Van de mogelijke trade war/tariffs gaat HDSN dan weer wel serieus kunnen profiteren. We kwamen eerder al tot de vaststelling dat massale buitenlandse import de prijzen van HFC en vraag naar reclaimed HFC drukt. You can connect the dots. Aandeel is volgens mij ook serieus geimpacteerd door eindejaars tax loss selling want de koers slaat gewoon nergens meer op. Bedrijf draait prima en genereert zelfs met lage grondstofprijzen nog steeds massa's FCF.
Absoluut Fernando's Top Tip 2025. Als die stonk in 2025 geen double digit return haalt krijgt iedereen hier volgende kerst een paar Crocs cadeau.
Certified Fernando top tip Hudson Technologies (HDSN) sterk richting Q2 earnings vanavond met +52% YTD momenteel. De prijsstijgingen zijn er dus effectief gekomen zoals reeds duidelijk werd in Q1. Nu het cooling season op gang is gekomen dus spannend om te kijken wat de impact is geweest op de winstgevendheid. Vanwege hun cash hoard en de versnipperde sector denk/hoop ik ook dat ze verdere M&A targets op het oog hebben. Dan kan het soms snel gaan. Lijkt mij een bedrijf dat immuun is voor de hele geopolitieke situatie en zelfs baat heeft bij meer industriële activiteit/investeringen in de VS. Koeling blijft ook een structurele groeitrend, ze hebben een ijzersterke balans en de buybacks. Een zeldzame stonk die altijd immuun is gebleken voor mijn chronische paperhands-ontsteking, en samen met Alphabet een van de weinige successen dit jaar.
Deze middag nog een kortstondige (en bescheiden) ATH gezien, maar drie uur later heeft er plots iemand beslist dat Solvay toch 5% minder waard was dan toen. Dus stranden we na een dik halfjaar met absurde portfolio-activiteit op... +1,4% YTD

Wel nog iets beter dan de -0,4% voor de benchmark, maar met wat pech is dat om 22:15 ook niet meer waar.
Was tijdens earnings call. Er zal daar iets gezegd zijn.
Ik heb geluisterd en ik twijfel tussen twee dingen. Het ging op dat moment (begin op 0:58:59) over het % soda ash dat boven spot price wordt verkocht o.w.v. contractgaranties. Vervolgens nog wat over de marktdynamiek/China inventories en voorzuitzichten soda ash. Toen viel de comment "we don't see signs that it could recover in H2". Ofwel was dat ondanks de winstwaarschuwing, publicatie Q2 vanmorgen en alle andere publiek beschikbare info nog steeds niet ingeprijsd, ofwel hadden een paar institutionelen ook zo genoeg van dat verschrikkelijke Franse accent van die CFO dat ze hun posities gewoon dumpen en de opvolging van het aandeel gestopt zijn.
Nu goed, wat gedaan ermee? Zoals de meesten wel weten zit de (Europese) chemie al sinds 2022 in uitzonderlijk zwaar weer. Dat Solvay nog steeds vrij oké marges en cashflows weet te draaien en op basis daarvan vrij goedkoop staat is dus imo een plus voor het aandeel. Ik vind het nonsense vergeleken met sommige sectorgenoten. Solvay is een marktleider in al zijn activiteiten, het is dus gewoon wachten tot de chemie uit deze bottom-of-cycle kruipt. Het enige structurele gevaar dat ik zie is dat industriëel soda ash op LT niet competitief blijft met trona. Beleid van de EU (emissierechten/koolstoftaksen) speelt ook een grote rol in dit verhaal (bicarbonaat productie stoot veel CO2 uit). Glazenbolmaterie dat. Wat ik wel zwart op wit heb staan is dat het o.b.v. de slotkoers nu aan >6% netto dividend staat. Als de koers binnen 3 jaar op €32,2 staat heb je 10% CAGR op je investering. Soit, onder de €28,35 blijf ik desnoods de rest van het jaar gewoon bijkopen.
Ook vanavond komt Tenable (NASDAQ: TENB) met Q2 resultaten. Het is de marktleider in vulnerability management, een (schijnbaar) niet-sexy onderdeel van cybersecurity, met Qualys en Rapid7 als voornaamste concurrenten. In tegenstelling tot beurslievelingen Crowdstrike, Palo Alto, etc. noteren die bedrijven niet aan torenhoge multiples met excessieve SBC. In tegendeel, we zitten bij die namen aan all-time-low waarderingen. VM is tegenwoordig schijnbaar geen grote prioriteit meer voor bedrijven, en wordt op sommige vlakken technologisch voorbijgestreefd/redundant met andere softwarepaketten. Bij concurrent Rapid7 is dat het best zichtbaar, daar is de omzetgroei zelfs bijna gestagneerd, volgens mij ten voordele van Tenable. In vergelijkingen (bv. Gartner) komen ze er meestal als beste uit. De omzet bij Tenable groeide in Q1 nog 11% en de vooruitzichten zijn gematigd positief, met een enorme install base als baseline en nog veel ruimte voor margin expansion. Omzet is 96% recurring en ze hebben amper nettoschuld. Lijkt mij op termijn ook een uitstekende kandidaat voor overname of buyout (denk aan een Constellation Software), vanwege het grote verschil in waardering tov de meeste sectorgenoten.
Daarnaast vanavond ook nog terug ingestapt in Novo Nordisk aan $50. Is historisch altijd gewaardeerd als een zeer kwalitatief bedrijf (lees: hoge multiples), momenteel te koop aan ~10x de winst voor 2027. Ik ben geen farmaseut (pun intended), maar volgens mij is dit vooral een sentimentskwestie en een mooie kans om een quality bedrijf te kopen met een deftige margin of safety.
Dan rest enkel nog Crocs... maar dat verdient nog een aparte post.