Kleine Beursfeiten

Wat winst afgeroomd van mijn chippers die nogal fel gestegen waren de voorbije weken, nu terug 25% cash.

Nu gewoon wachten tot onze oranje vriend zegt dat het "a great time to buy stocks" is hé ;)

"Novo Nordisk heeft bekendgemaakt dat CEO Lars Fruergaard Jorgensen zal aftreden"

Net wat het toch al sukkelend aandeel niet nodig heeft zeker? Heel de situatie met de druk van Trump / US was ook al geen goed vooruitzicht, maar dit komt er nu nog bovenop.
Wat-o-wat doen met m'n aandelen in Novo Nordisk? Ik sta al een stuk in het negatief... toch verkopen? Of nog bijhouden en hopen op een recovery (vroeg of laat) ?

"Novo Nordisk heeft bekendgemaakt dat CEO Lars Fruergaard Jorgensen zal aftreden"

Net wat het toch al sukkelend aandeel niet nodig heeft zeker? Heel de situatie met de druk van Trump / US was ook al geen goed vooruitzicht, maar dit komt er nu nog bovenop.
Wat-o-wat doen met m'n aandelen in Novo Nordisk? Ik sta al een stuk in het negatief... toch verkopen? Of nog bijhouden en hopen op een recovery (vroeg of laat) ?

Verkoop nooit als je verlies hebt. (tenzij het bedrijf in grote financiële problemen zit) Met Novo Nordisk is er opzich niets mis mee als bedrijf. Fundamenteel is het top. Gewoon last van concurrentie de laatste maanden. En negatief sentiment.

Stel je zelf de vraag. Waar zal dit bedrijf staan binnen pakweg 5-10 jaar? Voor de rest zou ik het houden en de huidige toestanden negeren. Als het mogelijk is zou ik zelf bijkopen en mijn positie vergroten.

Alle aandelen die ik heb gekocht hou ik voor de lange termijn. Ik ben een grote fan van sterke grote bedrijven die door omstandigheden plots gezakt zijn. UnitedHealth bijvoorbeeld. Ik heb de laatste dagen aandelen gekocht van hun. Er is gewoon paniek en dat verklaart de verkoopgolf...
Ben er praktisch zeker van dat dit bedrijf weer de hoogte inschiet in de toekomst.

Ik ben al 5 jaar bezig met beleggingen. En ik heb geleerd dat de beste instapmoment, tijdens een crash is.
Toen Trump de importheffingen begin april bekend heeft gemaakt. Was de Amerikaanse beurs in elkaar gezakt. weer veel paniek... verkoopgolf
Ik heb toen bedrijven als Apple, Amazon en Nvidia aangekocht tijdens die crash. Met Apple heb ik nu 17% winst, met Amazon 10% en met Nvidia zelf een goeie 32% winst. Omdat de markt zich altijd hersteld.

Ik koop alleen Amerikaanse aandelen. En een handjevol Europese bedrijven. Ik blijf weg van Belgische aandelen... da suckt hier.

Het is vrij simpel hoor. Gewoon uw hoofd koel houden. En bij paniek. Koop je bij.

Laatst bewerkt:
Verkoop nooit als je verlies hebt. (tenzij het bedrijf in grote financiële problemen zit) Met Novo Nordisk is er opzich niets mis mee als bedrijf. Fundamenteel is het top. Gewoon last van concurrentie de laatste maanden.
Last van concurrentie en dus competitieve positie in vraag, is geen fundamenteel item? 🙂

Brkb was netto verkoper in Q1
Banken er idd uit.
EDIT: elke OXY transactie wordt via Form 4 al gemeld (laatste in Feb)
Ik heb voorlopig geen Oxy meer by the way.
Staat mij totaal niet aan dat den dikken en Abel niets bijkochten aan 34.

Portefeuille is Vnp, Genus, en cash.

Last van concurrentie en dus competitieve positie in vraag, is geen fundamenteel item? 🙂
Novo Nordisk bied ook verschillende andere diensten en producten aan. We zullen zien wat er gebeurd :) En om je gerust te stellen. Ik heb ook aandelen van Novo haha en ik sta zelf 7% in de min haha.

Gewoon chill blijven ;)

Ik zou nu niet verkopen nu de aandelen nog een extra -5% gezakt zijn door dat nieuws rond de CEO. Ze blijven precies wel dalen het laatste jaar (wat op termijn bijna onvermijdelijk was na die piek boven de 1000 DKK) maar zo net na slecht nieuws verkopen lijkt me toch een slechte timing als je nog een voldoende lange beleggingshorizon hebt, tenzij er iets fundamenteel veranderd is t.o.v. de reden waarom je ze gekocht hebt?

Beter gewoon volledig afstappen van het guru chasen.
1) ik had oxy vóór Buffett zijn grote positie kocht in februari-maart 2022.

2) Ik ben geen sociopaat die zich te superieur voelt om te erkennen dat sommigen betere en up to date informatie kunnen hebben, of anderen te volgen als ze goed zijn en ik de investeringslogica begrijp.

In casu eigenaar zijn van zowat het grootste energiebedrijf van de US, met productie, transmissie, en distributie van zowat alle soorten energie van wind tot gas, olie en steenkool;
met opvolging van productie- en efficiëntiecijfers van de Texas railroad commissie;
en met grote posities in Chevron en Oxy en rechtstreekse lijnen nr de ceo's.

Ik vind het verdacht dat 35 geen voldoende lage prijs was om bij te kopen.
Dat betekent dat er misschien risico's zijn die ik niet voldoende inschat.
En als ik potentieel iets over het hoofd zie, ben ik liever weg aangezien dit een grote positie is voor mij.

Hij verkoopt ook niet aangezien het een permanente positie is.
Maar ik wacht liever tot Abel het een beter moment acht om bij te kopen, dan weet ik dat de prijs risicogewogen goed is.

Laatst bewerkt:
1) ik had oxy vóór Buffett zijn grote positie kocht in februari-maart 2022.

2) Ik ben geen sociopaat die zich te superieur voelt om te erkennen dat sommigen betere en up to date informatie kunnen hebben.

In casu eigenaar zijn van zowat het grootste energiebedrijf van de US, met productie, transmissie, en distributie van zowat alle soorten energie van wind tot gas, olie en steenkool;
met opvolging van productie- en efficiëntiecijfers van de Texas railroad commissie;
en met grote posities in Chevron en Oxy en rechtstreekse lijnen nr de ceo's.

Ik vind het verdacht dat 35 geen voldoende lage prijs was om bij te kopen.
Dat betekent dat er misschien risico's zijn die ik niet voldoende inschat.
En als ik potentieel iets over het hoofd zie, ben ik liever weg aangezien dit een grote positie is voor mij.

Hij verkoopt ook niet aangezien het een permanente positie is.
Maar ik wacht liever tot Abel het een beter moment acht om bij te kopen, rekening houdend met geopolitiek etc.
Omdat OXY enorm duur is.
3 keer zo duur als Petrobras.

Berkshire is inderdaad de resu qua energie, maar dat verhinderd hen niet om domme fouten te maken, zoals ze wel al vaker gedaan hebben.

En mijn excuses dat ik geen geniale analyses deel over de 200sma en steunpunten, bitcoin ponzi's, of Stellantis/Alfen ongelofelijk lage P/FCF.

Ik ben ook maar een eenvoudige jongen met beperkingen.
Dat is duidelijk aangezien je nog steeds niet inziet dat BTC treasuries geen Ponzi zijn. 😁

Was je enige maanden geleden niet teleurgesteld in jezelf dat je Novo niet had gekocht voor de run up, ondanks je mening over Ozempic en co? Als alles duidelijk en voorspelbaar is zijn de aandelen te duur. Van zodra er onzekerheid/paniek/slecht sentiment ontstaat is het niet meer interessant want A of B en C is een risico. Soms is het voorspelbaar én goedkoop, maar is de sector niet interessant. Soms zit én prijs én marktpositie én sector goed, maar dan wacht je weer op macro indicator X of activering van circuit breakers alvorens iets te kopen.

Was je enige maanden geleden niet teleurgesteld in jezelf dat je Novo niet had gekocht voor de run up, ondanks je mening over Ozempic en co? Als alles duidelijk en voorspelbaar is zijn de aandelen te duur. Van zodra er onzekerheid/paniek/slecht sentiment ontstaat is het niet meer interessant want A of B en C is een risico. Soms is het voorspelbaar én goedkoop, maar is de sector niet interessant. Soms zit én prijs én marktpositie én sector goed, maar dan wacht je weer op macro indicator X of activering van circuit breakers alvorens iets te kopen.
Gewoon ook naar de grafieken kijken 🤷‍♂️.

Laatst bewerkt:
Novo brengt vanaf 1 juni of juli wegovy uit op de BE markt, wel tegen de 200 euro voor een injectie met 4 dosissen.
Ik heb ook aandelen van Novo nog bijgekocht vorige maand toen het zeer laag stond. en als het terug zakt plan ik om nog wat bij te kopen. Ik geloof er wel in dat Novo gaat herstellen de vraag is alleen wanneer.

Terug
Bovenaan