Aged like wine.
In de vrienden whatsapp groep is het al enkele maanden stil omtrent MSTR. Geen "cege, tegenwoordig is het niet meer de oude recepten" en "je bent niet meer mee". Eigenlijk is het wat triestig om te zien. We zijn met 7 in de vriendengroep. Allen deftige mensen met deftige job.
De enen is 20-30-40-50k kwijt met Ethereum. In 2021 al zijn spaarcenten erin geploft. Zijn madam overtuigt om hetzelfde te doen. Gekocht tussen 3000 en 4000. Sindsdien blijven bijkopen vanaf er spaargeld was. We zijn 3-4y verder en hij staat nog altijd 30-40% onder water tgo zijn gemiddelde. En verkopen, nope nope, want verlies. En als je er iets van zegt is het 'het was een goed idee, jammer dat het fout gelopen is'. Hij heeft wel basic economische achtergrond, zijn madam 0,0. Waarom Ethereum het van het is, no idea.
Een anderen is al paar 10k kwijt met de grootste nonsens ever. DOGE, Poodl, en andere brol coins. Zijn achtergrond ? Niks economisch. Niks wetenschappelijk. Niks wiskundig. Waarom shitcoins het van het zijn, no idea.
Nog een anderen had zakken geld in MSTR zitten. Na fiasco's en hype surfing de voorbije 10-15y zou je denken dat hij het geleerd had. Nope. Fortis debacle, Nokia debacle, you name it. Altijd uit de markt en erin op de top van de hypes. In covid was het Nikola. Daarna was het Tesla, maar enkel als ze gepiekt hadden in 2021 (basically dezelfde koers als nu). Vorig jaar was het plots MSTR. "Ze kunnen gratis lenen" en "je bent een idioot als je het niet koopt". Dat was eind nov vorig jaar. Sindsdien -50%... Waarom plots MSTR, no idea.
"En cege, ben je nog altijd content met je 7-10% per jaar". Jep, ik heb ze elk jaar.
In het begin was het wat Schadenfreude. Maar ik maak me toch wat zorgen over de markt. Als je ziet hoeveel mensen veel geinvesteerd hebben zonder kennis van zaken. Lijkt alsof ongeveer de helft van de wereld brol als MSTR of andere LBEs gekocht hebben. Tot over hun nek in AI zitten zonder een halve letter erover gelezen te hebben, just surfing the wave. En andere BTC of andere coins hebben. Als de vloer daaronder wegvalt, zal dat een vermogenscrunch veroorzaken die zo wijdverspreid is, dat het moeilijk in te beelden is hoe dat GEEN systemische crisis veroorzaakt, of toch op zijn minst een serieuze klets op de C0 geven.