Kleine Beursfeiten

November - februari: +30%
Verkocht pre-earnings want zaten wel wat verwachtingen in de koers gezien de snelle stijging
30% gecrasht na earnings
Teruggekocht na earnings in maart
+20% nu

Dus +50% op een dik half jaar, ook al "trappelt het ter plaatse". Al is dat voor een stuk ook geluk natuurlijk.
Trappelt ter plaatse in vergelijking met een paar jaar terug :whistle:

November - februari: +30%
Verkocht pre-earnings want zaten wel wat verwachtingen in de koers gezien de snelle stijging
30% gecrasht na earnings
Teruggekocht na earnings in maart
+20% nu

Dus +50% op een dik half jaar, ook al "trappelt het ter plaatse". Al is dat voor een stuk ook geluk natuurlijk.

En ja, heel veel bekende namen. Het is in feite de Adyen voor emerging markets. Dus veel bedrijven uit die regio zijn klant, maar ook heel wat blue chips uit het Westen die voor deze emerging markets Dlocal gebruiken.

Aandeel is al lange tijd vrij goedkoop, vooral omdat de take rates blijven dalen (maar payment volume stijgt wel veel meer) door meer competitie, en omdat ze een relatief kleine speler zijn in de sector (markt zal altijd hogere waardering plakken op een Adyen, privately-owned Stripe etc).

Sinds midden 2024 wel een nieuwe CEO - de voormalige CFO van MercadoLibre. Dat geeft hen een pak meer credibiliteit nadat er in 2023 enkele short reports waren (en ik vermoed dat er toen effectief wel wat problemen waren o.a in compliance). Anderzijds gaan bedrijven zoals Microsoft, Apple, Spotify etc niet zomaar Dlocal gebruiken zonder uitgebreide due diligence.

Alle metrics gaan de goede kant uit. TPV, revenue, gross margins etc in stijgende lijn. Operating margins staan tijdelijk onder druk omdat nieuwe CEO extra investeringen wou doen (zowel in compliance als R&D), maar deze investeringscyclus zou in de loop van 2025 ook ten einde moeten komen -> vanaf 2026 weer margin expansion.

DLO is bij mij ondertussen ook nr 3 positie. Te goedkoop vs upside potentieel; helaas trade het als een meme stock, dus heb niet overdreven.

Random update deze week. Shell gewisseld voor BP. Na 2x "er zijn geen gesprekken", denk ik dat er wel gesprekken zijn. We'll see.

FWIW: aankoop @ 381p

Wie nog buy and hold doet en iets willen dat heet lange termijn 10% of meer groei haalt, Azelis.
EQT (private equity) is periodiek hun aandelen in Azelis aan het verkopen, en dat zorgt voor een heel grote discount.

Eens bekijken - wel altijd zeer teleurstellend om geen insider aankopen te zien. Als dit goedkoop staat, dan snap ik niet dat CEO/CFO niet kopen. Of ze weten gewoon niet wat ze aan het doen zijn.

RxSight nog eens -35% pre-market na een zware miss. Denk dat 70% van de market cap cash is aan die koers. Maar bon, voor net-net plays kan je nog altijd beter naar Japan kijken, is niet mijn strategie.
En zelfs als je dat doet, wees bereid van jaren aandeelhouder te zijn zonder dat er iets beweegt... Japan is tricky op dat vlak.

Klopt, maar kan je denk ik zeggen van 80% van de smid cap "growth" bedrijven die piekten tijdens Covid.
Er komt nog wel een nieuwe piek aan nu de US het schuld plafond verhoogd hebben.
Eerst printen, dan rentes naar beneden als Powell vervangen wordt.

Eens bekijken - wel altijd zeer teleurstellend om geen insider aankopen te zien. Als dit goedkoop staat, dan snap ik niet dat CEO/CFO niet kopen. Of ze weten gewoon niet wat ze aan het doen zijn.
Er zijn er af en toe.

Moet ook zeggen dat er geen haast met dit aandeel is.
EQT heeft nog 28% en zullen ze allemaal verkopen.
Prijs zal dus wellicht nog lang aan discount staan.

Zijn er hier naast @cege nog mensen die actief inzetten op een dividendportefeuille?

Naast mijn maandelijkse inleg in etf's zou ik graag ook beginnen kijken voor wat passieve cashflow.

Zoja, welke criteria gebruiken jullie (naast het dividendrendement uiteraard). Uitkeringspercentage free cash flow, groei, p/e verhouding,...?

Verkeerd gepost onder etf's eerst, oeps

Zijn er hier naast @cege nog mensen die actief inzetten op een dividendportefeuille?

Naast mijn maandelijkse inleg in etf's zou ik graag ook beginnen kijken voor wat passieve cashflow.

Zoja, welke criteria gebruiken jullie (naast het dividendrendement uiteraard). Uitkeringspercentage free cash flow, groei, p/e verhouding,...?

Uw post is volgens mij niet consistent. U hebt een positieve cashflow die u elke maand in ETFs steekt (ik veronderstel om te sparen op LT) maar u wilt een bijkomende positieve cashflow creëren door te beleggen in bedrijven die dividenden uitkeren. Wat gaat u doen met die positieve cashflow? Uitgeven? Of weer herinvesteren in ETFs? Indien dit laatste, waarom zou u specifiek investeren in dividendportefeuille?

U zou specifiek investeren in aandelen die dividenden uitkeren omdat u daar meer waarde inziet dan in groeiaandelen. Is dat zo (wat mag en kan natuurlijk)?.

Lang verhaal kort, een dividendportefeuille kan geen doel op zich zijn als je positieve cashflow niet nodig hebt om u leven te bekostigen (e.g. tijdens uw pensioen). Tenzij je natuurlijk gewoon meer value vandaag ziet in bedrijven die dividenden uitkeren vs bedrijven die dat niet doen.

Hier beleg ik niet specifiek in bedrijven die dividenden uitkeren maar in bedrijven die een positieve cashflow hebben en die aantonen dat ze kapitaal allocatie snappen (vertrouwen in management of door effectieve resultaten uit het verleden). Indien ik een bedrijf koop dan is het omdat ik denk dat het ondergewaardeerd is en geef ik voorkeur dat ze eigen aandelen inkopen (tenzij IRR van M&A of eigen groei beter is). Dividenden zijn voor mij persoonlijk laatste optie dat een bedrijf waar ik in beleg (onderwaardering) dient te gebruiken.

Wilt natuurlijk niet zeggen dat ik ze expres links laat liggen als ze beter gewaardeerd staan, zoals Solvay of Proximus (in het verleden), dan alternatieve aandelen

Laatst bewerkt:
Uw post is volgens mij niet consistent. U hebt een positieve cashflow die u elke maand in ETFs steekt (ik veronderstel om te sparen op LT) maar u wilt een bijkomende positieve cashflow creëren door te beleggen in bedrijven die dividenden uitkeren. Wat gaat u doen met die positieve cashflow? Uitgeven? Of weer herinvesteren in ETFs? Indien dit laatste, waarom zou u specifiek investeren in dividendportefeuille?

U zou specifiek investeren in aandelen die dividenden uitkeren omdat u daar meer waarde inziet dan in groeiaandelen. Is dat zo (wat mag en kan natuurlijk)?.

Lang verhaal kort, een dividendportefeuille kan geen doel op zich zijn als je positieve cashflow niet nodig hebt om u leven te bekostigen (e.g. tijdens uw pensioen). Tenzij je natuurlijk gewoon meer value vandaag ziet in bedrijven die dividenden uitkeren vs bedrijven die dat niet doen.
Ik quote hieronder waarom ik het overweeg, beter uitgelegd dan ik het zelf zou doen
Er is altijd een risico, uiteraard. Het is geen 0 risk strategy.

Maar dat is het punt net dat het MINDER risico is dan sell+withdraw.

Als de markt het slecht doet, is er typisch geen impact op het dividend. Kijk naar Tinc of Ageas of Fluxys of Van De Velde of GIMV of whatever dividend boer. Dat dividend is redelijk constant, los van markt die op en neer zwiepert.

- Als je een mandje met dividend aristocraten hebt, is de kans dat ze dividend schrappen klein
- Als ze dividend tijdelijk verlagen wanneer exceptioneel shit hit the fan, is dat een tijdelijke hit en geen permanente schade (lees: je moet niet plots 2x zoveel verkopen om aan cash te raken en die hit sleur je de komende 20y mee)
- Bij het overgrote deel van kwaliteits dividend aandelen, wordt er exceptioneel geschrapt/verlaagd en dan later het 'gaatje gevuld'. Zie Ageas, zie KBC, etc die na covid of oekraine een extra dividend uitkeren als de boel opnieuw gekalmeerd is

Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie. Ik heb een portefeuille lopen, 4-5% netto dividend. PF is gefinancierd met een extra hypotheek. Ik heb maar 2 doelen met die PF: 1) riding the spread en lening afbetalen met de dividenden en 2) indien shit hit the fan en ik wil huis vervroegd kunnen verkopen zonder pijn en dus niet "onder water" staan met de portefeuille (PF < hypotheek). Liever een zekere 4-5% dan een mogelijkse 10% of ook een mogelijkse -5% of -10%. Dat ik dan wat taxen moet betalen: life's tough, wear a helmet.

Here we go met rondje 307 "Dividenden zijn niet belastingsvriendelijk" :laugh:

Overigens volg ik @Forzaracing wel dat indien je het geld vb 20y niet nodig hebt, niks leveraged is en er 0 % kans is dat je kapitaal gecalled wordt (i.e. je hebt plots 100k nodig om een nieuw huis te kopen), je beter gewoon alles in IWDA of iets anders niet distributing steekt.

Maar zoals ik hier al meerdere keren gezegd heb, ik heb een setje dikke hypotheken (samen >100% quot) en letterlijk paar duizend euro cash (<5000 euro at any time). En geen emergency fund behalve mijn loon dat maandelijks binnenstroomt. Om wat risico af te dekken, heb ik een divi PF. Want als mijn loon niet meer stroomt, is het snel gedaan met spelen. Gelukkig zijn die divi's er dan nog.

Waar de ene 60/40 aandelen/obligaties doet, doe ik 60/40 niet-divid/divi aandelen.

Om een idee te geven, de split is bij als volgt

Mijn prive PF: 1/4 divi aandelen
Gedeeld met de madam: de grote PF: 1/4 divi aandelen. De portefeuille gedekt door de extra hypotheek 100% divi. Alles samen zal dat 30-40% allocatie zijn. Alles samen dekken de dividenden (ook de niet-dividend aandelen geven ~1% dividend) zo goed als de volledige hypotheek. Dus dat is wel comfortabel leven in de wetenschap dat ik bij wijze van spreken dozen kan gaan sorteren in de Carrefour en geen boterham minder moet eten en het vermogen niet moet plunderen

Los van de dividenden is de return op die aandelen YTD ook 26% en yield momenteel iets van 4.5% netto. Dus dat is niet echt om van te huilen.

Laatst bewerkt:

Los van eventuele nadelen van dividenden onderstaand het overzicht hier - percentage is de weging in portefeuille en niet het dividend -rendement:
  • 7,5 % WEHB: simpele business, weinig tot geen groei
  • 4,5% Cofinimmo: nog aan het twijfelen wat ermee te doen na behoorlijke koerswinst en Aedifica verhaal
  • 4,5% KBCA: Koers eveneens wat opgelopen maar nog niet te schandalig duur, wordt voorlopig aangehouden
  • 6% Ageas: Beetje vaste waarde, desondanks opgelopen koers blijft het in port
  • Wat kleine zaken met o.a. Ascencio, Vitesse Energy, Retail Estates, Shell, Xior

Terug
Bovenaan