Kleine Beursfeiten

Ik ga de stok maar eens in het hoenderhok gooien. 'Financiele geletterdheid' is de laatste jaren te veel gesimplicifceerd tot 'je moet je geld op de beurs zetten en niet op een spaarrekening'. Maar je blijft beter weg van de beurs als je weinig kaas van economie hebt gegeten en je de risico's niet kan inschatten.

Dat is ook zo. Er zullen ook mensen zijn in de US wiens kinderen sterven omdat ze die vaccinonzin slikken, maar ik mag hopen dat iedereen dat dan ook triestig gaat vinden en niet hun verdiende loon omdat ze niet slim genoeg zijn om zich correct te informeren.

Jep, ongeveer 1/5e van pf verkocht op donderdag: o.a. alles wat Chinees was. Dat bleek goeie call.
Slechte call om alles van OXY te behouden evenwel :wink:.

Nu, we oordelen wel wat goeie call of slechte call was "when the dust settles". Iets te vroeg om te oordelen.
Ik liep een paar weken geleden nog te zeiken hoe dom ik was om Rheinmetall buiten te gooien...en dat kreeg vanmorgen een dreun van -23%.
Mijn defensie-ETF loopt vandaag toch de meeste averij op, valt me wel op.

Beleggen moet je alleszins doen met geld dat je niet direct nodig hebt en je moet altijd wat cash achter de hand houden voor onverwachte uitgaves.

Alhoewel het geen slimme keuze is vind ik het wel sterk dat je hier tenminste eerlijk bent.

Nu alles aan het dalen is komen de meesten hier opeens af dat er toch maar 0,274% van hun vermogen in aandelen zit.
ik denk dat niemand hier voor zo'n kleine bedragen in aandelen zit.
Het is ook een groot verschil om het te bekijken als percentage van uw liquide geld, of van uw totale vermogen waarin o.a. ook uw huis zit. Aangezien niemand van zin is om zijn huis te verkopen om weer spendeerbaar geld te hebben is het wat raar om dat mee te nemen in de breuk van voor welk percentage je belegd bent.

Voor mijn spendeerbaar geld hebben wij (als koppel) +/- 25 à 30k in cash voor uitgaven verwacht en onverwacht, alsook een buffer voor tegenslagen.
De rest is inderdaad geen spaarrekening maar belegd. Dat zal, van dat geld, toch +/- 80% zijn (ondertussen al wat minder :)).

Mijn defensie-ETF loopt vandaag toch de meeste averij op, valt me wel op.

Beleggen moet je alleszins doen met geld dat je niet direct nodig hebt en je moet altijd wat cash achter de hand houden voor onverwachte uitgaves.
Heb naast IWDA uitzonderlijk enkele defensieaandelen gekocht, volledig op de hypetrain wat dus blijkbaar geen goed idee is :) Die gaan inderdaad om ter hardst naar beneden, zoveel zelfs dat ik er niet aan denk om die nog snel snel te verkopen

Ik zie eerder dat er "deals" gaan gesloten worden die hij goed gaat kunnen verkopen maar die eigenlijk niet zoveel voor zullen stellen.
Bijvoorbeeld: tarieven voor de EU vallen weg in ruil voor de EU die hun legermateriaal in de US kopen en beloven x aantal ton olie/gas van de US te blijven importeren.... zaken die we dus eigenlijk al sowieso zouden doen, maar nu kan Trump daarmee stoefen.

Ik ga vermoedelijk helft van mijn cash straks aan het werk zetten als er effectief een 10% correctie vandaag zou komen

Ik hoop dat je gelijk krijgt en we niet naar een recessie geleid worden - indien Trump het geweer niet drastisch van schouder gaat veranderen is die recessie imo een zekerheid.

Aan wat zit je te denken om aan te kopen?

Het is ook een groot verschil om het te bekijken als percentage van uw liquide geld, of van uw totale vermogen waarin o.a. ook uw huis zit. Aangezien niemand van zin is om zijn huis te verkopen om weer spendeerbaar geld te hebben is het wat raar om dat mee te nemen in de breuk van voor welk percentage je belegd bent.

Voor mijn spendeerbaar geld hebben wij (als koppel) +/- 25 à 30k in cash voor uitgaven verwacht en onverwacht, alsook een buffer voor tegenslagen.
De rest is inderdaad geen spaarrekening maar belegd. Dat zal, van dat geld, toch +/- 80% zijn (ondertussen al wat minder :)).
Neen maar wel voor mijn huurappartement aangezien dat toch echt wel een investering is. Daarnaast ook nog cash in mijn vennootschap dat op een gegeven moment van mij wordt. Dusja, in absolute cijfers gaat het om (voor de crash) 200K ong. Maar ik heb een nieuwbouwappartement in Brussel t.w.v. (hopelijk :unsure:) 400K incl. staanplaats. Daarnaast ook nog mijn vennootschap en mijn eigenwoning.Dus percentueel is het niet de meerderheid van mijn vermogen, maar wel van mijn meer liquide middelen.

Anyhow, dat gezegd zijnde, het begint nu toch stilaan te kriebelen, maar gezien Trump zijn hakken nog sterker in het zand zet, hou ik me nog even in. Het doet wel pijn om NVDA van 140 naar 90 te zien zakken :sop: Gelukkig zit ik met een GAK van 38 nog redelijk goed.

Same here, 30k reserve, rest belegd. Is idd 90% belegd dus..

Hier geen vastgoed (meer) en >70% totaal vermogen in aandelen en crypto.
Dus dat steekt wel.

Weliswaar is 1/4 van die 70% momenteel een cashbuffer op de brokeraccount en 1/25 nog short. Eindresultaat is dat ongeveer 50% van mijn totaal vermogen momenteel long exposure is in aandelen. :)
Fun times.

Anderzijds sta ik nog maar breakeven YTD, want best veel verdiend aan puts in februari-maart (had ik ze maar een maandje extra bijgehouden...)

Neen maar wel voor mijn huurappartement aangezien dat toch echt wel een investering is. Daarnaast ook nog cash in mijn vennootschap dat op een gegeven moment van mij wordt. Dusja, in absolute cijfers gaat het om (voor de crash) 200K ong. Maar ik heb een nieuwbouwappartement in Brussel t.w.v. (hopelijk :unsure:) 400K incl. staanplaats. Daarnaast ook nog mijn vennootschap en mijn eigenwoning.Dus percentueel is het niet de meerderheid van mijn vermogen, maar wel van mijn meer liquide middelen.

Dat gezegd zijnde, het begint nu toch stilaan te kriebelen, maar gezien Trump zijn voeten nog dieper in het zand duwt, hou ik me nog even in. Het doet wel pijn om NVDA van 140 naar 90 te zien zakken :sop: Gelukkig zit ik met een GAK van 38 nog redelijk goed.
En dat moet je terecht wel meetellen want dat is evengoed een investering (hetzij wat minder liquide dan aandelen) die niet aandelen zijn.
Maar het brengt wel rendement op en is praktisch verkoopbaar als je de centen nodig hebt.

Mja ik heb al een huis. Dus het is niet dat ik al mijn geld verkwanseld heb.
Het belegde geld is effectief geld dat ik niet op korte termijn nodig heb. Maar alle winst van vorig jaar + begin van dit jaar is omgeslaan naar dik verlies.
Ik heb in februari ook mijn pensioensparen afgehaald om het te investeren. Dat is wat er nu het meeste pijn doet

Zoals bij elke crisis: ik heb niet het vertrouwen in mezelf om een bodem goed te timen dus... Vast houden en na 1-3 jaar heb je recovery and more. Solide bedrijven uitscopen en relatief laag kopen. Even in je geschiedenis kijken en zien wat nog steeds toekomst heeft aan deze discounts. Ik blijf naar mijn usual suspects kijken. Al denk ik dat iedereen zijn portefeuille nu meer da nooit verder gaat kijken dan de NYSE.

Ik ga de stok maar eens in het hoenderhok gooien. 'Financiele geletterdheid' is de laatste jaren te veel gesimplificeerd tot 'je moet je geld op de beurs zetten en niet op een spaarrekening'. Maar je blijft beter weg van de beurs als je weinig kaas van economie hebt gegeten en je de risico's niet kan inschatten.
Wat mij betreft:
1 Eerst cash buffer 3 tot 6 maal u maandelijkse levenskost
2 Voor bedienden/arbeiders -> u derde pijler pensioensparen volstorten
3 Maandelijks 10% van spaarcapaciteit storten in een fonds aangeboden door u bank
4 Maandelijks 10% van spaarcapactieit storten uw favoriete beursbroker en beleggen in ETF, aandelen, whatever looks good.

Als je natuurlijk stap 1 overslaat en al uw geld direct naar stap 4 duwt kom je nu serieus in de problemen als je geen kaas gegeten hebt van economie en beurs.
Stap 3 kan je mogelijks overslaan maar ik ben nogal risicoavers en ben bereid op stap 3 hier en daar een minimaal verlies ((beheerskosten + inflatie ) > winst) te pakken.

edit: Stap 1 naar 4 bewoording aangepast gezien de boodschap mogelijks kon misverstaan worden

Laatst bewerkt:
Stap 3 zou ik nooit doen en stap 2 bij mij is het pensioenspaarfonds van de werkgever dat redelijk stevig is. Dus daarom rechtstreeks van 1 naar 4.

Wat mij betreft:
3 Maandelijks 10% van spaarcapaciteit storten in een fonds aangeboden door u bank
4 Maandelijks 10% van spaarcapactieit storten uw favoriete beursbroker en beleggen in ETF, aandelen, whatever looks good.

Als je natuurlijk u geld van stap 1 al naar stap 4 duwt kom je nu serieus in de problemen als je geen kaas gegeten hebt van economie en beurs.
Stap 3 kan je mogelijks overslaan maar ik ben nogal risicoavers en ben bereid op stap 3 hier en daar een minimaal verlies ((beheerskosten + inflatie ) > winst) te pakken.

Maandelijks 10% spaarcapaciteit beleggen -> de mediane Belg spaart ongeveer €250/maand dus die moeten dan €25/maand beleggen? https://www.santanderconsumerbank.be/nl/blog/financiele-tips/hoeveel-spaart-de-belg

Wat mij betreft:

Als je natuurlijk stap 1 overslaat en al uw geld direct naar stap 4 duwt kom je nu serieus in de problemen als je geen kaas gegeten hebt van economie en beurs.

edit: Stap 1 naar 4 bewoording aangepast gezien de boodschap mogelijks kon misverstaan worden
Ge verliest te veel aan lopende kosten met stap 3 (dus ge zit veel van uw opbrengst weg te geven aan de bank)

The money guys hun Financial Order of Operations is een goede samenvatting imo (wel gericht op de VS maar algemeen valt het ook hier te volgen):
1744020341995.png

1. Belastingaftrek geoptimaliseerd voor jouw situatie.
  2. 2de pijler (indien mogelijk)
  3. Is minder voor België maar als je toch (echt) hoge interestleningen hebt (10% en meer bv.), die afbetalen
  4. Nood reserve (afhankelijk van je situatie, NIBUD heeft een leuke calculator: https://www.nibud.nl/onderwerpen/sparen/een-financiele-buffer-opbouwen/)
  5. Bestaat hier niet echt (3de pijler is veel minder interessant)
  6. Bestaat hier ook niet echt.
  7. De Beurs

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan