Kleine Beursfeiten

@FernandoFreecashflow

Wat denk je van Solvay? Als LT -investering voor de komende 5-10 jaar bvb?
Dat het gvd weer moet lukken dat ik net vandaag heel lang heb uitgeslapen en de enorme dip vanmorgen heb gemist... Heb al een order op €30 gezet, voor de rest even afwachten tot ex-dividend want zit al boven jaarlijks plafond dit jaar. Dividend rendement is weer heel aantrekkelijk, koopmomentje. Koersdaling is niet in lijn met de miss in resultaten.

had met mijn resterende cash een kleine positie in QQQ3 genomen (leveraged NASDAQ ETF) op 9 april. Intussen +50%
jammer genoeg gaat het hier slechts over 250 euro winst 🙃

Eergisteren de genereuze Engie en andere dividenden uit de dividend portefeuille gebruikt om wat VTS bij te kopen @ 20.55. En aan EUR/USD korting deze keer <3

Both our Crocs and HEYDUDE brands contributed to the outperformance with gross margins, operating margins, adjusted earnings per share, and cash flow coming in above plan.
Revenue en earnings beat, maar ze trekken guidance in wegens tariffs en slechts 60m share repurchases... Nog niet in detail bekeken maar op eerste zicht ben ik maar matig enthousiast.

Terug in wachtmodus want ik geloof er geen hol van dat de markt verder doorstijgt naar vorige ATH, er is m.i. nog best veel niet ingeprijsd.
Ga mij niet opnieuw laten vangen en toch maar 40% van Crocs positie verkocht met 15% winst. Bij deze is dus gegarandeerd dat het komende dagen nog fors doorstijgt :tongue: Intussen alweer 1% erbij. Blijft met 20% wel nipt de grootste positie voorlopig. Cash 25%. YTD rendement nog maar op een zucht van 0%. Portefeuille in absolute waarde op ATH na bijstorten van stukje vakantiegeld.
Wat betreft Google: ik heb er wat in liggen graven omdat de reactie op hun earnings zeer matig was en het op papier wel heel aantrekkelijk aan het worden is. Blijkt dat ze 8B niet gerealiseerde MW op SpaceX in hun revenue hadden gestoken versus 1,5B vorige keer. Dus basically 6,5B stijging van revenue zonder dat die uit hun operations kwam. Maar oké, zelfs met die correctie zijn hun cijfers nog altijd best goed.
SpaceX is dan ook een parel van een bedrijf, beetje herwaarderen in de boeken mag wel. Operating income was nog steeds +20% met god-tier marge. Die uitbreiding vd share buybacks met $70B komt dus op een goed moment.
Moving on dan: de treshhold van GenAI is nog niet groot genoeg om ads weg te sturen van google search, maar het risico is daar wel dat als die treshold zal bereikt worden, Google niet meer het voorkeurskanaal zal worden voor Ads. Net zoals dat bij Yahoo ook pas is gebeurd van zodra Google hun market share groter werd.
Wat mij stoort is dat men altijd redeneert vanuit Google Search vs. Gen. AI, compleet voorbijgaand aan het feit dat Google Search ook gewoon AI implementeert en Gemeni in de recentste benchmarks helemaal niet moet onderdoen voor de concurrentie. Imo is gen AI ook geen concurrentie voor het gros van de winstgevende zoekopdrachten. Voorbeeldje uit eigen leefwereld:
ChatGPT: "Wat is het mechanisme waarop een styreen polymerisatie-inhibitor gebaseerd is? Wat zijn de gevolgen indien deze polymerisatie plaatsvind onder vacuüm?"
Google Search: "Wat te doen in Kopenhagen/Beste restaurants/vliegtuigtickets"

Rara wat levert er effectief ad revenue op? Also: verschil in energieverbruik Search query vs genAI prompt is voorlopig een factor 10.
Ook hun strategische keuze om hun eigen TPU's te gebruiken voor AI is toch ook een "yellow flag". Sinds DeepSeek lijkt dat toch eerder de verkeerde move.
Niet dat ik bearish Google ben ofzo, maar er zijn toch wel wat vraagtekens aan.
Elaborate? Ik ben niet mee. Apple en Meta zijn er klant van?

Hier toch wat Google opties gekocht, nog geen te grote positie want dit kan wel eens verder zakken. Maar 12-14x earnings is verdomd cheap...

Winst op Citigroup genomen (~60%) en 'Permian Resources' gekocht.
Ik houd van een portfolio in balans en de financials namen een groot stuk van de koek.
Citigroup had by far het beste rendement sinds aankoop en het minste dividend (procentueel gezien) dus dan was de keuze rap gemaakt.

Ook nog naar Vista Energy gekeken die @cege hier ook al een paar keer heeft aangehaald maar uiteindelijk toch voor Permian om naast Shell en Total ook nog een US olie firma aan het portfolio toe te voegen.

Edit: Vista is ook US , maar Permian leek me meer potentieel te bieden.

Ga mij niet opnieuw laten vangen en toch maar 40% van Crocs positie verkocht met 15% winst. Bij deze is dus gegarandeerd dat het komende dagen nog fors doorstijgt :tongue: Intussen alweer 1% erbij. Blijft met 20% wel nipt de grootste positie voorlopig. Cash 25%. YTD rendement nog maar op een zucht van 0%. Portefeuille in absolute waarde op ATH na bijstorten van stukje vakantiegeld.

Wat mij stoort is dat men altijd redeneert vanuit Google Search vs. Gen. AI, compleet voorbijgaand aan het feit dat Google Search ook gewoon AI implementeert en Gemeni in de recentste benchmarks helemaal niet moet onderdoen voor de concurrentie. Imo is gen AI ook geen concurrentie voor het gros van de winstgevende zoekopdrachten. Voorbeeldje uit eigen leefwereld:
ChatGPT: "Wat is het mechanisme waarop een styreen polymerisatie-inhibitor gebaseerd is? Wat zijn de gevolgen indien deze polymerisatie plaatsvind onder vacuüm?"
Google Search: "Wat te doen in Kopenhagen/Beste restaurants/vliegtuigtickets"

Rara wat levert er effectief ad revenue op? Also: verschil in energieverbruik Search query vs genAI prompt is voorlopig een factor 10.

Elaborate? Ik ben niet mee. Apple en Meta zijn er klant van?

Niemand is ooit armer geworden van af en toe wat winst te pakken :thumb:

Ik betwist zeker niet dat de earnings zeer goed waren, maar dat stuk van SpaceX had ik toch gemist initieel.

Als ik de analyses lees, is de consensus dat de aanhoudende groei van Google's advertentiebusiness het bewijs is dat de zoekdiensten niet zijn beïnvloed door GenAI. Ik ben daar toch niet geheel van overtuigd omdat de GenAI aanbieders nog geen advertentiebusiness hebben gelanceerd. Ergens gaan die toch ook die waanzinnige investeringen willen monetizen en ads erin smijten lijkt dan wel een kwestie van tijd imo. In search heeft Google amper concurrenten, maar in GenAI wel en het is toch een reeël risico dat de huidige ad revenue ook voor een deel naar de concurrenten binnen GenAi zal gaan. Het voordeel is dan weer dat ze een groot distributiekanaal hebben via Android om hun eigen AI erin te pushen.

Wat ik bedoel met die TPU's is dat Google miljarden geïnvesteerd heeft in TPU's om hun eigen AI ecosysteem te bouwen dat minder afhankelijk is van de dure GPU dominantie. DeepSeek heeft dan aangetoond dat je ook modellen kan bouwen voor een fractie van de kost zonder dure GPU's en dure TPU's door het China gewijs schaamteloos te kopiëren. De consensus onder de experten lijkt dan te zijn dat het zwaartepunt verder verschuift naar inference en niet training en dat de premium TPU's/GPU's net wat minder aantrekkelijker worden, ook al is het voor de AI markt in z'n geheel geen slechte zaak dat het meer naar commodity gaat. Heb dat toch zo onthouden van mensen die daar veel meer over weten dan ik (Yann LeCun, chief AI van Meta, aanrader om te volgen btw, maar mogelijks wel wat biased)

Ik was zelf aan het twijfelen om een positie in Google in te nemen net owv de aantrekkelijke waardering en hun MOAT, maar als elke analist een buy rating geeft en iedereen schreeuwt dat het een koopje is, ben ik altijd wat wantrouwig. En ik twijfel nog altijd hoor, vandaar dat ik mijn twijfels wat neerpen.

Mja ik was eind '22 ook wantrouwig toen iedereen schreeuwde dat META goedkoop was, mij toch serieus beklaagd van niet in te stappen, die fout maak ik niet opnieuw.

Eerste reactie van Cofinimmo: Zou er een hoger of aangepaste bod komen - waar men lijkt op aan te sturen.

Cofinimmo verwerpt bod van Aedifica​

De raad van bestuur van zorgvastgoedbedrijf Cofinimmo heeft de voorwaarden voor het overnamebod van sectorgenoot Aedifica afgewezen. Dat blijkt vrijdagmorgen uit een mededeling van Cofinimmo.
Aedifica had vorige week een bod aangekondigd op Cofinimmo. Het biedt 1,16 nieuwe eigen aandelen per Cofinimmo-aandeel, wat neerkomt op een bod van ruim 3 miljard euro. Aedifica mikt op de overname van minstens de helft plus één van de aandelen.
De raad van bestuur van Cofinimmo "is unaniem van mening dat de door Aedifica voorgestelde voorwaarden Cofinimmo en haar toekomstperspectieven onderwaarderen", zo staat in het vrijdag verspreide persbericht. Het bod zou bovendien "aanzienlijke uitvoeringsrisico's met zich meebrengen".
Cofinimmo erkent wel de "strategische redenering" van Aedifica. De deur wordt dus niet volledig gesloten. "Elke strategische afstemming tussen de twee zou een zorgvuldig uitgebalanceerde aanpak vereisen die de cash flows voor beide aandeelhoudersgroepen handhaaft en een eerlijke verdeling van synergieën waarborgt", klinkt het wel.
Zowel Cofinimmo als Aedifica behoort tot de Bel20, de aandelenkorf met de belangrijkste genoteerde bedrijven van de Brusselse beurs.

Ik blijf de overname van cofinimmo een operationeel risico vinden. Kans op aanpassingen fiscaliteit, rente omgeving instabiel, verschillende soorten vastgoed, etc etc. Veel die kan mislopen buiten je controle en de overname is een pwapwpwa. Take the money and run away. Je kunt altijd terugkeren als het gestabiliseerd is. Het is niet dat het plots +50% zal gaan vandaag op morgen.

Terug
Bovenaan