Er is volgens mij nog nooit een (middel)grote overname (>$3miljard) geweest in food & bev waarbij de standaard waarderingsratio's (neem voor het gemak even P/S, EV/EBITDA, P/E) gelijk of hoger lagen dan wat je NU voor Lotus Bakeries betaalt.
Let that sink in...
En als je weet dat een strategische overnemer doorgaans bereid is om meer te betalen dan de publieke markten (synergievoordelen, ...), is de conclusie nog duidelijker:
Lotus noteert nog steeds extreem duur, zelfs na de daling van 40%.
De enige verklaring is een combinatie van sterke home bias, weinig even kwaliteitsvolle alternatieven op de Belgische beurs en een beperkt aantal aandelen (free float <400,000 aandelen, waarvan een groot stuk heel waarschijnlijk bij Belgische retail beleggers zitten, zie punt 1 en 2)
Die zaken gaan niet snel veranderen. Een verdere ineenstorting van de koers zie ik daarom niet meteen gebeuren. Maar geen haar op m'n hoofd die aan deze prijzen (of zelfs aan €7000, €6500, €6000, ...) denkt aan kopen. Ik spreek over hier en nu. Als ze binnen x jaar xx% zijn gegroeid en nog steeds rond €7000 of lager noteren, dan misschien wel.
Een degelijke analyse gedateerd 11 juli:
Een rationele blik op een irrationeel geliefd aandeel
luckroeze.substack.com
Ik haal er even het volgend puntje uit:
Bij een rendementseis van 9% — wellicht beter passend bij de stabiliteit en kwaliteit van Lotus — stijgt de waarde op basis van de optimistische aannames tot €5.600.
Bijna 30% onder de huidige koers dus...
Wat die "optimistische aannames" precies zijn, laat ik jullie zelf ontdekken via de link.