Kleine Beursfeiten

Ik heb LVMH al jaren. Die groeien voornamelijk via China, waar COVID al even achter de rug is. 41% van hun omzet komt uit Azië, excl Japan. Maar de algemene trend is inderdaad groei, dankzij de stijgende rijke Chinese middenklasse. Het aandeel staat momenteel ook aan een alltimehigh. Alle groei is daar reeds in de prijs ingecalculeerd. Staat dus al even "priced for perfection". Het goede nieuws is natuurlijk dat ze al een hele tijd die perfection waarmaken. Enige waar nog een krimp is, zijn de "Selective Retailing" hoofdzakelijk winkels in fancy winkels, luchthavens & cruiseschepen.
Bedankt, heeft inderdaad al een stevige groei achter de rug. Ik denk dat er nog potentieel is, al zal ik er ook niet al mijn paarden op verwedden :)

Zou coinbase interessant zijn of is het beter gewoon rechtstreeks in crypto te investeren? Voordeel van coinbase is dat het soort ETF is wat voor diversiteit zorgt in je crypto portefuille...
Coinbase is ni gelijk een ETF he. Investeren in coinbase of investeren in cryto zijn twee totaal verschillende zaken. Coinbase is een exchange. Hun verdienmodel is gebaseerd op zoveel mogelijk retail clients aantrekken en het stimuleren van zoveel mogelijk transacties waar ze een commissie op verdienen ongeacht of de bitcoin of altcoins omhoog of omlaag gaan.

Coinbase heeft in ieder geval een goed moment gekozen om naar de beurs te trekken. Door corona en de lockdowns hebben retail investors zich op beleggen op aandelen & cryptomunten gesmeten en is het aantal transacties sterk gestegen (en dus ook de inkomsten en de waardering van coinbase).

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen. Ik zou graag voor mijn kinderen wat beleggen ipv het op een spaarboek te zetten (voor obvious reasons).

Nu heb ik hier wat zitten lezen en ook wat vakjargon gelezen en het lijkt me dus gewoon het beste om een EFT te doen die de SP500 index volgt.

Nu heb ik hier gelezen over Bolero, Keytrade, binck en geniro. Allemaal hebben transactiekosten natuurlijk dus de manier waarop we nu sparen zal niet ideaal zijn.

Voor het ogenblik sparen wij 25€ per maand voor mijn zoon. Op een jaar is dit dus 300€. Nu zou ik dat perfect kunnen verhogen naar bv 500€ 1x per jaar ofzo dan investeren (en dus maar 1x transactiekosten betalen).

Ik zag hier in de thread geregeld mensen die er zelf mee wouden beginnen en wat info kregen, maar zag niet wat ze dan uiteindelijk gedaan hebben. Kan er iemand me zeggen wat de beste strategie is dan?

Hallo iedereen. Ik zou graag voor mijn kinderen wat beleggen ipv het op een spaarboek te zetten (voor obvious reasons).

Nu heb ik hier wat zitten lezen en ook wat vakjargon gelezen en het lijkt me dus gewoon het beste om een EFT te doen die de SP500 index volgt.

Nu heb ik hier gelezen over Bolero, Keytrade, binck en geniro. Allemaal hebben transactiekosten natuurlijk dus de manier waarop we nu sparen zal niet ideaal zijn.

Voor het ogenblik sparen wij 25€ per maand voor mijn zoon. Op een jaar is dit dus 300€. Nu zou ik dat perfect kunnen verhogen naar bv 500€ 1x per jaar ofzo dan investeren (en dus maar 1x transactiekosten betalen).

Ik zag hier in de thread geregeld mensen die er zelf mee wouden beginnen en wat info kregen, maar zag niet wat ze dan uiteindelijk gedaan hebben. Kan er iemand me zeggen wat de beste strategie is dan?
Post je vraag eens hier:
https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/ ;)
(loopt wat door elkaar enzo, maar toch)

Voor Amerikaanse aandelen, hebben jullie een dollarrekening bij je broker of kopen jullie gewoon in Euros en laten jullie dat automatisch converteren naar dollars ?

Voor Amerikaanse aandelen, hebben jullie een dollarrekening bij je broker of kopen jullie gewoon in Euros en laten jullie dat automatisch converteren naar dollars ?

Alles op een dollar-rekening houden tot de wisselkoers gunstig is, imo hangt dat af van wanneer je oorspronkelijk omgezet hebt naar dollar.

Ik kreeg net een bericht van Bolero:

Uw gratis makelaarsloon werd geboekt op Bolero-rekening. Het resterend bedrag bedraagt momenteel € 79,88 en is geldig t.e.m. 27-7-2021

Dus dit is waarschijnlijk de makelaarslonen die ik drie maanden gratis gekregen heb die teruggestort worden. Wil dit zeggen dat ik ze moet opdoen, of kan ik deze ook gewoon afhalen?

Ik kreeg net een bericht van Bolero:

Dus dit is waarschijnlijk de makelaarslonen die ik drie maanden gratis gekregen heb die teruggestort worden. Wil dit zeggen dat ik ze moet opdoen, of kan ik deze ook gewoon afhalen?
Je gaat die moeten opdoen door nieuwe transacties te doen, anders vervallen ze.

Holy shit, die big tech earnings beats.
S&P 500 earnings van $220 voor 2021 worden steeds realistischer.
25 multiple is redelijk in huidige omgeving.
220 x 25 = 5500 voor eind 2021.

Dit gaat nog jaren zo voort gaan.
Die big tech bedrijven zitten nog in late groei fase, waar de earnings serieus beginnen gaan. Apple is al wat meer matuur.
Meer en meer van de S&P 500 wordt ook dat type tech bedrijven.

S&P 500 aan 10000 tegen 2025. No shit.

De beurs is relatief nieuw voor mij. Kan ik in deze thread terecht met heel basic vragen?

Bij de bank geïnformeerd en het viel mij op dat makelaarslonen, instapkosten, transactiekosten, bewaarkosten,... nogal hoog zijn. Het lijkt me interessant om via de bank geld in fondsen te beleggen. Maar om te speculeren op individuele aandelen, lijken me de kosten te hoog.

Wordt dan beter gewerkt via een broker app? Ik denk dan aan Mexem, Bolero,...

Alle tips voor een beginner zijn uiteraard meer dan welkom.

Ben je bereid om je gekozen individuele aandelen op te volgen, maw: kwartaal rapporten bekijken, nieuws volgen, etc? Heb je daarnaast een lange termijn strategie / investeringskader om aandelen uit te kiezen?
Het feit dat je praat over speculeren voorspelt niet zo veel goeds ;)
Indien je er niet zo veel tijd in wil steken, kies enkele fondsen bij een bank met weinig instap / opvolg en uitstapkosten.

Bij een broker app (genre degiro, lynx, etc) zullen inderdaad je tradingkosten lager zijn maar of je op langere termijn betere resultaten gaat dan de markt in het algemeen hangt voornamelijk af van je eigen keuzes.

De beurs is relatief nieuw voor mij. Kan ik in deze thread terecht met heel basic vragen?

Bij de bank geïnformeerd en het viel mij op dat makelaarslonen, instapkosten, transactiekosten, bewaarkosten,... nogal hoog zijn. Het lijkt me interessant om via de bank geld in fondsen te beleggen. Maar om te speculeren op individuele aandelen, lijken me de kosten te hoog.

Wordt dan beter gewerkt via een broker app? Ik denk dan aan Mexem, Bolero,...

Alle tips voor een beginner zijn uiteraard meer dan welkom.

Uw bank zal hun standaard beleggingsfondsen aanbieden + je kan daar gemakkelijk een plannetje opzetten van bv 50 euro per maand in te investeren. Die producten zijn zeker niet slecht, en je moet dan ook niet actief opvolgen (zelf investeer ik hier ook in met oog op lange termijn).
Je hebt wel in en uitstapkosten + beheerkosten voor zo'n producten, dus is niet optimaal, maar kan nog altijd goed opbrengen (heb +22% met één van die fondsen bv).

Via Bolero investeer ik ook in aparte aandelen of ETFs. Daar betaal je inderdaad makelaarsloon etc, en is dus ook relatief hoog als je met kleine bedragen belegt. Ik doe daar dus enkel 'grotere transacties' à la minstens 1000 euro.
Bolero is heel gebruiksvriendelijk vind ik.

Denk dat via andere broker uw kosten lager kunnen liggen en vooral ook als je in ETFs belegt, maar dan heb je soms andere issues ivm belastingen enzo

Ben je bereid om je gekozen individuele aandelen op te volgen, maw: kwartaal rapporten bekijken, nieuws volgen, etc? Heb je daarnaast een lange termijn strategie / investeringskader om aandelen uit te kiezen?
Het feit dat je praat over speculeren voorspelt niet zo veel goeds ;)
Indien je er niet zo veel tijd in wil steken, kies enkele fondsen bij een bank met weinig instap / opvolg en uitstapkosten.

Bij een broker app (genre degiro, lynx, etc) zullen inderdaad je tradingkosten lager zijn maar of je op langere termijn betere resultaten gaat dan de markt in het algemeen hangt voornamelijk af van je eigen keuzes.
Thx voor de info! :)
Uw bank zal hun standaard beleggingsfondsen aanbieden + je kan daar gemakkelijk een plannetje opzetten van bv 50 euro per maand in te investeren. Die producten zijn zeker niet slecht, en je moet dan ook niet actief opvolgen (zelf investeer ik hier ook in met oog op lange termijn).
Je hebt wel in en uitstapkosten + beheerkosten voor zo'n producten, dus is niet optimaal, maar kan nog altijd goed opbrengen (heb +22% met één van die fondsen bv).

Via Bolero investeer ik ook in aparte aandelen of ETFs. Daar betaal je inderdaad makelaarsloon etc, en is dus ook relatief hoog als je met kleine bedragen belegt. Ik doe daar dus enkel 'grotere transacties' à la minstens 1000 euro.
Bolero is heel gebruiksvriendelijk vind ik.

Denk dat via andere broker uw kosten lager kunnen liggen en vooral ook als je in ETFs belegt, maar dan heb je soms andere issues ivm belastingen enzo
Dank u wel!

Holy shit, die big tech earnings beats.
S&P 500 earnings van $220 voor 2021 worden steeds realistischer.
25 multiple is redelijk in huidige omgeving.
220 x 25 = 5500 voor eind 2021.

Dit gaat nog jaren zo voort gaan.
Die big tech bedrijven zitten nog in late groei fase, waar de earnings serieus beginnen gaan. Apple is al wat meer matuur.
Meer en meer van de S&P 500 wordt ook dat type tech bedrijven.

S&P 500 aan 10000 tegen 2025. No shit.
Ik werk zelf in een S&P500 tech bedrijf. Tot enkele Q geleden was er nooit budget om volk aan te werven terwijl we 20% marge draaien en 10-15% EPS groei per jaar hadden.

Laatste paar maanden smijten ze het volk binnen zonder dat we ze vragen... ben eens benieuwd naar onze Q resultaten binnen enkele weken...

Een snelle google levert me niets op, dus hier even de vraag stellen.

Als ik in een S&P500 index fonds investeer, dan investeer ik in de 500 hoogst-genoteerde Amerikaanse publieke bedrijven op die moment. Maar de top-500 van vandaag, is niet de top-500 van volgend jaar. Wat als tegen volgend jaar een aantal bedrijven uit de huidige top-500 vervangen zijn? Blijf ik dat dan meedragen in mijn belegging? Wordt de belegging dynamisch aangepast naar de nieuwe top-500 bedrijven?
In de meeste blogs of YT filmpjes wordt het investeren in een S&P500 fonds voorgesteld dat je 5% van je x$ in Apple investeert, 4,8% in Microsoft, etc etc. Daarom dat ik in de war ben met bovenstaand issue.

Dat hangt af van het index fonds waarin je belegt, maar doorgaans genomen proberen die index trackers/fondsen zo nauwkeurig mogelijk de onderliggende index na te bootsen. Als Microsoft bijv. op 01/05/2021 uit de S&P 500 zou gezet worden, zouden die fondsen dat zo snel mogelijk proberen na te bootsen.
Sommige fondsen zijn hier sneller in dan in anderen verondersteld ik, maar normaalgezien zouden ze deze tracking toch geregeld moeten krijgen.

Als je een index fonds koopt is het de bedoeling dat je kiest voor een passieve vorm van trading, waarbij je dit niet actief moet opvolgen. Ik zou me hier dus ook niet op gaan overfocussen, pak gewoon een groot index fonds/tracker en dat zit je normaalgezien wel goed.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan