logisch dat je veel koopt en weinig cash hebt.Weer makkelijk gezegd achteraf dat je vorig jaar meer moest investeren. Wie had die stijging verwacht ? Dit was ongezien. Denk je dat ik die 30% niet had belegd had ik het geweten. Maar zo is het altijd, had ik geweten dat bitcoin begin mei 60K ging staan had ik x maanden geleden al mijn geld erin gestoken, had ik geweten dat banken en autobouwers zo gingen stijgen had ik dat wel gekocht, had ik dit had ik dat,...
Onze meesterbelegger Buffett heeft ook niet veel gekocht vorig jaar hé. Ik heb rekening gehouden met het mogelijke risico dat er nog een daling kon komen na de eerste verkoopgolf vorig jaar. Die is dus niet gekomen, dus cash gehouden, zo simpel is het.
En ik MOET dat geld niet perse nu beleggen hé, was gewoon aan het kijken of er nog iets interessant is om mijn winst in te herbeleggen.
Buffett heeft +25 miljard Berkshire teruggekocht en miljarden Bank of America.Weer makkelijk gezegd achteraf dat je vorig jaar meer moest investeren. Wie had die stijging verwacht ? Dit was ongezien. Denk je dat ik die 30% niet had belegd had ik het geweten. Maar zo is het altijd, had ik geweten dat bitcoin begin mei 60K ging staan had ik x maanden geleden al mijn geld erin gestoken, had ik geweten dat banken en autobouwers zo gingen stijgen had ik dat wel gekocht, had ik dit had ik dat,...
Onze meesterbelegger Buffett heeft ook niet veel gekocht vorig jaar hé. Ik heb rekening gehouden met het mogelijke risico dat er nog een daling kon komen na de eerste verkoopgolf vorig jaar. Die is dus niet gekomen, dus cash gehouden, zo simpel is het.
En ik MOET dat geld niet perse nu beleggen hé, was gewoon aan het kijken of er nog iets interessant is om mijn winst in her te beleggen.
Mja als je long term ergens in investeert (laten we zeggen 5 a 10j) en je hebt door dat Covid geen grote impact heeft op de business, maar tegelijkertijd zag je dat de stock daalde enorm, dan zie ik dat als solden op de beurs.Weer makkelijk gezegd achteraf dat je vorig jaar meer moest investeren. Wie had die stijging verwacht ? Dit was ongezien. Denk je dat ik die 30% niet had belegd had ik het geweten. Maar zo is het altijd, had ik geweten dat bitcoin begin mei 60K ging staan had ik x maanden geleden al mijn geld erin gestoken, had ik geweten dat banken en autobouwers zo gingen stijgen had ik dat wel gekocht, had ik dit had ik dat,...
En ik MOET dat geld niet perse nu beleggen hé, was gewoon aan het kijken of er nog iets interessant is om mijn winst in te herbeleggen.