Kleine Beursfeiten

En als je eens buiten de indexen kijkt die gedreven worden door die enkele mega caps:

Russell 2000 staat 8% hoger dan in 2018. Dat is een serieus negatieve reele return op 7 jaar.

> Markt corrigeert
> Retail koopt de dip
> Au79 komt lachen met retail die de dip koopt

Dat is uw enige contributie hier, elke keer opnieuw.
Ik "lach" met niemand, stel alleen dat het een contra-indicator is.
Maar als het je effectief zo stoort of je neemt het persoonlijk op, dan stel ik voor dat je me op ignore zet.

1) We staan nog altijd 20% onder de IWDA piek.
2) Vele spelers zijn niet afhankelijk van export. De lokale bakker of garage heeft weinig last van tarieven. Ja, hier en daar zal iets duurder worden, maar dat is niet een business die van de klif dondert
3) Een recessie is -1 -2 -3%, niet -30% GBP.

Het is een human triggered recession. Ik ga er nog altijd vanuit dat er ergens adults in the room zijn die niet met opzet de volledige economie in de vuilbak kieperen 'om de economie te redden'...
Ik denk wel dat als Trump echt te ver gaat dat ze hem op één of andere manier zullen uit de weg proberen te ruimen of minstens hem gaan tegenwerken. Die mannen met veel geld gaan niet blijven jaknikken als ze veel geld blijven verliezen door Trump zijn acties.

Ik denk wel dat als Trump echt te ver gaat dat ze hem op één of andere manier zullen uit de weg proberen te ruimen of minstens hem gaan tegenwerken. Die mannen met veel geld gaan niet blijven jaknikken als ze veel geld blijven verliezen door Trump zijn acties.

Midterms zijn binnen anderhalf jaar. Trump heeft geen geld meer. Als de rijke stinkdieren paar 100M richting democraten sturen, is het GOP feestje snel gedaan.

Dan nog is er onherstelbare schade toegebracht rond VS als handelspartner, VS als defensiepartner, VS als "bondgenoot" in het algemeen.
De maskers van de hawks en neocons zijn afgevallen omdat ze nu gesteund worden door het beleid en de president. Onderschat de gevolgen hiervan niet. Dat dit dan zgz. "tijdelijk" is, doet er niet toe.

1) We staan nog altijd 20% onder de IWDA piek.
Ik zou wel eerder vergelijken met de piek pre-Trump, en dan zit je aan 10%. Da's uiteraard mijn arbitraire keuze en je mag het er mee oneens zijn, maar we hebben nu wel door dat de 10% die erbij was van begin november tot en met februari een zeepbel was die al doorprikt was voor liberation day.

Maakt het dan uit wie of wat een negatieve invloed heeft op de economie?

Marktcorrectie is per definitie toch een wijziging van de koers omdat de markt oordeelt dat ze te hoog gewaardeerd staan. Maar als de koers daalt omdat de president gekke dingen uitsteekt, heeft dat niet veel te maken met hoe de markt tegenover de waarde van de koers staat, toch.
Zoals duidelijk moge wezen, ik heb er weinig kaas van gegeten dus was een oprechte vraag. Zonder de gekke dingen van Trump, zouden de dalingen van de laatste dagen/weken amper of niet zijn voorgevallen?

Marktcorrectie is per definitie toch een wijziging van de koers omdat de markt oordeelt dat ze te hoog gewaardeerd staan. Maar als de koers daalt omdat de president gekke dingen uitsteekt, heeft dat niet veel te maken met hoe de markt tegenover de waarde van de koers staat, toch.
Zoals duidelijk moge wezen, ik heb er weinig kaas van gegeten dus was een oprechte vraag. Zonder de gekke dingen van Trump, zouden de dalingen van de laatste dagen/weken amper of niet zijn voorgevallen?
Ze corrigeren ook omdat die rally toen Trump verkozen was een bubbel was. En dan is het ineens van “oei tariffs!” terwijl Trump dat wel op voorhand had aangekondigd.

Er is hier in deze beurs-zone geen "kleine vraagjes" topic, dus dan maar in deze thread. Vanuit het verleden heb ik nog een aantal Nyrstar aandelen... en ja, mijn inzet is verloren. Het zijn er niet veel, maar ik heb ze nooit verkocht, dus ze zitten nog in mijn portefeuille. Ze verkopen zal mij hoogstens een koffie opleveren, als de kosten al niet hoger zijn dan de opbrengst. Wat doe je daarmee?

Ik zit voor een wagen short in Boeing. Maar pre-market amper reactie helaas.
We hebben letterlijk 2 jaar lang hun vliegtuigen uit de lucht zien vallen met relatief amper reactie... Heel dat bedrijf wordt opgepropt door de Amerikaanse overheid met het ene contract na het andere. Dat lijkt me een shortpositie met weinig concreet perspectief op upside.

Er is hier in deze beurs-zone geen "kleine vraagjes" topic, dus dan maar in deze thread. Vanuit het verleden heb ik nog een aantal Nyrstar aandelen... en ja, mijn inzet is verloren. Het zijn er niet veel, maar ik heb ze nooit verkocht, dus ze zitten nog in mijn portefeuille. Ze verkopen zal mij hoogstens een koffie opleveren, als de kosten al niet hoger zijn dan de opbrengst. Wat doe je daarmee?
Aan uw broker vragen om ze uit je portfolio te verwijderen.

Slecht voor het gemoed om daar steeds aan herinnerd te worden.

Ik was toevallig het voorbije weekend naar Boeing en Airbus aan het kijken. Voor Aerospace Products & Parts geeft het 2024 rapport van The US-China Business Council een cijfer van $6.8 miljard aan VSA export naar China dus ik dacht dat Airbus hier misschien van kan profiteren. Uiteindelijk niet gehandeld omdat ik de sector onvoldoende ken.

In De Standaard stond zaterdag trouwens een opiniestuk (ook gepubliceerd hier zonder paywall) dat menig lezer herinnert dat er behalve tariffs nog tal van informele economische maatregelen bestaan. Logisch maar het lezen waard.

Hier is mijn grote cashpositie de voorbije twee weken nauwelijks veranderd, ik wacht af.

Terug
Bovenaan