Kleine Beursfeiten

Is er iemand hier dat zelf ervaring heeft met Finhouse fonds of hier een mening over heeft? Op het eerste zicht ziet dat er wel veelbelovend uit, maar ben wat argwanend daar het nog zo'n jong team lijkt en ze 14% net return estimeren, wat ik vrij ballsy vind om te verkondigen.
Het gaat over PE/VC fonds (of eerder een collectie van dergelijke fondsen).
Staat dus los van 'de beurs', en hoort wellicht in een apart topic.

Waarom "veelbelovend"? Er staat weinig tot geen concrete info op de website.

Ik zou weinig waarde hechten aan de 14% doelstelling.
Maar als je interesse hebt, kan je via investor relations wellicht tekst en uitleg krijgen over hun plannen incl. misschien de assumpties die ze maken om tot die vooropgestelde percentages te komen.

Waarom ik geen interesse heb -uiteraard zonder hun fund (pitch) deck te hebben gezien-:
Die 14% kan even goed 10, 8 of 6% worden. Punt is dat er -uiteraard- geen garanties zijn.
Maar itt tot bij DIY beleggen via oa. aandelen heb je hier zelf ook geen enkele controle. Je vertrouwt je geld aan derden. In dit geval een team dat nogal groen achter de oren ziet en geen track record heeft in de fondsenwereld, onder leiding van een finfluencer die slechts 5 jaar geleden nog op de schoolbanken zat. Het 'core' team lijkt gelukkig wel omringd te zijn door een aantal meer ervaren externe adviseurs.
Verder is de minimuminleg 100K euro, en zit je geld een tijdlang vast.
Ook niet vergeten: je betaalt 0,69% management fee, maar alle onderliggende fondsen hebben zelf ook beheerskosten. Dus totale net of fee returns van 14% lijken mij bijzonder optimistisch.

Van die hele combinatie word ik absoluut niet wild.

Voor wie ettelijke miljoenen euro's investeringskapitaal heeft liggen, is dit misschien een gok waard onder de noemer diversificatie.
Maar voor de rest?

Ik wens ze wel het beste toe.

Laatst bewerkt:
Vraag/bied mooi in 2 gedeeld dus, als de integratie goed wordt uitgewerkt zit er imo nog wat meer in voor aandeelhouders - wel benieuwd of men de kantoren aan een behoorlijke prijs kan slijten of men ze gewoon behoud - doorgaans worden deze laag ingeschat maar ik stel me soms de vraag of dat wel helemaal terecht is - bezettingsgraad is 93-94%, looptijd contracten is wel beperkt tot 5-6 jaar.

Solvay en Azelis gekocht.
Zal er nog van bijkopen wanneer ik terug cash heb.
Nu staat Solvay rond de 28.5, en er werd hier toch al een paar keer aangegeven dat ze eigenlijk zeer goedkoop staan (en verscheidene hebben al regelmatig bijgekocht volgens hun posts). En toch zijn de analisten het blijkbaar niet eens... op Saxo zie ik gerapporteerd dat ze gaan van buy/overweight (5), hold (8) tot underweight/sell (3), en gemiddeld dus "hold". Is er iets specifiek in die sector waardoor ze geen positievere score krijgen van de analisten?

1) Chemie sector zit in zwaar weer
2) De revenue zakt
3) Dividend > winst

Maar kan best herstellen

Maar ook: BG is al vaker in value traps gelopen, dus oppassen.

Nu staat Solvay rond de 28.5, en er werd hier toch al een paar keer aangegeven dat ze eigenlijk zeer goedkoop staan (en verscheidene hebben al regelmatig bijgekocht volgens hun posts). En toch zijn de analisten het blijkbaar niet eens... op Saxo zie ik gerapporteerd dat ze gaan van buy/overweight (5), hold (8) tot underweight/sell (3), en gemiddeld dus "hold". Is er iets specifiek in die sector waardoor ze geen positievere score krijgen van de analisten?
Analisten volg ik niet.
Die volgen ook gewoon hun clienteel en het verleden.

Sedert enkele weken zie ik dat de exchange rate eur-usd -> usd zakt - vandaag 0,87 en iets... moeten we ons zorgen maken want dan worden US$ minder waard;

Voordeel is wel dat reizen naar uS dan weer goedkoper wordt ...

iemand een glazen bol ? Als oranje clown zo blijft verder doen acht ik een koers van 0,5 niet onwaarschijnlijk . ..

Ik zie dat 1 dollar nu op 0,88 euro staat, maar in 2021 stond de dollar nog op 0,82 euro en in de 2008 crisis zelfs op 0,63 euro heeft gestaan. Dus als het echt slecht gaat met de dollar kan er toch nog af.

Ik wil mijn Just Eat aandelen aanbieden, maar krijg 'geen resultaten' als ik NL00000TOJET ingeef in de zoekbalk van Degiro. Nog mensen die dat probleem hebben?

Analisten volg ik niet.
Die volgen ook gewoon hun clienteel en het verleden.

Idem, die vogelpik oefeningen van analisten gaan alle richtingen uit en veel van die koersdoelen worden heel sterk bijgesteld als de actuele koers sterk stijgt/daalt.
Het merendeel van die analisten heeft ook weinig of geen toegang tot informatie die de markt niet weet.

NL0012015705 is just eat.. Maar wat bedoel je met aanbieden?

Just Eat gaat overgenomen worden door Prosus voor 20.3 euro het stuk. Je kan je aandelen dan aanbieden, waardoor je akkoord gaat met de verkoop van 20.3 euro. Dat moet dan via de ISIN code die ik daarboven vermeld heb, niet via de gewone ISIN code.
Maar ik heb al een e-mail gekregen van Degiro dat ze dat voor Belgische aandeelhouders nog niet in orde gebracht hebben.

Terug
Bovenaan