Kleine Beursfeiten

Voor mij de enige naam in die space die ik overweeg. Paar keer in en out geweest. Ik geloof er LT wel in, maar dergelijke high CAPEX business is high risk/high reward. Als de NDQ nog eens corrigeert gaat daar gemakkelijk 50% terug af. Met de huidige extended run op alles wat hot theme (AI/Crypto/Space/Quantum) & unprofitable is, wacht ik liever op een beter instapmoment. Wat er perfect nooit meer kan komen ofc.
Ik zie het echt wel op termijn van 3 jaar +-. Als het nog verder daalt richting 30 koop ik gewoon nog meer in. Maar ik zou er niet van verschieten dat twee positieve Q's de richting voor de massa naar een paar jaar earnings beats blootlegt en je dan een mooie klepper hebt. Beetje kwestie van time in the market > timing the market maar dan op een meer korte termijn visie.

Lotus Lotus Lotus - een aandeel dat gewoon niet zakt naar het niveau dat ik comfortabel ben om het serieus aan te kopen. Grote fan van de producten. Maar prijs vandaag is gewoon correct - zou nog 10% of 20% af moeten voor dat er wat veiligheidsmarge is.

Ik moet het natuurlijk niet kopen, maar ik wil het zo graag
Aan 4000 wordt dit de moeite.
Daarboven is het te duur.

Aan 4000 wordt dit de moeite.
Daarboven is het te duur.
Dit dus - Mensen die zeggen dat het momenteel correct geprijsd is moeten me dan toch eens zeggen naar welke waardering parameter ze kijken want ik zie het niet. Dat is gewoon nog altijd schijtduur....
Ik wil gerust een premie betalen voor een stabiel groei aandeel maar het dubbele dan wat je normaal ziet, ik heb het nooit gesnapt en zal het nooit snappen. De huidige correctie is gewoon correct met de onzekerheid van grondstoffen en productietissues.

Dit dus - Mensen die zeggen dat het momenteel correct geprijsd is moeten me dan toch eens zeggen naar welke waardering parameter ze dan kijken om die claim te maken. Dat is nog altijd schijtduur. Ik wil gerust een premie betalen voor een stabiel groei aandeel maar het dubbele dan wat je normaal ziet, ik heb het nooit gesnapt en zal het nooit snappen. De huidige correctie is gewoon correct met de onzekerheid van grondstoffen en productietissues.
Meeste mensen zijn heel vatbaar voor anchoring.

Dit dus - Mensen die zeggen dat het momenteel correct geprijsd is moeten me dan toch eens zeggen naar welke waardering parameter ze kijken want ik zie het niet. Dat is gewoon nog altijd schijtduur....
Ik wil gerust een premie betalen voor een stabiel groei aandeel maar het dubbele dan wat je normaal ziet, ik heb het nooit gesnapt en zal het nooit snappen. De huidige correctie is gewoon correct met de onzekerheid van grondstoffen en productietissues.

Doe eens een reverse DCF model - kijk dan eens wat de assumpties zijn die je moet gebruiken voor 10% IRR over 10 jaar - helemaal geen gekke dingen, maar gewoon realistisch.

Nu nog 10-20% er af als veiligheidsmarge

Productie issues is ook een leuke - ze kunnen niet voldoen aan de vraag - lijkt mij eerder een positief iets. Vooral als je geen concurrent of tijdsdruk hebt (itt Novo). Jij geeft voorkeur aan capaciteit uitbouwen zonder vraag?

Dat cacaoprijzen de pan uit swingen en alternatieven voor speculaas alleen maar duurder worden is ook wel negatief te noemen.

Laatst bewerkt:
Doe eens een reverse DCF model - kijk dan eens wat de assumpties zijn die je moet gebruiken voor 10% IRR over 10 jaar - helemaal geen gekke dingen, maar gewoon realistisch.

Nu nog 10-20% er af als veiligheidsmarge
Deel gerust je model, maar iets dat aan meer dan 33x EV/EBITDA staat kan ik bijna onmogelijk geloven dat dat goedkoop of fair value staat in een deftige DCF. Ik heb zowat mijn halve carrière bezig geweest met waarderingen van beursgenoteerde bedrijven en ik zie het gewoon niet in Lotus.

Deel gerust je model, maar iets dat aan meer dan 33x EV/EBITDA staat kan ik bijna onmogelijk geloven dat dat goedkoop of fair value staat in een deftige DCF. Ik heb zowat mijn halve carrière bezig geweest met waarderingen van beursgenoteerde bedrijven en ik zie het gewoon niet in Lotus.

14% revenue growth over komende 10 jaar (dit is hetzelfde % als afgelopen 10 jaar - zeker realistisch met verdere internationale expansie, breeder productgamma en bekendheid). Laatste 1, 3 en 5 jaar gemiddelde waren hoger.

12% net Profit margin - is Profit margin van afgelopen 10 jaar (zeer consistent) en in lijn met Mondelez en Nestlé en paar % onder Hershey.

Termination PE van 20.

IRR over 10 jaar van 9,6%.

Denk dat het trouwens ook niet gek zou zijn als iemand ooit een overname zou proberen te doen. De Nestlé en Mondelez groeien alleen maar via overnames en Lotus is peanuts voor deze bedrijven.

Laatst bewerkt:

14% revenue growth over komende 10 jaar (dit is hetzelfde % als afgelopen 10 jaar - zeker realistisch met verdere internationale expansie, breeder productgamma en bekendheid). Laatste 1, 3 en 5 jaar gemiddelde waren hoger.

12% net Profit margin - is Profit margin van afgelopen 10 jaar (zeer consistent) en in lijn met Mondelez en Nestlé en paar % onder Hershey.

Termination PE van 20.

IRR over 10 jaar van 9,6%.
1, 3 en 5 jaar gemiddelde rev groei zat vol met inflatie.
De productiecapaciteit zit tegen zijn limieten.
Verdere uitbreiding zal dus ook niet zo gemakkelijk gaan: duurder en trager vermoedelijk.

Ik zou eens proberen met 7% en 10% groei (droomscenario).

1, 3 en 5 jaar gemiddelde rev groei zat vol met inflatie.
De productiecapaciteit zit tegen zijn limieten.
Verdere uitbreiding zal dus ook niet zo gemakkelijk gaan: duurder en trager vermoedelijk.

Ik zou eens proberen met 7% en 10% groei (droomscenario).

Zucht - laat maar - ik zal het ook met 0% proberen en vooral niet naar de feiten kijken. Of met 20%.

Laatst bewerkt:
Zucht - laat maar - ik zal het ook met 0% proberen en vooral niet naar de feiten kijken. Of met 20%.
gast - er is geen productie uitbreiding mogelijk, moeilijk om dan veel organische groei te hebben dus de volgende jaren. Dit zal dit toch een impact hebben op je groei, of je dat nu wilt zien of niet. Je kan alles goedkoop laten worden als je terminal value een groei van 10% to eternity laat worden.>30x EV/EBITDA is loco en normaal iets dat je ziet in techaandelen, niet in een koekenbakker...

Ik heb al een paar keer gezegd dat ik in de AI datacenters wil investeren een van deze dagen. Coreweave was de meest opzichtige keuze via de NVDA link, waar ik een zwak voor heb. Alles boven $150 vond ik zonder research al te duur, nu het nog verder de dieperik inging moest ik toch even dieper beginnen kijken.
koop je dan maar 1 aandeel misschien? :unsure:

nu serieus, ge kijkt toch niet naar de prijs per aandeel, maar naar de marketcap?

voor datacenters investeer ik in amazon en Xtrackers artificial intelligence & big data etf

Amd blijft ook maar omhoog gaan :) ze stijgen sneller dan nvidia momenteel, waarvan ik denk dat er ook wel een hoop in het ander kamp gaan investeren

koop je dan maar 1 aandeel misschien? :unsure:

nu serieus, ge kijkt toch niet naar de prijs per aandeel, maar naar de marketcap?

voor datacenters investeer ik in amazon en Xtrackers artificial intelligence & big data etf

Amd blijft ook maar omhoog gaan :) ze stijgen sneller dan nvidia momenteel, waarvan ik denk dat er ook wel een hoop in het ander kamp gaan investeren
Waar zou ik enkel naar de prijs kijken? Ging enkel over Coreweave en boven 150 is hun valuatie over the top bonkers.

gast - er is geen productie uitbreiding mogelijk, moeilijk om dan veel organische groei te hebben dus de volgende jaren. Dit zal dit toch een impact hebben op je groei, of je dat nu wilt zien of niet. Je kan alles goedkoop laten worden als je terminal value een groei van 10% to eternity laat worden.>30x EV/EBITDA is loco en normaal iets dat je ziet in techaandelen, niet in een koekenbakker...

Geen productieuitbreiding mogelijk - hoor jij jezelf eigenlijk? (NVO heeft ook zijn productiecapaciteit bereikt, oei, dan ist over eh). Heb je eigenlijk iets gelezen over Lotus of kom je hier gewoon uit je nek lullen op basis van een carrière in waardebepalingen. Nergens laat ik iets groeien tot in eternity en 30 EV/EBITDA is ook al niet accuraat. Maar goed, ik ga hier weer weg, want niveau is duidelijk nog altijd zeer triestig, met nieuwe personages in de hoofdrol. Nadat Basic Fit failliet ging gaan, Proximus in dezelfde schuif lag als BPost, heeft Lotus vandaag zijn limiet bereikt en is verdere groei niet mogelijk.

Ga maar tech aandelen kopen aan 30 EV/EBITDA zonder positieve marges of cashflow, SBC en een hoop schulden.

Laatst bewerkt:
Geen productieuitbreiding mogelijk - hoor jij jezelf eigenlijk? (NVO heeft ook zijn productiecapaciteit bereikt, oei, dan ist over eh). Heb je eigenlijk iets gelezen over Lotus of kom je hier gewoon uit je nek lullen op basis van een carrière in waardebepalingen. Nergens laat ik iets groeien tot in eternity en 30 EV/EBITDA is ook al niet accuraat. Maar goed, ik ga hier weer weg, want niveau is duidelijk nog altijd zeer triestig, met nieuwe personages in de hoofdrol. Nadat Basic Fit failliet ging gaan, Proximus in dezelfde schuif lag als BPost, heeft Lotus vandaag zijn limiet bereikt en is verdere groei niet mogelijk.

Ga maar tech aandelen kopen aan 30 EV/EBITDA zonder positieve marges of cashflow, SBC en een hoop schulden.

Lotus zit op de limiet van hun productiecapaciteit.
Productie nu opschalen zal dus niet zo gemakkelijk gaan zoals de voorbije jaren.
Ze gaan nieuwe fabrieken moeten bouwen. Dat kost meer tijd en geld dan capaciteit in bestaande fabrieken uitbreiden.

Lotus is nog heel duur momenteel. Is gewoon de realiteit.

Lotus zit op de limiet van hun productiecapaciteit.
Productie nu opschalen zal dus niet zo gemakkelijk gaan zoals de voorbije jaren.
Ze gaan nieuwe fabrieken moeten bouwen. Dat kost meer tijd en geld dan capaciteit in bestaande fabrieken uitbreiden.

Lotus is nog heel duur momenteel. Is gewoon de realiteit.

Lotus is toch al volop bezig met uitbreiden van de productiecapaciteit in België plus een fabriek bijzetten in Thailand? Als ik me niet vergis, was het plan dat die vanaf 2026 operationeel zijn, dus die beperkte productiecapaciteit is maar een probleem van korte termijn.

Los daarvan, 7 K€ is nog altijd een stevige prijs naar waardering en na de "hype" stijging van het afgelopen jaar is de kans wel groot dat er nu nog verkocht wordt. Niet op feiten gebaseerd, maar die hele piek naar 12 K€ leek me toch meer gedreven door mensen die op sentiment handelen dan dat de fundamentals zo'n stijging rechtvaardigden - vandaar ik dat zou verwachten dat er ook weer een groep mensen zal zijn die op gevoel zullen verkopen?

Terug
Bovenaan