Kleine Beursfeiten

Ik vraag me soms af waar Trump zelf, op dit eigenste moment, eigenlijk in belegd is. Moet zoiets openbaar worden gemaakt? Of kan die een gigantische trade met voorkennis uitvoeren zonder dat iemand daar ooit achter komt?
Wat hij doet is namelijk absurd, maar doorgaans toch zelden met de bedoeling er zelf armer door te worden?

Ik heb hier een Liz Truss minibudget gevoel. Complete incompetentie maar DJT heeft de grootste (economie) en kan dit volgens hemwelf volhouden.
Maar als dit doorgaat zal er wel een of ander financieel instituut een dikke margin call aan hun broek hebben dat ze niet kunnen ophoesten en is het hek van de dam. Spannend.

een post om hopelijk al jullie opmerkingen te kaderen

Stap 2: Mijn rendement op pensioensparen is de ~30% die de fiscus mij jaarlijks direct teruggeeft. Ik geef 1050€ en krijg het jaar erop ~330€ cash return. Dat is voor mij een mooi rendement. Die 330€ gaat bij mij trouwens integraal in een ETF jaarlijks.
Op mijn 60e zal ik eenmalig een factuur krijgen op fictief rendement. Maar die zal nog altijd lager zijn dan de cash die ik terugkrijg en het rendement dat die genereert op mijn ETF.
Voor de vraag komt, direct toelichten: Waarom dan niet direct 1050€ in een ETF?
Door de 330€ per jaar belastingsvoordeel beleg ik jaarlijks ~1380€ ipv 1050€ en heb ik hiervoor zelf maar 1050€ geïnvesteerd.
Voor sommigen hier misschien zakgeld maar vanwaar ik kom een grote stap voorwaarts.

Stap 3: Ik heb mijn KBC fonds eerder dit jaar ook buitengegooid wegens onvoldoende rendement en de laatste jaren toch wat slimmer te worden door (oa hier) mezelf in te lezen.. Doch zal ik dit nog steeds aanraden aan iemand met weinig tot geen financiele geletterdheid. Welliswaar met de disclaimer dat de bank een deel van u rendement afsnoept aan beheerskosten.

Stap 2: duidelijke en gekende redenering. Maar zodra je uit gaat van 3% of meer per jaar betere performance door een ETF dan een pensioenspaarfonds (waarbij 3% zeer conservatief is gezien de zwakke performance van pensioenspaarfondsen, nog los van jaarlijkse kosten die ze aanrekenen), ben je na 10 jaar nog altijd beter af met €1050 in een ETF investeren dan €1050 in een pensioenspaarfonds + €330 in een ETF. Maar als je aan pensioensparen doet, is het belastingvoordeel herbeleggen in een ETF inderdaad wel een verstandige keuze.

Stap 3: niet alleen kosten, het grootste deel van die actief beheerde fondsen underperformen ook zonder kosten een brede ETF qua rendement.

@fomix @Noctilucus Bij pensioensparen zijn de kosten een serieuze drain op de performance. Ja, je krijgt eenmalig je 30% of zo belastingaftrek (wat dus eigenlijk een eenmalige 30% winst is), maar je betaalt elk jaar 2-3-4% kosten. Na 5-10y is het voordeel weggevlogen.

Zou eens moeten berekenen, maar er is inderdaad waarschijnlijk wel een profitable case te maken om de laatste 4-5y bij te dragen en dan uit te cashen. Maar een kat een kat noemen, we spreken in dat geval over paar 10tallen euro's zekere winst als je alles uitrekent. Lijkt me niet de moeite.

Pas op, ik doe zelf ook aan pensioensparen. Ik moest pensioensparen om wat korting te krijgen op de lening. Denk dat we .2% korting kregen op de lening als we de fiscale pot vol duwen. In ons geval is dat gratis pensioensparen met de hypotheekkorting... :hakkuh:

Mij moet je niet overtuigen: die jaarlijkse kosten zijn een drain maar daarnaast is de performance van die pensioenspaarfondsen (tenzij je een constructie vindt waarbij je in een ETF belegt onder het pensioenspaarstelsel) zwak te noemen vergeleken bij een ETF. Zowel tijdens goede beursjaren als tijdens slechte - dat laatste blijft me verbazen gezien een deel van die fondsen beleggen in obligaties wat toch een safe haven zou moeten zijn tijdens slechte jaren.
Afhankelijk van je assumpties, wordt die 30% belastingaftrek (herbelegd in een ETF) wel interessanter, vandaar dat dichter bij je pensioenleeftijd, pensioensparen wel aantrekkelijker wordt. Wel nog te veraf voor mij om te gaan berekenen vanaf wanneer het de moeite is, of dat nu 5 of 10 jaar is - hangt ook af van de regels rond belastingaftrek e.d.

Ik lees nog steeds "we zullen misschien een paar maanden moeten wachten tot de beurs herstelt".
Ja, dat is 15 jaar aan 15%+ 'buy every fucking dip' bullmarkt taal hé :)

Waarom zouden we snel terug naar oude niveaus gaan als die oude prijzen een goldilocks AI economie inprijsden en quasi een oplossing voor Oekraïne etc?
Want het vertrouwen van zowel US bedrijven als handelspartners is nu wel compleet fucked voor de komende 2-3-4 jaar toch?
Waarom zouden we binnen de paar jaar terug naar die 15 jaar bullmarkt koersen moeten gaan?

En Trump is dan nog niet eens echt begonnen met zijn afbraak van de centrale bank en Powell.
En hij is nog meer dan 3 jaar president.

Iemand btw ergens zinnige data over prijselasticiteit of churn rates ivm media platforms (netflix, HBO, Disney, etc.) in tijden van recessie / hogere werkloosheid?

Ik stel me de vraag: iemand die werkloos valt. Gaat die zijn media abo opzeggen om 10 dollar per maand uit te sparen? Of is die eerder geneigd om juist wél een abo te nemen als die er nog geen had. Als verstrooiing en tijdvulling, "want ik zit hier nu toch mijn tijd te verdoen op de sofa".

Is 2008 te lang geleden om te zien hoe die platformen tijdens die recessie evolueerden (geen idee hoe wijd verspreid die toen waren) t.o.v. de paar jaar ervoor en erna?
COVID lijkt me minder vergelijkbaar wegens veel stimulus packages van overheden.

Is 2008 te lang geleden om te zien hoe die platformen tijdens die recessie evolueerden (geen idee hoe wijd verspreid die toen waren) t.o.v. de paar jaar ervoor en erna?
COVID lijkt me minder vergelijkbaar wegens veel stimulus packages van overheden.
Kwa referentie: YouTube bestaat maar van eind 2005... je weet wel, de versie waar je maar x aantal minuten aan absolute baggerkwaliteit kon uploaden. Ik denk dat het redelijk veilig is om te stellen dat 2008 inderdaad een beetje te vroeg was om de impact op dat soort platformen correct in te schatten.

EDIT: Persoonlijk zie ik mensen geen $10 subscription opzeggen in die situaties, ze eten nog liever elke dag een boterham minder denk ik. Maar misschien gaan mensen wel eens kritisch kijken en beseffen dat ze misschien toch geen 7 subs voor alles samen $100/maand tegelijk actief willen hebben en gaat het op grotere schaal dus wel een impact hebben.

Hoe ze het ook draaien en keren, de tarifs worden uiteindelijk toch wel gedragen door de consument en zoals @cege al een aantal keer aanhaalde: de (veruit) grootste consument van allemaal zit in Amerika. Maar Amerika kennende gaan ze dat oplossen door mensen zich nóg wat verder in de schulden te laten werken met een potje creditcard roulette voor gevorderden.

Laatst bewerkt:
Trump mag as president geen aandelen bezitten.Staat waarschijnlijk allemaal op kinderen hun naam ofzo?

Trump heeft toch talloze vennootschappen onder zijn beheer (of via proxies)? Gans die cryptoscam met Offical Trump enzo, dat doet die niet voor anderen maar voor zijn eigen portefeuille bv.
Is het controleorgaan overigens nog onafhankelijk of is er daar ook een Trump bootlikker aangesteld?

Ik lees nog steeds "we zullen misschien een paar maanden moeten wachten tot de beurs herstelt".
Ja, dat is 15 jaar aan 15%+ 'buy every fucking dip' bullmarkt taal hé :)

Waarom zouden we snel terug naar oude niveaus gaan als die oude prijzen een goldilocks AI economie inprijsden en quasi een oplossing voor Oekraïne etc?
Want het vertrouwen van zowel US bedrijven als handelspartners is nu wel compleet fucked voor de komende 2-3-4 jaar toch?
Waarom zouden we binnen de paar jaar terug naar die 15 jaar bullmarkt koersen moeten gaan?

En Trump is dan nog niet eens echt begonnen met zijn afbraak van de centrale bank en Powell.
En hij is nog meer dan 3 jaar president.
Het geniale is dat die hele FIRE beweging nu als eerste moord en brand zit te roepen en alles begint te dumpen. Ik heb de financiële crisis 'first hand' meegemaakt (samen met nog een reeks andere crisissen en serieuze correcties) toen ik in de marktenzaal werkte en het is grappig om te zien dat altijd hetzelfde scenario wordt gevolgd.
  1. Bullmarket het kant allemaal niet op, iedereen moet fully invested zijn!
  2. Eerste paniek, mensen kopen bij het zal nog niet zo erg zijn. Meestal met grote statements van captain of industries en banken die zitten te pushen dat nu het moment is om te kopen
  3. Totale capitulatie, met dan de typische doemroepers zoals onze JanusDR die nu zitten te zeggen dat alles om zeep is tot het einde der tijden!
  4. Uitbodemen en terug naar herstel
Ik koop rustig bij in niet cyclische aandelen (argenx begint bvb al interessant te worden). Vanavond een trappist open trekken op het terras, leven kan niet mooier zijn.

Trump heeft toch talloze vennootschappen onder zijn beheer (of via proxies)? Gans die cryptoscam met Offical Trump enzo, dat doet die niet voor anderen maar voor zijn eigen portefeuille bv.
Is het controleorgaan overigens nog onafhankelijk of is er daar ook een Trump bootlikker aangesteld?
Ik denk dat je er wel van mag uitgaan dat Trump zijn team de nodige achterpoortjes in kaart heeft gebracht.

Het kan nog altijd dieper (na woensdag?). Misschien zit er nu nog onverhoopt optimisme in omdat Wall Street zich begint te roeren, maar die hebben in se weinig in de pap te brokken. Als we uitzoomen en kijken naar de typische hangmatbeleggingen (IWDA, S&P,...) ondanks alles nog steeds historisch overgewaardeerd.

Laatste stuk UBS verkocht: nog klein beetje winst op
Tubize verkocht, hoever gaat Trump met farma, hoeveel heeft men al voorzien - geen flauw idee

Ik koop rustig bij in niet cyclische aandelen (argenx begint bvb al interessant te worden). Vanavond een trappist open trekken op het terras, leven kan niet mooier zijn.
Allemaal leuk wel maar ondertussen wordt, los van wat er zich op de beurzen afspeelt, overal de geldkraan dichtgedraaid. Er is geen enkel bedrijf dat nog wil investeren voor ze weten hoe de tarieven uiteindelijk gaan blijven staan... En is er ook maar íemand die weet waar het finaal gaat landen? Ik denk dat Trump het zelf niet eens weet...

Zolang bedrijven niet weten waar ze hun investeringen best doen blijft de buidel dicht en geen investeringen => jobverlies... de meesten hier verliezen wat geld maar gaan geen boterham minder eten maar als deze situatie nog een aantal maand (of 45) blijft aanhouden dan gaan we onderaan de sociale ladder een enorm bloedbad krijgen, en dat terwijl die klasse in veel Westere landen al redelijk in de shit zit met housing.

Terug
Bovenaan