Kleine Beursfeiten

Ja dat is het punt uiteraard, het gaat over een potentiële (duo)monopolie toekomst.
Dat het momenteel 1% van revenue uitmaakt, is compleet irrelevant.
Hoe groot is die markt waard? Neem daar pakweg 30% van (in geval duopolie). -> Hoeveel blijft er dan over en hoeveel brengt dat op tov huidige revenue en profits?

Zelfs al beent Tesla niet bij, in China rollen ze al van de band aan een vierde van de prijs, inclusief lidar. In de US zullen ze die wel tegenhouden of dat bij de rest ook zo zal zijn...?

De assumptie dat het een duopolie zal zijn, lijkt mij hoogst twijfelachtig.

Maar hebben jullie een idee wat dat zou opbrengen als ze bv. 50% van de transportsoftware voor de auto- (en truck- !) markt in ontwikkelde landen kunnen leveren?

En @cege je bekritiseert Audi/Volvo etc als generic vorm van selfdrive. De resultaten van Waymo zijn veel beter.
Ik hoor al sinds 2011 de selfdrive verhalen, maar afgelopen jaar is de eerste keer dat ik een speler met een realistisch pad zie.

'Ik wil met mijn auto door het veld crossen' is geen argument. Ook paardrijders bestaan nog na de komst van de auto.
Stel je de gigantische tijdswinst voor bij woonwerk verkeer, kinderen naar activiteiten voeren, de entertainment mogelijkheden + veiligheid want geen drunk driving meer, etc.
En boodschappen doen? Alsof je die niet gewoon in een on demand transportwaymo kan duwen, of thuis laten leveren.

Daarbij, misschien komen er modellen om optioneel zelf te rijden indien gewenst?

Is het nu mijn taak geworden om de fundamentele potentiële case van een techbedrijf te gaan verdedigen? Tijden veranderen 😁
Ik vind u altijd maar meer en meer sympathieker worden :oi22:.
Zelfs Duolingo heb je onder een eerlijke bril bekeken.

Het "enige" dat een Waymo nu kan is in een afgebakende zone onder ietwat normaal weer zijn ritjes maken. En de data (en eigen ervaring) toont dat het spectaculair goed gaat. Maar dat is Level 4 autonomie, alle wegen en alle weersomstandigheden (Level 5) zijn nog minstens 5 a 10 jaar verder weg, als het al lukt. Dat is verre van zeker.

Ik weet dat het hier vol Google fanboys zit, maar als Tesla tijdig L4 behaalt, is Waymo gescheten. Dan zullen ze voor L5 moeten gaan. De unit economics zijn onoverbrugbaar voor Waymo tov. Tesla: veel hogere productiekost van de auto zelf, hogere hardware kost van de FSD oplossing, de duurdere mapping req en scalability kosten.

De vraag is natuurlijk of Tesla tijdig L4 met vision-only kan behalen. Genoeg experts die daar over twijfelen, maar ook genoeg die het wel realistisch achten.
Je vergeet even dat het niet alleen gaat over L4 maar ook over de safety data.
De safety data van Waymo zijn zeer goed, tot 80a90% minder accidenten/ongevallen ten opzichte van mensen. Misschien interessant voor een bedrijf in de transportsector, wie weet?
Tesla staat momenteel ongeveer even ver als Toyota :laugh:
Maar bon , Google heeft Waymo niet nodig om alsnog van de huidige koers een goede return te geven.
Inb4 het zal weer niet waar zijn, maar binnen enkele jaren staat Googl gwn nog een pak hoger.

Self-driving is ook een potentiële oplossing voor het laadprobleem van alle elektrische auto's in steden (mensen die niet thuis kunnen laden).

Ik neem nu even Tesla als voorbeeld omdat zij het verst staan in vision only autonoom rijden, wat spotgoedkoop is en daardoor direct geschaald kan worden naar alle auto's van zodra de technologie werkt.

Tesla's gaan in het holst van de nacht autonoom naar een supercharger kunnen rijden en met een volle accu terugkomen, zodat je wakker wordt met een volle accu. Dit vergemakkelijkt elektrisch rijden voor wie niet thuis kan laden. Als het goedkoop en gemakkelijk genoeg is, kan het zelfs concurreren met thuisladen voor wie dat wel kan.

Superchargers (en andere snellaadstations) worden 's nachts amper tot niet gebruikt, dus dat is een enorme idle capaciteit. Het nodige vermogen is er al aanwezig, en de nachtelijke (dynamische) prijzen zijn laag. Een laadbeurt van 50 kWh aan €0,20 marge = €10 per laadbeurt. Aan een snellaadstation met 10 laadpunten kan je op een nacht minstens 100 auto's volladen. €10 x 100 = €1000 per dag extra marge voor een laadstation. De business case is snel gemaakt, zelfs als je er elke nacht een jobstudent moet zetten om kabels in te pluggen.

Voorwaarden:
- De auto moet zelfstandig naar het laadstation kunnen rijden. Check recente youtube filmpjes van Tesla robotaxi of FSD. Anno 2026 of 2027 is dat mogelijk al goed genoeg. Anno 2030 is het volgens mij echt een "solved problem". Een lege auto die naar een supercharger rijdt, kan ook in "ultra safe mode" rijden om de kans op accidenten nog verder te verlagen.
- De auto moet daar zelfstandig kunnen laden. Daar zijn oplossingen voor te bedenken: robotisch inpluggen van de kabel (met een Optimus robot?), draadloos inductieladen, menselijke operator in afwachting van een technische oplossing, ... .
- De auto moet zelfstandig kunnen beslissen waar hij gaat parkeren bij terugkomst (bv. wanneer er geen parkeerplaats meer beschikbaar is in de buurt). Reasoning modellen kunnen dat vandaag al, dus over 5 jaar is dat ook niks bijzonders meer.

Voordelen:
- Niet meer nadenken over elektrische auto's opladen. De auto zorgt ervoor dat hij op tijd zichzelf gaat opladen, zoals een robotmaaier.
- Goedkoop laden, want nachtelijke tarieven op reeds bestaande (en dus betaalde) snellaadinfrastructuur.
- Geen grote build-out van publieke laadinfrastructuur nodig in steden.

Je vergeet even dat het niet alleen gaat over L4 maar ook over de safety data.
De safety data van Waymo zijn zeer goed, tot 80a90% minder accidenten/ongevallen ten opzichte van mensen. Misschien interessant voor een bedrijf in de transportsector, wie weet?

Lidar is met rassenschrede goedkoper aan het worden. Gaat niet lang meer duren voor ze competitief zijn qua prijs.

Wie weet is het ook interessant om te begrijpen dat je nooit L4 gaat krijgen zonder de benodigde safety data. Mogelijks ook interessant zijn effectief bronnen die aantonen dat Waymo lidar competitief kan zijn qua prijs tov mogelijke andere L4 spelers.

Het gaat hem er niet om dat Waymo nu pakken beter is, dat is het gekende gegeven. Eerder de denkoefening hoe competitief Waymo zou kunnen zijn bij mass adaptation, zonder een of andere stock bias. En daar ben ik niet van overtuigd. Wie weet krijgen we daar nog een objectieve discussie over, ik vrees ervoor.

Self-driving is ook een potentiële oplossing voor het laadprobleem van alle elektrische auto's in steden (mensen die niet thuis kunnen laden).

Ik neem nu even Tesla als voorbeeld omdat zij het verst staan in vision only autonoom rijden, wat spotgoedkoop is en daardoor direct geschaald kan worden naar alle auto's van zodra de technologie werkt.

Tesla's gaan in het holst van de nacht autonoom naar een supercharger kunnen rijden en met een volle accu terugkomen, zodat je wakker wordt met een volle accu. Dit vergemakkelijkt elektrisch rijden voor wie niet thuis kan laden. Als het goedkoop en gemakkelijk genoeg is, kan het zelfs concurreren met thuisladen voor wie dat wel kan.

Superchargers (en andere snellaadstations) worden 's nachts amper tot niet gebruikt, dus dat is een enorme idle capaciteit. Het nodige vermogen is er al aanwezig, en de nachtelijke (dynamische) prijzen zijn laag. Een laadbeurt van 50 kWh aan €0,20 marge = €10 per laadbeurt. Aan een snellaadstation met 10 laadpunten kan je op een nacht minstens 100 auto's volladen. €10 x 100 = €1000 per dag extra marge voor een laadstation. De business case is snel gemaakt, zelfs als je er elke nacht een jobstudent moet zetten om kabels in te pluggen.

Voorwaarden:
- De auto moet zelfstandig naar het laadstation kunnen rijden. Check recente youtube filmpjes van Tesla robotaxi of FSD. Anno 2026 of 2027 is dat mogelijk al goed genoeg. Anno 2030 is het volgens mij echt een "solved problem". Een lege auto die naar een supercharger rijdt, kan ook in "ultra safe mode" rijden om de kans op accidenten nog verder te verlagen.
- De auto moet daar zelfstandig kunnen laden. Daar zijn oplossingen voor te bedenken: robotisch inpluggen van de kabel (met een Optimus robot?), draadloos inductieladen, menselijke operator in afwachting van een technische oplossing, ... .
- De auto moet zelfstandig kunnen beslissen waar hij gaat parkeren bij terugkomst (bv. wanneer er geen parkeerplaats meer beschikbaar is in de buurt). Reasoning modellen kunnen dat vandaag al, dus over 5 jaar is dat ook niks bijzonders meer.

Voordelen:
- Niet meer nadenken over elektrische auto's opladen. De auto zorgt ervoor dat hij op tijd zichzelf gaat opladen, zoals een robotmaaier.
- Goedkoop laden, want nachtelijke tarieven op reeds bestaande (en dus betaalde) snellaadinfrastructuur.
- Geen grote build-out van publieke laadinfrastructuur nodig in steden.
Dit is volgens mij allemaal niet belangrijk. Deels omdat dit allemaal van lvl4 uitgaat, de endgame lijkt mij logischerwijs lvl5 en het daarbij horende subscription model. Aangezien de gebruiker op dat moment niet meer de eigenaar zal zijn van het voertuig en dus ook niet verantwoordelijk om het op te laden zullen ze wel naar een systeem van autonoom laden moeten gaan maar om dit nu als verdienmodel uit te rollen bij lvl4? Ik zie het niet.

Europa een lappendeken van elvendertig verschillende charging point operators. Het lijkt mij evident dat eens de hardware maximaal is uitgerolled verschillende van de huidige firma's zullen mergen met/opgekocht worden door de grote spelers maar dan nog ga je niet één operator hebben die 50% van de markt bezet + dan nog is er buiten Tesla geen enkele fabrikant die zijn eigen netwerk heeft en dat netwerk van Tesla is hier in België (en volgens mij in heel europa) eerder beperkt. In praktijk gaat iedereen buiten Tesla dus al een groot deel van die €10 marge mogen afgeven en voor de meesta Tesla gebruikers staan de superchargers waarschijnlijk te ver weg om het de moeite te maken. Als je wagen 50km over en weer moet rijden naar de dichtste charger is het al lang het sop op de kolen niet meer waard voor de fabrikant OF het wordt een (te) dure aangelegenheid voor de consument...

Laatst bewerkt:
Het gaat hem er niet om dat Waymo nu pakken beter is, dat is het gekende gegeven. Eerder de denkoefening hoe competitief Waymo zou kunnen zijn bij mass adaptation, zonder een of andere stock bias. En daar ben ik niet van overtuigd. Wie weet krijgen we daar nog een objectieve discussie over, ik vrees ervoor.
De exacte cijfers zijn niet bekend maar:
Huidige schattingen van Lidar kosten zijn tussen de 1500-5000 dollar, down van 75000 dollar in 2016. Dit op basis van de markt voor lidar nu.
Totale hardware stack van Waymo wordt geschat nu onder de 10 000 dollar, inclusief lidar, camera's en radars.
Totale kostenreductie is al meer dan 90% voor lidar en zal zijn eigen wss nog voortzetten.
Bovendien is Waymo zelf ook nog aan het optimaliseren, de huidige 6th gen heeft maar 4 lidars ipv 5 en maar 13 camera's ipv 29.

Vraagje over de meerwaardebelasting, zal die ook van toepassing zijn op warrantplan/stock opties die je via je werkgever verkrijgt als bonus?

Niet op het principieel bedrag uiteraard daar is een andere belasting voor, wel op eventuele winst. Ik verkoop mijn warranten altijd direct...

Laatst bewerkt:
De exacte cijfers zijn niet bekend maar:
Huidige schattingen van Lidar kosten zijn tussen de 1500-5000 dollar, down van 75000 dollar in 2016. Dit op basis van de markt voor lidar nu.
Totale hardware stack van Waymo wordt geschat nu onder de 10 000 dollar, inclusief lidar, camera's en radars.
Totale kostenreductie is al meer dan 90% voor lidar en zal zijn eigen wss nog voortzetten.
Bovendien is Waymo zelf ook nog aan het optimaliseren, de huidige 6th gen heeft maar 4 lidars ipv 5 en maar 13 camera's ipv 29.

De kost van die componenten zijn voor alle spelers gedaald, niet enkel bij Waymo. De componenten waar Waymo hun lidars van maakt komen ook gewoon uit China. In China rollen volledige L4 auto's van de band aan 28,6k USD, weliswaar meer binnen een smart city concept. Bij Waymo varieert de schatting van de totale capex per voertuig van 150k tot 300k. Oké, een premium bak, ze kunnen het ook op een dacia smijten. Maar prijsgewijs gaan ze nooit het verschil kunnen maken , het zal van superieure veiligheid en/of protectionistische keuzes moeten komen.

Vraagje over de meerwaardebelasting, zal die ook van toepassing zijn op warrantplan/stock opties die je via je werkgever verkrijgt als bonus?
Ja, tenzij je onmiddelijk verkoopt op de dag van de uitgifte van die warranten.

Als je die een paar dagen bijhoudt dan wordt gekeken naar prijs op moment dat jij ze kreeg.

De kost van die componenten zijn voor alle spelers gedaald, niet enkel bij Waymo. De componenten waar Waymo hun lidars van maakt komen ook gewoon uit China. In China rollen volledige L4 auto's van de band aan 28,6k USD, weliswaar meer binnen een smart city concept. Bij Waymo varieert de schatting van de totale capex per voertuig van 150k tot 300k. Oké, een premium bak, ze kunnen het ook op een dacia smijten. Maar prijsgewijs gaan ze nooit het verschil kunnen maken , het zal van superieure veiligheid en/of protectionistische keuzes moeten komen.
Nu heb je het over globale geopolitieke dingen, dat kun je zeer moeilijk voorspellen.
Maar ik heb het over de US markt, erbuiten boeit me weinig. En ik vermoed dat het weinig waarschijnlijk is dat er veel Chinese auto's in Amerika zullen rondrijden zelfs binnen 10 jaar.
Toch bedankt dat je hebt toegegeven dat lidarkost verwaarloosbaar zal zijn in de toekomst en Waymo dus wel degelijk de leider is. En serieus aan het scalen is.

Koopjes is relatief. Er is wel een (lichte) daling, maar om nu te zeggen koopjes?
Het is vooral spijtig dat het jaar waarschijnlijk niet op een ATH zal eindigen, maar we zullen zien wat de markt doet na NVDA morgen.

Laatst bewerkt:
Koopjes is relatief. Er is wel een (lichte) daling, maar om nu te zeggen koopjes?
Het is vooral spijtig dat het jaar waarschijnlijk niet op een ATH zal eindigen, maar we zullen zien wat de markt doet na NVDA morgen.

Voila, ik vind die paar % daling de laatste tijd (voor de meeste bedrijven toch) te weinig na zo'n sterke stijging om nu te zeggen dat er koopjes zijn.
Meta vond ik een uitzondering, toch een gokje gewaagd door daar wat van aan te kopen.

Terug
Bovenaan