Kleine Beursfeiten

Even terug startpositie genomen in Barry Callebaut, niet risicoloos gezien de situatie - opnieuw lagere outlook over heel de lijn wordt genadeloos afgestraft met een daling van 17% vandaag. Ook de peperdure aangelegde voorraden zijn een risico - mocht de daling zich nog verder zetten zal ik positie wat uitbreiden (verlies nog beperkt tot 5%) - zitten zowat in een perfecte storm, bij een kentering zou daar toch wat opwaarts potentieel moeten zijn.

Even terug startpositie genomen in Barry Callebaut, niet risicoloos gezien de situatie - opnieuw lagere outlook over heel de lijn wordt genadeloos afgestraft met een daling van 17% vandaag. Ook de peperdure aangelegde voorraden zijn een risico - mocht de daling zich nog verder zetten zal ik positie wat uitbreiden (verlies nog beperkt tot 5%) - zitten zowat in een perfecte storm, bij een kentering zou daar toch wat opwaarts potentieel moeten zijn.
Wel grappig om die hun verslagen te lezen. "Full chocolate solutions" :rofl:

Die hoge cacao prijzen maken dat ze gigantisch werkkapitaal nodig hebben momenteel, ook kunnen ze de prijzen pas met vertraging aanrekenen - denk dat ook consumenten wat temperen met de reeks prijsstijgingen van alles met cacao ... en ook hun besparingen en herstructureringen lopen niet van een leien dakje. Telkens denk ik - veel slechter kan het niet meer worden maar helaas.

Zijn er hier naast @cege nog mensen die actief inzetten op een dividendportefeuille?

Naast mijn maandelijkse inleg in etf's zou ik graag ook beginnen kijken voor wat passieve cashflow.

Zoja, welke criteria gebruiken jullie (naast het dividendrendement uiteraard). Uitkeringspercentage free cash flow, groei, p/e verhouding,...?

Verkeerd gepost onder etf's eerst, oeps
- Netto div rendement minimum 3%
- Trackrecord van div groei van minimum 10j hoger dan 2% per jaar -> ik wil dat mijn dividenden qua groei op zijn minst de inflatie bijhouden
- payout ratio lager dan 75%
- Niet belachelijk overpriced (meestal oké als ze aan punt 1 voldoen)

Vaak zie je bij veel dividendbeleggers gewoon dezelfde namen terugkomen hoor.
Ageas , Shell, Wereldhave, ...
In de US:
Altria, Realty Income, Pfizer, ...

Ik ben nu een tweetal jaar bezig en heb ong 300€/maand steady dividend inkomen.
Daarvoor heb ik een portfolio van ~100k€.

ChatGPT zegt

Overzicht Belgische dividendaandelen met > 4 % bruto dividendrendement (stabiel of groeiend)​

NaamYield (% bruto)DividendtrendSector / TypeBelastingNotities
KBC Group~5 %Semi-stabiel, winstgerelateerdBank / Financieel30 %Interim & slotdividend, solide balans
Ageas~6,1 %StabielVerzekeringen30 %Consistente uitkeringen
GBL (Groupe Bruxelles Lambert)~4,7 %StabielHolding30 %Afhankelijk van portefeuille
Retail Estates~8,5 %GroeiendVastgoed-REIT30 %Sterke track record, jaarlijkse verhogingen
Vastned Belgium~7,2 %StabielVastgoed-REIT30 %Winkelvastgoed
Wereldhave Belgium~8,2 %Onlangs verhoogdVastgoed-REIT30 %Degelijke dekking
CFE~6 %Stabiel / cyclischBouw / Industrieel30 %Cyclisch, goede free cashflow
RTL Group~13 %Onregelmatig, zeer hoogMedia / Holding30 %Let op mogelijke dividendvalstrik
Proximus~9–10 %Onder druk (CAPEX)Telecom30 %Risico op verlaging door investeringen
TINC~5,6 %StabielInfrastructuur / Holding30 %Jaarlijks dividend, lage payout
Van de Velde~7,2 %Stabiel sinds 2021Consumptiegoederen30 %Hoge payout, maar gedekt door cashflow
Aedifica~7,8 %Gestaag stijgendZorgvastgoed-REIT15 %Lage bronbelasting, zorgvastgoed
Cofinimmo~11 %GroeiendZorgvastgoed-REIT15 %Hoge yield, lage belasting
Care Property Invest~9 %Stabiel / licht groeiendZorgvastgoed-REIT15 %Degelijke dekking, groeiend vastgoedsegment
Xior Student Housing~6,3 %WisselendStudentenhuisvesting REIT30 %Rentegevoelig, studentenmarkt
Immobel / Atenor~4–6 %Cyclisch / projectmatigVastgoedontwikkelaar30 %Dividend kan fluctueren, focus op groei

Die hoge cacao prijzen maken dat ze gigantisch werkkapitaal nodig hebben momenteel, ook kunnen ze de prijzen pas met vertraging aanrekenen - denk dat ook consumenten wat temperen met de reeks prijsstijgingen van alles met cacao ... en ook hun besparingen en herstructureringen lopen niet van een leien dakje. Telkens denk ik - veel slechter kan het niet meer worden maar helaas.

Vriendin van mijn madam heeft daar 2y gewerkt en vorig jaar afgebold. Zat in HR en mocht al die herstructureringen doen.

Los van het feit dat die herstructureringen uiteraard niet leuk zijn om te doen (en veel weekend en vakantie werk om in het geniep te kunnen meetings doen), is dat ook een zootje ongestructureerde chaos waar niks deftig afloopt. Ongeveer elk plan knalt voor ze halverwege zijn tegen de muur, aanpassen en ze komen ergens uit waar ze niet willen uitkomen. En wie overblijft is zwaar underqualified (wel goedkoop) zodat er los van het financiele ook operationeel heel wat misloopt. En met HR volle bak in reorg mode, raken die problemen niet opgelost.

Anekdotisch en paar sites in Belgie enkel. Maar telkens ik de press releases zie, lijkt het toch een systematisch probleempje te zijn...

Toont wel de beperkingen van AI in zo'n vragen. Cofinimmo - 30% ipv 15% belasting. Midden in een fusie-operatie, toch wel het vermelden waard.

Toont wel de beperkingen van AI in zo'n vragen. Cofinimmo - 30% ipv 15% belasting. Midden in een fusie-operatie, toch wel het vermelden waard.

Ja, CFE is ook al lang geen 6% meer sinds ze 70% gestegen zijn dit jaar. Maar het is wel een goed schepnet om interessante zaken uit de zee te vissen om verder te onderzoeken.

Je moet chatgpt gewoon af en toe eens corrigeren. Prompt "cfe is al lang geen 6% meer en cofinimmo zit in een fusie"

Geüpdatet overzicht Belgische dividendaandelen met > 4 % bruto dividendrendement​

NaamYield (% bruto)DividendtrendSector / TypeBelastingNotities
CFE~4,7 %Stabiel (~€0,40/j)Bouw / Industrieel30 %Yield gedaald van ~6 %, lage payout-ratio (~41 %) Investing.com+15Reddit+15Reddit+15Reddit+4Stock Analysis+4DivvyDiary+4
Cofinimmon.v.t. (fusie)In fusie met AedificaZorgvastgoed-REITWordt 15 %Fusieovereenkomst: Aedifica biedt 1 Aedifica/1,185 Cofinimmo; afronding eind 2025

✔️ Belangrijk om te weten:​

• CFE keert momenteel €0,40 jaarlijks uit, wat neerkomt op ~4,7 % bruto rendement; dus niet langer 6 % . Dividend is stabiel, payout-ratio rond 41 %.
  • Cofinimmo heeft een fusieovereenkomst met Aedifica bereikt. De overname plaatsvindt in 2025 via een ruilverhouding van 1,185 Aedifica‑aandelen voor elk Cofinimmo‑aandeel Reddit+6Reddit+6Reddit+6Reddit+15Belga News Agency+15FinanzNachrichten.de+15. Daardoor vervalt de aparte dividendanalyse; houd rekening met het nieuwe gecombineerde dividendprofiel.
  • Na afronding van de fusie krijgt het geconsolideerde zorgvastgoed‑REIT een bronbelasting van 15 %, vanwege het aandeel zorgvastgoed ≥ 80 %.

Ik beleg soms in "sterk stijgend dividend" aandelen.

Dus aandelen met een klein dividend% maar die elk jaar hun dividend sterk verhogen.

Bv ADP of applied material

Zijn er hier naast @cege nog mensen die actief inzetten op een dividendportefeuille?

Naast mijn maandelijkse inleg in etf's zou ik graag ook beginnen kijken voor wat passieve cashflow.

Zoja, welke criteria gebruiken jullie (naast het dividendrendement uiteraard). Uitkeringspercentage free cash flow, groei, p/e verhouding,...?

Ik, zit uitsluitend in gvv's en Solvay.

Gewoon omda die de hoogste dividendrendementen hebben en met discount noteerden als margin of safety.

Ik toch wel meer en meer recent.

CompanyTickerPriceDiv/shareSource taxCurrencyDiv yieldNet div yield
Anexo GroupANX.L
0,66​
0%​
GBP
0,00%​
0,00%​
Argent IndustrialART.JO
27,50​
1,27​
20%​
ZAR
4,62%​
2,59%​
Azelis GroupAZE.BR
13,56​
0,23​
0%​
EUR
1,70%​
1,19%​
BanqUpBANQ.BR
3,65​
0%​
EUR
0,00%​
0,00%​
Burford CapitalBUR
14,84​
0,13​
15%​
USD
0,88%​
0,52%​
CampineCAMB.BR
240,00​
4,50​
0%​
EUR
1,88%​
1,31%​
Canadian Natural ResourcesCNQ.TO
43,78​
2,35​
15%​
CAD
5,37%​
3,19%​
EVS Broadcasting EquipmentEVS.BR
35,30​
1,20​
0%​
EUR
3,40%​
2,38%​
MelexisMELE.BR
72,95​
3,45​
0%​
EUR
4,73%​
3,31%​
MetalsXMLX.AX
0,62​
0%​
AUD
0,00%​
0,00%​
NU HoldingsNU
13,64​
10%​
USD
0,00%​
0,00%​
Odfjell TechnologyOTL.OL
50,60​
6,05​
0%​
NOK
11,96%​
8,37%​
Patria Investment LimitedPAX
14,03​
0,60​
0%​
USD
4,28%​
2,99%​
PetrobrasPBR-A
11,74​
1,20​
10%​
USD
10,22%​
6,44%​
SocfinafSOFAF
18,90​
3,00​
15%​
EUR
15,87%​
9,44%​
SolvaySOLB.BR
29,56​
2,43​
0%​
EUR
8,22%​
5,75%​
VGPVGP.BR
85,80​
3,50​
0%​
EUR
4,08%​
2,86%​
X-FABXFAB.PA
6,64​
0%​
EUR
0,00%​
0,00%​

Volgend jaar hoop ik Campine dividend van 15-30€
MetalsX hoop ik 0.04 of mss zelfs 0.08

Lotus Lotus Lotus - een aandeel dat gewoon niet zakt naar het niveau dat ik comfortabel ben om het serieus aan te kopen. Grote fan van de producten. Maar prijs vandaag is gewoon correct - zou nog 10% of 20% af moeten voor dat er wat veiligheidsmarge is.

Ik moet het natuurlijk niet kopen, maar ik wil het zo graag

Ik heb al een paar keer gezegd dat ik in de AI datacenters wil investeren een van deze dagen. Coreweave was de meest opzichtige keuze via de NVDA link, waar ik een zwak voor heb. Alles boven $150 vond ik zonder research al te duur, nu het nog verder de dieperik inging moest ik toch even dieper beginnen kijken.

Het ziet er eigenlijk redelijk slecht uit. C-level is onbetrouwbaar en ex crypto rugpullers, ze bezitten enkel de GPU's en de CEO zei zelf dat hun huidige revenue enkel dient om hun schulden af te betalen voor de komende 5 jaar. Als je enkel GPU's bezit, dan mag je pipeline met NVDA nog zo mooi zijn, dat betekent dat je equity redelijk slap is tenzij de prijs van AI-capaciteit te providen exponentieel de lucht ingaat. Maar dat is het geval niet echt.

De link met NVDA is schijnbaar quasi enkel daar voor NVDA om schaarste op de markt te scheppen via een bedrijf waar ze zelf stake in hebben via geleend geld zodat de rest hoge prijzen blijft betalen. Maar Coreweave blijft eigenlijk achter met weinig NCF.

Maar ik geloof wel dat je algemeen meer en meer cap nog gaat nodig hebben op korte termijn, alvorens de nood daarvoor weer gaat stagneren. Dus naast mijn meer directe investeringen in AI zijnde NVDA/MSFT/GOOG wil ik wel ook in data center bouwers steken. En dan denk ik eerder aan concurrent Nebius (NBIS), waar NVDA ook een stake in heeft.

Laatste twee jaren waren ze verlieslatend door investeringen maar ze projecteren om vanaf juli positieve EBITDA te hebben weer. Gokje doen en zien wat hun Q3 report gaat zeggen? Nah, ik ga weldra een aankoopje doen. De prijs lijkt me momenteel correct ondanks felle YTD stijging.

Dus daar ga ik de komende weken waarschijnlijk een schijf van inkopen terwijl ik het nieuws nog wat verder opvolg en dan 3 jaartjes opvolgen en kijken hoe dat verdienmodel fungeert en evolueert.

Ik heb al een paar keer gezegd dat ik in de AI datacenters wil investeren een van deze dagen. Coreweave was de meest opzichtige keuze via de NVDA link, waar ik een zwak voor heb. Alles boven $150 vond ik zonder research al te duur, nu het nog verder de dieperik inging moest ik toch even dieper beginnen kijken.

Het ziet er eigenlijk redelijk slecht uit. C-level is onbetrouwbaar en ex crypto rugpullers, ze bezitten enkel de GPU's en de CEO zei zelf dat hun huidige revenue enkel dient om hun schulden af te betalen voor de komende 5 jaar. Als je enkel GPU's bezit, dan mag je pipeline met NVDA nog zo mooi zijn, dat betekent dat je equity redelijk slap is tenzij de prijs van AI-capaciteit te providen exponentieel de lucht ingaat. Maar dat is het geval niet echt.

De link met NVDA is schijnbaar quasi enkel daar voor NVDA om schaarste op de markt te scheppen via een bedrijf waar ze zelf stake in hebben via geleend geld zodat de rest hoge prijzen blijft betalen. Maar Coreweave blijft eigenlijk achter met weinig NCF.

Maar ik geloof wel dat je algemeen meer en meer cap nog gaat nodig hebben op korte termijn, alvorens de nood daarvoor weer gaat stagneren. Dus naast mijn meer directe investeringen in AI zijnde NVDA/MSFT/GOOG wil ik wel ook in data center bouwers steken. En dan denk ik eerder aan concurrent Nebius (NBIS), waar NVDA ook een stake in heeft.

Laatste twee jaren waren ze verlieslatend door investeringen maar ze projecteren om vanaf juli positieve EBITDA te hebben weer. Gokje doen en zien wat hun Q3 report gaat zeggen? Nah, ik ga weldra een aankoopje doen. De prijs lijkt me momenteel correct ondanks felle YTD stijging.

Dus daar ga ik de komende weken waarschijnlijk een schijf van inkopen terwijl ik het nieuws nog wat verder opvolg en dan 3 jaartjes opvolgen en kijken hoe dat verdienmodel fungeert en evolueert.
Datacenter is eigenlijk gewoon real estate no?

Waarom niet AVGO?

Datacenter is eigenlijk gewoon real estate no?

Waarom niet AVGO?
Er zit veel meer rek op Nebius en hier is het eigenlijk vooral de rekenkracht van je datacenter ter beschikking stellen in ruil voor duiten. Lijkt me mooi scalable.

Nebius bouwt de wegen waarop mensen hun queries zullen rijden. Als zij straks een groot deel daarvan in handen hebben staan ze gewoon aan de geldkraan imo.

Lotus Lotus Lotus - een aandeel dat gewoon niet zakt naar het niveau dat ik comfortabel ben om het serieus aan te kopen. Grote fan van de producten. Maar prijs vandaag is gewoon correct - zou nog 10% of 20% af moeten voor dat er wat veiligheidsmarge is.

Ik moet het natuurlijk niet kopen, maar ik wil het zo graag
Ik zit exact in dezelfde range te kijken om in te stappen.

Voor mij de enige naam in die space die ik overweeg. Paar keer in en out geweest. Ik geloof er LT wel in, maar dergelijke high CAPEX business is high risk/high reward. Als de NDQ nog eens corrigeert gaat daar gemakkelijk 50% terug af. Met de huidige extended run op alles wat hot theme (AI/Crypto/Space/Quantum) & unprofitable is, wacht ik liever op een beter instapmoment. Wat er perfect nooit meer kan komen ofc.

Terug
Bovenaan