Kleine Beursfeiten

Lotus is toch al volop bezig met uitbreiden van de productiecapaciteit in België plus een fabriek bijzetten in Thailand? Als ik me niet vergis, was het plan dat die vanaf 2026 operationeel zijn, dus die beperkte productiecapaciteit is maar een probleem van korte termijn.
Natuurlijk zetten ze dan fabrieken bij.
Maar die uitbreiding komt duurder dan voorheen.

Nog iets bij Lotus is dat de voorbije jaren de inflatie een significant deel van de omzetsgroei was.
Die groei de laatste jaren is dus niet indicatief voor hun groeitempo.

Braze en Gitlab redelijke daling. Oorzaak?
FUD over SaaS & AI impact. Heel wat software aandelen zakten gisteren 3-5%.

Gisteren ook een note van BofA over Gitlab, staat ook kort iets in over huidig (bearish) sentiment:

Ik houd deze aandelen ook niet per se long-term. Ik koop wanneer er heel wat FUD is en wanneer de markt weer optimistischer is verkoop ik. Al een paar keer gezien de laatste 2 jaar. Zolang de incumbents geen duidelijke AI uplift tonen gaat er in de voorzienbare toekomst altijd twijfel zijn. Dus in die zin probeer ik gewoon te profiteren van de grote swings, vaak tot 50-60% intra-year van bottom to peak.

Laatst bewerkt:
Geen productieuitbreiding mogelijk - hoor jij jezelf eigenlijk? (NVO heeft ook zijn productiecapaciteit bereikt, oei, dan ist over eh). Heb je eigenlijk iets gelezen over Lotus of kom je hier gewoon uit je nek lullen op basis van een carrière in waardebepalingen. Nergens laat ik iets groeien tot in eternity en 30 EV/EBITDA is ook al niet accuraat. Maar goed, ik ga hier weer weg, want niveau is duidelijk nog altijd zeer triestig, met nieuwe personages in de hoofdrol. Nadat Basic Fit failliet ging gaan, Proximus in dezelfde schuif lag als BPost, heeft Lotus vandaag zijn limiet bereikt en is verdere groei niet mogelijk.

Ga maar tech aandelen kopen aan 30 EV/EBITDA zonder positieve marges of cashflow, SBC en een hoop schulden.
- Je gaat uit uit van een gemiddelde groei van 14% over de volgende 10 jaar, maar productiebeperkingen hebben geen impact? Zeg ik dat ze niet kunnen uitbreiden of gaan doen? Ik zeg wel dat dit een impact gaat hebben op je groei in de volgende1-3 jaar. Nu mag je 2 keer raden wat het meeste impact gaat hebben in je DCF, tragere groei aan het begin of aan het einde van je model.
- Termination PE - geen idee wat dat is, veronderstel dat het terminal P/E multiple is - van 20 impliceert een pak sterkere groei dan de 2,5% die je normaal gebruikt en impliciet gaat dat er vanuit dat je >10% groei blijft aanhouden to eternity, waarom zou je anders zo een hoge multiple gebruiken. Nogmaals, analisten gebruiken meestal een groei van iets boven inflatie omdat dit zo'n gigantische impact heeft op je model en voor Lotus zou ik de groei of multiple ook hoger dan gemiddeld zetten maar wat je nu doet is gewoon super agressief.
- Dus ongeveer de twee belangrijkste drivers van je DCF zijn gewoon onrealistisch, namelijk je 1) groei ( en dan zeker de eerste beginjaren omdat je dit doorrekent in je model) en 2) je terminal value. Maar whatever floats your boat het is niet mijn geld...

Laatst bewerkt:
- Je gaat uit uit van een gemiddelde groei van 14% over de volgende 10 jaar, maar productiebeperkingen hebben geen impact? Zeg ik dat ze niet kunnen uitbreiden of gaan doen? Ik zeg wel dat dit een impact gaat hebben op je groei in de volgende1-3 jaar. Nu mag je 2 keer raden wat het meeste impact gaat hebben in je DCF, tragere groei aan het begin of aan het einde van je model.
- Termination PE - geen idee wat dat is, veronderstel dat het terminal P/E multiple is - van 20 impliceert een pak sterkere groei dan de 2,5% die je normaal gebruikt en impliciet gaat dat er vanuit dat je >10% groei blijft aanhouden to eternity, waarom zou je anders zo een hoge multiple gebruiken. Nogmaals, analisten gebruiken meestal een groei van iets boven inflatie omdat dit zo'n gigantische impact heeft op je model en voor Lotus zou ik de groei of multiple ook hoger dan gemiddeld zetten maar wat je nu doet is gewoon super agressief.
- Dus ongeveer de twee belangrijkste drivers van je DCF zijn gewoon onrealistisch, namelijk je 1) groei ( en dan zeker de eerste beginjaren omdat je dit doorrekent in je model) en 2) je terminal value. Maar whatever floats your boat het is niet mijn geld...

- Productiebeperking is tijdelijk en op een deel van de producten - denk je dat historisch gezien ze nog niet eerder tegen hun capaciteit hebben gezeten? Laatste 10 jaar had men altijd productie overschot? Nee natuurlijk niet, en toch heeft men laatste 10 jaar een gemiddelde groei van 14% per jaar. Waarom zou die groei plotseling niet meer haalbaar zijn of zelfs aggressief? Laten we ook niet vergeten dat als de vraag groter is dan het aanbod, dat de prijs ook nog wat omhoog kan, wat ook de groei helpt (ook wetende dat alternatieven met chocolade allemaal in prijs stijgen)
- Waarom zou een terminal PE van 20 aggressief zijn voor een bedrijf dat een consistente inkomstenbron heeft, weinig risico door lage schulden en waarvan sectorgenoten vandaag ook aan (minstens) 20 noteren? Ik denk dan aan Nestlé, Mondelez, Hershey, ...

We kunnen bezig blijven - ik zie echt totaal geen waarde in je posts en vice versa. Voel u vrij om een aantal bedrijven te delen met een PE van 20 waarvan de markt verwacht dat de earnings 10% groeien tot de eternity (maar bespaar u de moeite, want die gaat ge niet vinden omdat een PE van 20 totaal niet gelijk staat aan 10% groei tot eternity)

Laatst bewerkt:
- Productiebeperking is tijdelijk en op een deel van de producten - denk je dat historisch gezien ze nog niet eerder tegen hun capaciteit hebben gezeten? Laatste 10 jaar had men altijd productie overschot? Nee natuurlijk niet, en toch heeft men laatste 10 jaar een gemiddelde groei van 14% per jaar. Waarom zou die groei plotseling niet meer haalbaar zijn of zelfs aggressief? Laten we ook niet vergeten dat als de vraag groter is dan het aanbod, dat de prijs ook nog wat omhoog kan, wat ook de groei helpt (ook wetende dat alternatieven met chocolade allemaal in prijs stijgen)
- Waarom zou een terminal PE van 20 aggressief zijn voor een bedrijf dat een consistente inkomstenbron heeft, weinig risico door lage schulden en waarvan sectorgenoten vandaag ook aan 20 noteren? Ik denk dan aan Nestlé, Mondelez, Hershey, ...

We kunnen bezig blijven - ik zie echt totaal geen waarde in je posts en vice versa.
Toch iets waar we over eens zijn!

We kunnen bezig blijven - ik zie echt totaal geen waarde in je posts en vice versa. Voel u vrij om een aantal bedrijven te delen met een PE van 20 waarvan de markt verwacht dat de earnings 10% groeien tot de eternity (maar bespaar u de moeite, want die gaat ge niet vinden omdat een PE van 20 totaal niet gelijk staat aan 10% groei tot eternity)

Alphabet :cheer:

Productie issues is ook een leuke - ze kunnen niet voldoen aan de vraag - lijkt mij eerder een positief iets. Vooral als je geen concurrent of tijdsdruk hebt (itt Novo). Jij geeft voorkeur aan capaciteit uitbouwen zonder vraag?
Als je niet kan leveren zal je klant elders zijn product zoeken en naar alle waarschijnlijkheid niet meer terugkeren.
Productietekort is altijd misgelopen revenue en klanten die je verliest.

Er is volgens mij nog nooit een (middel)grote overname (>$3miljard) geweest in food & bev waarbij de standaard waarderingsratio's (neem voor het gemak even P/S, EV/EBITDA, P/E) gelijk of hoger lagen dan wat je NU voor Lotus Bakeries betaalt.
Let that sink in...
En als je weet dat een strategische overnemer doorgaans bereid is om meer te betalen dan de publieke markten (synergievoordelen, ...), is de conclusie nog duidelijker:
Lotus noteert nog steeds extreem duur, zelfs na de daling van 40%.

De enige verklaring is een combinatie van sterke home bias, weinig even kwaliteitsvolle alternatieven op de Belgische beurs en een beperkt aantal aandelen (free float <400,000 aandelen, waarvan een groot stuk heel waarschijnlijk bij Belgische retail beleggers zitten, zie punt 1 en 2)
Die zaken gaan niet snel veranderen. Een verdere ineenstorting van de koers zie ik daarom niet meteen gebeuren. Maar geen haar op m'n hoofd die aan deze prijzen (of zelfs aan €7000, €6500, €6000, ...) denkt aan kopen. Ik spreek over hier en nu. Als ze binnen x jaar xx% zijn gegroeid en nog steeds rond €7000 of lager noteren, dan misschien wel.

Een degelijke analyse gedateerd 11 juli:

Ik haal er even het volgend puntje uit:
Bij een rendementseis van 9% — wellicht beter passend bij de stabiliteit en kwaliteit van Lotus — stijgt de waarde op basis van de optimistische aannames tot €5.600.
Bijna 30% onder de huidige koers dus...
Wat die "optimistische aannames" precies zijn, laat ik jullie zelf ontdekken via de link.

FUD over SaaS & AI impact. Heel wat software aandelen zakten gisteren 3-5%.

Gisteren ook een note van BofA over Gitlab, staat ook kort iets in over huidig (bearish) sentiment:

Ik houd deze aandelen ook niet per se long-term. Ik koop wanneer er heel wat FUD is en wanneer de markt weer optimistischer is verkoop ik. Al een paar keer gezien de laatste 2 jaar. Zolang de incumbents geen duidelijke AI uplift tonen gaat er in de voorzienbare toekomst altijd twijfel zijn. Dus in die zin probeer ik gewoon te profiteren van de grote swings, vaak tot 50-60% intra-year van bottom to peak.
Als je de impact van AI weten is DORA een goed rapport: https://services.google.com/fh/files/misc/2024_final_dora_report.pdf

----

Nvda gaat weer H20's leveren in China. Lekker nieuws voor het aandeel. Heb twee weken geleden wat winst genomen. Ondertussen alsnog ATH :hakkuh: Ondanks lagere Dollarkoers bijna weer ATH voor portefeuille.

Ik heb echter niet veel individuele aandelen meer in mijn Lynx portefeuille. Enkel nog NVDA en MELI. Wel toch nog meer risico door een S&P500 2x leveraged ETF.

Zijn er hier nog die leveraged ETF's (of andere?) al eens bekeken hebben?

Laatst bewerkt:
ik heb gisteren mijn iwda verkocht en volledig in AMD gestoken, wat ongeveer 2/5de van mijn portefeuille is.
vandaag ist geopend aan 8% :) volgend jaar staat dat aan 500

ik heb gisteren mijn iwda verkocht en volledig in AMD gestoken, wat ongeveer 2/5de van mijn portefeuille is.
vandaag ist geopend aan 8% :) volgend jaar staat dat aan 500

Ik zie op X ook non-stop posts die $AMD en $SOFI pushen. Wat maakt dat velen vinden dat die aandelen ondergewaardeerd zijn?

Ik wou dat ik dezelfde conviction had over mijn investeringen. Er kan nog wel wat gevonden worden waar NVDA kruimels laat liggen, maar om met zekerheid over een triple bagger te spreken is wel stevig... In geen geval kan je de overwaardering van NVDA toepassen op AMD momenteel. NVDA heeft de top tech, moat, de professional én de consument op élk vlak waar ze op spelen. De capex van alle AI spelers verdwijnt gewoon in de zak van NVDA automatisch.

Nebius trouwens +20% sinds ik het vermeld heb. :unsure:

Ik zie op X ook non-stop posts die $AMD en $SOFI pushen. Wat maakt dat velen vinden dat die aandelen ondergewaardeerd zijn?
AMD heeft hun mi350 AI chips uitgebracht, mi400 onderweg die gaan concurreren met nvidia

de market cap van nvidia ligt op 4 biljoen
AMD op 250 miljard

Nu,... concurreren is een groot woord, want de vraag naar AI chips is zo groot dat er een lange wachtlijst is om nvidia chips te krijgen.

Dus zelfs al brengt AMD hun chips op de markt, ze kunnen beide nog altijd met dikke winst verkopen.

ik verwacht eigenlijk dat amd veel sneller zal stijgen dan Nvidia, want een deel van de mensen die hun profits nemen daar zullen het gegarandeerd in AMD steken

van sofi ken ik niks

Laatst bewerkt:
Wat is er aan de hand met Energy Fuels (uuuu)? +32% op 5 dagen tijd. Gewoon een inhaalbeweging op andere uranium miners die dit jaar al serieus gestegen zijn?

Terug
Bovenaan