Kleine Beursfeiten

Spooky zei:
Zo'n fantastisch leven lijkt het me toch niet als je pillen moet slikken en daardoor zo mottig zijt dat je geen goesting hebt om (veel) te eten.

Een diëtiste pleit daar voor terugbetaling van diëtisten ipv het gebruik van een 'magisch pilletje', broek zakt af van verbazing! 🙂

Het is uiteraard ook een absolute zekerheid dat hoe meer de kranten berichten over bijwerkingen (en dat doen ze doorgaans nogal graag heb ik de indruk, gezien de blijkbaar psychologisch ingebakken afkeer van een geneesmiddel waar je verdorie zonder veel moeite zou kunnen van afvallen, de schande. Zie ook dit forum.), hoe meer mensen bijwerkingen zullen hebben, cfr. nocebo effect.

Daarbij verwijs ik bv. naar mijn post in het covid-topic en en reactie van @Sylverscythe erna, waar je ziet dat de placebo groep bijna evenveel hoofdpijn of diarree heeft als de vaccinatiegroep.

Maar bovenstaande wil trouwens niet zeggen dat er geen bijwerkingen zijn.
Die zijn er, maar blijkbaar best managable, anders zijn er niet dergelijke groeicijfers voor een letterlijke spuit die artificieel restricted wordt en duur is (toch in de US).

Weet je trouwens waar er heel zeker gigantisch gevaarlijke bijwerkingen aan zijn, fysiek en mentaal?
Aan obesitas. 🙂

Laatst bewerkt:
Oprecht benieuwd wat dat op een maand zal opleveren. Zelf ben ik te risico-avers om naar puts en calls te kijken; zeker bij ASML ben ik meer "buy & hold", vandaar dat het wel interessant zou zijn om te zien wat die put doet.
Die put is vandaag winstgevend geworden hoewel de strike 630 is en de koers ondertussen nog maar 616.90 is. Drie weken geleden geschreven toen de koers rond 635 stond. Theta decay doet zijn ding. Als ik gewoon de aandelen had gekocht dan had ik in plaats daarvan 3% verlies aan mijn broek. (Anderzijds bij koersstijging had ik er niks van kunnen meepikken behalve de premie te incasseren.)

Moet nog eens zien of ik die ga uitrollen of gewoon laat uitvoeren moest die eind volgende week uitgevoerd worden want om eerlijk te zijn vind ik een verplichting om ASML te kopen aan deze tarieven niet bepaald een straf, ongeacht wat die 🍊 daar over de plas water nog allemaal gaat roepen.

Had ook puts geschreven op AMZN (nog voor hun earnings) en GOOGL (al na hun earnings) geschreven. GOOGL vervalt vandaag, AMZN werd al begin deze week voor vervaldatum uitgeoefend maar sta daar rekening houdend met de premie op 1% na al terug break even.

Alle SaaS gisteren -3% tot -6% ofzo omwille van dat nieuwe ChatGPT model. 🤡

En dit soort hype cycli herhalen zich dus voortdurend. Ik herinner me nog in 2023 dat Toast enorm zakte omdat mensen - zogezegd - door GLP-1 minder op restaurant zouden gaan, en er dus minder restaurant (payment) software verkocht zou worden. :laugh:

Eigenlijk gigantisch veel geld te verdienen door inverse-hype te gaan, maar gemakkelijk om zelf te beginnen twijfelen als je al die onzin leest en tegelijkertijd het aandeel dag na dag ziet zakken.

@Spooky Sinds jij Toast "te complex" vond +215% van die GLP-1 bodem, al heb ik zelf ook al na 30% gains ofzo verkocht hoor. :)
Wacht dat is de reden voor de dalingen van onder andere GTLB? Omdat er nieuw OAI model is 😮‍💨?

Wall Street darling The Trade Desk (TTD) ook een dik pak rammel vandaag. -38%
Toch best wat bekende/grote namen met heel stevige bewegingen deze earnings week.

Ik heb wat Reddit RDDT gekocht aan $186. Top resultaten en heeft volgens mijn beperkt inzicht nog heel, heel veel groeipotentieel.

Reddit will be the only major platform to grow time spent per US user in 2025, per our forecasts

👀

Tldw? Ik ga geen anderhalf.uur spenderen aan hollanders tijdens zo'n zonnig weekend
gedetailleerde uitleg van hoe een asml-machine werkt, wat hun rol is binnen de ganse chip-productie en hoe de chinezen slim zijn en de oudere asml machines “mis”bruiken om toch meer performante chips te maken.

ik vond het heel boeiend en zorgt ervoor dat ik me echt geen zorgen maak over hun monopolie positie, dat gaat echt niet snel weggaan, zo’n machine is gewoon gigantisch complex en die tientallen jaren aan R&D haal je niet zomaar in

gedetailleerde uitleg van hoe een asml-machine werkt, wat hun rol is binnen de ganse chip-productie en hoe de chinezen slim zijn en de oudere asml machines “mis”bruiken om toch meer performante chips te maken.

ik vond het heel boeiend en zorgt ervoor dat ik me echt geen zorgen maak over hun monopolie positie, dat gaat echt niet snel weggaan, zo’n machine is gewoon gigantisch complex en die tientallen jaren aan R&D haal je niet zomaar in
allemaal leuk en wel, maar moet ik het nu kopen of niet kopen aan huidige prijs :unsure:

Wacht dat is de reden voor de dalingen van onder andere GTLB? Omdat er nieuw OAI model is 😮‍💨?
Wall Street narrative dat vibe coding & lagere cost of software creation = alle incumbent software waardeloos. Of dat "AI Agents" al het werk zullen overnemen waardoor er geen software met user-interface meer nodig zou zijn.

Realiteit is wat genuanceerder natuurlijk. Lagere entry barriers zijn inderdaad over het algemeen slecht voor een industrie, anderzijds kan dat ook voor een betere kostenstructuur volgen bij incumbents (minder developers nodig voor dezelfde output) en kan AI voor een uplift in revenue zorgen door cross-selling van nieuwe features (ipv disruptie).
En dat AI agents niet al het white-collar werk zullen overnemen lijkt mij nogal evident, een van de meest absurde theorieen die ik al gelezen heb de laatste tijd.
Anyway, moeilijk om nu al te zeggen wie wint en verliest dus.

Hetzelfde als Uber eind vorig jaar...Serieuze sell-off door "AV disruptie risk" oa door Waymo. Toen hier geflagged als mooie koopportuniteit -> Uber YTD +42%. Het is uiteraard een mogelijke threat, maar ook hier nog onduidelijk wie wint / verliest. Uber zelf staat ook niet stil en het kan ook tot een TAM explosie leiden waarbij bv. car ownership sterk daalt ten voordele van on-demand ridesharing -> positief voor Uber.

Die potentiele disrupties duren vele jaren of zelfs decennia. Het zijn (voorlopig) allemaal theoretische narratives, want in de cijfers valt hier (nog?) niets van te zien. In de tussen tijd zal de markt swingen tussen optimisme en pessimisme. Het lijkt mij wel correct om een discount in te prijzen voor onzekerheid, maar indiscriminate selling geeft opportuniteiten.

Of Google paar maand geleden met search = dead. Zelfde verhaal..

Laatst bewerkt:
Voor zij die willen inspelen op einde oorlog Rusland - Oekraine:

$KYIV Kyivstar, het grootste telecommunicatie bedrijf van Oekraine, gaat normaal deze week naar de beurs via een SPAC ($CCIR) aan 4x EBITDA. Marktleider in mobile, broadband internet en ridesharing.

Zelf ga ik er gewoon vanaf blijven.

goed nieuws voor AMD veronderstel ik. Tstaat ondertussen al weer op het niveau van voor de earnings
Intel is +- wat AMD was jaren geleden. Maar gesteund door de staat, Intel moet eigenlijk de persoonlijke fab hub worden van Amerika, dat was altans een opzet van de CHIPS act. Maar Intel heeft dat geld er door gejaagd als een gek, ne tals de voorgaande jaren dat ze buybacks deden aan woekerprijzen en dus echt kapitaal weg hebben gepist.

Er zijn wel ook veel nuances aan de decline. Bijvoorbeeld, AMD is echt heer en meester op desktop CPU vlak maar ze hebben dara 'slechts' iets van 40% marktaandeel. En ik denk dat ik nu al 10 jaar AMD prefereer. Het is nu even geleden dat ik nog analyse deed maar ik denk dat Intel op vlak van laptops eigenlijk nog gewoon heer en meester is.

Soit, er valt veel over te zeggen en ik bekijk Intel nu elke generatie met argusogen. Krijgen ze hun yield omhoog? Willen derde partijen hun fabs benutten misschien? Hoeveel steun krijgen ze? En hoe laag kunnen ze echt vallen? Rond 19 beginnen mijn handen te jeuken maar als je de cijfers en de toekomst bekijkt kunnen ze even goed terugvallen naar 10.

Maar er is wel degelijk een way back. Zeker omdat USA/Trump er een doel van willen maken. Er zijn zo geruchten dat ze TSMC willen dwingen 49% van Intel te kopen, wat bonkers zou zijn en een externe bailout van epische proporties zou betekenen.

Het is een Boeing aan het worden op die manier. De bal misslaan langs alle kanten maar de staat houdt je wel mee boven water.

Als er een remonte komt dan kan het echt gigantisch zijn. Het is een slapende mastodont maar ik wacht nog op signalen die oftewel betekenen dat ze AMD kunnen terugpakken op consumer CPU vlak oftewel dat ze iets kunnen betekenen in de volgende revolutie zoals quantum computing maar voorlopig zijn ze wat gebroken.

Voor zij die willen inspelen op einde oorlog Rusland - Oekraine:

$KYIV Kyivstar, het grootste telecommunicatie bedrijf van Oekraine, gaat normaal deze week naar de beurs via een SPAC ($CCIR) aan 4x EBITDA. Marktleider in mobile, broadband internet en ridesharing.

Zelf ga ik er gewoon vanaf blijven.
Intuïtief zou ik wel denken dat dit zeer goede pampamentals heeft.
Zowat de enige Oekraïense stock die Amerikaanse/Europese retail investeerders kunnen kopen indien de oorlog echt zou eindigen in de komende maanden...
Gegarandeerd op elk forum/socials "hallo, waar kunnen we inspelen op het einde van de oorlog in Oekraïne? Dank u".

Er zijn wel ook veel nuances aan de decline. Bijvoorbeeld, AMD is echt heer en meester op desktop CPU vlak maar ze hebben dara 'slechts' iets van 40% marktaandeel. En ik denk dat ik nu al 10 jaar AMD prefereer. Het is nu even geleden dat ik nog analyse deed maar ik denk dat Intel op vlak van laptops eigenlijk nog gewoon heer en meester is.
mja, momenteel nog, daar gaat er nog een decennium over gaan tegen dat er groot deel overgelopen is. Maar marktaandeel wil bitter weinig zeggen in de hardwarewereld. Verkochte hardware brengt geen nieuw geld binnen. Amd verkoopt momenteel bijna 10x zoveel cpu's dan intel

mja, momenteel nog, daar gaat er nog een decennium over gaan tegen dat er groot deel overgelopen is. Maar marktaandeel wil bitter weinig zeggen in de hardwarewereld. Verkochte hardware brengt geen nieuw geld binnen. Amd verkoopt momenteel bijna 10x zoveel cpu's dan intel
Dat is volgens mij zuiver en alleen de losse CPU's van de afgelopen maanden, die gekocht worden door gamers die zelf hun PC bouwen. Die kiezen natuurlijk voor AMD, maar het gros van de PCs zijn premade. En via Steam zal je bijvoorbeeld zien dat Intel nog sterk vooraan zit. Marktaandeel wilt echt wel heel veel zeggen in de hardwarewereld. Het reflecteert per generatie exact hoe je sales gap er uit ziet en hoe je je miss in kwaliteit eventueel kan compenseren. Winstgevend/rendement zijn natuurlijk ook van belang, daar zal Intel wel problemen hebben aangezien zij nu zoals AMD vroeger laag gaan moeten pricen.

Het is pas zo bijvoorbeeld afgelopen jaar denk ik dat AMD echt een definitieve stap heeft gezet in het serversegment. Maar anders :

In terms of raw numbers, Intel still holds the lead, with about 62% of the global desktop CPU market as of late 2024. But AMD is catching up, especially in areas where performance per pound matters. In gaming, AMD’s share on platforms like Steam is now over 38%
In the server/data centre space, AMD actually outsold Intel in Q4 2024
And in the UK home and enthusiast markets? AMD has become the go-to brand for budget and mid-range gaming PCs

That said, Intel remains dominant in many business and laptop sectors, particularly where stability and built-in graphics matter.

En ik bedoel vooral : AMD heeft al jaren een beter product, betere bang for buck. Maar weinig mensen stellen zelf hun PC samen en dan komt het vaak neer op wie een deal met AMD of Intel heeft. Veel mensen kijken niet in dergelijk detail dus die sales gaan niet bijster snel kantelen. Die markt veroveren gaat dus veel trager.

In het serversegment waar bang for buck deel is van je bedrijfsresultaat is dat veel belangrijker natuurlijk. Daarom zie je daar een grotere shift recent.

Intel is priced als een loser maar nog niet 'dead in the water' zoals AMD pre-heropstanding. Ik denk ook niet dat het zo ver zal gaan gezien de steun die Intel krijgt, dus die gaan niet tot bijna-faillissement komen. Wanneer de turnaround komt kan je wel eens een relatieve raket gaan zien, vooral als hun fab-verhaal eindelijk positief begint te draaien. Als je dat op een horizon van 5-10 jaar bekijkt ga je op dit prijspunt altijd winst hebben gehad.

Voor mij ligt het iets te dicht bij een Umicoreverhaal, waar ik wel op de bodem was ingestapt gewoon omdat hun weg naar boven veel logischer en duidelijker is. Dus ik hou me er nog eventjes gewoon buiten maar het blijft op mn watchlist staan.

Terug
Bovenaan