Kleine Beursfeiten

SpaceX blijft voorlopig stijgen.

Het meest retarde doen en hier all-in gaan en dan over 2-3 weken verkopen outperformed waarschijnlijk mijn portfolio returns van de komende 3 jaar.
Voorlopig wat koopdruk door in inclusie in de indexen en ETFs maar ik denk dat de lock-up periode voor huidige aandeelhouders heel kort is, dus toch maar oppassen met een all-in.

Nebius intussen +25% en mag het eindelijk verkopen. Misschien gewoon eigen inleg eruithalen dus.
Of misschien nog paar dagen teren op de positiviteit op de beurs

Voorlopig wat koopdruk door in inclusie in de indexen en ETFs maar ik denk dat de lock-up periode voor huidige aandeelhouders heel kort is, dus toch maar oppassen met een all-in.
Niet denken, weten. ;)

HKJUaOcbEAAEyak

Vandaag gaan de opties ook beschikbaar zijn, ik verwacht stevige premiums.
Puts verkopen aan een aantrekkelijke strike kan een interessante manier zijn om toch te investeren.

Ik loop voorlopig toch in een boogje rond SpaceX. Kan goed zijn dat het x2 gaat, maar kan evengoed -50% of zo gaan eens de employee verkoop sluizen open gaan.

Dan lees je van die nonsens artikels "SpaceX is 40,000B tegen 2030". Alles kan, maar lijkt we weinig waarschijnlijk.

Adyen weer mooi omhoog :love2:. Komt uiteindelijk nog goed met dit aandeel nu de olieprijzen dalen (analisten twijfelden aan groei vanwege hoge inflatie / = hoge olieprijzen).

Ik loop voorlopig toch in een boogje rond SpaceX. Kan goed zijn dat het x2 gaat, maar kan evengoed -50% of zo gaan eens de employee verkoop sluizen open gaan.
Idem, ik verwacht een stevige dip rond die verkoopsluizen en zal afhankelijk van de economische context dan kijken om in te stappen.

Adyen weer mooi omhoog :love2:. Komt uiteindelijk nog goed met dit aandeel nu de olieprijzen dalen (analisten twijfelden aan groei vanwege hoge inflatie / = hoge olieprijzen).
Ook blij met de stijging maar in een rode beurs +4% omhoog dan is het niet omwille van de dalende olieprijzen natuurlijk.

Blijft toch ook een eigenaardig psychologisch fenomeen. De obsessie met dalende aandelen en bottom fishing.

Bijna ieder aandeel is dit jaar gestegen, maar 30% van de posts hier wordt ingenomen door discussies over letterlijk het grootste loseraandeel van het jaar.

Willen we hier wel geld verdienen, of niet?

(Bon, hoop voor onze vriend Fernando dat we hiermee - voor de 450ste keer - de bodem hebben.)

Laatst bewerkt:
Blijft toch ook een eigenaardig psychologisch fenomeen. De obsessie met dalende aandelen en bottom fishing.

Bijna ieder aandeel is dit jaar gestegen, maar 30% van de posts hier wordt ingenomen door discussies over letterlijk het grootste loseraandeel van het jaar.

(Bon, hoop voor onze vriend Fernando dat we hiermee - voor de 450ste keer - de bodem hebben.)
De vraag die ik mij stel bij deze beleggingen is aan welke exit multiple mensen verwachten het bedrijf te gaan verkopen.
Ok het staat aan een koers/winst van 12, maar organische groei van ADBE is al jaren aan het vertragen en het lijkt niet echt alsof dit snel zal veranderen.
Dus binnen 5 jaar geeft de markt misschien een nog lagere waardering eraan.

De obsessie met dalende aandelen en bottom fishing. dikke free cash flows en top tier fundamentals aan bradeerprijzen.
Maar geen zorgen, discussiëren ga ik er niet meer over doen hoor. Crocs kreeg je ook aan de straatstenen niet meer kwijt. Lost zichzelf op.

Laat het nu maar verder gaan over de volgende hot meme stock of dilutionkampioen met 0 fcf:

SpaceX neemt AI dingetje over voor $60 miljard in all stock transactie. Go!

Maar geen zorgen, discussiëren ga ik er niet meer over doen hoor. Crocs kreeg je ook aan de straatstenen niet meer kwijt. Lost zichzelf op.

Laat het nu maar verder gaan over de volgende hot meme stock of dilutionkampioen met 0 fcf:

SpaceX neemt AI dingetje over voor $60 miljard in all stock transactie. Go!
Ik ben het zelfs grotendeels met je eens dat Adobe niet in hetzelfde kamp zit als de hype-aandelen zonder cashflow. Crocs bewijst ook dat de markt soms jarenlang fout kan zitten over een bedrijf. Maar dat is voor mij niet hetzelfde als bewijzen dat 100% concentratie in één aandeel een goed idee is.

Je hoeft namelijk niet te kiezen tussen "Adobe is geweldig" en "100% Adobe is verstandig". Adobe kan een fantastisch bedrijf zijn én toch tegenvallende rendementen opleveren als AI de groei lager zet dan verwacht, de markt een lagere multiple blijft betalen of de toekomstige groei gewoon minder sterk blijkt dan vandaag wordt gehoopt.

Voor mij is de vraag dan ook niet of Adobe overleeft of een kwaliteitsbedrijf is. De vraag is of de potentiële extra opbrengst opweegt tegen het risico van een portefeuille die volledig van één aandeel afhankelijk is.

Disclaimer: zit zelf voor iets meer dan 7% in Adobe @220$, en hoop hevig mee op stijgende koers van Adobe :D .

Laatst bewerkt:

Contrair zijn kan toch ook mooie winsten opleveren -> exact een jaar geleden werd hier zéér kritisch gedaan over ASML, ASMI en BESI en kijk waar ze 12 maand later staan. De fundamentals van een ASML zijn nochtans niet echt veranderd -> hun backlog zat overvol 12 maand geleden en nu nog steeds, dus het is niet alsof ze plots meer produceren of meer inkomsten hebben, gewoon de waardering die veranderd is.

META was ook ooit een zwaar dalend aandeel met lage PE, Alphabet ook, ... genoeg voorbeelden waar de turnaround effectief zeer mooie winsten heeft opgeleverd.

Contrair zijn kan toch ook mooie winsten opleveren -> exact een jaar geleden werd hier zéér kritisch gedaan over ASML, ASMI en BESI en kijk waar ze 12 maand later staan. De fundamentals van een ASML zijn nochtans niet echt veranderd -> hun backlog zat overvol 12 maand geleden en nu nog steeds, dus het is niet alsof ze plots meer produceren of meer inkomsten hebben, gewoon de waardering die veranderd is.

META was ook ooit een zwaar dalend aandeel met lage PE, Alphabet ook, ... genoeg voorbeelden waar de turnaround effectief zeer mooie winsten heeft opgeleverd.
Klopt, maar 100% (of een heel hoog %) van een PF in 1 aandeel loopt vroeg of laat mis als dit fenomeen zich blijft herhalen... Daar gaat het vooral om.

ASML > Long-term zat alles goed, zelfs betere vooruitzichten dan ooit met AI
Meta > Was ook niets veranderd long-term behalve dat Zuck geld verkwiste met reality labs, maar dat kan je makkelijk stoppen dus weinig long-term impact
Goog > Search was/is inderdaad under threat, dus mss het best vergelijkbaar met Adobe, maar Google is een pak meer dan enkel search.

Adobe vind ik toch van een heel andere kaliber wat betreft onzekerheid en potentiele disruptie. Maar bon, ik ben hier niet per se bearish Adobe of wat dan ook. Vond het gewoon een opmerkelijke vaststelling. Serieuze opportuniteitskost ook he. Waarom dan niet 80% in je favoriete value picks en 20% in momentum/growth plays bijvoorbeeld?

ASML > Long-term zat alles goed, zelfs betere vooruitzichten dan ooit met AI
Meta > Was ook niets veranderd long-term behalve dat Zuck geld verkwiste met reality labs, maar dat kan je makkelijk stoppen dus weinig long-term impact
Goog > Search was/is inderdaad under threat, dus mss het best vergelijkbaar met Adobe, maar Google is een pak meer dan enkel search.

Adobe vind ik toch van een heel andere kaliber wat betreft onzekerheid en potentiele disruptie.
Achteraf is het allemaal makkelijk he. Toen ze allemaal op hun dieptepunt stonden kreeg je ook niemand nog enthousiast voor pakweg Meta of Netflix, met welk argument dan ook. Zelfs Bill Ackman panic sold op de bodem iirc.

Volledig akkoord met opportunity cost wel. Maar ook daar: achteraf allemaal makkelijk. Crocs heeft het sinds die initiële discussies over het volledige timeframe echter niet bepaald slecht gedaan nu. Wel met enorme volatiliteit. Maar als je kijkt naar market cap en waardering is er eigenlijk niet veel veranderd. Behalve shares outstanding. Mogelijks heeft dat er iets mee te maken.

Terug
Bovenaan