Kleine Beursfeiten

Alle begrip voor mensen met een beperking (ook Fernando heeft productiefouten), maar je bent het de laatste tijd serieus op de spits aan het drijven en het wordt stilaan echt zielig.
Voor TKWY vroeg je mij enkele maanden geleden in privébericht nog TA advies. Stiekem geloof je er wel in he 😉. Jij sloeber.

Laatst bewerkt:
Mooie insider buying voor UNH na vrije val. Voor totaal 1,5 mil $ aangekocht door 3 directeurs.
En niet vergeten dat de nieuwe CEO, een oude bekende die reeds dezelfde positie bekleedde in 2006-2017 en bijzonder succesvol was in de rol*, $300M aandelen UNH in bezit heeft.
Daar komt nu een one-off equity award bij van $60M over 3 jaar. Zijn basisloon bedraagt slechts $1M. https://www.reuters.com/sustainabil...ley-get-1-million-annual-base-pay-2025-05-14/

De financiele incentive om orde op zaken te stellen zit dus wel snor.

*Artikel van 2017 over Hemsley:

--
Heb gisteren een laatste keer bijgekocht, combinatie van common en Dec25 calls.
Als kleine garnaal uiteraard geen idee wat er aan is van dat Medicare Advantage fraude verhaal.
Maar pakweg 8 of 9 keer op de 10 herstelt dat soort megabedrijven (UNH is in zekere zin too big to fail) en industry leaders na verloop van tijd.
Die 1 of 2 keer op de 10 dat het toch faliekant afloopt voor de common stockholders, tja dat risico neem ik er wel bij.
Het herstelpotentieel is gewoonweg te groot na een daling van 55% op 1 maand tijd. En dat voor 1 van de grootste bedrijven ter wereld. Qua omzet en market cap (voor de daling) hoort UNH bij de 20 grootste bedrijven ter wereld.

Voor TKWY vroeg je mij enkele maanden geleden in privébericht nog TA advies. Stiekem geloof je er wel in he 😉. Jij sloeber.
Ik geloof ook wel in TA, maar enkel op korte termijn. t'is een self-fullfilling promise omdat er zoveel in geloven. Daarom wil ik er ook wat in spelen.
Maar in grote lijnen is fundamentele analyse king.

Ik geloof ook wel in TA, maar enkel op korte termijn. t'is een self-fullfilling promise omdat er zoveel in geloven. Daarom wil ik er ook wat in spelen.
Maar in grote lijnen is fundamentele analyse king.
Klopt als een bus! Ideaal om potentiële turningpoints op te sporen.

1) ik had oxy vóór Buffett zijn grote positie kocht in februari-maart 2022.

2) Ik ben geen sociopaat die zich te superieur voelt om te erkennen dat sommigen betere en up to date informatie kunnen hebben, of anderen te volgen als ze goed zijn en ik de investeringslogica begrijp.

In casu eigenaar zijn van zowat het grootste energiebedrijf van de US, met productie, transmissie, en distributie van zowat alle soorten energie van wind tot gas, olie en steenkool;
met opvolging van productie- en efficiëntiecijfers van de Texas railroad commissie;
en met grote posities in Chevron en Oxy en rechtstreekse lijnen nr de ceo's.

Ik vind het verdacht dat 35 geen voldoende lage prijs was om bij te kopen.
Dat betekent dat er misschien risico's zijn die ik niet voldoende inschat.
En als ik potentieel iets over het hoofd zie, ben ik liever weg aangezien dit een grote positie is voor mij.
Of Oxy verkopen nu de juiste beslissing is of niet zou ik wel niet laten afhangen van wat een andere fondsmanager al dan niet doet. Buffett heeft al 100x de kans gehad om aandelen van BRK goedkoop terug in te kopen en hij heeft al die kansen aan zich laten voorbij gaan. Dat impliceert ook niet dat hij bearish is op Berkshire of dat iemand anders bearish moeten worden voor die reden.

Hij verkoopt ook niet aangezien het een permanente positie is.
Maar ik wacht liever tot Abel het een beter moment acht om bij te kopen, dan weet ik dat de prijs risicogewogen goed is.
Vertrouw je geld dan ineens toe aan Abel, als zijn beslissingen de key driver zijn voor je aan- en verkopen.

Of Oxy verkopen nu de juiste beslissing is of niet zou ik wel niet laten afhangen van wat een andere fondsmanager al dan niet doet.
Ik doe dat dus soms wel, als die in dat specifiek geval betere info heeft en een track record.
Buffett heeft al 100x de kans gehad om aandelen van BRK goedkoop terug in te kopen en hij heeft al die kansen aan zich laten voorbij gaan. Dat impliceert ook niet dat hij bearish is op Berkshire of dat iemand anders bearish moeten worden voor die reden.
Klopt, maar als hij Brk terugkoopt, is het doorgaans wel een dik buy signaal.

Hij moest covid van een paar jaar tevoren voorspellen of zo?

Wat was daar fout aan? Hij moest de totale shale kapitaaldestructie en bijhorende hogere productie al voorspellen in 2007-2008?
Hij heeft luchtvaart gekocht net na covid ook.
En dan verkocht voor de post covid recovery.

Olie had hij innovatierisico meer mogen overwegen.
Nu kocht hij OXY net voor de innovatiegolf naar off shore komt. Een innovatiegolf die even krachtig kan zijn als shale.

Ook op vraag/demand zit olie met oversupply, zelfs met OPEC dat inhield.

"Novo Nordisk heeft bekendgemaakt dat CEO Lars Fruergaard Jorgensen zal aftreden"

Net wat het toch al sukkelend aandeel niet nodig heeft zeker? Heel de situatie met de druk van Trump / US was ook al geen goed vooruitzicht, maar dit komt er nu nog bovenop.
Wat-o-wat doen met m'n aandelen in Novo Nordisk? Ik sta al een stuk in het negatief... toch verkopen? Of nog bijhouden en hopen op een recovery (vroeg of laat) ?
Ik heb NOVO aangekocht in februari. (Toen hier gepost).
Ondertussen is het aandeel 28% gedaald. Uiteraard niet leuk, maar op termijn zal dat wel herstellen, zit er in for the long run.
Blijft hoe dan ook een kwalitatief bedrijf hé

Ik doe eigenlijk heel weinig transacties, maar heb voor deze terug wat cash verzameld moest het verder dalen.

Ik doe dat dus soms wel, als die in dat specifiek geval betere info heeft en een track record.
Klopt, maar als hij Brk terugkoopt, is het doorgaans wel een dik buy signaal.
In jouw Oxy voorbeeld gaat het om een Sell omdat iemand niet meer bijkoopt.
Dat is iets compleet anders dan een Buy omdat een fondsmanager actief koopt.

Dat laatste is significant, dat eerste niet.

:rofl:
Als je denkt dat het panic selling was, dan heb je er niet veel van begrepen vrees ik.
Net wel, op lange termijn waren de perspectieven van de luchtvaartsector nog altijd hetzelfde als pre-Covid. Die sells zullen de geschiedenis ingaan als zijn meest impulsieve panic sales imo.

Ik heb NOVO aangekocht in februari. (Toen hier gepost).
Ondertussen is het aandeel 28% gedaald. Uiteraard niet leuk, maar op termijn zal dat wel herstellen, zit er in for the long run.
Blijft hoe dan ook een kwalitatief bedrijf hé

Ik doe eigenlijk heel weinig transacties, maar heb voor deze terug wat cash verzameld moest het verder dalen.
Mijn advies hier (niet specifiek op NVO): stick to ETF's als lange termijn investering.
Koop aandelen als er een specifieke gelegenheid is (bijv. na een crash van 50% of een specifieke situatie).

Dat NVO nu 28% lager zou staan tegenover een tijdje terug hadden maar weinig mensen kunnen voorspellen.

Mijn advies hier (niet specifiek op NVO): stick to ETF's als lange termijn investering.
Koop aandelen als er een specifieke gelegenheid is (bijv. na een crash van 50% of een specifieke situatie).

Dat NVO nu 28% lager zou staan tegenover een tijdje terug hadden maar weinig mensen kunnen voorspellen.
Grootste deel van mijn portefeuille is ook een ETF, aangevuld met een paar aparte aandelen die ik zelf uitzoek. Gewoon omdat ik het fun vind bedrijven te zoeken/onderzoeken.

Ik kan wel om met de volatiliteit, dus maak me niet druk met deze daling. Uiteraard had niemand die daling zien komen, anders had ik het wel later gekocht :-)

Terug
Bovenaan