Kleine Beursfeiten

En ik ben van mening dat dit nog zeker 10-15 jaar geen probleem is, zelfs al doen ze gewoon verder zoals nu.

Hoeveel fed/schuld/doom posts ik in 2020 niet las (toen de rente naar 0 gebracht was) genre 'ze kunnen de rente nooit terug omhoog doen want onbetaalbare interest op de schuld, here's the math!!"en blabla.
3 jaar later stond ze aan 5%. Crickets.

En in de jaren 80 hetzelfde. En alle jaren na de financiële crisis van 2008 hetzelfde.
Het gaat weer een "probleem" zijn als ze massa's goud en zilver aan retail willen verkopen aan topprijzen.
 
Hoeveel fed/schuld/doom posts ik in 2020 niet las (toen de rente naar 0 gebracht was) genre 'ze kunnen de rente nooit terug omhoog doen want onbetaalbare interest op de schuld, here's the math!!"en blabla.
3 jaar later stond ze aan 5%. Crickets.
Ze hebben toen wel eerst de geldprinter aangezet groter dan ooit. 😉
 
Feestje in medtech land. Geen idee waarom, wsch Q results van 1 van de concullega's.

Voor de ILMN/PACB bashers. ILMN staat bijna x2 sindsdien. 200 in het zicht.
 
D
Feestje in medtech land. Geen idee waarom, wsch Q results van 1 van de concullega's.

Voor de ILMN/PACB bashers. ILMN staat bijna x2 sindsdien. 200 in het zicht.
Je zal op de swings hopelijk wel al mooi verdiend hebben, maar voor wie het initieel gekocht heeft samen met jou (ergens 2020) is het verre van feest hé.
 
Je zal op de swings hopelijk wel al mooi verdiend hebben, maar voor wie het initieel gekocht heeft samen met jou (ergens 2020) is het verre van feest hé.


Lijkt me weinig waarschijnlijk ik 'ergens in 2020' aangeraden heb. Ik heb in 2020/2021 zo goed als al mijn biotech buiten gesmeten (glpg x 20, twist x 10, agilent x 4, biorad x 6, illumina x infinite etc) in covid hype. Er was geen haar op mijn kop die dacht dat Twist aan 12B valuering met 90M revenue en 300M loss of zo deftig was. Of biorad die dopeert met covid sales of instrument vendors die doperen met 0 interest rates).

Ik heb ILMN hier aangeraden rond 100 in 2023. Zelfs PacB is hier pas in 2023 opgedoken.

Deze post is van sep 2023
Positie illumina verdubbeld aan 94.24 vrijdag.

GRAIL afstoten is instant P/E van rond de 15. Lijkt me ondanks de competitie wel heel goedkoop nu.

Illumina core draait nog altijd 20% operating margin.

Er kan niet veel meer uit de GRAIL balon lopen. 7bln gekocht, er is al rond de 5bln afgeboekt. Verder ~600 operationeel verlies in GRAIL...

Begint ook aantrekkelijk te worden voor buyout.


Wij hadden indertijd 17-18 OM en het was panic mode voor buyout. Dan de squeeze naar 25 % begonnen en nu is het precies van de tafel.
 
En ik ben van mening dat dit nog zeker 10-15 jaar geen probleem is, zelfs al doen ze gewoon verder zoals nu.

Hoeveel fed/schuld/doom posts ik in 2020 niet las (toen de rente naar 0 gebracht was) genre 'ze kunnen de rente nooit terug omhoog doen want onbetaalbare interest op de schuld, here's the math!!"en blabla.
3 jaar later stond ze aan 5%. Crickets.

En in de jaren 80 hetzelfde. En alle jaren na de financiële crisis van 2008 hetzelfde.
Het ligt eraan wat je "geen probleem" noemt.
US debt/gdp is nu 122%. Ik vergelijk even met 2008 en 1980 omdat deze hier worden vernoemd en toen was dit resp. 67,6% en 34,6%. Trend is duidelijk lijkt me.
Kan de VS verder 'Japaniseren' en die schuld nog eens verdubbelen?
Jazeker in theorie kan dat perfect, maar intussen zijn er wel al de gevolgen onder de vorm van hogere LT rentetarieven (stijgende risicopremie door verslechterende overheidsfinanciën) die doorsijpelen naar duurdere leningen (consumer+commercial), hogere hypotheektarieven met impact op uw housing affordability. Bijkomend, verminderde effectiviteit van uw monetaire politiek waardoor je fiscaal moet compenseren (= nog hogere deficits) en hoger risico op een credit event etc. etc....

Het is dus niet dat dit 'gewoon verder doen' geen consequenties heeft. Uiteindelijk is er altijd wel iemand die de prijs betaalt en als uitgever van de global reserve currency speel je dan ook wel met vuur.

Maar bon, ik ga het podium hier weer aan de 'stock pickers' laten...
 
SpaceX doet mij denken aan Ford indertijd: in zowat alles actief.
Ford Aerospace & Communications (Mission Control, satellieten, defensie, raketten)
Philco-Ford (TV, radio, koelkasten, airco)
Ford Tractors (landbouwtractoren)
De vraag is hoe je zoiets behoorlijk en transparant kan managen? Ik weet het niet.

Dat kan toch als je een deftige financiële opzet hebt en vooral niet tot in het oneindige geld versluist tussen entiteiten?
Vaak worden die divisies behoorlijk onafhankelijk gerund en is de corporate layer erboven niet veel meer dan consolidatie, raad van bestuur en aandeelhouders.

Je moet natuurlijk geen Philips doen waarbij je telkens divisies afstoot die na een aantal jaar groter en winstgevender worden dan het resterende moederbedrijf :p
 
Ik denk dat het met Illumina veel slechter gaat dan ze doen uitschijnen. Maar in any case, PacBio+Illumina beide kopen is aan huidige prijzen voor beide een relatief safe bet (tenzij MGI de party spoilt met dumping prijzen...).
Illumina en PacBio hier aangeraden.
Illumina rond de 163 en Pacbio rond de 11,5.
 
Illumina en PacBio hier aangeraden.
Illumina rond de 163 en Pacbio rond de 11,5.
“Je moet de waarheid zijn plaats geven.”

“Je vergeet ook dat de originele thesis altijd uitging van combi PACB + ILLUMINA. Pacb alleen is (nog meer) risky dan de combi.”
Als Cege uiteindelijk met winst eruit komt, is zijn opzet geslaagd. Maar, daarnaast moeten we ook de waarheid zijn plaats geven: Cege vergeet dat de originele thesis altijd uitging van combi PACB + ILLUMINA.

Ps: heb vernomen dat Microsoft een naamsverandering gaat doen naar Microhard landing.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan