DuffyT
Member
Dat hangt af van het index fonds waarin je belegt, maar doorgaans genomen proberen die index trackers/fondsen zo nauwkeurig mogelijk de onderliggende index na te bootsen. Als Microsoft bijv. op 01/05/2021 uit de S&P 500 zou gezet worden, zouden die fonds dat zo snel mogelijk proberen na te bootsen.
Sommige fondsen zijn hier sneller in dan in anderen verondersteld ik, maar normaalgezien zouden ze deze tracking toch geregeld moeten krijgen.
Als je index fonds koopt is het de bedoeling dat je kiest voor een passieve vorm van trading, waarbij je dit niet actief moet opvolgen. Ik zou me hier dus ook niet op gaan overfocussen, pak gewoon een groot index fonds/tracker en dat zit je normaalgezien wel goed.
Indexen worden gerebalanced volgens vaste datums. Er zijn uitzonderingen zoals de toevoeging van een nieuw bedrijf (bv. Tesla in december). Aangezien trackers/fondsen hun holdings direct dienen aan te geven weet je altijd wat ze hebben, meestal beginnen ze een positie al op te bouwen of af te bouwen als er een belangrijke datum aankomt (bv. opnieuw Tesla in december) maar dat kan je dan dus dagelijks volgen.Een snelle google levert me niets op, dus hier even de vraag stellen.
Als ik in een S&P500 index fonds investeer, dan investeer ik in de 500 hoogst-genoteerde Amerikaanse publieke bedrijven op die moment. Maar de top-500 van vandaag, is niet de top-500 van volgend jaar. Wat als tegen volgend jaar een aantal bedrijven uit de huidige top-500 vervangen zijn? Blijf ik dat dan meedragen in mijn belegging? Wordt de belegging dynamisch aangepast naar de nieuwe top-500 bedrijven?
In de meeste blogs of YT filmpjes wordt het investeren in een S&P500 fonds voorgesteld dat je 5% van je x$ in Apple investeert, 4,8% in Microsoft, etc etc. Daarom dat ik in de war ben met bovenstaand issue.
Edit: Snel even opgezocht, de volgende datums waarop de S&P indexen rebalancen zijn 18 juni, 17 september en 17 december.
Kan je hier zien: http://www.nasdaqtrader.com/content/technicalsupport/tradingcalendar.pdf
ad: