Data wijzen uit dat ze minder accidenten veroorzaken( van Waymo toch). Waardoor minder verlies van mensenlevens en veel minder files, grote economische winst.
Tuurlijk is een Waymo veiliger, ze rijden op de simpele trajecten.
Mijn punt was dat Waymo, in mijn geval, misschien 5 of 10% van mijn ritten zou kunnen doen.
Als ik met mijn auto de weide doorrij om de remorque op te pikken, gaat een Waymo dat ooit doen. Denk het niet. Of van mij thuis naar de colruyt om de koffer vol te duwen met eten en 2 kinderen in de auto. Of naar de Hubo om wat OSB platen.
Dus ik zal nog altijd mijn eigen auto nodig hebben.
Zal mij inderdaad worst wezen wie er rijdt, pretty sure dat het de komende 10-15-20y nog steeds ik zal zijn. (Bon, of de madam, aangezien die 90% van de ritten doet als we met 2 in de auto zitten terwijl ik gewoon op de laptop bezig ben op de passagiersstoel).
De kans dat Waymo auto's 1/1 vervangt lijkt me 0.0%. De kans dat Waymo reguliere taxi bedrijven grotendeels wegduwt, zeker op lame routes zoals vliegveld-centrum stad, lijkt me 100%. Net zoals Uber die markt ook al weggeduwd heeft. If any, zullen er meer auto's zijn en meer auto's op de baan komen. En ik zie niet in hoe dat schaalt met de huidige infrastructuur.
Eigenlijk is het niet moeilijk om de problemen te zien. Mijn auto heeft ook self-drive. Geen Tesla FSD, maar toch redelijk goed. Vanaf ik achteruit rij, in het containerpark ben, op een baan ben die niet op de GPS staat (parking, veldbaan, oprit, ...), gaat de self drive uit. Dat is in mijn geval dus gemakkelijk 90% van mijn ritten. Moest die dat allemaal goed doen, ik zou er in geloven. Maar ik hoor al 10-20y dat we allemaal self driving gaan, quod non.
Om nog te zwijgen van hoeveel keer ik nog steeds naar 90 of 70 per uur rem als ik een camion met een sticker passeer. "Bord herkenning" van de hond zijn kloten. Het was een issue in mijn Audi 6-7y geleden. Het is een issue in mijn VW van 3y geleden. Het is een issue in de madam hoor Volvo die 1y oud is...
Als ik op autostrade rij, dan doe ik niks zelf. Cruise control in seldrive mode en gaan. Pak maar zelf de oprit, stop maar aan de lichten, trek maar op etc. Alles gaat vlot als het gemakkelijk is. De route naar autostrade en het stuk van de autostrade naar bestemming. Nono.
Ik snap niet goed wat je wil zeggen?
In een auto stap je gewoon in en klaar. En dat er een bestuurder zit of niet zal op termijn iemand worst wezen, zeker als blijkt dat je veiliger zit in een Waymo.
Een vliegtuig vergelijken met een auto s toch iets helemaal anders?
Punt is dat voor vliegen er geen alternatief is. Je vliegt met de risico's vandien.
Bij rijden kun je kiezen voor met of zonder chauffeur.
Mijn schoonmoeder kakt haar broek vol als ze in de auto zit en ik rij op adaptieve cruise control en ik ben beetje aan het babbelen. "Die remt zelf wel". "Ja, maar wat als hij dat niet doet".
De kans dat die in een Waymo stapt is -999999%.