fuel pods? dat zijn gewoon starships die een andere gaan bijtanken tot ze op hun minimum zitten om dan terug te landen.
Een hoop brandstof verbranden is veel efficienter in kosten dan een volledige raket wegsmijten.
De hele post klinkt gewoon als blinde haat tegen spaceX omdat het een Musk bedrijf is
Gast, doe eens normaal. Als je hier Musk zijn snikkel niet afsabbelt of nog maar de valuering durft te betwijfelen, is het "blinde haat". Nog zo'n post en ik klik de report knop.
Heb je mijn vorige posts eigenlijk gelezen ? Ik heb al 10x gezegd dat het technisch fancy is en dat ik een 500B valuering back-of-the-enveloppe OK vind.Wat kan het mji schelen dat het Musk of een andere kwiet is die een bedrijf heeft. Je zou toch al moeten weten ondertussen dat ik weinig principes heb en persoonlijke banden of ethische principes me geen fluit kunnen schelen in beleggingsland.
On topic
Ik snap dat een hoop brandstof verbranden efficienter is dan een raket wegsmijten, zo snugger ben ik nog. Ik snap ook het concept van de multi-trap en dead weight en dat ze een raket met voldoende fuel op de maan moeten krijgen om er terug weg te raken. Zo moeilijk is dat allemaal niet, he. Je moet een raket met voldoende naft op de maan krijgen, de enige oplossing is blijkbaar om raketten in space te schieten, de excess fuel in 1 raket te proppen en die te laten landen op de maan. Apollo was niet zo, he...
Maar of de approach van, ik zeg nu 15 refuel launches, NASA spreekt van 20, SpaceX van een 5tal als starship v4 er is (lees: nobody knows, het zal niet voor morgen zijn) efficient is, dat is toch twijfelachtig ? Je kunt nu toch niet ontkennen dat het hele Artemis programma rommelig en complex is. Zeker nu ze weer pivoten van de lunar gateway naar de Orion transfer. Ik mag hopen dat je niet ontkent dat 1 raket die lanceert, lunar orbit doet, lander sturen, terug opstijgen, een pak efficienter is dan 15 (!) andere lanceringen te moeten doen om fuel in space op te slaan, fuel transfers, een aparte lancering met SLS van humans, transfers van Orion naar de HLS te doen van humans, landen, terug opstijgen, repeat.
De HLS doet geen re-entry, de fuel depots doen geen re-entry, de tanker vluchten doen in principe wel re-entry lees ik nu (my bad) maar starship re-entry en landen is nog altijd niet aangetoond, he... En SLS is expendable by design. Dus alles samen lijkt me dat niet zo veel goedkoper dan Apollo missies
En fuel transfer en storage in depot is ook nog niet ge-proof-of-concepted in space. En net wat ingelezen en propellant loss is een ding blijkbaar. Dus je moet snel genoeg je raketten achter elkaar de ruimte in kunnen knallen want anders ben je al de helft weer kwijt van vlucht 1 tegen de 2 er toe komt...
Maar al het bovenstande en nuanceringen verander niks aan de observatie dat 10-15-20 propellant transfer vluchten + HLS + SLS/Orion met mid-space transfer complex is vs een relatief simpele approach zo lang geleden.
Dus ja, Artemis met HLS any time soon. I don't think so. Per originele Artemis zaten we nu al huizen te bouwen op de maan.
By the way. De SLS is blijkbaar ook nog duurder dan de Saturn V, dus ik zie het nog gebeuren dat ze dat hele programma in de vuilbak kieperen, quid HLS ?
https://oig.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/10/ig-24-001.pdf