Kleine Beursfeiten

Software aandelen vandaag de dieperik in na slechte resultaten van IBM.
Tja het is nu al bijna een jaar dat je echt in hardware bedrijven moet zitten om een serieus graantje mee te pakken.

Ik heb deze maand nog VVSM bijgekocht , dat is een ETF die in 25 tal van die bedrijven zit. Heel simpel, het is nog niet gedaan want de grootste bedrijven a la META en Alphabet blijven maar geld erbij pompen.

Software is momenteel not the way to go cru gezegd

Tja het is nu al bijna een jaar dat je echt in hardware bedrijven moet zitten om een serieus graantje mee te pakken.

Ik heb deze maand nog VVSM bijgekocht , dat is een ETF die in 25 tal van die bedrijven zit. Heel simpel, het is nog niet gedaan want de grootste bedrijven a la META en Alphabet blijven maar geld erbij pompen.

Software is momenteel not the way to go cru gezegd
Bedankt. Mogelijk dat er nog een verdiep bovenop komt. Heb het gemist. Had het eerder moeten kopen en nu laat ik het voor wat het is.

Uber neemt Delivery Hero over voor 14B $. De wereldwijde ride-hailing & delivery markt lijkt zich nu te concentreren in 5 namen: Uber, Doordash, Grab, Meituan en Didi.

Was ook 1 van die sectoren waar venture capital voor veel te veel competitie heeft gezorgd met als gevolg een hoop verlieslatende bedrijven en dan krijg je uiteindelijk sector consolidatie.

Laatst bewerkt:
JET zit enkel in dezelfde markten als Uber en Uber knijpt die organisch wel dood, Delivery Hero geeft toegang tot tientallen nieuwe markten, waaronder de marktleider in Korea en verschillende landen in het Midden-Oosten.

Als Grab bull wel niet heel tevreden, want met Foodpanda zitten ze nu ook terug in Maleisie, de Filipijnen en Singapore. Foodpanda is shit en verlieslatend in de meeste markten, maar met Uber zullen die wel weer competitiever worden verwacht ik.

Vandaar ook dat de Uber CEO de board of directors van Grab vorige week verliet:
> Grab zit in approval proces om FoodPanda in Taiwan over te nemen. FoodPanda heeft daar 50% marktaandeel en Uber de andere 50%, dus Taiwan FTC had zijn twijfels of er wel genoeg competitie zou zijn, wetende dat Uber >10% van Grab in handen heeft en de CEO dus in de board zat.
> Uber gaat weer concurreren met Grab nadat ze in 2019 hun SE Asia operaties verkochten aan Grab in ruil voor aandelen.

Al zal Grab long-term veel meer een fintech dan ridehailing/delivery zijn, met hun digitale banken in o.a Indonesie, Maleisie en Singapore. Dat zal uiteindelijk de grootste profit driver worden en is ook een sleutelelement in de bull case.

Laatst bewerkt:
JET zit enkel in dezelfde markten als Uber en Uber knijpt die organisch wel dood, Delivery Hero geeft toegang tot tientallen nieuwe markten, waaronder de marktleider in Korea en verschillende landen in het Midden-Oosten.
Ja hoor.. JET knijpen ze wel even dood. No biggie. Want zodra er een vleugje value rond hangt is het al quasi dood voor RG. Verder het punt straal negeren, altijd gezellig discussiëren met jou

Wederom een ongelofelijke saaie beursdag waarbij de portefeuille zweeft rondom ath en het geld gewoon van AI naar SaaS stroomt. :sleep2:

Tijd dat Trump nog eens een zotte tweet doet.

Edit lijkt een goed groene dag te worden 🤓

OT: Uber is dus een buy? 🧐

Laatst bewerkt:
Wederom een ongelofelijke saaie beursdag waarbij de portefeuille zweeft rondom ath en het geld gewoon van AI naar SaaS stroomt. :sleep2:

Tijd dat Trump nog eens een zotte tweet doet.

Edit lijkt een goed groene dag te worden 🤓

OT: Uber is dus een buy? 🧐
u vraagt... https://www.fox5dc.com/news/trump-teases-really-big-news-ahead-thursday-night-address ...trump draait :unsure:

hier vandaag 50 aandeeltjes rocketlab gekocht aan 69, vallend mes, maar tzit nu recht op een support level. hopelijk blijft die houden en anders koop ik nog wat bij

En ik die dacht dat Belysse op de bodem zat, hopelijk vroeg of laat een overnamebod of anders zal het mijn eerste faillissement worden denk ik.

Vragen of Joris Ide nog wat wil bijkopen? Momenteel is de bouwsector in het algemeen te zwak voor een goed overnamebod denk ik.
Ik had een tijd Mohawk maar met beperkte winst verkocht omdat het maar bleef jojo’en tussen +/- 10%

Ben eens wat aan't overpeinzen, misschien heeft iemand hier ook al eens over nagedacht:
Ed Zitron zijn interviews al bekeken? Die is wat overly bearish voor de clicks, maar drijft het punt wel door: waar is de winst, waar is uw businessmodel?

Hyperscalers starten in 2023 massaal met Capex te smijten naar datacenters op de premise dat AI alles gaat veranderen.
Rush op GPU's start, prijzen skyrocketen, Nvidia zwemt in cash
Compute demand ontploft (deels door token waste door inherente hallucinaties en massale slop, maar kom)
Big tech bro's worden compleet zot en bedrijven veranderen op 1,5 jaar van asset-light en high margin naar capex-heavy en low margin commodity. De Capex voor die commodity gaat wel naar 90% gross margins chips en andere speeltjes
Start van supply shortage die ze volledig zélf gecreëerd hebben.
Blijven doorzetten ondanks dat Chinezen al bewezen hebben dat ze het voor een fractie van de prijs kunnen doen en/of de modellen hijacken.
GPU's kopen en leasen/terugleasen whatever constructies ze allemaal hebben, wordt een business (nog altijd beter dan MSTR?)

AI 'industry' heeft van die namen die 40 miljard en meer market cap vragen maar nul de kloten cashflow hebben. Nvidia en consoorten hebben overal wel 'een' belang in. Pure capex putten met RPO's die allemaal betaald moeten worden op basis van het idee dat OpenAI en Anthropic ooit massief winstgevende dingen worden want 50% van de jobs gaat verdwijnen en de samenleving gaat zich bewust en gewillig ontregelen om AI alles te laten overnemen waardoor bedrijven met pure winst kunnen gaan lopen.

Het is al de tweede helft van 2026, dit circus duurt al 3,5 jaar en er is nog altijd geen zicht op een concreet pad naar winstgevendheid voor bijna elke speler in de sector. Is allemaal gedreven door hyperscaler capex en twijfelachtige private equity schulden etc. Zie die Oracle post.

Die verhaaltjes van "ja Meta kan beter ads tonen en wordt efficiënter", ja, ik mag het godverdomme hopen als The Zuck er meer dan $100B in pompt zodat hij niet als loser achterbleef op de andere big tech bro's. Zijn Metaverse was al mislukt en was al jaren op zoek naar het volgende grote ding van Meta. Gewoon een gast met veel te veel geld die de kudde en zijn ego is gevolgd. Ik zou geen enkele hyperscaler nog in port willen. Die hun ROIC/ROCE gaat komende jaren serieus omlaag duiken en het is nog maar de vraag hoe hoog de maintenance capex gaat blijven nu ze dit pad zijn ingeslagen. Pas maar op met je Alphabet dus, aandeel is pokke, pokkeduur.

Vond deze quote heel grappig: "This isn't an industry, this is two subsidiaries of the largest tech companies in the world doing battle on who can lose the most money."
:biglaugh:

Terug
Bovenaan