Kleine Beursfeiten

Ik heb AMD buitengesmeten onmiddelijk na die OpenAI deal. 10% equity opgeven om te "mogen" samenwerken met OpenAI, zwaktebod. De recente earnings van AMD waren wel echt steengoed, het feit dat de stock daarna dropt zegt genoeg over het niveau van verwachtingen dat al ingebakken zit. En nu worden de verwachtingen terug omhoog geblazen. Dit nu chasen is met vuur spelen.

Ik zie nog steeds niet hoe je aan $20T komt zonder er Microsoft, Alphabet, Meta, etc. bij te sleuren.
En dat zijn bedrijven die nu, zonder AI (of beter gezegd, ondanks de AI capex), samen honderden miljarden dollars winst per jaar genereren.

Amazon, Oracle, AMD, enzoverder zijn ook al winstgevende mastodonten nog vóór de impact van AI meegerekend wordt.
Dus hoe kan je hun huidige market cap nemen en dat vergelijken met enkel de verwachte AI profits?
Van een Nvidia kan je wel zeggen: dat bedrijf is 90% "AI" gedreven. Pre-AI boom genereerden ze 1/10 de omzet van nu.
Maar dat geldt helemaal niet voor Amazon, Oracle, AMD, Cisco, HPE, Dell, Arista, Applied Materials, ASML, enzoverder.

Dus zeggen "TAM profits $350 bln in 2030 voor $20T market cap nu, the math isn't math'ing' klopt van geen kanten.
Waarom tel je hun huidige core (en dus non-AI) profits niet mee? Die liggen nu al hoger dan $350 bln.
Je mag nog $100 miljard per jaar AI investeringen in rook zien opgaan (je weet wel, de bearish thesis dat er meer geld tegen AI wordt gegooid dan dat er ooit terug uit zal vloeien), dan nog blijf je met meer dan $350 bln winst per jaar over voor de '$20T' groep waar je naar verwijst.

Daarmee heb ik niet gezegd dat ik de sector aantrekkelijk geprijs vind.
Maar de denkoefening hierboven klopt gewoon van geen kanten. Of het zou moeten zijn dat ik je analyse nog steeds foutief interpreteer.

Het is uiteraard een 'back of the envelope' oefening.

Maar laten we een kat een kat noemen. Zonder AI is AMD, Oracle, Nvidia, etc misschien 1/10 van wat ze nu waard zijn - kijk gewoon naar de recente koersexplosie. Zelfs MSFT, Amazon, Google zou zonder AI een pak minder waard zijn. Idem voor de Cisco's, Dell, ASMLs en alles wat gewoon surft op AI hype.

Om te zwijgen over de TAM estimation van een producent. Die gaan nooit systematisch onderschatten uiteraard.

De 20,000 bln is ook gewoon volledig uit mijn hol getrokken want het is waarschijnlijk een pak meer. Nvidia alleen is 5,000bln. MSFT, Google, FB, amazon elk 1000-2000bln AI hype. Samen is dat > 10,000 bln. Oracle is 500bln meer waard sinds ze AI aangeraakt hebben. OpenAI is 1000bln. etc etc. Natte vinger werk om van de 10 naar 20,000 bln te gaan. Maar in de slipstream van de grote is elk bedrijf dat nog maar AI uitspreekt plots 10-100 mrd meer waard. Je heb er niet zo heel veel nodig om dan aan de 20,000 te raken.

Resultaten KBC:

Zowat over heel de lijn goed (en beter dan verwacht) - onrechtstreeks een positie (kleine 5%) via KBCA - die laatste gaan meer dividend ontvangen, zijn binnenkort schuldenvrij. Zit in hetzelfde luik als WEHB in port: bij koerszwakte doorheen de jaren wat opgebouwd met beperkte koerswinst en jaarlijks wat passief inkomen.

Is redelijk gestegen de laatste week - hou jij nog bij?

Ben zelf al anderhalf jaar subscriber van Duolingo om er de taal van mijn vrouw mee te leren. Laat ons zeggen dat ik me wel kan behelpen voor basis zaken, dus je leert er zeker mee. Groot verschil nu vs. toen ik het land 3 jaar geleden bezocht. Je gaat er inderdaad niet vlot de taal van gaan spreken, maar het is nu eenmaal plezanter dan een droge cursus.

Gisteren al klein beetje Duolingo gekocht, is hier inderdaad potentieel een mooie opportuniteit. Moeilijk te zeggen of AI al dan niet een threat of opportuniteit is. Ze zullen sneller nieuwe content ontwikkelen, maar concurrenten gaan dat ook kunnen. Anderzijds zit de sterkte in Duolingo vooral in het merk / marketing & engagement. Dat is al veel moeilijker te kopieren.
Idd top app. Als ik bewust was van het feit dat ze beursgenoteerd waren had ik al lange tijd terug geïnvesteerd. Nu zou ik wel meer bedachtzaam zijn, bijna iedereen die ik ken heeft het intussen. Ik zou niet verbaasd zijn als hun groeiprognose binnnekort minder groots wordt.

Idd top app. Als ik bewust was van het feit dat ze beursgenoteerd waren had ik al lange tijd terug geïnvesteerd. Nu zou ik wel meer bedachtzaam zijn, bijna iedereen die ik ken heeft het intussen. Ik zou niet verbaasd zijn als hun groeiprognose binnnekort minder groots wordt.

Ik vind een vertaal-spel app nu niet echt iets waar een sterk merk veel meerwaarde heeft. Dat lijkt mij nu ook vrij snel vervangbaar door een concurrent wanneer duolingo "te duur" wordt.
Zoals een HelloFresh bijvoorbeeld

Ik vind een vertaal-spel app nu niet echt iets waar een sterk merk veel meerwaarde heeft. Dat lijkt mij nu ook vrij snel vervangbaar door een concurrent wanneer duolingo "te duur" wordt.
Bwoah, toch belangrijk bij heel dat gamification genre in hoeverre mensen gehecht zijn aan hun achievements, streaks,...

"ik heb nu al een streak van 800 dagen op Duolingo, ik ga toch niet switchen" etc etc. Denk dat het niet te onderschatten is hoeveel dat meespeelt.

Duolingo heeft een heel hoge retention rate, vergelijkbaar met sociale media.
HelloFresh heeft denk ik een lage, zou het eens moeten opzoeken maar is geen bedrijf dat me interesseert.

Helemaal niks.

Care to elaborate with data?
Alleen al de cloud computing market wordt verwacht tegen 2030 aan ongeveer 2 Trillion te zitten door onder andere AI.( van 750B nu)
Aan een operating margin van 25% ( Amzn zit al pak hoger, googl op 24 nu maar stijgende om voorbeelden te geven)
is dat 500B in profits. Ongeveer 300B daarvan wordt de komende 5j gerealiseerd.
Dan heb ik nog helemaal niks anders meegeteld. Automatisatie, zelfrijdende auto's, robotica, chips, etc

Ik heb AMD buitengesmeten onmiddelijk na die OpenAI deal. 10% equity opgeven om te "mogen" samenwerken met OpenAI, zwaktebod. De recente earnings van AMD waren wel echt steengoed, het feit dat de stock daarna dropt zegt genoeg over het niveau van verwachtingen dat al ingebakken zit. En nu worden de verwachtingen terug omhoog geblazen. Dit nu chasen is met vuur spspelen.
Euh, die krijgen ze pas volledig als de beurskoers aan 600$ zit... Van mij mogen ze dat dan gerust hebben hoor.

Dat wil zeggen dat openAI dan een incentief heeft om zoveel mogelijk gpu'tjes van Amd af te nemen.

Nu als jullie afgaan op wat blinde paniek in de markt dan zijn jullie nog grotere gokkers dan mij

Alleen al de cloud computing market wordt verwacht tegen 2030 aan ongeveer 2 Trillion te zitten door onder andere AI.( van 750B nu)
Aan een operating margin van 25% ( Amzn zit al pak hoger, googl op 24 nu maar stijgende om voorbeelden te geven)
is dat 500B in profits. Ongeveer 300B daarvan wordt de komende 5j gerealiseerd.
Dan heb ik nog helemaal niks anders meegeteld. Automatisatie, zelfrijdende auto's, robotica, chips, etc

Pfizer had voldoende vaccins gemaakt om 20bln mensen te vaccineren. Een extrapolatie streep doortrekken kan iedereen...

Anyway, ik had het niet over cloud computing, ik had het over GPUs en AI. Niet alles in een computer is AI tegenwoordig. Vandaar dat ik zei "1-2trillion AI market cap" bij MSFT etc. De andere 1-2-3 trillion zijn de dingen die je vermelt.

Is redelijk gestegen de laatste week - hou jij nog bij?

Heb me exact dezelfde vraag gesteld:

+ doet/deed beter dan sectorgenoten / zeer solide balans / mooi dividend / verwachtingen economie 2026 Tsjechië beter dan België / uitgangspositie voor mogelijke overname / weinig probleemleningen / redelijk conservatief beleid

+/- waardering is fair

- Belgische economie verre van optimaal / hoge verwachtingen / mate waarin ze het beter doen dan sectorgenoten mogelijks ten einde / muntrisico

? impact toekomstige rate cuts - als die er komen / crisis of beterschap volgend jaar - beursklimaat /

Voorlopig besluit: Ik wacht de cijfers af - maar grootste reden om te behouden lijkt dividend te zijn, forse koerswinst zit er niet meer in denk ik.

Euh, die krijgen ze pas volledig als de beurskoers aan 600$ zit... Van mij mogen ze dat dan gerust hebben hoor.

Dat wil zeggen dat openAI dan een incentief heeft om zoveel mogelijk gpu'tjes van Amd af te nemen.

Nu als jullie afgaan op wat blinde paniek in de markt dan zijn jullie nog grotere gokkers dan mij

600$ is de laatste tranche van de warrants, daarvoor krijgen ze ook al equity. Je kan het spinnen zoals je wil maar het feit is dat AMD een deel van zijn toekomstige aandelenwaarde ruilt voor een onmiddelijke boost in revenue. Nvidia heeft geen equity stake moeten geven in ruil voor, dusja in die zin is het een zwaktebod van AMD. Verre van een bearish mening over AMD, maar R/R is het niet meer zoals enkele maanden geleden en er zijn voor mij betere alternatieven.

Voor de rest ben ik niet bezig met paniek rond AI. Nobody knows, maar bubbles eindingen doorgaans niet als iedereen zich er zorgen over maakt.

Neenee, dat zit echt bangelijk in elkaar op dat vlak. Zoals anderen zeggen is de retention rate ook om u tegen te zeggen.

Nee, 1 miljard aan waarde van de onderliggende aandelen. Palantir staat rond de 200$, dus hij heeft put opties gekocht op +- 5M Palantir aandelen. Geen idee welke strike en vervaldatum hij daar op heeft, maar de reële waarde van die puts is vele malen kleiner dan de prijs van het aandeel zelf. 175$ op 18/06/26 staat bv. rond de 20 dus in dat vb. is het 100M short, niet 1B.

Het is wel een statement daar niet van. Maar weinig waardevol want hij zit er even vaak naast dan op.

Blijkt het de 50$ 2027 te zijn. Totale waarde 9.2M, peanuts.

Maar ondertussen denkt iedereen wel dat Burry 1B short is op PLTR.

Terug
Bovenaan