Gebruiken jullie nog steeds al die opties? Met die meerwaardebelasting krijg je toch veel meer kans dat ze uw portefeuilletransacties eens zullen opvragen, en dan heb je toch veel kans op een extra 33% + gemeentebelasting + boete?
En voor de liefhebbers: ze kunnen in principe 7 jaar teruggaan.
Dus jullie optietransacties of speculatieve aan-/verkopen van vóór de meerwaardebelasting zijn niet veilig als de fiscus op basis van uw aangifte van bv. dit jaar of volgend jaar ziet dat je toch vrij veel aandelen hebt in vergelijking met uw inkomen.
Dan kunnen ze op basis van vermoeden ook de transacties van de jaren daarvoor opvragen om eventueel speculatieve verrichtingen te belasten.
Dat kan zeker, maar ik acht die kans niet zo groot.
Qua speculatie: Volledig akkoord indien je Wallstreetbets-gewijs 0DTE opties koopt die OTM zijn, dat dit speculatief gedrag is en dit onder de 33% noemer valt. Maar imo hoeft een optie ook niet perse speculatief te zijn. Ik schrijf namelijk vaak puts op aandelen die ik in mijn portefeuille wil, maar ze momenteel te duur vindt. Geschreven puts zijn dan op strike ver onder de huidige koers, met lange looptijd. Op wie manier strijk ik premium op terwijl ik wacht, en indien ik toch aangewezen wordt: geen probleem want ik wou het aandeel aan die prijs wel in portefeuille nemen.