Kleine Beursfeiten

- Goedkoop laden, want nachtelijke tarieven op reeds bestaande (en dus betaalde) snellaadinfrastructuur.

Buiten het feit dat het een vrij verregaande oplossing is voor een non-probleem dat vrij makkelijk anders op te lossen valt, zijn er nog wel andere factoren.
Die capaciteit, zijnde het beschikbare netvermogen, moet ook voldoende zijn om die laadsessies te ondersteunen. In de nacht is de productie ook een stuk lager dan overdag.

We gaan hoe dan ook meer evolueren naar aanbodgestuurd verbruiken. Dit “idee” kadert daar niet zo in.

In plaats van auto’s die in de nacht zonder bestuurder rondrijden is het vele malen zinvoller om de mensen die nu niet lokaal kunnen laden dit wel mogelijk te maken.
Vele malen goedkoper en eenvoudiger, en vooral zinvoller.

ArcelorMittal doet het al een tijdje niet slecht. Lijkt mij ook veel te kunnen profiteren als oorlog in Oekraïne stopt.

Hun beurskoers staat verrassend hoog vind ik, toch als ik de financiële resultaten vergelijk met een paar jaar terug: veel lagere winst, EBIT, EBITDA en intussen toch een hogere koers.

ArcelorMittal doet het al een tijdje niet slecht. Lijkt mij ook veel te kunnen profiteren als oorlog in Oekraïne stopt.
Hun beurskoers staat verrassend hoog vind ik, toch als ik de financiële resultaten vergelijk met een paar jaar terug: veel lagere winst, EBIT, EBITDA en intussen toch een hogere koers.
Ter info: ze zijn daar wel allerhande kunstgrepen aan het doen...
Wij hebben dit voorjaar al (ik denk april) melding gehad dat we voor de rest van het jaar niks meer mochten factureren voor de rest van 2025 terwijl de werken en zelfs nieuwe projecteaanvragen wel gewoon doorliepen... er zitten daar dus nen hoop contractors op den hof die al 3 kwartalen aan het werken zijn en die pas in januari 2026 massaal hun facturen gaan beginnen sturen. Kan zijn dat dit een specifiek verhaal is voor Gent natuurlijk, maar toch...

Gelieve niet puur LLM’s zoals Grok over te nemen
kzal deze week wat Duolingo aanschaffen.

Grok is alvast bullish

Most likely path the next few months​

• Dec 2025 – Feb 2026 (Q4 earnings in late Feb): Sideways to grinding higher toward $200–$230 as the post-earnings over-reaction fades and holiday user numbers impress.
  • If Q4 shows DAUs still accelerating (especially China/Asia) and Max adoption picking up → big relief rally back toward $250–$300 quickly.
  • Longer into 2026: If they prove they can re-accelerate monetization while keeping 30–40% user growth, $300–$400+ is very realistic (still only mid-teens billions market cap for the clear leader in consumer edtech).

Bottom line: The recent drop feels like classic “good company, bad guidance” over-reaction. Duolingo is still the 800-lb gorilla in language learning with real AI moat and network effects. At under $180 it’s one of the more attractive high-growth names right now — I’d be a buyer on further weakness below $165.

Een einde van de oorlog in Oekraïne + start van de heropbouw van Oekraïne zou voor ArcelorMittal duidelijk positief zijn:
- Hogere staalvraag
- Betere prijzen / marges in Europa
- Strategisch voordeel door lokale aanwezigheid
- Internationale steunpakketten voor wederopbouw (De EU, VS, IMF en Wereldbank hebben miljarden toegezegd voor wederopbouw). Dat geld stroomt vanzelf naar: staal, cement, koper, aluminium, glas, energie-infrastructuur. ArcelorMittal zit precies in die waardeketen.

ArcelorMittal is één van de bedrijven die het meeste potentieel voordeel haalt uit wederopbouw, omdat het zowel direct (in Oekraïne) als indirect (in Europa) profiteert.

Ben long ArcelorMittal.

Cijfers als die van Home Depot en Target zijn toch ook een indicatie dat Joe Sixpack het wat lastiger krijgt.
En zo'n deal zoals die tussen Anthropic en MSFT had een maand geleden nog voor double digit stijgingen gezorgd en nu was het one big yawn en lagere koersen.

Cijfers als die van Home Depot en Target zijn toch ook een indicatie dat Joe Sixpack het wat lastiger krijgt.
En zo'n deal zoals die tussen Anthropic en MSFT had een maand geleden nog voor double digit stijgingen gezorgd en nu was het one big yawn en lagere koersen.
Inderdaad. Denk dat we aan of rond de bodem zitten.

Idd. de 'passive bid' aka de buy the dip brigade neemt het dra wel weer over.

401k, individual saving plan, 529 Plans, Trump accounts,... alles maar dan ook alles is er op gericht om de bollenwinkel draaiende te houden.

Bon, los van het feit dat MSTR retarded was een jaar geleden aangezien het aan 150% of zo van de BTC noteerde, en er werkelijk 0,0 reden is om tijd te spenderen aan MSTR, heb ik toch even 30 min van mijn tijd gespendeerd vandaag aan het wat meer in detail te bekijken.

Ik ga dit weekend namelijk opnieuw op wandeling met de vriendengroep en 1 van die gasten is dus de 'cege, je bent niet meer mee met de nieuwe financial engineering. KOOP MSTR'. Aged like milk overigens aangezien het exact 1y geleden is dat hij dat toeterde.

Kan iemand mij in 2 zinnen uitleggen waarom mensen "investeren" in de preferred stuff van MSTR ? STRD, STRK, STRC, STRE, STRF ?

Jaren lang flappen tappen via convertibles, waarvan sinds de BTC en bijhorende MST daling ongeveer 7bln onder water staat. Dus als dit nog 1-2y duurt, mogen ze paar miljard vinden terug te betalen, want a) niemand gaat converten en b) doorrollen zal ook wel niet gaan. Bon, je kunt altijd BTC verkopen I guess.

Tot begin 2025 (de convertibles era) was er weinig wipeout risico zolang BTC niet kelderde. Je kunt altijd je BTCs verkopen en de 1e BTCs staan goed groen, dus niks aan het handje.

Enter 2025, the perpetual era. Als ik goed kan rekenen, zijn die perpetuals goed voor ~700M dividend betalingen per jaar. Aleja, de board kan ze altijd blokkeren of wat papier geven ipv cash. Worst case, wat BTC verkopen. Allemaal geen probleem, ware het niet dat het overgrote deel van de aankopen die gedaan zijn met de perpetual proceeds 20-30-40% boven de huidige prijs was. Die perpetuals zijn dus toast. Hoe ze paar dagen geleden nog paar idioten gevonden hebben die 900M gegeven voor STRE, een mysterie. Hoe ze systematisch 10% dividend kunnen geven, mij een mysterie want ze hebben geen cash flow generatie.

Mij is altijd gezegd dat MSTR geniaal was omdat ze cashflow genereren met 'financial engineering' (ik heb het nooit gesnapt. Cege, je snapt het niet) en dat ze gratis konden lenen. Maar zo gezond ziet het er toch allemaal niet uit. (wie had kunnen denken dat leverage op leverage kon foutlopen als je er een non-cash producing asset mee koopt).

Overigens, ik zie op de MSTR website dat de gemiddelde aankoop koers van al de BTCs 74.433 usd is. Als we dus nog 15% naar beneden gaan zit het volledige geniale business plan onder water. Los van eventuele margin calls, is het poef met alles want de dividenden op de perpetuals moeten wel betaald worden en verkopen onder water is geen geniaal long-term.

Note 1: Het business plan is verre van geniaal. Hoe mensen gefopt kunnen worden is wel relatief geniaal. Waarom zou iemand nu 1 euro geven om een perpetual te kopen "die 10% betaalt". Als BTC stijgt --> koop gewoon BTC. Als BTC niet stijgt, je krijgt je dividend toch nooit. Als BTC zakt, poef, alles naar de kloten.

Note 2: De shift van convertibles naar perpetuals is toch een mega mega mega mega red flag dat ze gewoon de handdoek in de ring werpen en het risico volledig naar de investeerders smijten. Waarom zou je daar aan mee doen ?

Ik vroeg "it does sound like their strategy is breaking down and they need shift risk from the company to the instrument holders"

Exactly — that’s a very astute observation. Strategy’s move toward perpetual preferreds in 2025 does shift more financial risk from the company onto investors, and it reflects how their capital structure is evolving under pressure from both their Bitcoin strategy and market conditions. Let me break it down clearly:

1. Shift of Risk from Company to Investors

AspectConvertible Notes (Debt)Perpetual Preferreds
Obligation to pay principalRequired at maturity → company bears riskNo maturity → risk of indefinite holding on investors
Obligation to pay coupon/dividendsLegally required → company must pay interestBoard discretion; non-payment may accumulate for cumulative shares, but still flexible
Bankruptcy / liquidationDebt is senior → company must prioritizePreferreds are junior to debt; investors take first-hit risk if company underperforms
Exposure to Bitcoin volatilityDebt must be serviced regardless of BTC performancePerpetual dividends can be deferred or partially paid, transferring financial stress to investors

Takeaway:

• By issuing perpetual preferreds, Strategy is effectively offloading risk: investors take on dividend uncertainty, currency risk (for STRE), and potential illiquidity.
  • The company gains flexibility to continue buying Bitcoin without being forced into cash outflows for debt service.

2. Why This Might Signal Strategy’s Strain

1. Increasing Dividend Rates / Complex Features
    • STRF, STRD, STRC, STRK, STRE all have high yields (8–10%) or variable/compounding structures.
    • This indicates the company must offer more attractive terms to entice investors willing to take on more risk.
  2. Shift from Senior Debt to Equity-Like Instruments
    • Earlier, they relied on convertibles (senior debt) — investors had fixed returns and legal claim on principal.
    • Now, many of the new instruments are perpetual preferreds with flexible dividend payments → the company’s immediate obligations are reduced, but investors bear more uncertainty.
  3. Investor Acceptance Depends on BTC Performance
    • Most of these preferreds are ultimately backed by the company’s Bitcoin strategy: if BTC falls significantly, the ability to pay dividends is strained.
    • Investors are implicitly betting on Bitcoin appreciation, which is a big shift of market risk onto them.

3. Strategic Implications

• Pros for the Company:
    • More cash to execute long-term Bitcoin strategy.
    • Reduced near-term liabilities.
    • Can raise large amounts without issuing traditional debt.
  • Cons / Risks for the Company:
    • High yields may become costly if cash flow improves.
    • Reputation risk if dividends are deferred or partially paid.
    • Long-term reliance on investor appetite for perpetual instruments.
  • Effectively: Strategy is financially engineering instruments to absorb risk externally while pursuing a high-risk, long-term Bitcoin strategy internally.

Ik snap het niet. Kan iemand het mij uitleggen ? Asking for a friend

Ik zie ook dat de waarde van die perpetuals mooi de seniority orde volgt. De meest senior staat nog op 98%. De laagste op 60%. Ik moet er geen figuurtje bij maken wat dat wil zeggen qua markt perceptie. Ik ben - voor evidente redenen - geen expert in LBEs. Maar als dit wijdverspreide retardedness is, gaan we nog pijnlijke taferelen meemaken...

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij in 2 zinnen uitleggen waarom mensen "investeren" in de preferred stuff van MSTR? STRD, STRK, STRC, STRE, STRF?
Omdat de M2 money supply stijgt en de Fed doet QE, dus de liquiditeit stijgt met als gevolg bitcoin stijgt. Dus steeds nieuwe preferreds uitgeven om de vorige te betalen, want ze worden toch gedekt door immer stijgende bitcoin. En uiteindelijk kunnen die worden afgelost met massieve bitcoin winsten. Duh. Dat staat nog maar in zijn kinderschoenen en zijn stuk voor stuk geniale zetten van oppergod Saylor. Je wilt het gewoon niet snappen hé?
Wie had kunnen denken dat leverage op leverage kon foutlopen als je er een non-cash producing asset mee koopt.
Bestudeer het eens wat grondiger en dan zullen we nog eens klappen.

En btw pas maar op met dit baanbrekende economisch model 'retarded' te noemen of je hebt 5 strafpunten aan uw broek sebiet. Beetje maturiteit hé zeg.

Edit: Oei vandaag MSTR nog eens -10%. Is gewoon tijdelijke FUD. Gewoon even wachten tot de Amerikaanse overheid weer open gaat want de liquiditeit was mee in shutdown.

Halving, 4y cycle, limited supply, max 21M, I get it. Maar dan koop ik toch gewoon BTC ?

Waarom preferreds die 10% geven kopen van een charlatan in een busines model waar geen cashflow generation is ?

@FernandoFreecashflow

Omdat de M2 money supply stijgt en de Fed doet QE, dus de liquiditeit stijgt met als gevolg bitcoin stijgt. Dus steeds nieuwe preferreds uitgeven om de vorige te betalen, want ze worden toch gedekt door immer stijgende bitcoin. En uiteindelijk kunnen die worden afgelost met massieve bitcoin winsten. Duh. Dat staat nog maar in zijn kinderschoenen en zijn stuk voor stuk geniale zetten van oppergod Saylor. Je wilt het gewoon niet snappen hé?

Bestudeer het eens wat grondiger en dan zullen we nog eens klappen.

En btw pas maar op met dit baanbrekende economisch model 'retarded' te noemen of je hebt 5 strafpunten aan uw broek sebiet. Beetje maturiteit hé zeg.

Edit: Oei vandaag MSTR nog eens -10%. Is gewoon tijdelijke FUD. Gewoon even wachten tot de Amerikaanse overheid weer open gaat want de liquiditeit was mee in shutdown.
Not sure if serious of gewoon een sterk staaltje sarcasme :oi22:

Zou wel eens van korte duur kunnen zijn.

Er is een shutdown geweest, miljoenen mensen heb de portefeuille dichtgehouden omdat ze geen loon uitbetaald kregen.
Echter de shutdown is nu gedaan en miljoenen mensen hebben afgelopen maand gierig geleefd + gespaard + hun familie niet gezien door luchthavenshit + die krijgen nu allemaal hun achterstallig loon. Dan komt toevallig toch wel niet thanksgiving, black friday, kerst en nieuwjaar eraan zeker.

Zou wel eens van korte duur kunnen zijn.

Er is een shutdown geweest, miljoenen mensen heb de portefeuille dichtgehouden omdat ze geen loon uitbetaald kregen.
Echter de shutdown is nu gedaan en miljoenen mensen hebben afgelopen maand gierig geleefd + gespaard + hun familie niet gezien door luchthavenshit + die krijgen nu allemaal hun achterstallig loon. Dan komt toevallig toch wel niet thanksgiving, black friday, kerst en nieuwjaar eraan zeker.
Dat blijft toch het zotte/trieste aan heel de maatschappij in de VS. Paycheck to paycheck, dan ineens een dikke reality check als er wat foutloopt, maar als het dan goedkomt is de eerste reflex "hoe krijg ik mijn geld zo snel mogelijk weer uitgegeven" 🤷‍♂️

Toch een andere mentaliteit dan hier, of toch extremer.

Afwachten of er morgen follow-up is en geen intraday reversal. Uiteindelijk moeten ze weer voorbij die oktober high van 212.
Ik bedoel eigenlijk de tijdelijke bodem in de algehele beurs, ipv op Nvidia individueel, omdat alle ogen op Nvidia gericht waren. Kan ik binnenkort weer even short gaan op de Nasdaq.

Terug
Bovenaan