Kleine Beursfeiten

Dat hangt af van het index fonds waarin je belegt, maar doorgaans genomen proberen die index trackers/fondsen zo nauwkeurig mogelijk de onderliggende index na te bootsen. Als Microsoft bijv. op 01/05/2021 uit de S&P 500 zou gezet worden, zouden die fonds dat zo snel mogelijk proberen na te bootsen.
Sommige fondsen zijn hier sneller in dan in anderen verondersteld ik, maar normaalgezien zouden ze deze tracking toch geregeld moeten krijgen.

Als je index fonds koopt is het de bedoeling dat je kiest voor een passieve vorm van trading, waarbij je dit niet actief moet opvolgen. Ik zou me hier dus ook niet op gaan overfocussen, pak gewoon een groot index fonds/tracker en dat zit je normaalgezien wel goed.
Een snelle google levert me niets op, dus hier even de vraag stellen.

Als ik in een S&P500 index fonds investeer, dan investeer ik in de 500 hoogst-genoteerde Amerikaanse publieke bedrijven op die moment. Maar de top-500 van vandaag, is niet de top-500 van volgend jaar. Wat als tegen volgend jaar een aantal bedrijven uit de huidige top-500 vervangen zijn? Blijf ik dat dan meedragen in mijn belegging? Wordt de belegging dynamisch aangepast naar de nieuwe top-500 bedrijven?
In de meeste blogs of YT filmpjes wordt het investeren in een S&P500 fonds voorgesteld dat je 5% van je x$ in Apple investeert, 4,8% in Microsoft, etc etc. Daarom dat ik in de war ben met bovenstaand issue.
Indexen worden gerebalanced volgens vaste datums. Er zijn uitzonderingen zoals de toevoeging van een nieuw bedrijf (bv. Tesla in december). Aangezien trackers/fondsen hun holdings direct dienen aan te geven weet je altijd wat ze hebben, meestal beginnen ze een positie al op te bouwen of af te bouwen als er een belangrijke datum aankomt (bv. opnieuw Tesla in december) maar dat kan je dan dus dagelijks volgen.

Edit: Snel even opgezocht, de volgende datums waarop de S&P indexen rebalancen zijn 18 juni, 17 september en 17 december.

Kan je hier zien: http://www.nasdaqtrader.com/content/technicalsupport/tradingcalendar.pdf

te veel meme stocks in portefeuille :)
nee heb maar 3 memestocks maar die tel ik niet mee omdat die toch al op -92% staan :lol:

Zit voornamelijk in shell en is toch nog groen geworden :unsure:
2e grootste positie is FUTU en 3e mijn werk

Niet al u geld in de luiers van Ontex steken he :unsure:
HAH, fail!

Mijn pampers doen het goed. kzit er in van 9.09 eh. Tegen het einde van het jaar staat da terug op 20. Ze doen geen verlies, gewoon weinig winst. Hun lening valt te herfinancieren en ze kunnen verliezende afdelingen verkopen
Madam Berozzpe gaat gewoon de grootste verliezende producten deruit snijden en die winst krikt direct omhoog.
Voor hun grondstoffen probleem hebben ze nu ook een recycleerplan waarvoor ze partneren met ophalers van luiers van kinderdagverblijven.
En die nieuwe gasten in't bestuur zijn ook geen amateurkes.
Met het toekomstperspectief dat er veel te veel oude zakken gaan zijn die hun niet tot aan de wc geraken zitten we binnen een aantal jaar makkelijk boven de 150

the time to buy is when there's blood in the streets

Laatst bewerkt:
Niet te hard van stapel lopen man, ik zit er zelf over 2000 stuks in maar ben zeker niet blind voor de staat van het bedrijf (en hun concurrentie), laat Esther eerst de rendabiliteit maar eens verhogen voor je koersdoelen van 150 voorspelt

Het kriebelt om Moderna of Biontech te kopen... Moderna laat bedrijven nu al toe om hun vaccin te produceren maar niemand doet (kan) het. Officieel opheffen van de patenten zou dan geen verschil mogen maken.

Het kriebelt om Moderna of Biontech te kopen... Moderna laat bedrijven nu al toe om hun vaccin te produceren maar niemand doet (kan) het. Officieel opheffen van de patenten zou dan geen verschil mogen maken.
is dat dan als trade dat je dat bekijkt, van zo'n one trick pony zou ik toch niet echt een long term investering maken?

One trick pony zou ik niet zeggen:
En dat is wrsl nog maar het begin...
Vergeet niet dat de ontwikkelingstijd veel minder lang is tov gewone geneesmiddelen en de vraag enkel zal toenemen.
Wordt heel interessant om volgen hoe deze klasse zich de komende jaren verder zal ontwikkelen...

Wat denken jullie van Alfen? Zitten terug op het niveau van november vorig jaar.
Ze hadden er natuurlijk wel een stevige rit opzitten maar ik zie hier toch nog een mooie toekomst de komende jaren.

Terug
Bovenaan