Kleine Beursfeiten

PACB cijfers mixed bag. Opnieuw goed op weg om de doelen te halen in 2026/2027, weer wat leaner geworden etc maar een correctie is verstaanbaar. Zeker aangezien de ILMN ban lift er is gekomen, waardoor de markt die Chinese groeimarkt wat minder kleurrijk inziet voor de nabije toekomst.

Tempted om bij te kopen rond 1.6-1.7. Maar ik denk dat ik wel blij ben met mijn voorzichtige koers + het nemen van winsten van de laatste weken. :)

PACB cijfers mixed bag. Opnieuw goed op weg om de doelen te halen in 2026/2027, weer wat leaner geworden etc maar een correctie is verstaanbaar. Zeker aangezien de ILMN ban lift er is gekomen, waardoor de markt die Chinese groeimarkt wat minder kleurrijk inziet voor de nabije toekomst.

Tempted om bij te kopen rond 1.6-1.7. Maar ik denk dat ik wel blij ben met mijn voorzichtige koers + het nemen van winsten van de laatste weken. :)

Ik denk niet dat de China ban veel invloed had op PACB. Eerder China capex markt die op zijn gat ligt.

Hier vond ik het (door de stijging erna tot 2,37$) even jammer dat ik PACB op 29/10/2025 verkocht had aan 1,99$, maar nu kijk ik uit om het rond 1,5$ eventueel terug op te vissen.

Voor zij die ook in Umicore zitten :

Dus Umicore blijft verder Anodematerialen ontwikkelen, de kapitaalinvesteringen komen van de overnemer en die 20% in die JV zal normaliter opleveren in een markt die men sterk ziet groeien richting 2030.

Goede zet imo, management is duidelijk in hun strategie en levert af voorlopig. Ik blijf mijn stake aanhouden.

Wat een pech jongens...
Gisterenavond een short lijst opgesteld, met als doel om al volgende week 5-10% short te gaan via puts.
Apple, e.l.f., Five below, Tapestry, Doordash en Ulta stonden bovenaan het lijstje. ARM en Cloudlfare waren/zijn nog twijfegevallen (omdat je daar zit met enorme industry tailwinds + cult following + in het geval van ARM kleine float)
Dat was een slam dunk geweest. Kut.

Gelukkig al 50% cash, maar hier word ik toch niet blij van.
Post van 10 oktober. Elf, dash en tapestry vandaag (maar ook al de voorbije weken) ontploft.
Uiteindelijk geen puts gekocht op deze batch na deze post. Ik baalde van de mini crash die dag.

1 Month Chart
perfvssp.jpg

Maar hoe easy was short (of puts op) consumer disc. dit jaar niet...
Meer aan verdiend dan op m'n volledige long portefeuille ondanks 1/15 (of was het 1/20) de weging.

Begrijpt iemand waarom Wolters Kluwer zo hard onderuit is gegaan vandaag? De cijfers waren toch zeer redelijk dacht ik.

Laatst bewerkt:
Post van 10 oktober. Elf, dash en tapestry vandaag (maar ook al de voorbije weken) ontploft.
Uiteindelijk geen puts gekocht op deze batch na deze post. Ik baalde van de mini crash die dag.

1 Month Chart
Bekijk bijlage 45530

Maar hoe easy was short (of puts op) consumer disc. dit jaar niet...
Meer aan verdiend dan op m'n volledige long portefeuille ondanks 1/15 (of was het 1/20) de weging.
Stevige klap voor ELF! Again, af en toe winsten nemen is prima. In mijn retail pf ga ik dit nog stringenter toepassen in deze tijden.

Het is ook een AI stock? Hallo?
Je verwart de "Pick & shovel" AI stocks à la NVIDIA (chips, hardware, cloud, etc. etc.) die effectief rijk worden door de AI hype met de "Gold-digger" AI stocks die hopen er immense waarde uit te halen.

Die eerste genieten terecht (voor de korte termijn dan toch) van hoge waarderingen, maar Duolingo zit duidelijk niet in de Pick & shovel categorie.

Je verwart de "Pick & shovel" AI stocks à la NVIDIA (chips, hardware, cloud, etc. etc.) die effectief rijk worden door de AI hype met de "Gold-digger" AI stocks die hopen er immense waarde uit te halen.

Die eerste genieten terecht (voor de korte termijn dan toch) van hoge waarderingen, maar Duolingo zit duidelijk niet in de Pick & shovel categorie.
Zoals CRWD zeker? :laugh:

Rare earths zonder enige concrete revenue -70%, brol AI zonder enige concrete revenue -70%, alle treasuries -80%, nucleaire prototypes zonder enige concrete revenue -50%,... Bij uitbreiding alle growth stocks met belachelijke multiples die priced to perfection zijn 30% eraf, 40% eraf, zelfs na het overtreffen van de verwachtingen.

En dat na een minimoes "correctie" van nog geen 4%.

En toch gaan er weer velen instappen in pre revenue en ultra dure stocks omdat het ergste nu wel achter de rug zal zijn. Some things never change.

Volgens mij verwar jij meer dan ik.
De narrative investing is hier de laatste tijd echt off the charts aan het gaan.
Denk jij echt dat er geen waardecreatie is door AI in toepassingen zoals software? ( Waaronder CRWD maar ook Duolingo is een SaaS bedrijf)
Ik zeg dat DUOL nu op 190 een dikke buy is en ik blijf erbij.
Ik zie ook helemaal niet wat jij ziet. Het is niet duur gewaardeerd => Fcf yield van 2,5% na aftrek van SBC en FCF groeit 50% jaar over jaar. PE is echt geen goeie metric om een bedrijf te waarderen dat niet geoptimaliseerd is voor earnings dus kom daar niet mee af.
De huidige narrative is ook dat AI een headwind is voor DUOL terwijl ik dit helemaal niet zo zie, wat de CEO ook zegt:
1) Chatgpt gaat DUOL disrupten want je kan ook van chatgpt leren of gemini of whatever => Nee, het belangrijkste bij een taal leren is consistentie, en wat heeft een heel hoge retention rate( vergelijkbaar met instagram, facebook)? Duolingo.
2) Door real life vertaling heeft het geen nut om nog een taal te leren => Nee, mensen zien een taal leren als een uitdaging of hobby, kijk bvb maar naar schaken waar DUOL ook ingaat nu. Computers zijn al heel lang beter en toch blijven mensen schaken.

Behoudens een market downturn gaat dit bedrijf gewoon veel hoger staan binnen enkele jaren, just my 2 cents.
Ik zei trouwens hetzelfde bij Google wat ook narrative investing was => Google is woke, google loopt achter in AI, search wordt disrupted door AI. Heb hier zelfs gelezen dat Google binnen 5j niet meer gaat bestaan( lol?)

Volgens mij verwar jij meer dan ik.
De narrative investing is hier de laatste tijd echt off the charts aan het gaan.
Denk jij echt dat er geen waardecreatie is door AI in toepassingen zoals software? ( Waaronder CRWD maar ook Duolingo is een SaaS bedrijf)
Ik zeg dat DUOL nu op 190 een dikke buy is en ik blijf erbij.
Ik zie ook helemaal niet wat jij ziet. Het is niet duur gewaardeerd => Fcf yield van 2,5% na aftrek van SBC en FCF groeit 50% jaar over jaar. PE is echt geen goeie metric om een bedrijf te waarderen dat niet geoptimaliseerd is voor earnings dus kom daar niet mee af.
De huidige narrative is ook dat AI een headwind is voor DUOL terwijl ik dit helemaal niet zo zie, wat de CEO ook zegt:
1) Chatgpt gaat DUOL disrupten want je kan ook van chatgpt leren of gemini of whatever => Nee, het belangrijkste bij een taal leren is consistentie, en wat heeft een heel hoge retention rate( vergelijkbaar met instagram, facebook)? Duolingo.
2) Door real life vertaling heeft het geen nut om nog een taal te leren => Nee, mensen zien een taal leren als een uitdaging of hobby, kijk bvb maar naar schaken waar DUOL ook ingaat nu. Computers zijn al heel lang beter en toch blijven mensen schaken.

Behoudens een market downturn gaat dit bedrijf gewoon veel hoger staan binnen enkele jaren, just my 2 cents.
Ik zei trouwens hetzelfde bij Google wat ook narrative investing was => Google is woke, google loopt achter in AI, search wordt disrupted door AI. Heb hier zelfs gelezen dat Google binnen 5j niet meer gaat bestaan( lol?)
- Ik reageerde op jouw comment dat het een AI stock zou zijn. Wat het niet is.
- Dat het aandeel -44% op minder dan een maand doet wil zeggen dat er wel wat lucht in zat -> vandaar mijn initiële opmerking over de prijs.
Spijtig dat jij net op dat moment positie hebt genomen.
- Ik heb naar mijn weten geen uitspraak gedaan over waar het aandeel zal staan binnen enkele jaren. De groei is mooi, de FCF biedt perspectief.
Je kan dus zeer zeker gelijk hebben dat het veel hoger staat binnen enkele jaren.

- Ik reageerde op jouw comment dat het een AI stock zou zijn. Wat het niet is.
- Dat het aandeel -44% op minder dan een maand doet wil zeggen dat er wel wat lucht in zat -> vandaar mijn initiële opmerking over de prijs.
Spijtig dat jij net op dat moment positie hebt genomen.
- Ik heb naar mijn weten geen uitspraak gedaan over waar het aandeel zal staan binnen enkele jaren. De groei is mooi, de FCF biedt perspectief.
Je kan dus zeer zeker gelijk hebben dat het veel hoger staat binnen enkele jaren.
Maar hoe is het geen AI stock????
AI wordt letterlijk gebruikt in hun producten/software om ze beter te maken??????( content creatie via AI, chatbot gebaseerd op AI, enzovoorts)

Terug
Bovenaan