Kleine Beursfeiten

Niet iedereen is al zoveel jaar bezig en heeft goede resultaten, ik jammer genoeg meer verliezen dan winsten. Hoogste is eentje van 37%.
Als je enkele jaren goed stijgt en je betaalt meerwaardebelasting en daarna zalt het enkel verder en je durft het niet verkopen om uiteindelijk toch op nul winst weer te verkopen (=ongeloofelijk stom uiteraard) maar dan zit je er wel mee en heb je alleen maar belasting betaald op iets dat er niet is.
Achja wordt toch afwachten tot ze het allemaal beslissen ipv te speculeren.
Dat is ook het hele probleem. Verliesjaren= probleem belegger. Winstjaren= hier met de geld. Dan kan je netto over 10 jaar amper winst gemaakt hebben, maar staan ze daar wel met hun belastingen als je dat ene jaar +10.000 winst hebt.

VTM nieuws meldt toch ook dat bij elke verkoop 10% belastingen zal betaald worden, eventueel terug te krijgen met de volgende belastingdaangifte. Dat is dus weer een gratis lening aan de overheid.
Dit vind ik ook frappant en had ik niet verwacht, op alles wat je gaat verkopen gaan ze nu standaard 10% afhouden dat je dan zelf terugvorderen van de overheid. Zo krijgt de overheid veel gratis geld geleend.
Dit gaat een broker zoals IBKR of Degiro toch niet gebolwerkt krijgen?

Laatst bewerkt:
10% valt al bij al wel mee. Maar ze moeten niet afkomen met het op voorhand al te pakken want dan kunt ge het niet eens herinvesteren. Hoe dom zou dat zijn. de reden dat ge verkoopt is omdat er iets beter is, met betere winstkansen. Als ze dan direct die 10% afhouden van de bron, is dat 10% die niet kan dienen voor die betere winstkansen.
En wat als ge in verlies staat? Pakken ze dan gewoon 10% op voorhand, ook al staat ge in verlies? Dan wordt ge dubbel genaaid! En dan moet ge dat terugvorderen via u belastingen? Dat is onmogelijk vuil en dat mag niet gebeuren!

Dat moet gewoon op het einde van het jaar 31/12 berekend worden met de waarde van het jaar ervoor. Wat de uiteindelijke winst is. Is dat meer dan 10k dan betaald ge daar 10% op. Wat uiteindelijk niet zo veel is.

Ook niet onbelangrijk: samen met de meerwaardebelasting is er ook een exitbelasting op alle ongerealiseerde meewaarden voor natuurlijke personen aangekondigd (met verplichte rapportering tot 2 jaar na verhuis)

Het is evident dat de volgende linkse regering de meerwaardebelasting (en dus ook meteen de exitbelasting) stevig zal optrekken binnen x jaar. Alleen een kwestie van tijd...

Iemand al aan het kijken naar het buitenland? 🙃

Eerst de details afwachten, mss valt er nog wel wat te foefelen, we zijn nu eenmaal Belgen. 😇

Of als de loonlasten echt sterk dalen, dan valt die 10% taks wel te verteren.
Of op de een of andere manier toch dat geld terugkrijgen (werkloosheid, ziekenkas, etc).

En inderdaad anders later lekker op pensioen op een Grieks eiland ofzo :love2:

Headline De Standaard zonet:

Snel verkopen laat beleggers toe meerwaardetaks te ontlopen​

Ik ben ook benieuwd.. iemand enig idee hoe dit kan ?

Ben eens benieuwd... banken/overheid gingen toch met terugwerkende kracht tot 1/1/2025 die meerwaardetaks heffen vanaf dit jaar ?

Dus stel, je kocht voor 80.000 € aan aandelen in 2018, en dat is vandaag bijna 300.000€ waard..

Zo heb je dus 220.000€ meerwaarde, wanneer is dan de meerwaarde taks van toepassing ?
Is dat dan 22.000€ dat je dan zult moeten betalen bij een verkoop ??

Of elk jaar net zoveel aandelen verkopen dat je onder die grens van 10.000€ blijft ?

Wat heeft de overheid eigenlijk voor ogen met hun strategie ?

Dan denk ik dat we met zn allen beter in dividend aandelen gaan, want daar betaal je maar 30% RV op, dat is toch zo ?

? Ze hebben tochh een einde gemaakt aan de werkloosheidsvergoedingen?

met de ene hand wel

en met de andere hand gaan de mensen die hun WV kwijt zijn vanaf 1 januari 2026... op het OCMW terugvallen.

De overheid bespaart door WV af te schaffen , maar geeft hierdoor wat links bespaard is ook weer rechts uit (leefloon via OCMW)...

VTM nieuws meldt toch ook dat bij elke verkoop 10% belastingen zal betaald worden, eventueel terug te krijgen met de volgende belastingdaangifte. Dat is dus weer een gratis lening aan de overheid.
Maar dan krijg je ook 10% automatisch terug bij verlieslatende verkopen neem ik aan? Anders gaat het idd wel over belachelijk veel geld.

10% op de meerwaarde hé, niet 10% op de verkoop... belangrijke nuance

10% op de meerwaarde hé, niet 10% op de verkoop... belangrijke nuance
Uiteraard, dat was ondertussen toch al duidelijk dacht ik.

Dus bij elke verkoop die je doorheen het jaar doet zal automatisch 10% afgehouden worden van de meerwaarde. Jaar daarop kan je uw vrijstelling claimen via de personenbelasting en krijg je na een half jaar jouw vrijstelling terug via de belastingen.

Headline De Standaard zonet:

Snel verkopen laat beleggers toe meerwaardetaks te ontlopen​

Ik ben ook benieuwd.. iemand enig idee hoe dit kan ?

Ben eens benieuwd... banken/overheid gingen toch met terugwerkende kracht tot 1/1/2025 die meerwaardetaks heffen vanaf dit jaar ?

Dus stel, je kocht voor 80.000 € aan aandelen in 2018, en dat is vandaag bijna 300.000€ waard..

Zo heb je dus 220.000€ meerwaarde, wanneer is dan de meerwaarde taks van toepassing ?

Of elk jaar net zoveel aandelen verkopen dat je onder die grens van 10.000€ blijft ?

Wat heeft de overheid eigenlijk voor ogen met hun strategie ?

Dan denk ik dat we met zn allen beter in dividend aandelen gaan, want daar betaal je maar 30% RV op, dat is toch zo ?
Met uw voorbeeld heb ik nu wel weinig medelijden, als je in 7 jaar je kapitaal bijna kan vervierdubbelen kan er ook wel wat belasting af :p dat is van "enorm veel winst" nog steeds naar "enorm veel winst".

Met uw voorbeeld heb ik nu wel weinig medelijden, als je in 7 jaar je kapitaal bijna kan vervierdubbelen kan er ook wel wat belasting af :p dat is van "enorm veel winst" nog steeds naar "enorm veel winst".

Het probleem zit hem imho meer in opeenvolgende grote upswings en downswings van de beurs:
  • in jaar 1 bv. gaat de beurs +20%, dan betaal je 2% aan belastingen (simpel gerekend dat je dan met 20% winst verkoopt)
  • in jaar 2 daalt de beurs -20%. In plaats van 4% verlies na 2 jaar, land je op 6% verlies

Hoe ik het gisteren begrepen heb op VTM Nieuws Vandenbroucke was daar gast. Dus elk jaar kan je tot 10.000 euro verdienen als je je aandelen verkoopt en winst maakt die onbelast is.

Is de “truc” dan niet om elk jaar op het einde van die jaar uw aandelen verkopen om rond die grens van 10k te zitten en dat geld terug te investeren in nieuwe aandelen?

Het probleem zit hem imho meer in opeenvolgende grote upswings en downswings van de beurs:
  • in jaar 1 bv. gaat de beurs +20%, dan betaal je 2% aan belastingen (simpel gerekend dat je dan met 20% winst verkoopt)
  • in jaar 2 daalt de beurs -20%. In plaats van 4% verlies na 2 jaar, land je op 6% verlies
in zo'n slecht jaar compenseer je door een aandeel waar je zwaar op winst zit te verkopen om toch aan die 10.000 winst te komen, ondanks je verliezen... of je verkoopt niet hé, dan heb je geen verlies gerealiseerd.

Hier net een vermogen mee helpen plannen van 8 cijfers aan een gemiddelde kost van ongeveer 1%.. waar zit dan de winst nog te halen :thinking: Vlaanderen en België blijft een paradijs qua successieplanning voor de hele rijken, 't is degoutant
Ik vraag me af hoeveel winst voor de overheid daar op lange termijn te halen valt... Tis niet dat elke rijke elk jaar 10 miljoen aan zijn kinderen geeft. En stel nu nog dat ze daar 10% belastingen op heffen. Dat is 1 miljoen.
Ja dat is veel geld, maar elke rijke zal dat misschien 3-4 keer doen? Dat is 4 miljoen op 80 jaar ofzo? Ook niet bepaalt de vetpot eh...
Daarentegen u transacties op de beurs blijven stijgen in aantal (en mogelijks waarde). Daar zit een constante flow in. De staat is er bij gebaat dat de inkomsten zo stabiel mogelijk zijn. Dan moet je (in theorie alvast :) ) niet elk jaar op zoek naar nieuwe inkomsten.

Is al meerdere malen aangegeven, ze kijken naar de waarde op 31/12/25 -> dus enkel u winst gemaakt na die datum komt in aanmerking voor de meerwaardebelasting.

Vooral dat laatste, verliezen zal je laten staan om in het volgende jaar te kunnen nemen.

Maar dan nog verwacht ik dat brokers rekening houden met winst/verlies. IBKR kan per persoon een potje bijhouden waar 10% van de winst in gaat maar ook 10% van het verlies mee gecompenseerd wordt. Zodat je niet elk jaar gigantische leningen aan de overheid geeft...

Vorige week toch hard getrimd in Ionos. OVH kreeg klappen na earnings die best goed waren, maar de outlook verwachtingen zijn te hoog. Verdacht volumeprofiel op 20/06 ook. AMD ook voor de helft getrimd voor no obvious reasons buiten profit taking na deze NDQ rally.

Braze, DLO, PepsiCo, UNH en cash in de plaats.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan